126. основно училище „Петко Ю. Тодоров“ е основано през 1953 година и носи името на известния български писател Петко Юрданов Тодоров. Преди 70 години отваря врати като основно училище. През годините за известен период е преобразувано в гимназия, а в края на 80-те отново става основно. От 1994 г. на учениците на 126. ОУ се предлагат допълнителни часовете по изобразително изкуство. В момента те спадат към свободно избираеми учебни часове (ИУЧ), като обучението започва още от първи клас. Занятията се водят от учителите по изобразително изкуство, а не от начални. Децата пък са разделени на групи и по този начин преподавалите могат да им обърнат повече внимание.
Младите художници от 126. ОУ „Петко Ю. Тодоров“ представят своите творби в две изложби по случай 70-годишнината на своето училище. Едната красеше четвъртия и петия етаж в Министерството на образованието и науката, а другата – изложбената зала в Общинския културен институт „Дом на културата „Красно село“.
В МОН изложбата включваше творби, изработени от трите клуба в училището по Националната програма „Заедно в изкуствата и в спорта“, а в Дома на културата „Красно село“ – и на ученици от I до VII от паралелки, които изучават изобразително изкуство като свободно избираеми учебни часове.
Един от клубовете– „Българската носия и везба – приемственост и актуалност в съвремието“ е на Силвия Димитрова. В него таланта си развиват ученици от VI клас.
„Много сме доволни от тази инициатива. За първи път участваме по Националната програма. В началото на годината казах на децата, че
математика можеш да учиш на сила, ако се налага, но с изкуствата не е така.
И дойдоха ученици, които в действителност имат желание – споделя учителката. – Имах известни притеснения, защото работим в петък следобед, и си мислех, че децата ще бъдат уморени и шумни, но не беше така.“
Идеята на Димитрова е благодарение на допълнителните занимания учениците да получат повече информация за носията и за везбата, за наследството, което имаме, и как то може да бъде претворено в неща, които използваме в съвремието ни. Затова и шестокласниците изработват екоторбички, фланелки, правят кукли, върху които прилагат етноелементи.
С финансиране по Националната програма учителката успява да осигури и художествени материали, които не се различават от тези на професионалните художници.
„Хубави неща се правят с добри материали. Това, че го усетиха, също допринася за развитието на работата им“, смята учителката.
Интерпретации по картини на известни български художници от края на XIX и началото XX век и творци от модерното изкуство в същия период правят четвъртокласниците от клуб „Българските майстори и модерното изкуство“. Той е под ръководството на Иван Генов. Добре познатите моми на Владимир Димитров – Майстора намират нов живот в изпълнение със смесена техника маслен пастел и акварел. Учениците правят и интерпретации по творби от по-късния период на Златьо Бояджиев, в който художникът работи с лявата си ръка и самите картини са по-експресивни. С темперни бои и акрилни маркери те пресъздават негови пейзажи, които са по-наситени с човешки фигури и обикновено са с характерна българска архитектура. Правят интерпретации и върху творчеството на други български майстори – на Иван Милев, Константин Щъркелов, а от модерните художници обхващат Анри Матис, Густав Климт и Пикасо.
„Децата са в IV клас и за тяхната възрастова група интерпретациите по картини са доста сериозна задача. Аз им преподавам от първи клас и вярвам в техните възможности, затова и им я поставих. Те успяха да се справят с нея, изпълниха я на ниво. Впечатлен съм от учениците си“, заявява Генов.
В своя клуб „Пътешествие в изкуството на Древния свят“ Антония Табакова се фокусира върху надграждане на материала за V клас върху история на изкуството, и по-специално за изкуството на Древния свят.
„Много ни се искаше да имаме повече време, защото
в училище часовете по изобразително изкуство не са достатъчно.
Затова в рамките на клуба запознавам децата с различни техники. Те правят екипни работи върху праисторическото изкуство, скални рисунки, Месопотамия, Вавилонска кула – разказва учителката. – Обожават тези митове и безкрайно много се забавляват, защото изкуството е страст и трябва да бъде удоволствие.“
В своята работа учениците интерпретират хартията по различен начин – папие маше, обем, колаж, и използват акварел, темпера, акрил и глина.
„Учениците ни се представят много добре. Печелят призови места в много изложби и международни участия от Беларус до Египет, изпращаме картини на много места. Имат страшно много награди, не само с изобразително изкуство“, споделя с гордост директорът Росен Димитров.
Децата от 126-о заемат призови места и на състезания и олимпиади по математика и по английски език. А миналата година на Националното външно оценяване се представят добре и се нареждат сред първите 200 училища в страната. „Това е изключително добро постижение, гордея се с децата“, каза директорът. Той допълва, че част от учениците още след IV клас биват приети в училища със засилено изучаване на математика, като СМГ „Паисий Хилендарски“, НМПГ „Акад. Любомир Чакалов“ и други.
Спортът също не е подценен.
В училището се провеждат външни групи по футбол, спортна гимнастика. Възпитаниците на столичното училище печелят първо място в турнира за Купата на кмета на район „Триадица“, ходят на състезания по баскетбол, тенис на маса, шахмат, спортни танци.
Тази учебна година в училището се обучават 700 деца от I до VII клас, като за целия начален етап е осигурено целодневно обучение. Има и предучилищна група за 6-годишни. Тя е до обяд, защото не могат да изпълнят изискванията за средата и да осигурят място за спане.
„Децата в предучилищната група се справят добре. Има сериозен наплив. Преминалите през предучилищна група в първи клас са много напред. Знаят организацията в училище, начина, по който се преподава, обстановката и много бързо напредват – обяснява Росен Димитров. – Колегите се справят добре, смесвайки и сериозните занимания. При тях игровият подход е повече, за да не се уморяват.“
В столичното училище работят 67 преподаватели, както и ресурсни учители, детски психолог, логопед, психологически съветник. Те са със всестранни интереси и така
мотивират децата да участват в различни дейности
– граждански образования, благотворителни акции и базари. Провеждат и интердисциплинарни уроци.
„Поощрявам екипа, с който работя, да бъде деен. Искам да проявяват инициатива, и търся по-млади хора, които да са активни, да се интересуват от различни дейности, да имат идеи и енергия, за да могат да ги прилагат – казва директорът. – Сложно е да си подбереш екип. В наше време младите хора са малко, по-бързо се отказват от работата, не се получава лесно да обновиш колектива с тях, защото търсят по-доходни професии. Това може би е най-голямото предизвикателство, но като го направиш, нещата потръгват. Поне половината от учителите ми са млади преподаватели.“
В училището са обособени и три кабинета по рисуване, които са оборудвани с керамична пещ, интерактивни дъски рисуване и стативи. Разполагат с проектори и лаптопи. С училищния бюджет са осигурени и абонаменти за различни учебни софтуери. По думите на директора, новите технологии трябва да се прилагат внимателно и с баланс:
„Не бива да се хвърляме само върху електрониката и да пренебрегнем книгите и писането“.
Със средства по Националния план за възстановяване и устойчивост планират да направят STEM и STEAM (наука, технология, инженерство, изкуство и математика) кабинети. По този начин учебните зали по информационни технологии, по химия, по човек и природа ще бъдат изградени по съвременен начин.
Печелят проект за 200 000 лв. за изграждане на модерна спортна площадка в двора.
С общинско финансиране започва и изграждане на малка сграда, в която ще учат най-малките ученици – предучилищната група и първокласниците. Стаите ще бъдат направени по-хубави, ще бъде изграден още един физкултурен салон, ще има актова зала. Ремонтните дейности няма да възпрепятстват учебните часове и училището ще запази едносменния си режим.
Реализацията на тези проекти е една от основните цели пред екипа на училището. Другата е свързана с обучението на децата. „Целите ни са да се подобри още повече представянето ни на външните оценявания и децата да вдигнат успеха си“, казва директорът Росен Димитров.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg