В ОУ „П. Р. Славейков“ – Бургас, решават музикално-математически уравнения
Донка ТЪНКОШИЕВА
Проблемът за интегриране на образованието е важен и актуален. Междупредметните връзки внасят елементи на творчество в дейностите както на учениците, така и на учителите. Интеграцията в образователния процес слива обобщените знания от два или повече учебни предмети в общ съвместен проект. Това на практика показва изключително интересният и нетрадиционен бинарен урок „Музикално-математическо уравнение“, изнесен пред учители от цялата област в бургаското Основно училище
„П. Р. Славейков“ от старши учителите по музика и математика Мария Георгиева и Елена Симеонова. Своето възхищение от нестандартния час изрази и началникът на Регионалното управление на образованието Петя Петрова. Тя подчерта, че бъдещето на образованието трябва да е в ръцете на учители с различен поглед към учебното съдържание, които търсят иновативни и нестандартни методи на преподаване за реализиране на връзката между учебните дисциплини, както в този случай.
Бинарният урок е изграден върху задълбочен анализ на преподавания материал по музика и математика и има за цел да докаже пред учениците тезата, че всичко изучено в училище има своето приложение в реалния живот. Напрежението и скуката са елиминирани чрез съчетаване на различни видове дейности – пеене, танцуване, свирене с музикални инструменти, виртуална покупка на пица и за „черешка на тортата“ – решаване на музикално-математически уравнения.
„Всичко това започна, когато установихме, че нотите могат да бъдат представени като сбор от обикновени дроби, и преоткрихме символичния вид на нотните стойности. Заедно с г-жа Симеонова, разбрахме, че има прекрасен начин да покажем на децата удоволствието от музиката, която провокира и решаването на математическите модели, които често се свързват със студената и рационална логика. Това се случва чрез обикновените дроби, превърнати в стойности с ритъма на музиката, чиито тактове отброяваме благодарение на математиката. Открихме математиката в музиката и музиката – в математиката. И установихме, че по този начин децата по-добре възприемат“, разказва в ефира на бургаско радио Мария Георгиева.
„Основният акцент в „Музикално-математическо уравнение“ е използването на усвоените знания по музика и математика. С тяхна помощ се развиват образното мис-
лене на учениците, творческата и изследователската им дейност, както и способността им да извличат информация от различни области на науката, културата и изкуството. Бинарният урок е създаден с цел да развие креативното и критичното мислене на нашите ученици“, казват преподавателките.
Формата на урока е различна от традиционния час. Използването на разнообразни видове задачи поддържа вниманието на учениците през цялото време. Това води до максимална ефективност на знанията по двата предмета и затвърждава преподавания материал. Формира се нов, интегративен начин на мислене, характерен за съвременния млад човек. Ползите от интегрираните уроци в Славейковото иновативно училище са разнообразни. Те допринасят за повишаване мотивацията на учениците, формират способността
им да сравняват, обобщават и да правят изводи от наученото по два или повече предмета.
За да се подкрепи и затвърди ролята на обикновените дроби в музиката, учениците изпяват песента „Усмивката“ на „Трамвай №5“,
която е включена в учебния материал за V клас. Определят на колко се брои в песента, и логично стигат до определянето на размера на изпятата песен. Приятната мелодия и прекрасният текст бързо ориентират учениците в броенето и те достигат до размера 4/4.
Знанията за обикновените дроби се използват в примерите за сравняване на различните нотни стойности. Така се обобщават и систематизират знанията по двата предмета. А методите, които се използват, са подходящи за индивидуална работа.
От момента на сравняване на нотните стойности като обикновени дроби се преминава към упражнения за развитие на логическото мислене. В кратки музикално-математически уравнения учениците откриват липсващата нотна стойност, като използват знанията си по математика за намиране на неизвестно число. Задачите са усложнени чрез включване на паузите в тях. Обсъждането на резултатите се провежда фронтално.
За определяне на основните понятия в музиката – размер, метрум, ритъм и такт, учениците използват таблица. Така те достигат до сложното взаимодействие между музиката и математиката. За връзката между метрум и размер се използва уникалният Валс №3 от Дмитрий Шостакович, демонстриран пред учениците от съучениците им Теодора и Кристиян Долчинкови – състезатели по спортни танци. Красивото изпълнение на двойката предизвика истинска еуфория. Броенето на 3 бързо ориентира в равномерния метрум и откриването на размер 3/4.
След насладата от живото изпълнение и откриването на размера и метрума в такта на валса вниманието на класа се насочва към математическата формулировка. Използва се ритъмът в неговото метрично разнообразие и се пресмята чрез математическо уравнение. За да се открие размерът във всеки пример, се използва трайността на нотите.
Без ритъм мелодията е лишена от смисъл и губи своя характер. За да се провери това, се ползват различни ритмични редици от учебника по музика. Всеки текст трябва да бъде изговорен в правилния ритъм от учениците, като се спазва времетраенето на нотните стойности. След преминаване през различните текстови варианти учениците предлагат сами да съставят ритмична редица с името и фамилията на свой съученик, като за целта използват различни нотни стойности. Според времената в ритмична редица откриват размера на такта в името.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg