Донка ТЪНКОШИЕВА
Да делиш любовта и времето си между училището и народната песен, да се радваш на признанието на публиката и успехите на учениците – такъв е делникът на бургаския директор, народния певец Лазар Налбантов. Мнозина са слушали изпълненията му на странджански народни песни. Другата му битност е на уважаван директор на Основно училище „Найден Геров“, което е на прага на своята 100-годишнина. Налбантов е завършил основното си образование в него.
Семейната среда е оказала влияние той да тръгне по пътя на фолклора. Баба му Елка по майчина линия е била певица, която обаче не е имала шанса да стигне до голямата сцена. Тя вижда своята несбъдната мечта във внука си. Започва да го учи на странджански народни песни, записва го в детска фолклорна формация „Тракийче“ с ръководител Нина Матева. По-късно Лазар се учи от именити странджански певци като Георги Павлов, Иван Полинчев, Янка Рупкина, Калинка Згурова и Магда Пушкарова. Не изневерява на Странджа и изпълнява само автентичен фолклор от този регион.
Запитан как съвместява двете дейности – на директор и на певец, той е категоричен: „Ако става въпрос за самооценка, мисля, че успешно се справям. До този момент не съм срещал трудности. Може би защото музиката, в частност интересите ми към българския фолклор, са по-скоро допълнение, хоби, нещо, което ме обогатява и разтоварва. Педагогическата ми работа е основна – моя професия. Въпреки това зад гърба си имам вече 20 години творческа дейност – стотици концерти, пътувания в страната и чужбина, звукозаписи, албуми и др. След завършване на средното си музикално образование избрах да поема малко по-различен път. Интересът ми към миналото ме отведе в университета като студент по история.
И още тогава бях убеден, че искам да стана учител“, разказва младият директор.
Но две дини под една мишница за него са малко. От 2017 г. е заместник-председател на Тракийско дружество „Странджа“ в Бургас, председател е на НЧ „Преображение 2017“ и член на настоятелството на НЧ „Паисий Хилендарски 1928“ . Мнозина биха се запитали дали 24-те часа от денонощието са достатъчни за всички ангажименти, но Налбантов е категоричен: „Да, стигат ми 24 часа и дори ми остава свободно време за отдих, за семейството и приятели. Всичко е въпрос на организация и подреждане на ангажиментите по важност и срок“.
За хората от педагогическата гилдия не е тайна, че царската корона на училищния директор никак не е лека. Често има ситуации, в които, меко казано, тези хора са притиснати до стената и трябва да реагират бързо, да вземат тежки и адекватни решения. Дали опитът от сцената и народното пеене помага на директора?
„Смело мога да заявя, че в много случаи натрупаният опит от сцената като професионален изпълнител ми е полезен в немалко ситуации като директор на образователна институция. На първо място, мога да отбележа свободата в общуването на всички нива. Като народен певец се срещам с много хора от различни възрасти, професии, социално положение. Същото е и в качеството ми на училищен директор. Всекидневно общувам от най-малките в училище – първокласниците, преминавайки в срещи и разговори с тийнейджърите от VI и VII клас, с учителите, които в немалка част са по-възрастни от мен, с натрупана професионална рутина. В същото време, трябва да общувам и с младите колеги, които сега започват кариерата си и имат много очаквания от мен като ръководител, с всички служители от административния и помощния персонал, с институциите и партньорските организации, та стигайки до родителите. А разговорите с тях са най-чувствителни, тъй като засягат образованието, възпитанието и социализацията на децата им. Всеки родител желае най-доброто за своето дете и заедно трябва да намерим най-подходящия път към осъществяването на това тяхно желание“, обяснява директорът.
Освен това опитът от сцената му помага и в организирането на културния живот в училище, на различни събития, тържества, концерти, изложби. А те, благодарение на творческия заряд на педагогическия екип, са почти всекидневие в ОУ „Найден Геров“. „И тук много ми помага опитът от голямата сцена. Точно такава искам да я усетят учениците и публиката. Да усетят, че всяко събитие по своята същност е голямо и значимо, и трябва да дадат всичко от себе си, да изработят всеки детайл, да се чувстват спокойни и уверени на сцената, макар тя в отделни случаи да е в класната стая. От другата страна, публиката, в случая родителите, да повярват в своите деца, да оценят усилията им, таланта, който притежават, и по този начин да ги мотивират към усъвършенстване“, защитава тезата си директорът.
Бургаското училище реализира голям брой проекти и национални програми. Съвсем скоро приключиха два големи проекта: единият финансиран по програма „Еразъм+“ с партньори от пет европейски държави – Португалия, Чехия, Италия, Гърция, Румъния, а другият по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ в партньорство с Община Бургас.
ОУ „Найден Геров“ участва и в проекти на МОН – „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, „Подкрепа за приобщаващо образование“, „Образование за утрешния ден“, „Успех за теб“ и др. Кандидатства по националните програми и през настоящата учебна година реализира дейности по НП „Заедно в изкуствата и в спорта“, НП „Оптимизиране на вътрешната структура на персонала“, НП „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“, НП „Заедно за всяко дете“.
В очакване на одобрение е и идея за започване на дейности по проект „Заедно за устойчив и приобщаващ икономически растеж“ по териториалната стратегия в рамките на програма INTERREG VI-AИПП България – Турция 2021 – 2027.
С тези дейности училището има възможност да подобри образователния процес, материално техническата си база, да осигури качествено професионално развитие и квалификация на учителите, извънкласни дейности на учениците, да развие техните способности.
В много сфери на познанието, изкуството и спорта са постиженията на учениците от ОУ „Найден Геров“. И това кара екипа от преподаватели да се гордеят, и ги провокира към още по-голяма всеотдайност в професията.
„Най-успешната, устойчива и продуктивна инвестиция е в образованието и развитието на децата. И за моя радост това се споделя от всички учители. Те непрекъснато мотивират и амбицират учениците към изява на способностите им. Множеството награди и отличия са най-ценните плодове на този неспирен труд. Буквално преди дни получихме поредните отличия. Наша ученичка от IV клас зае престижното второ място от XXXII математически турнир „Черноризец Храбър“ на БАН. Ученичка от II клас е с награда от националния конкурс „Морето не е за една ваканция“. Третокласничка е отличена с престижна награда от конкурс на тема „Родолюбие и милосърдие – благодетелят на Бургас Александър Георгиев-Коджакафалията“. През учебната 2022/2023 г. двама седмокласници достигнаха до националния кръг на олимпиадата по български език и литература, а десетки се класираха и се представиха подобаващо на областните кръгове на олимпиадите по математика, география и история. Учениците ни спечелиха много награди и отличия между които: първо на националното състезание по английски език „Аз зная английски“, Златен медал и шампионска купа от националната олимпиада по ментална аритметика „Купата на България“, София; златен медал от международната Smartykids олимпиада по ментална аритметика, Букурещ, Румъния; трето място в категория „Рисунка“ от IX международен детски конкурс Малага, Испания; 7 златни, 18 сребърни и 22 бронзови медала от международното математическо състезание „Математика без граници“, като трима ученици достигат до финален кръг; второ място от международното състезание по джудо в Словения; 5 златни медала по художествена гимнастика и много, други“, казва директорът.
Все повече фокусът се измества към STEM направлението. Това се усеща и от преподавателите, и от родителите. Промените в ОУ „Найден Геров“, насочени към STEM, имат няколко важни аспекта. Първият е с акцент върху практическите умения на учениците за решаване на проблеми. Вторият е интегриране на технологии. Училището участва в проекта „Училищна STEM среда“ и разполага с два компютърни кабинета и интерактивни устройства във всяка класна стая. Информационните технологии се изучават от I клас. Въведено е и изучаване на предприемачество и гражданско образование, обяснява директорът.
Педагогическата колегия в училището е на много високо ниво на професионални компетентности. Все повече преобладават учители на възраст 25 – 35 години. Колективът наброява 59 учители, от тях 14 са бивши ученици. И тази приемственост е много ценна.
Училището винаги е било със съществено по-високи показатели от средния резултат на национално и областно ниво. Значителен процент от възпитаниците на ОУ „Найден Геров“ продължават образованието си в престижни професионални гимназии. Съвсем скоро в училището гостува бившата ученичка Моника Димитрова – млад учен биолог, която в момента работи в Кралския медицински център в Нотингам.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg