Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 6, 2023

Педагогика на слушането

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-02-2023
в Брой 6, 2023
A A

Демократичност, креативност, иновативност. Това са принципи, които педагозите и в нашите ясли и градини следват в днешно време. Но представете си какъв шок са изпитали в италианския град Реджо Емилия редица педагози, чувайки тези думи през 60-те години на XX век от местния учител и психолог Лорис Малагуци.

Подходът „Реджо Емилия“ остава обект на най-различни изследвания в областта на качеството на ранното детско учене

Катерина КОВАЧЕВА

Неговата философия и подход към образованието на малките деца в града излизат на преден план през 1946 г., малко след края на Втората световна война. Малка група жени, участвали в съпротивата срещу фашисткото потисничество по време на войната, работили заедно с него, за да се борят за по-добро предучилищно образование за децата си. Тяхната цел е да отгледат деца, които могат да мислят самостоятелно, така че фашизмът никога повече да не завладее страната. С общи сили построяват изцяло нова образователна институция – детска градина, която да ги научи как да задават въпроси и да бъдат непокорни, за да могат винаги да поставят демократичните ценности и морала над подчинението. Общност, която предоставя правото на всяко дете за включване и гражданско участие от най-ранна възраст. Институция, която развива постигането на успехи чрез сътрудничество, принадлежност и свързаност. Включва родителите, общността и самия град като активни страни в ученето на децата и застъпници за техните права. Или създават това, което днес се нарича „подходът Реджо Емилия“.
Често той се бърка с метода Монтесори. Но той възниква почти 40 години по-късно, в много различно време – от руините на Втората световна война и едно радикално следвоенно течение
на малките общности в италианската провинция Емилия Романа.
Детето може да се изразява на 100 езика, или според Малагуци образованието не разчита често само на вербалното, математическото или научното изследване на света („езиците“, които биват насърчавани в традиционни образователни институции). Основавайки се на образователните теории на Пиаже, Виготски, Ериксън и Дюи, целта на Малагуци е да даде възможност на децата да изградят своето разбиране за света чрез преживявания, и да ги изразят чрез различни поетични или естетични средства – например рисуване, глина, движение, музика, театър, танц, игра на сенки, игра на огледални отражения.
Ключът към философията на Реджо Емилия е в няколко направления – да гледаме на децата като на силни ученици с права, не просто потребности. Всички деца имат потенциал и по природа са комуникатори, които трябва да имат думата в своето обучение. „Реджо Емилия“ се преподава на деца от 3- до 6-годишна възраст, а това позволява да бъде холистичен модел за проектно и проблемно базирано учене, всестранно личностно, колективно, екологично израстване и стимулиране на ученето през целия живот и уменията на децата в XXI век.
Тази педагогика отваря радикално нова перспектива към дигиталните технологии и STE(A)M с малки деца. Интегрира аналогово и дигитално в едни от най-впечатляващите пространства, създавани за образователните етапи 0 – 3, 3 – 7 и 7 – 11 години. Свързва процесите на ранното учене с изкуство, общество, култура, дигитализация.
В община Реджо Емилия системата за ранно образование и грижа поддържа 84 ясли и детски градини. Оттук вдъхновението „Реджо Емилия“ е прокарало път към повече от 140 държави на шестте континента. В Европа подходът „Реджо Емилия“ е белязал раннообразователните системи на държави като Швеция, Норвегия, Исландия, Финландия, Дания, Австрия, части от САЩ и Южна Австралия. Образователните министерства във Виетнам, Сингапур, Южна Африка от години работят в тясно сътрудничество с експертите от Реджо Емилия и международния център „Лорис Малагуци“.
„Благодарение на големия им педагог Лорис Малагуци детските ясли и градини в Реджо Емилия от самото си създаване са се развивали в пресечната точка между педагогика, философия, психология и психоанализа, изкуство, литература, архитектура, дизайн, културен живот, технология. В Реджо се сглобява удивително богат калейдоскоп от инструменти, с които учителите боравят на всекидневно ниво. И той е коренно различен от дидактичната призма, през която сме свикнали да гледаме дори и в реформаторските педагогики. Неслучайно тази необичайна комплексност попада в обсега на престижната класация на списание Newsweek през 1990-те
години и през 1991 г. детската градина „Диана“ в Реджо Емилия е обявена за най-добра детска градина в света. И до днес подходът „Реджо Емилия“ си остава обект на най-различни локални и международни изследвания в областта на качеството на ранното детско учене“, споделят от фондацията за детско развитие „Калейдоскоп“ за в. „Аз-буки“.
Вместо да виждат детето като празен съд, който чака нетърпеливо да бъде напълнен със знания,
Реджо педагозите вярват силно, че детето има неограничен потенциал и е нетърпеливо да взаимодейства и да допринася към света. Те вярват, че то има фундаментално право да реализира и разширява потенциала си.
Структурирайки работата си около подобна вътрешна нагласа за децата, Реджо педагозите поставят акцент върху това да слушат, вместо да преподават. Ето защо Реджо подходът често е наричан „педагогика на слушането“. Слушането е метафора за системните усилия на учителите да придобият колкото се може по-истинско разбиране за възможностите на децата и техните процеси на учене. Когато най-малките биват слушани и получат време и пространство за себеизразяване, се изправяме пред деца, които са можещи. Деца, способни да се изразяват по много по-сложни и абстрактни начини, отколкото обикновено допускаме, че могат.
„В Реджо Емилия се отдава голямо значение на теми като конструиране на лична и колективна идентичност, на култура на взаимосвързаност, на разгръщането на критично, системно и екологично мислене, както и на живото проектно учене като метод, който успява да интегрира всичко това. Представете си 3-годишни, които в продължение на месеци се срещат и разговарят как да постигнат дадена обща цел заедно – например да разберат защо и как се променят цветовете на дървото в двора им, или да построят увеселителен парк за птиците в района от рециклирани материали. Това е подход, който е радикално демократичен. Той успява да обърне изцяло парадигмата на ученето: от детето към възрастния, а не обратното.
Няма фиксирано учебно съдържание, планове, педагогически ситуации Учителят има проактивна роля: той е изследовател, който непрестанно се движи между теория и практика. Променя дизайна на образователната среда, любопитен да види до какви открития ще стигне всяко дете, групата, нерядко – дори и той самият.“
През април 2023 г. България за първи път ще изпрати група за професионално развитие в Италия, Реджо Емилия – регион, добил световна популярност с необичайна синергия на демократичност, качество, креативност и иновативност, предоставени от местните общински структури за деца. Инициативата е насочена към широк кръг представители на институции за образование и грижа, политическия живот, общини, инспекторати, към директори, педагози, артпедагози, университетски преподаватели, изследователи, психолози, архитекти, дизайнери на образователна среда, STE(A)M иноватори и всички, които искат да научат повече за един от най-качествените и иновативни подходи за образование и грижа.
Посещението дава възможност за свързване с различни специалисти от международния център „Лорис Малагуци“ и детските ясли и градини в Реджо Емилия. Участниците ще преминат през изследването на различни образователни и професионални перспективи в подхода. Ще имат възможност да се запознаят с основни елементи на живота и ученето в nido (0 – 3 г.), scuola dell’infanzia (3 – 6 г.) и експерименталното училище (3 – 11 г.) на Реджо Емилия. Групата за професионално развитие се провежда от Reggio Children, Италия – организация, уникална в своята роля, мащаб и принос за децата в Италия и по света. Инициативата няма комерсиална цел и се осъществява с подкрепата на фондацията за детско развитие „Калейдоскоп“ – партньор за България на Reggio Children.

Your Image Description

Свързани статии:

В тогата на прокурора В огледалото на общественото мнение Бедността води до 6 пъти по-ниски учебни постижения Клубове по интереси дават дигитални умения

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

В тогата на прокурора

Следваща статия

За един уикенд – 86 идеи

Следваща статия
За един уикенд – 86 идеи

За един уикенд – 86 идеи

Възпитание и образование – изгубени (и намерени) в комуникацията

Възпитание и образование – изгубени (и намерени) в комуникацията

Моделът „кръгова икономика“

Моделът „кръгова икономика“

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 3/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Българите в ГУЛАГ: случаите на политическите емигранти Недю Саков и Петър Маринов
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"