За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
Вестник „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за проектно базираното обучение на Дияна Шекерова – старши учител по български език и литература в СУ „Отец Паисий“ в град Куклен, Пловдивска област. Нейната добра практика се казва „Празникът – моят и на другия до мен. Фолклорен празничен календар на етносите“.
Идеята за този проект и поставянето на дългосрочна задача ми хрумна още първата година, когато започнах работа в СУ „Отец Паисий“ в град Куклен“, споделя пред в. „Аз-буки“ старши учителят по български език и литература Дияна Шекерова. Разказва, че още в началото забелязва съществуващо напрежение между трите групи в школото – българи, турци и роми. Часовете по литература се оказват благодатна основа за поставянето на задачата всеки ученик да се запознае с традиционните празници на своите съученици. „Работейки по проекта, показахме, че можем да се забавляваме и че всички сме голямо единно семейство в своето многообразие. Доказахме, че можем да живеем заедно, празнувайки различията“, разказва тя.
В град Куклен всеки етнос грижливо пази традициите на предците си. Всеки от тях е съхранил своята религиозност, а празниците се отбелязват така, както е било в миналото. Но най-важното е, че хората там са толерантни един към друг. Това е предпоставка и децата им да продължават да зачитат вярата и традициите си, като не отричат разбиранията на другите. А има ли по-добър начин да приемеш различното, от това да го опознаеш? Задачата, която възлага на своите ученици Дияна Шекерова, е да изработят празничен календар на различен от техния етнос. Но във всяко условие винаги има едно голямо „но“ – целта е не да съберат информацията от интернет и енциклопедии, а всичко това да научат от собствен опит, от истинския живот. „В свободното си време те бяха неотлъчно до своите съученици, ходеха им на гости, посрещаха празниците в дома им с родителите им, включваха се в приготвянето на традиционните им храни и напитки, разучаваха техните песни и танци. И накрая проектът приключва с открит тематичен урок с драматизация на избрани празници на различните етноси“, разказва моята събеседничка. Освен това откритият урок, който се превръща с времето в празник за целия град, включва и дегустация на традиционни ястия.
В приготвянето на кулинарната изложба с традиционни ястия на всеки етнос активно се включват и семействата на учениците. Те помагат и за изработката на нужните костюми. Така че отличената добра педагогическа практика на Дияна Шекерова има и приобщаващ характер. Благодарение на нея родителите участват активно в живота на училището – вълнуват се от успехите на децата си, подкрепят ги и се гордеят с тях.
Самата учителка споделя, че през годините, откакто работи по този проект, е научила за себе си много нови неща. „Мислим, че всичко знаем и всичко сме видели, но не е така. Благодарение на драматизациите усвоих тънкости и елементи от празниците и народопсихологията на тези етноси, за които никога не съм се досещала“, разказва моята събеседничка. Споделя, че всеки път научава по нещо ново, което е пропуснала предишната година.
Учениците се стараят винаги да представят различен празник. Оказва се, че Гергьовден е празникът, който обединява и трите етноса. Ромите празнуват Едерлези, а турците – Хадърлез. Ползите от практиката на Шекерова са много – мотивираност, инициативност, създаване на междупредметни връзки и приобщаване на родителите към учебния процес. „През годините се създадоха трайни приятелства както между децата, така и между цели семейства“, категорична е моята събеседничка.
Дияна Шекерова определено е учител иноватор. Професионалният ѝ опит е над 18 години, като през последните девет е част от екипа на училището в Куклен. По образование е магистър по „Български език и литература“ и „Руски език и литература“. Има и още две магистратури – „Начален учител с чужд език“ – английски, и „Учител по машинопис и кореспонденция“. След защита на дипломна работа на тема „Иновативност в учебния процес и ефективността на проектно базирания подход при обучението по литература в мултиетническа среда“ има втора професионално-педагогическа квалификационна степен.
Иновациите, използвани в час, не са рядкост, а постоянна практика в нейната работа. „Определям се като новатор в използването на интерактивни методи. Заложих на проектно базираното обучение още през 2001 г. Тогава то още не беше известно и никъде дори не се споменаваше за него, да не говорим за прилагането му в училище“, разказва моята събеседничка. По това време работи в ОУ „Отец Паисий“ в село Тополово, област Пловдив. Експериментира, като поставя на учениците задача за създаването на документален филм. Името на проекта е „Нищо не възпитава човек така, както времето, историята и бъдещето на нашето училище“. Изследователският и снимачен екип е съставен изцяло от възпитаници на школото. И проектът завършва повече от успешно с реален продукт – документален филм за историята на училището.
Дияна Шекерова продължава да работи в тази посока – задава различни проекти на учениците си („Аз в ролята на писател“ – представяне на книжка с авторска приказка; „Олимпийските богове“ – презентации, карти, игра със символите на боговете, и др.). А резултатите са повече от впечатляващи. В педагогическата си практика използва и много интерактивни похвати, като дидактически игри, решаване на казуси, мисловни карти и много други. Те особено много ѝ помагат при преподаването на суха материя, като написването на молба и заявление например. Необходимите материали сама изработва, като не щади нито време, нито усилия за това. Обикновено този урок се разиграва в час, като учениците се разпределят на групи – едните кандидатстват за работа, а другите приемат документите. Вълнението на всички е голямо, защото всеки иска да се представи в най-добра светлина и да получи желаната работа.
Често в клас учителката и учениците играят и на карти, но не какви да е, а образователни. В часовете по литература въпросите са от типа „Познай кой е героят“ или „Познай коя е творбата“. Тази игра е сред любимите на децата. Всеки ученик иска да познае верния отговор, а за да го направи, трябва преди това да е чел и да е залягал усилено над учебника. За да провокира интереса на децата, всеки час има състезателен характер, а участниците се избират на ротационен принцип. Финалът винаги е със самооценъчен характер – детето самò трябва да реши как се е представило, като посочи силните и слабите си страни. Когато темата на урока позволява, часът може да протече и под формата на семинар. След предварително подготвени задачи и обсъждане на възникнали въпроси учениците имат възможност да подготвят работата си и да я представят пред съучениците си. За целта използват презентации и различни 3D проекти.
„Подготовката на такива уроци е предизвикателство за ученика, който се ангажира да търси, проучва, сравнява и анализира информацията. Това води до много добри резултати – категорична е моята събеседничка. – Живеем в такова време, че в клас понякога използвам и компютърни игри“, смее се тя. По думите ѝ, днес няма как да се избяга от използването на телефон или компютър например. Затова в дигиталната ера учителите трябва да направят така, че мобилните устройства да се използват не само за удоволствие, но и с образователна цел. В часовете на Дияна Шекерова разиграват и популярното от телевизията предаване „Стани богат“.
„Стилът ми на преподаване е различен и нестандартен. За мен традиционната практика е учителят да преподава, а ученикът да запаметява и да възпроизвежда. Не се побирам в рамките на традиционното, защото в този учебен процес има само еднопосочна комуникация. Предпочитам похвати като активното взаимодействие и интеракцията“, казва учителката.
И за финал на разговора ни цитира любимата си китайска мъдрост: „Кажи ми и ще забравя. Покажи ми и ще запомня. Дай ми да направя, и ще разбера.“
Дияна Шекерова е носител на почетното отличие „Неофит Рилски“ на МОН за дългогодишна, цялостна високопрофесионална трудова дейност в системата на предучилищното и училищното образование (2019), както и на наградата „Стоян Михайловски“ на Синдикат „Образование“ за особени заслуги в областта на просветното, културното и синдикалното дело, на „Учител на годината за 2023 г.“ в категория „Основно образование“.
Печели наградата на журито за иновационна практика в националния форум на българската образователна общност „Добрите практики на фокус 2023 г.“. Печели конкурс и награда „Проф. д-р Петер Фишер-Апелт“ на международната фондация „Св.св. Кирил и Методий“ за високи постижения в хуманитарната област и мисионерската работа като учител (2022).
Носител и на множество други грамоти, отличия и награди за високи постижения в образователно-възпитателния процес и издигане престижа и доброто име на училището.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg