Деляна ЛУКОВА
Над 330 000 деца и ученици са подкрепени по проектите на МОН за равен достъп до образование и формиране на умения. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на форум в Пловдив, на който бяха отчетени резултатите от работата по последния програмен период на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Във форума участваха още заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева и Мариета Георгиева.
Домакин е СУ „Любен Каравелов“. Изпълнението на фолклорния ансамбъл „Тракийска младост“ дава началото на събитието, на което присъстват началници на регионални управления на образованието, директори на училища, ученици и работодатели.
Общо 169 000 ученици, учители, родители и медиатори са получили подкрепа по проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“. Техническите устройства, раздадени на училищата по време на ковид пандемията, се използват и днес – в часовете на информационни технологии и компютърно моделиране, за подготовка на дипломни проекти, както и при дълго отсъствие на ученик от училище по здравословни причини. Благодарение на допълнителни обучения по различни предмети много ученици са постигнали добри резултати на националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити, отчете министърът. Заедно с децата през обучение за работа с образователни платформи са преминали родители и образователни медиатори.
Проф. Цоков подчерта, че грижата за образованието на децата в детските градини, както и на тези със специални образователни потребности също е сред важните приоритети на МОН. Именно към тях са насочени проектите за приобщаващо образование – 84 000 деца от уязвими групи и живеещи в бедност са подпомогнати с обучения, финансови облекчения и психологическа подкрепа, за да се адаптират и интегрират в детската градина. Достъп до образование са получили 12 000 деца и ученици със специални образователни потребности, хронични заболявания и с изявени дарби.
Училищата с паралелки за професионална подготовка, въвели дуалната система, са финансирани за закупуване на оборудване, работно облекло или учебни помагала, а 11 000 гимназисти са получили възможност за работа още като ученици по проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“. Други 14 000 са усвоявали тънкостите на различни професии по време на стажове в реална работна среда във фирми и предприятия в цялата страна в рамките на проект „Ученически практики 2“, а над 44 000 – по „Студентски практики 2“. Много от тях вече имат трудови договори и след завършването си са започнали постоянна работа в компаниите, в които са стажували.
Министър Цоков е категоричен, че постигнатото ще бъде надградено. Една от реформите в тази посока е за промяна на учебното съдържание и неговото структуриране, така че учениците да формират умения и компетентности, а не само да възпроизвеждат знание. Предвидени са и законодателни промени в Закона за професионалното образование и обучение, а именно – разработване на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение и нови Държавни образователни стандарти за квалификация по професии.
Призьори от олимпиади и състезания от Професионалната гимназия по електроника и електротехника в Пловдив направиха демонстрации пред министър Цоков и участници във форума, които посетиха училището. Гимназистите впечатлиха с уменията си за демонтиране на роботизирана система за деление по цвят, макет на уред за измерване на кислород в кръвта и сърдечен пулс, радиоуправляем четириколесен макет на роботизирана платформа, която извършва самостоятелно движение, следейки крива, устройство с микроконтролерно управление, програмиране на електрически велосипед, 3D моделиране на проектирани печатни платки. Гостите бяха поканени да измерят сатурацията и пулса си и да опитат късмета си, като „завъртят“ електронното колело.
В STEM центъра на гимназията лауреатът от национални олимпиади по информационни технологии Евгени Данаилов показа свой проект, а Мирчо Маглежанов демонстрира изобретението си – самолет. В лабораторията по химия учениците направиха химичен коктейл, а преподавателите разказаха за методите за интегрирано преподаване и обучение.
Професионалната гимназия, която е одобрена за Център за високи постижения в професионалното образование, ще придобие нов облик с ремонти за близо 6 млн. лева по национални програми на МОН и по Националния план за възстановяване и устойчивост.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg