Четирима училищни директори, които стимулират развитието на педагозите и ги мотивират да търсят и прилагат нови и модерни методи на образование, са отличени с традиционната награда на Министерството на образованието и науката „Св. Иван Рилски“. Днес ви срещаме с един от наградените – Милена Михайлова, директор на ОУ „Цанко Церковски“ в с. Средище, община Кайнарджа, област Силистра. Тя ръководи образователната институция от края на 2010 г., а няколко години по-рано – през 2006 г., влиза в екипа на школото като учител по български език и литература.
Плюсът, който винаги съм имала като директор, е, че първо съм работила и като учител, и като възпитател. Имам поглед върху различните позиции в това училище и съответно различните казуси, които трябва да се решават на ниво паралелка и група“, споделя пред „Аз-буки“ директорката на ОУ „Цанко Церковски“ – с. Средище, Милена Михайлова.
В училището се обучават 160 деца от подготвителна група до VII клас. Те са от четири етноса – българи, турци, роми от групата милет и татари. „Работата с тях никога не е създавала кризисни ситуации. Колегията от години работи в тази мултикултурна среда и училищната политика винаги е била насочена към това да няма конфликти, да се уважава различието. Никога досега не са се случвали етнически конфликти“, казва директорката.
Това се вижда в извънкласните занимания, в които се залага на дейности, свързани с гражданското образование, мултикултурното образование и ромския фолклор.
В ОУ „Цанко Церковски“ се отбелязват както празници от християнството и исляма, така и татарските обичаи. Например на Гергьовден се прави съпоставка как се празнува от различните групи и кое е общото. „Търсим общите неща, от които да тръгнем. Да можем да намерим приликата и да научим учениците си, че уважението към другия е на първо място, че имаме много общо. Че са в едно училище и трябва да се подкрепят. Мотивираме децата да бъдат толерантни още от шестгодишни“, споделя Михайлова. Тя допълва, че децата със специални образователни потребности също са включени във всички инициативи на територията на училището.
Родителите също са част от дейностите, които се провеждат в училище. През 2013/2014 г. учителите посещават конференция, на която в една от презентациите се говори за обучение на родители. Тогава екипът решава, че освен да провежда родителски срещи и да включва майките и татковците в празници, ще започнат да правят тренинги с родителите. Обособени са три модула, които стават традиция в училищния план. Първият е свързан с превенция на ранните бракове. Директорката посочва, че благодарение на тренингите с родителите този проблем е решен.
Вторият от модулите се казва „Образованието – път към бъдещето“ и показва, че то е ценно и учениците трябва завършат не само основно, а и средно образование. „В тази посока направихме пробив през 2012 г., като шест момичета продължиха в средно училище. Оттогава почти 100% от нашите ученици продължават средно образование, включително и момичетата. Това е голям напредък. Преди десетина години само 50% от обучаващите продължаваха“, споделя с гордост Михайлова.
Третият модул за работа с родители е свързан с превенция на ранното отпадане от училище. Заедно с тренингите в тази насока училището представя безплатен обяд и закуска на всички деца, купува учебни материали и пособия, ако има необходимост. „Повечето от семействата са с нисък социален статус и учениците са добре обгрижвани от училището“, казва директорката. Още в подготвителната група започва и обучение за здравното образование. Децата се учат да спазват лична хигиена, да се предпазват от болести, как да се хранят. Михайлова посочва, че някои родители изчакват децата им да завършват основно образование, преди да заминат в чужбина, и между прогимназиален и гимназиален етап отпадат само едно-две.
През годините в тренингите се включва и темата за голямото значение на българската реч.
От училището показват на родителите как биха могли да подпомогнат децата си вкъщи, за да усвоят българския език по-добре. Водят ги за пръв път в библиотека и в читалище.
Две години училището участва в проекта за ограмотяване на възрастни „Нов шанс за успех“.
„С това подпомогнахме повишаването на образователното ниво на родителите на някои ученици. Така и те имат възможност да помагат на децата си вкъщи. Полагаме усилия колкото е възможно да подпомогнем родителите, за да има ефекти и върху нашите ученици. Много от тях завършиха начален етап при нас по Проекта. Това мотивира част от тях да продължат в различна форма на обучение, за да завършат и основно образование“, споделя директорката.
В основното училище комбинират традиции и иновации. От години се прилага интеграцията между предмети. Екипът в прогимназиален етап има авторски формати на интердисциплинарни и мултидисциплинарни уроци. Така те са по-интересни и учениците обръщат повече внимание, научават повече неща с практическа насоченост. Тази учебна година имат две нови интердисциплинарни състезания – за начален и за прогимназиален етап. „Винаги търсим, апробираме и преценяваме във времето доколко нещо е работещо за нашите деца. Ако виждаме резултати, продължаваме и усъвършенстваме съответната добра практика. Ако не сработва, търсим с какво да го заменим“, казва директорката.
Възползвали са се от проектите „Образование за утрешния ден“ и „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, по които полагат усилия да обучат колкото се може повече ученици да работят с дигиталните и информационните технологии. От близо 10 години екипът на училището е обезпечен с необходимата техника за обучение в новите технологии. Училището разполага с мултимедии във всяка класна стая, интерактивни дисплеи, осигурени са дигитални ресурси и онлайн платформи.
В ОУ „Цанко Церковски“ – с. Средище, работят 21 педагогически специалисти. „За всички резултати, които сме постигнали, главният фактор е учителят. Важно е и създаването на екип, който работи за основните цели и приоритети на училището. Колегите се обучават как да използват различен дидактически инструментариум, как да се включват в авторските продукти на педагогическия колектив“, казва Михайлова. Учителите постоянно се усъвършенстват професионално.
Всеки новопостъпил в екипа се приобщава, запознава се със средата. Участва в подходяща квалификация във връзка с интеркултурното обучение на деца и ученици от малцинствените групи.
През последните години има спад в броя на учениците. Това налага един учител да преподава по повече от един предмет, за да изпълни норматива си. Това обаче има и положителна страна. „Интегрирането на един предмет в друг, когато го преподава един и същ учител, има своите плюсове. Така могат да се правят множество междупредметни връзки – посочва директорката. – Но натоварването за преподавателя се увеличава и той има нужда от повече време за подготовка.“
По проекта „Твоят час“ са сформирани 31 групи. По „Подкрепа за успех“ от 2018 до 2022 г. са създадени 47 групи за допълнителни дейности с учениците. А до момента по „Активно приобщаване в системата на училищното и предучилищното образование“ – 11.
„Максимално се възползваме от всичко, което се предлага. Включваме се в максимален брой проекти, свързани не само със запълване дефицитите на учениците, а и с подоб-
ряване уменията на деца с изявени наклонности в различни предметни области. Имаме и много ученици, които печелят награди от участията си в състезания и конференции. Това е много удовлетворяващо за нас, техните учители – казва Михайлова. – Всичко е в интерес на нашите ученици и тяхната реализация. При нас в обучението и социализацията на децата е важна мотивацията да продължат да учат и да завършат не само основно, а и средно образование“.
Националните програми и различни проекти помагат и за подобряване на средата в училище. Още в първите издания на Националната програма „Училището – територия на учениците“ през 2010 г. печелят проект, по който се създават условия за целодневна организация на учебния ден за ученици от начален етап, а по-късно – и стая за занимания по интереси за учениците от прогимназиален етап. По проекта „Подобряване на качеството на образованието в средищните училища чрез въвеждане на целодневна организация на учебния процес“ създават още две стаи за заниманията по интереси. Така в момента функционират общо четири, в които са обхванати почти 100% от децата. В тях има кътове за обучение с различни игри и литература. По същия проект е частично подменена материалната база.
А през училищния бюджет и дарения е обновено цялото училищно обзавеждане и учебният процес е подсигурен с нужната техника.
Използват се и възможностите на проектите по ПУДООС, като до момента са осъществени два. Единият е за интерактивна класна стая сред природата, където за образователните цели се използва голяма беседка. Вторият е изграждане на парк с пейки, цветя и обособен кът за отдих пред основния вход на училището.
Една от големите гордости на училището е групата за автентичен фолклор „Средищка огърлица“. Създадена е през 1998 г. и продължава да функционира и до момента. Тя е с над 400 участия в различни форуми, конкурси, фестивали. От 2010 г. до 2021 г. има над 40 спечелени призови места. Инициират театрален фестивал, на който гостуват училища от област Силистра и представят продукти от различни театрални жанрове.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg