„Образователна среда, квалификация на учители и стандарт за качество – тези приоритети трябва да се включат в годишните планове на регионалните управления по образованието.“ С тези думи се обърна министърът на образование проф. Галин Цоков към началниците на РУО по време на националното съвещание за организацията за началото на новата учебна 2023/2024 г. За първи път в подобно съвещание участваха и представители на ученическите организации за самоуправление. Освен това съвещанието бе предавано за първи път на живо онлайн.
Министърът посочи, че акцент за него следва да е работата за личностното развитие на учениците и повишаването на техните образователни резултати. „Важно да се работи за развитие на силните страни и благополучието на учениците, включително чрез повече програми за социално и емоционално учене и за развитие на социалната ангажираност“, заяви той. По думите му, още след 15 септември групите по обхват на ученици по Механизма ще започнат работа по привличане на децата в образователния процес. „Всеки ден извън класната стая може да бъде пагубен и да е причина детето трайно да изпадне от системата на образованието“, посочи министърът и обясни, че в минали години този процес се е разгръщал едва през октомври и ноември. „Много е важно още в първите седмици да се разработят определени стратегии за мотивиране на учениците, особено на тези с по-ниски резултати на НВО. Тези стратегии ще са важни с оглед повишаване на резултатите им“, посочи той. И добави нуждата от езикова подкрепа за учениците, които не владеят добре български език, която е в пряка зависимост с лошите резултати.
Приоритет на Министерството ще бъде и стандартът за качество, който ще даде възможност на училищата на базата да определени индикатори да следят в структуриран порядък резултатите и успехите на учениците си. „Стандартът ще даде възможност да се отчита професионалната и целенасочена работа на всеки учител и всяко училище от гледна точка на това каква допълнителна стойност внася работата им в личностното развитие и резултатите на учениците“, допълни министърът. Според него чрез новия стандарт може да се търсят и възможности за разнообразяване формите на методическа подкрепа, особено за училищата с по-ниски резултати, както и за изграждане на мрежи между такива училища и обмен на добри практики.
Даването на повече свобода и професионална автономност на учителите ще е друг приоритет на МОН през новата година, заедно с намаляване на административната тежест и въвеждането на по-ефективни форми за квалификация на педагогическите специалисти. Министър Цоков посочи, че пред училищата стои и въпросът за смисленото използване на новите информационни технологии в образователния процес. Затова МОН ще работи за надграждане на платформата „Дигитална раница“, ще работи и за изработване на ясна рамка за използване на изкуствения интелект в българското училище, който да даде по-голяма сигурност на учителите и директорите и възможност за пряко подобряване на работата в училище.
„Издадох и изрично разпореждане – всички РУО да напомнят на училищата да направят преглед на прилежащата инфраструктура и да сигнализират компетентните институции, ако има някакви пасиви, свързани с пътната безопасност“, съобщи още министър Цоков.
Зам.-министър Емилия Лазарова:
Очакваме анализи за резултатите от НВО
Новата учебна година започва с промени в няколко наредби – Наредба 4 за учебния план (свързани с часовете за специализирана подготовка в спортните училища), Наредба 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование (свързани с военното обучение в часа на класа), Наредба 5 за общообразователната подготовка (промени в програмите по български език, география, чужд език, физика и спорт) и Наредба 11 за оценяване на резултатите на ученици (намаляване броя на текущите изпитвания и регламентиране на проектно базираното обучение), припомни зам.-министър д-р Емилия Лазарова.
Сред новостите са и нови учебни програми по ФВС от I до XII клас, както и влизането в сила на новия учебен план за VII клас, свързан с въвеждане на предмета „Компютърно моделиране и информационни технологии“ (сега само „Информационни технологии“), като новото наименование ще се отрази и в НЕИСПУО.
В момента се подготвят промени в Наредба 10 за организацията на дейностите в училищното образование, в Наредба 8 за информацията и документите и в постановлението за безплатните учебници.
Зам.-министър Лазарова заяви, че според правителствената програма до май 2024 г. трябва да се направят анализи на резултатите от изпитите от предходните три години и да се планират адекватни мерки. „На регионално ниво очакваме мониторинг с цел проследяване, набиране и анализ на информация за резултатите от обучението в училищата с трайно ниски резултати и тенденция на повишаване на резултатите. Очакваме по-активна методическа подкрепа на учителите и административно-управленска подкрепа на директорите за стратегическо планиране и създаване на позитивна и иновативна среда. На училищно ниво очакваме изработване на училищни политики за увеличаване на резултатите от обучението, ефективна комуникация с родителите, ангажиране на учителските колективи в изработване на политиките, използване на подходящ инструментариум за мотивиране и подобряване на резултатите“, посочи тя.
Зам.-министърът добави, че контролната дейност на директорите трябва да бъде с фокус към посещаемостта на учениците, въвеждане на мерки за намаляване на отсъствията, обсъждане на резултатите от НВО, ориентиране към нови модели на работа в час и използване на всички видове подготовка – обща, допълнителна и т.н., за преодоляване на образователните дефицити. При училищните анализи на резултатите е добре да се обърне внимание на квалификацията на учителите в последните три години – за придобиване на ПКС, за по-висока образователна степен, за темите на обученията, за изпълнявани проекти, за включване в извънкласни дейности, за текучество на педагози, за ангажираност на семейната среда към образованието.
Предстоят промени и в Закона за предучилищното и училищното образование, свързани с езиковата интеграция, управлението на качеството, квалификацията, а по-нататък и в приобщаващото образование, грижата в ранна детска възраст, процедурите по оценяване на учебниците, съвременните критерии за развиване на разделите с упражнения и обобщение и др., посочи зам.-министър Лазарова. Промени се очакват и относно намаляване на административната тежест, в учебните програми – в посока към по-компетентностен подход и акцент върху формиращото оценяване.
Относно Механизма за противодействие на училищния тормоз зам.-министърът коментира, че той е наличен заедно с алгоритъм към него, актуализиран през 2017 г. Но е необходимо той да се припомни на учителите, както и да се подобрят училищните политики. До края на октомври ще се очертаят и рамките на единен механизъм за противодействие на разпространението на наркотични вещества в училище, в който ще бъдат ангажирани и училищата.
Зам.-министър Наталия Митева:
До 750 хил. лв. за проекти за образователна инфраструктура
За нова възможност за кандидатстване за евросредства съобщи зам.-министър Наталия Митева. Тя е по Програма „Развитие на регионите“ (2021 – 2027 г.) и е за интегрирани териториални инвестиции. По нея ще се финансират дейности и за образователна инфраструктура. Училищата могат да кандидатстват както самостоятелно, така и комбинирано с община, НПО и др., като РУО могат да са партньори. Ще се финансират дейности, свързани с дуалното образование, ограмотяването на възрастни и комплексни програми за десегрегация на общинско ниво. За шестте региона на планиране има 14 –15 млн. лв.
на регион, като един проект може да е на стойност от 250 000 до
750 хил. лв. Срокът за подаване на проектите е 27 септември. Финансира се оборудване и обзавеждане в училищата, включително и закупване на училищни автобуси.
За проект „Равен достъп до училищно образование в условия на кризи“ зам.-министър Митева посочи, че в него ще могат да се включат всички първокласници, които ще имат занимания по дигитални умения. „По проект „Образование за утрешния ден“, по който е създадена „Дигитална раница“, имаме възможност за обучение на 18 000 учители за работа с дигитални ресурси“, отбеляза още тя. И призова учителите да продължават да създават ресурси за Платформата, тъй като все още има достатъчно средства по Програмата, които да финансират въпросните ресурси, ако те бъдат одобрени за споделяне с педагогическата общност.
2245 предложения за STEM кабинети са подадени до момента по големия проект за 534 млн. лв., съобщи още зам.-министър Митева. По думите Ӝ някои училища са изпратили неправилно формулярите си, но тези технически проблеми се изчистват бързо, тъй като целта е не проектите да бъдат върнати, а да бъдат подобрени. След първия етап на оценка, който е от Националния STEM център, училищата ще трябва да подадат отново концепциите си през ИСУН към Изпълнителната агенция „Програма за образование“. „До края на 2023 г. се очакват сключени договори за строително-монтажни работи с по-малките училища, които нямат нужда от обществени поръчки“, заяви тя.
Зам.-министър Мариета Георгиева:
Нова визия за дуалното обучение
„Готови сме с визия за развитие на дуалното обучение – на 12 септември ще я разгледаме с Консултативния съвет по професионално образование и обучение и тя ще се превърне в официален документ, който предвижда такива промени, че моделът на дуалното обучение да се припознае от повече институции и ученици“, заяви зам.-министър Мариета Георгиева. По думите Ӝ, визията се стреми да разреши още тази година някои от проблемите, свързани с разрешенията за преминаване от дуална в дневна форма и обратно, както и с приема на ученици в дуална форма извън съществуващия стандарт за минимум половин паралелка (т.е. да се даде възможност за създаване на група за дуална форма, която да съответства на минимума на група в зависимост от професията). Планирано е и освобождаване на работодателите от осигуровки при трудовите правоотношения с ученици в XI и XII клас, за което Министерството е получило подкрепата на Министерството на финансите.
„60% от днешните първокласници ще работят по професии, които не познаваме. Предизвикателството пред професионалното образование е сериозно. Бих призовала за вашата активна роля при комуникациите с бизнеса, за да можем да отговорим на нуждите на работодателите. Трябва да обърнем внимание на ранното кариерно ориентиране на децата, да пуснем бизнеса в класните стаи, да дадем възможност учениците да посетят реални работни места“, заяви тя. По думите Ӝ, трябва да се подкрепят децата с високи постижения по математика да продължат образованието си, избирайки такъв тип професии, в които в момента има най-голям недостиг на кадри – свързани с технически и инженерни науки, информатика, информационни технологии.
„Новият списък на професиите и цялостното предлагане на обучение по новите професии ще влезе в сила през 2026/2027 г. Ще имаме плавен преход, така че имаме време да подготвим системата“, заяви още тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg