В ПГ „Петър Парчевич“ – Раковски, подготвят проект и за по-голяма фотоволтаична система
Зина СОКОЛОВА
Идеята за ветрогенератора е на един от преподавателите по професионална подготовка на учениците по професия „Електромонтьори“ – Алдомир Коленаров, разказва директорът Петър Карпаров. Ученици от специалностите „Електромонтьор на машини и апарати“ и „Електромонтьор на транспортна техника“ участват в проекти към една от фирмите в Раковски и очевидно са запалени. Преподавателят решава да продължат да работят и по други практически задачи. Затова се изготвя проектът „Силата на вятъра в училище“. С него кандидатстват в конкурс, подкрепен от британското посолство. За огромна радост на всички гимназията печели второ място и финансиране от 5000 лв. В момента е закупена голяма част от материалите за ветрогенератора. Амбициите на всички са до края на май 2023 г.
той да бъде инсталиран. „Това е добър пример как може да се свърже теорията с практиката, учениците да видят как се правят нещата в реална среда“, подчертава директорът.
Възпитаниците на гимназията участват активно в изработването на ветрогенератора. Подготвят конструкцията, стойката и всичко необходимо за електрическата част. Вършат това в часовете по практика. Интересно им е, защото виждат как могат да прилагат уменията си, след като завършат образованието си.
Освен като добро средство за практическо обучение ветрогенераторът ще позволи да се реализират и известни икономии, като да се намалят разходите за електроенергия. Идеята е с произведената енергия да се захрани голяма част от административния блок. По метеорологични данни в района има достатъчно вятър, тъй като гимназията е в полето.
„Навремето, когато откриваха училището, бях в VIII клас и засаждахме тополи, които да спират ветровете – припомня си директорът. – Сега няма тополи и миналата година на някои работилници два пъти им се отковава ламариненият покрив заради силен вятър. Така че вятър ще има, макар и невинаги.“
Ако се окаже, че техниката дава добри възможности за реализиране на икономии, ще се търси вариант и за още един ветрогенератор. Той ще бъде осигурен само със средства на училището. Директорът е категоричен, че оттук нататък ще наблегнат на търсенето на допълнителни източници на електроенергия. В тази посока са и други проекти, реализирани в гимназията – за велоергометър и фотоволтаична система.
„В момента имаме фотоволтаична система, която може да произвежда ток със соларен панел, но е само едно блокче – обяснява директорът. – Затова правим проект за по-голяма фотоволтаична система. Другото е велоергометърът –велосипед, на който ученикът, докато върти педалите, произвежда ток, с който може да се зареждат телефони, да слушат музика. И двете неща са готови. Велоергометърът е в стаята с фитнес уредите и тенис масата. Другото съоръжение е в лабораторията, където всички ученици, които имат часове там, могат да се запознаят с фотоволтаичната система.“
Възпитаници на гимназията се включват и в други проекти, както и в проект „Ученически практики“. Два пъти поред участват в него. Децата ходят и в чужбина и в реална работна среда показват какво са научили на теория. Тази година предстои да бъдат в Италия и Португалия. А преди две години ученици от специалностите „Икономическа информатика“ и „Производство на кулинарни изделия“ посещават Унгария.
В гимназията има сформирани различни групи по интереси – по гражданско образование, по изкуство и история, тийнейджърски клуб „Заедно можем повече“, електронен в. „Гимназист“, „ПГ „Петър Парчевич“ – училище посланик на ЕП“ и други. От учебната 2022/2023 г. гимназията участва в НП „Заедно в изкуствата и спорта“. Учениците от професия „Електромонтьор“ се явяват на конкурс за създаване на макет за зелена енергия, организиран от „АББ България“. Гимназията е с одобрен проект за учебната 2022/2023 г. – „Модерен кабинет за електромонтьорите“, на стойност 89 807,21 лв. по НП „Професионално образование и обучение“.
Гимназията е създадена през 1975 г. като средно професионално техническо училище, което да подготвя кадри за местната промишленост – стругари, шлосери, леяри. След години в учебните планове се включва и обучението на шивачки. Така специалностите покриват основните производства в общината – стоманолеярния завод, завода за редки метали, машиностроителните предприятия и общинското предприятие по лека промишленост. По-късно те са закрити и това налага в училището да се въведат нови професии. Променяни са няколко пъти. Сега тук се води обучение по пет специалности – „Икономическа информатика с разширено изучаване на английски език“, „Електрообзавеждане на транспортна техника“ и „Електрически машини и апарати“, които са към STEM специалностите. Четвъртата е „Производство на кулинарни изделия“ с професия „Готвач“, а петата – „Маркетингови проучвания“. Учениците са основно от община Раковски, но има и от съседните Марица, Калояново, Брезово.
„Привличаме ги с това, че специалностите позволяват, след като завършат, да могат да си организират собствен бизнес – подчертава директорът. – Учениците с тези професии са търсени кадри в индустриалната зона около Раковски и голяма част от тях се реализират там. Осигуряваме им безплатен транспорт, стипендии. Разбира се, имаме много силна конкуренция заради близостта на Пловдив. Това доведе до увеличаване броя на деца от социално слаби семейства, които интегрираме и така изпълняваме и социални функции.“
В гимназията учат 400 ученици в дневна форма на обучение в 16 паралелки. Отделно се предлага и самостоятелна форма. Над 20 деца са със специални образователни потребности, които учат по индивидуални учебни програми, разработени от ресурсните учители. Тази година завършват първите ученици със специални потребности.
„Всяка есен зависим от приема и се борим за повече ученици – казва директорът. – Организираме посещения в училищата, срещаме се с родителите и учениците и им разказваме какви предимства има за тях при нас. Тази година след трето класиране останаха неприети 10 – 15 деца. Опитахме се да ги насочим към други учебни заведения с осигурен транспорт, но те не се съгласиха. И след първия учебен ден, както е по закон, ги приехме пак при нас.“
Заради проблеми с посещаемостта в часовете е назначен образователен медиатор, редовни са и срещите с родителите по този повод. „Наскоро при мен дойде майка, показва ми някакво писмо, но не може да го прочете – казва директорът. –
В него пишеше, че я глобяват с 250 лв., защото дъщеря ѝ не идва на училище. Протестира дълго, но момичето дойде още същия ден. Казах на майката, че ако трябва, всеки месец ще я глобяваме, ако не ни съдейства дъщеря ѝ да ходи редовно на училище.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg