Над 24 хиляди са децата със СОП, които се обучават в детски градини, общообразователни и професионални училища и в петте специални училища за обучение и подкрепа на ученици със сензорни увреждания през учебната 2022/2023 г. И истината е, че искаме или не, техният брой се увеличава. Което налага мерки за тяхната интеграция в обществото и в частност – в образователната система.
Училището е за всички и всяко дете трябва да има равен достъп до образование. Място има за всички. А приобщаващото образование трябва да започва още най-ранна детска възраст. За радост, много от детските градини и ясли в цялата страна вече работят с екип от ресурсен учител, психолог и логопед. Изградени са и кабинети за специфичните потребности на тези деца. А работата с тях, в зависимост от техните здравословни и образователни нужди, продължава и в училището. Стъпки в тази посока правят и редица висши училища.
Усилията в приобщаващото образование не трябва да спират. Тези деца се нуждаят от модерна образователна среда, съобразена с нуждите им, и от разбиране от страна на връстниците си и обществото, като цяло. Необходими са и мотивирани хора, които да работят с тях. А за това се изискват преди всичко голямо сърце, любов към децата и енергия за промяна на обществената нагласа.
Към децата със специални потребности не трябва да се отнасяме като към различни хора. Напротив, те са като всеки от нас. Те също искат да ходят на училище и да се обучават с връстниците си. Ако не учат заедно, как тогава после ще живеят заедно, е въпрос, на който всеки от нас трябва да си отговори. И отговорът ще е тест за зрелостта ни като общество.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg