Детска градина „Детелина“ в Поморие е единствената държавна градина на територията на област Бургас с „Монтесори“ група. Малчуганите, за които се грижат там, са 328, като в „Монтесори“ групата са 23. Идеята за създаването е на директорката Таня Арабаджиева. „По-малката ми дъщеря посещаваше частна детска градина „Монтесори“. Tова ме провокира през 2019 г. и аз да започна да уча“, разказва директорката. И така започва всичко. През изминалата 2022 г. Таня Арабаджиева заедно със седем учителки от ДГ „Детелина“ записват и следдипломна квалификация на тема „Монтесори педагогика“ във филиала на Нов български университет в Пловдив.
Основополагащото при обучението по метода на д-р Мария Монтесори е, че всяко дете е индивидуално и към него трябва да се подхожда по този начин. Поради тази причина няма универсална програма или метод. Единственото, което е препоръчително за всички, е, че при възпитанието и обучението на децата от най-ранна възраст не трябва да се използва манипулацията като форма на възпитание. Под „манипулация“ тук се има предвид даването на награда за добро поведение и използването на форма на наказание – за лошо. Децата трябва да се чувстват свободни и сами да откриват света. При детските учебни заведения по метода „Монтесори“ обстановката също е различна. Тя е разчупена. А използваните материали за обучението не са стандартните, а са от реалния живот: пръст, камъни, листа, цветя и дори буболечки.
„Монтесори“ методът за най-малките стартира с практически упражнения от реалния живот. При нас правят всичко това, което правят и у дома – споделя моята събеседничка. – Преди всичко децата изучават природата. Чак след това идва ред на математиката, българския език и всички други общообразователни предмети, за които се използва специализиран материал за работа.“
Навсякъде по света „Монтесори“ групите са със смесен състав – деца на различна възраст. Това е и идеята на метода – по-големите да учат по-малките, а учителят да има спомагателна, а не водеща роля.
Новоприетите деца в „Монтесори“ групата в детската градина в Поморие са родени 2020 г., така че към момента те са чист набор от 3-годишни. Обучението им започва с практически упражнения от живота.
„Те надграждат много бързо цялата позната образователна система у нас. На 5 години детето, което се обучава по този метод, трябва чете самостоятелно. И го прави не защото някой го е накарал, а защото само е решило – разяснява Таня Арабаджиева. – В днешно време трябва да предлагаме иновативни неща“, категорична е моята събеседничка. Надява се следващата година да успеят да направят още една „Монтесори“ група, като целта е с всяка следваща година техният брой да се увеличава. Идеята е децата да имат алтернатива – място, където да продължат обучението си по същия метод. Така ще надградят постигнатото до момента и ще продължат да се развиват с много бързи темпове.
„Неоснователен е страхът на някои от родителите, че след „Монтесори“ групата децата им трудно ще продължат обучението си в масовото училище“, казва Арабаджиева. И допълва, че точно това се е случило с дъщеря ѝ и тя по никакъв начин не е показала затруднения или пък изоставане. Категорична е, че децата, обучавани по метода „Монтесори“, не се развиват различно от останалите. Просто го правят по-самостоятелно.
И най-важното – стават по-уверени в себе си.
Както всяко ново нещо, така и това среща понякога съпротива от страна на обществото. Директорката разказва, че на родителската среща в началото на миналата година присъстват родители на 62 деца. От тях само 23 са записани в новата „Монтесори“ група. „Истината е, че не са много майките и бащите, които разрешават на децата си да играят с ютията например“, смее се моята събеседничка. Благодарна е на Община Поморие за помощта и доверието при създаването на тази група.
Таня Арабаджиева определено не е традиционалист. Обича да прилага нови неща в работата си. Тази година се захваща и с организирането и провеждането на „Училище за родители“ на територията на управляваната от нея детска градина. Идеята е на логопеда и психолога. Чрез създаване на
групи за подкрепа и взаимопомощ родителите са канени да участват в беседи, походи сред природата и информационни кампании. Тези дейности са част от спечелен проект на тема „Подкрепа за приобщаващо образование“. Темите, които разглеждат, са разнообразни – аутизъм, синдром на Даун, деца със специални образователни потребности, агресия в детска възраст, ролята на бащата и на майката в семейството, изразяване на емоции, позволено време пред екран за децата, трудното проговаряне и много други.
„Разисквахме теми и казуси спрямо това, което сме наблюдавали през учебната година“, споделя тя. Идеята на тази инициатива е да се окаже психологическа подкрепа на родителите за превенция и преодоляване на проблемно поведение на деца, включително и създаване на групи за подкрепа и взаимопомощ. В „Училище за родители“ се включват също и майки и бащи на деца, на които им предстои през новата учебна година да започнат детска градина.
„Няма подходяща възраст за тръгване на детска градина. Адаптацията и социализацията са по-лесни на по-ранна възраст. Това е така, но за мен по-важното е не кога, а как ще стане това. При нас
адаптационният период е много важен.
Изработваме индивидуален план за работа с всеки родител и дете“, обяснява Арабаджиева. При постъпване в яслена група родителят съдейства за поетапната адаптация на детето.
„С правилен подход на работа детето може да започне да посещава ясла на всяка възраст, отговаряща на стандарта за определената група“, категорична е директорката.
В ДГ „Детелина“ са решили и проблема с прехода от детската градина към училищната скамейка. При тях 6-годишните малчугани се обучават в среда, напълно идентична с класната стая. Там има дъска, чинове и столове. Всяко дете има своя собствена папка с учебни материали по математика и български език. Запознават се и с интерактивна дъска и иновативни образователни материали. Благодарение на всичко това децата не се страхуват от постъпването в I клас. Те много добре знаят какво ги очаква. А когато нещо вече не е ново, то въобще не е страшно.
Таня Арабаджиева е млад човек, изпълнен с много енергия и желание за развитие. Посоката, която е избрала за себе си, е само една – напред и нагоре. По образование е психолог и учител по психология (горен курс). След това завършва две магистратури – социално-педагогическо консултиране и начална и предучилищна педагогика. Работи и като външен инспектор в Националния инспекторат по образование в София. Определя себе си като учител и споделя, че работата с родителите и децата ѝ е далеч по-близка от административната дейност.
Постъпвайки на работа в ДГ „Детелина“, първоначално заема поста на временно изпълняващ длъжността, след това се явява на конкурс и го спечелва. „Всеки ден уча по нещо ново. Имам толкова много неща да науча. Системата така е направена, че нямаш право да се отпускаш. Попаднах на добри колеги и организация на работа и това ме мотивира още повече“, споделя тя. Много обича колегите си. Радва се, че работи с толкова активни и способни „момичета“, както самата тя ги нарича с много любов и признателност. Всички те заедно вярват, че промените за добро, рано или късно,
ще се случат.
И то не само в детската градина в Поморие, а навсякъде в страната. „Обичам да се захващам с непознати ниши. Масата не е моето и никога не е била. Работя по план, участвам във всякакви обществени мероприятия, а при желание винаги има начин да добавиш по нещо ново, от което, в крайна сметка, родителите да са доволни и от което да спечелят децата“, завършва Арабаджиева.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg