За трета поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
Националното издателство „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната система.
Днес разказваме за Катя Стефанова от 170. СУ „Васил Левски“ в Нови Искър. Тя спечели наградата на журито със своя доброволчески клуб „Оренда“, в който показва на учениците си, че грижата за другите може да те направи истински щастлив. Заедно с учениците си провеждат туристически обиколки в София, а със събраните средства помагат на нуждаещи се деца от своето училище.
„Децата от доброволчески клуб „Оренда“ са децата на новото време.
Те са невероятни личности, които имат изключително висок морал и желание да правят добро. Всички те силно вярват, че обществото се основава на идеята за даването, т.е. какво лично ти можеш да направиш, за да бъде светът по-добър благодарение на теб. Никога не ми се е налагало да обяснявам на някого от тях защо е нужно да отделят време и усилия, за да зарадват другиго“, разказва за „Аз-буки“ учителката по икономически дисциплини в 170. СУ „Васил Левски“ в Нови Искър Катя Стефанова.
На церемонията по награждаването на „Добрите практики на фокус“ тя излезе на сцената заедно със своите деца основатели от клуба „Оренда“. Нима има по-голямо доказателство за това колко много се гордее с учениците си?
Катя Стефанова е учител от 9 години, като преди това е работила в частния сектор. „Детската ми мечта е да бъда преподавател. И смея да кажа, че винаги съм го правила, по един или друг начин“, споделя тя. На различни места, където е работила, често се е случвало да помага на нови колеги, водила е и обучения. Преподаването е в кръвта ѝ. С практическия опит, който притежава, и с натрупването на познания в сферата на маркетинга, финансите и банковото дело решава, че най-доброто, което може да направи, е да сподели знанията и опита си с подрастващите.
„В един момент си дадох сметка, че голяма част от хората нямат базови знания по икономика“, обяснява тя. Така, никак не спонтанно, а добре обмислено решава да направи рязък завой в професионален план и да стане учител. Това е решение, за което никога не е съжалявала. „Учениците са много отворени към света, будни и любопитни“, разказва учителката. Стефанова преподава в гимназиален етап икономически дисциплини. В специалността „Туризъм“ води часовете по транспорт и туристическо-агентска дейност, маркетинг, екскурзоводско обслужване, анимация, гостоприемство в туристическата индустрия и други.
„Този профил е с голяма практическа насоченост и с много интересни предмети. Учениците, които го завършват, се реализират изключително успешно в различни сфери“, уточнява тя.
Стефанова преподава дисциплини и в други профили. На учениците от „Компютърна графика“ преподава семиотика, символи и знакови системи и реклама, а в „Електронна търговия“ – бизнес комуникация, икономика и бизнес етика. „Преподавам много предмети в училище. Обичам професията си, децата и училището, където работя. Точно затова им отдавам голяма част от времето, желанието и мотивацията си, получавам и безценна подкрепа в начинанията си и от директорката на училището ни госпожа Биляна Найденова“. обяснява учителката. 170. СУ „Васил Левски“ в Нови Искър е първото училище, в което започва работа. Днес още е там и не мисли за смяна.
Идеята за създаването на доброволчески клуб възниква преди около две учебни години.
Той функционира като занимание по интереси.
„Връщайки се в клас след пандемията, и аз, и учениците ми копнеехме да правим нещо заедно, нещо различно и нещо смислено. От една страна, искахме да се чувстваме щастливи, а от друга – да бъдем полезни на другите“, казва тя.
Задружно и единодушно решават, че ще събират средства за деца в нужда от своето училище. Идеята за клуба е на Стефанова, но децата я приемат повече от ентусиазирано. Учениците сами избират забележителностите, които да покажат. Търсят информация за интересни и не дотам популярни места, които съчетават с най-известните забележителности на столицата, като катедралния храм „Света Неделя, Народния театър „Иван Вазов“, храм-паметника „Александър Невски“. Любопитното е, че учениците съумяват да съберат информация и да покажат на туристите и доста непознати места дори за хората, родени в София. Сред тях е например Паметникът за спасяването на българските евреи, който е разположен в градинката между парламента, Националната художествена академия и Софийския университет.
„Десетки хора минават всеки ден покрай него и почти никого не съм видяла да се спира там. Затова за нас беше много важно той да бъде включен в обиколката. Това, което България е направила за съгражданите си с еврейски произход, е акт, с който всеки от нас трябва да се гордее“, разказва Стефанова.
Другите открития за туристите са амфитеатърът в столицата и факултетът на ул. „Московска“, откъдето е тръгнало педагогическото образование у нас след Освобождението. Учителката разказва, че на ул. „Московска“ има изобилие от красиви сгради с голяма историческа значимост, но за съжаление, малко познати.
„Независимо че съм от София, признавам си, че и аз не знаех за някои от обектите. Сега вече ги познавам и това е само и единствено благодарение на усилията и труда на учениците, които след много часове сред книгите успяха да ги открият“, разказва учителката.
Доброволците от „Оренда“ имат зад гърба си вече 4 сезона,
като всеки учебен срок е отделен сезон. Обиколките се провеждат през почивните дни – предимно събота и неделя следобед. Обикновено туровете започват от любимото за всички място – Народния театър „Иван Вазов“. „Всички сме достатъчно гъвкави, така че ако групата, с която ще работим, предпочита друга начална точка, винаги се съобразяваме“, уточнява моята събеседничка.
Миналата година решават да помогнат на деца и родители от сдружението „Синдром на Даун България“. Сами се свързват с тях и им предлагат да направят специално за тях един тур из столицата.
Разбира се, туристически обиколки са провеждали и за по-малките ученици от училището. Последната им обиколка е за чуждестранни гости на форум на Националния инспекторат по образование.
„На английски език учениците ни представиха София на представители на образователната сфера от редица европейски държави, сред които Малта, Естония, Испания, Белгия и други“, отбелязва Стефанова.
Възпитаниците на училището провеждат туристически беседи обичайно на български,
но се справят чудесно и на английски, когато аудиторията го изисква.
Основателите на клуба са тазгодишните зрелостници от XIA на училището, които макар и вече завършили са съпричастни и помагат на по-малките си съученици при необходимост. Възнамеряват да продължават да го правят и в бъдеще.
Към момента основната група на доброволческия клуб „Оренда“ е съставена от деветокласниците от специалността „Електронна търговия“, на които Катя Стефанова е класен ръководител, и от гимназисти от профила „Туризъм“ в XIА клас. Разбира се,
в него могат да се включат всички възпитаници на училището – няма никакво ограничение за възрастта им.
Разбираемо, по-голямата част от тях са от горните класове, тъй като са по-големи и могат без проблем да се придвижват в София. Броят на децата в клуба варира. Всеки сезон има постоянно ядро от 10 – 15 души, които са изключително активни и винаги може да се разчита на тях. Другите деца се включват периодично, спрямо свободното си време и ангажиментите си. Истината е, че клубът развива у младежите умения, които ще им бъдат от полза в живота след училище. Най-важното, което им дава обаче, е, че ги прави добри хора.
Преди доброволчески клуб „Оренда“ Стефанова води клуб по извънкласна дейност за екскурзоводско обслужване. В часовете му младежите имат за задача да подготвят информация за историята на училището, която да разказват пред гостите на школото. Паралелно с интересната информация те им показват уникалните по рода си два коридора. Единият е посветен на Европейския съюз, а другият – на България. И двата са направени преди няколко години от възпитаници на моята събеседничка.
Туристическите беседи не са единствената дейност, с която се занимават младежите от „Оренда“. Миналата година сегашните деветокласници
организират лекция на тема киберсигурност. И правят всичко това почти сами.
„В нашето училище това бе прецедент. Толкова малки ученици да поемат инициативата да направят събитие, като сами се захванат с поканата и привличането на известни личности, и да успеят да напълнят цяла зала с хора“, обяснява тя.
Тази година съвместно големи с по-малки ученици организират Ден на толерантността. Дванайсетокласници организират кръгла маса, на която обсъждат бъдещето на туризма в района. На срещата канят представители на Министерството на туризма и на районната администрация. „Учениците от клуба се развиват разностранно. И изключително много ме радва, че с всеки изминал ден стават все по-смели в реализирането на своите мечти и идеи“, завършва тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg