Над 330 000 деца и ученици са подкрепени по проектите на МОН за равен достъп до образование и формиране на умения, съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на форум в Пловдив, по време на който бяха отчетени резултатите от работата по последния програмен период на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, предаде МОН.
Общо 169 000 ученици, учители, родители и медиатори са получили подкрепа по проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“. Техническите устройства, раздадени на училищата по време на ковид пандемията се използват и днес – в часовете на информационни технологии и компютърно моделиране, за подготовка на дипломни проекти, както и при дълго отсъствие на ученик от училище по здравословни причини. Благодарение на допълнителни обучения по различни предмети много ученици успяват да постигнат добри резултати на националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити. Как да работят с образователни платформи се обучават и родители, и медиатори.
Проф. Цоков подчерта, че грижата за образованието на децата в детските градини, както и на тези със специални образователни потребности, също са сред важните приоритети на МОН. Именно към тях бяха насочени проектите за приобщаващо образование в предучилищното и училищното образование, благодарение на които 84 000 деца от уязвими групи и живеещи в бедност са подпомогнати с обучения, финансови облекчения и психологическа подкрепа, за да се адаптират и интегрират в детската градина. Достъп до образование получават 12 000 деца и ученици със специални образователни потребности, хронични заболявания и с изявени дарби.
Училищата с паралелки за професионална подготовка, въвели дуална система, получава финансиране за оборудване, работно облекло или учебни помагала, а 11 000 гимназисти – възможност за работа по проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“. Други 14 000 ученици усвояват тънкостите на различни професии по време на стажове в реална работна среда във фирми и предприятия в цялата страна в рамките на проекта „Ученически практики 2“, а над 44 000 – по „Студентски практики 2“. Много от тях вече имат трудови договори и след завършването си са започнали постоянна работа в дружествата, в които са изкарали своя стаж.
Министър Цоков бе категоричен, че постигнатото ще бъде надградено. Една от реформите в тази посока е за промяна на учебното съдържание и на неговото структуриране така, че учениците да формират умения и компетентности, а не само да възпроизвеждат знание. Предвидени са и законодателни промени в Закона за професионалното образование и обучение, а именно – разработване на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение и нови Държавни образователни стандарти за квалификация по професии.
Във форума участваха още заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева и Мариета Георгиева, кметът на Пловдив Костадин Димитров, Иван Попов, зам.-изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Програма за образование“, началници на регионални управления на образованието, директори на училища, ученици, работодатели. Гост бе и областният управител на Пловдив – Илия Зюмбилев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg