БУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Хага е най-старото българско училище в Нидерландия. Основано от родолюбиви родители с 20 ученици през 2006 г. в град Лайден, днес в него учат 164 българчета. „Училището ни се разраства и се развива с всяка изминала година все по-добре. Независимо че заниманията ни са само в събота, много прилича на стандартно общообразователно училище“, казва директорката му Радостина Шаренкова-Тошкова. Признава, че може би единствената разлика е, че при тях родителите участват много активно в управлението на училището.
В школото в Хага има две подготвителни групи – за малчугани на възраст от 4 до 5 години (детската градина) и за такива от 5 до 6 години (подготвителна група). От I до VI клас учениците им са разделени на отделни класове, а от VII до XII клас има две смесени паралелки. „В VII клас в средното училище в Холандия децата изведнъж се сблъскват с много по-голяма натовареност от тази, която са имали до момента. Това често е причина да решат да спрат да посещават българското училище. Тази тенденция е от създаването на школото досега. Но въпреки всичко фактът, че издаваме удостоверения за завършено средно образование и работим с Министерството на образованието и науката в България, всъщност мотивира много родители да оставят децата си при нас до XII клас“, обяснява моята събеседничка.
Училището издава документ за завършено обучение по български език и литература, история и география на България. „Тези удостоверения в комбинация със свидетелствата за завършен клас от холандските училища, позволяват на децата да се върнат в България и да се запишат в училище там“, допълва тя. Това е основното предимство за хората, които искат да се завърнат в родината. А за останалите училището е място, където могат да поддържат духа, езика и културата. Директорката споделя, че през последните няколко години става свидетел как много българи с временни трудови договори в страната се обръщат към тях за издаване на удостоверение. „Така училището стана много интересно и шарено като профил. През последните 2 – 3 години някъде около 5% от учениците прекъсват обучението си при нас и се завръщат в България“, казва директорката. Иначе повечето от учениците им са от двуезични семейства и са с тенденция за трайно оставане в Нидерландия.
„Опитваме се обучението да премине през всички сетива. В детската градина любимото занимание на малчуганите е да правят туршия с госпожата. Така научават цветовете, опознават зеленчуците, различават вкусове и миризми… Този метод на работа – получаване на знания чрез преживяване, поддържаме от първата до последната година в училище“, казва директорката.
Истината е, че екипът в българското училище в Хага се стреми децата да не свързват родината само с това, което са опитали или видели през лятната ваканция при баба и дядо, а да я опознаят истински. „България не е само слънце и море“, смее се Радостина. В работата им верен помощник са българските филми, песни и книги. Освен това почти всяка седмица посещават виртуално различна българска културна институция след предварителна уговорка с уредниците в музеите. „Буквално обикаляме цяла България“, допълва тя. В часовете по български и история в по-горен курс често провеждат дискусии и дебати, свързани с водещи обществени теми от живота в България. „Искаме да създадем у тях реалистичен, а не идеализиран образ за страната“, казва Радостина.
Тя постъпва на работа в училището през 2008 г. като учител по история и география. Оглавява образователната институция от 2021 г. и междувременно продължава да води часовете по своята специалност в V и VI клас. Като учител, залага на интегрирания подход в обучението, включващ едновременно теми от социална и политическа гледна точка. По този начин се опитва да изгради различни умения у децата като критично и аналитично мислене. В България не е била учител. Завършила е специалността „Етнология“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, а след това и докторантура по музеология в ИЕФЕМ – БАН. В Нидерландия е работила в „Евроклио“ – Европейската организация на учителите по история. Във времето извън училище преподава в Лайденския университет и ръководи студенти във Windesheim Honours College.
В „Св.св. Кирил и Методий“ в Хага работи екип от 14 силно мотивирани учители с богат опит в преподаването на деца. „Трима от тях са нови преподаватели. Те са студенти и имат огромно желание да работят с деца. Страшно мотивирани и с желание учат нови неща. Останалите ни колеги са дългогодишни служители и тесни специалисти в обучението на многоезични деца, каквито са всичките ни ученици“, разказва Шаренкова-Тошкова.
Историята на всеки от преподавателите в училището ни в Хага е толкова интересна, че си заслужава да бъде разказана. Всички те са цветни, различни и водени от голямото си желание да работят с деца. „Смисълът е в малките неща, даващи голяма надежда на хората“, смята учителят в подготвителната група 1 (детската градина) Емине Ахмедова. Тя владее няколко езика, което много ѝ помага да усеща психиката на своите ученици. В предучилищна група 2 пък работи Ралица Козуева. Като дългогодишен учител, работата с децата я прави истински щастлива. Преминали през нейната школа, учениците са изключително мотивирани.
Първокласниците по пътя на четмото и писмото през настоящата учебна година води Румяна Младенова. „Обичам професията си, да се посветиш на работа с деца, е призвание“, казва тя.
За своя страст определя педагогическата наука и Василка Карпузова. Тя преподава във II клас и възпитава малките ни сънародници в трудолюбие и любов към родината.
Ангелина Стефанова води часовете по български език и литература в двете паралелки в III клас. По професия е учител на деца с езиково-говорни проблеми. Според нея децата са надежда, мисия и инвестиция в бъдещето. „Всяка минута от развитието им е от съществено значение за изграждането им като личности със самочувствие и хора, вярващи в себе си“, категорична е тя. В нейните часове прогресът се постига чрез забавление, взаимност и игра.
Христина Христова пък от малка мечтае да стане учител, и днес това е реалност. На мнение е, че най-голямото предизвикателство, което имат пред себе си учители и родители в чужбина, е да обучават и подпомагат развитието на многоезични деца. За целта са необходими много търпение и постоянство, за да можеш да надградиш постигнатото до момента.
Светла Хаджиева е педагог с голям стаж в преподаването в начален курс както у нас, така и в Българското училище в Хага. Тя е класен ръководител на двете паралелки в IV клас и с огромно желание и ентусиазъм се включва във всички инициативи на школото.
„За постигането на високи резултати е необходима подкрепата на родителите“, добавя класният ръководител и учител по български език и литература в V клас Борислава Попова. Помощник-преподавател по литература на учениците в VI клас е студентката по европейско и международно право Маргарита Илиева. Силно вярва, че както в правото, така и в литературата текстът и начинът на изразяване са от решаващо значение. „Истинската магия се крие в силата на думите, способността им да вдъхновяват и променят мисли и перспективи“, твърди тя.
С тийнейджърите в училището работи младата и ентусиазирана Десислава Захариева. През настоящата учебна година тя води часовете по БЕЛ в VII, VIII, IX и X клас. „За мен, като млад педагог, дистанцията учител – ученик е скъсена, тъй като вниквам и разбирам проблемите, през които преминават децата, като ги предразполагам да се чувстват комфортно“, споделя Десислава.
Единственото мъжко присъствие в екипа на Българското училище в Хага е младият Беркант Исаев. Като преподавател по история и география в гимназиален етап, смята историята за неделима част от философията и културата, а нейното преподаване – за основно в образователния процес.
В работата си Люба Мичева пък залага на развитието на критическа мисъл, морал и гражданска позиция у учениците. Понастоящем тя е студент по политология в Лайденския университет и с огромно желание работи през почивните дни в БУ „Св. св. Кирил и Методий“ като учител по български език и литература с най-големите ученици от X, XI и XII клас.
Вероника Бикова е член на учителския екип от около 8 години. Тя се занимава с администрацията в училището. Сред любимите си моменти в работата определя оживените дискусии, свързани със заниманията по интереси. И като споменахме за извънкласната работа в школото, редно е да представим и Таня Маркова – усмихнатото вдъхновение на малки и големи ученици. Тя е ръководител на вокална група „Веселите ноти“.
Безкрайно интересна е и холандката Естер Вилемс, която води уроците по народни танци в училището. Тя се дипломира с най-висока оценка като бакалавър хореограф по български фолклор в Югозападния университет „Неофит Рилски“ в Благоевград.
И така става първият чужденец, завършил висше образование в Университета по тази специалност. Водена от любовта си към българския фолклор, с желание и упоритост научава и български език. Всички учители в училището ни Хага работят с много любов и ентусиазъм, водени от обща цел – поддържането на българския дух в Холандия.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg