Д-р Силвия Марушкина е тазгодишният носител на наградата „Стоян Михайловски“ в категория „Начално образование“ за особени заслуги в областта на просветното, културното и синдикалното дело на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.
Д-р Марушкина е старши учител в начален етап на 81. СУ „Виктор Юго“ в София, притежава образователна и научна степен „доктор“ по предучилищна и начална педагогика, първа ПКС, две следдипломни квалификации – „Начален учител по религия“ и „Арттерапевтична социалнопедагогическа работа при емоционално-поведенчески проблеми“.
Автор е на учебни помагала и ресурси и на над 20 статии в областта на педагогиката; участвала е с доклади на национални и международни конференции.
През годините трудът ѝ е оценен с множество други признания, сред които грамота и пластика „Сова“, присъдени от РУО – София, за принос към столичното образование; грамота „Вдъхновител на децата“ в рамките на националната годишна награда „Бисерче вълшебно“ на фондация „Детски книги“; почетна значка „Будител“ от фондация „Будителите“; приз „Вдъхновител“ от Института по качество в образованието на фондация „Качество в образованието“; грамота и пластика „Хвърчащите хора“ от фондация „Детски книги“ за насърчаване на четенето сред децата и младежите и др.
„Учителят има дълг не само да научи детето да чете и пише, но и да разгърне личностния му потенциал, а за да се случи това, е необходимо да получи неговото доверие. Педагогът има грижата да създаде подкрепяща, емоционално стабилна среда в класната стая и да изгради индивидуални връзки с всеки ученик.“ Това споделя пред „Аз-буки“ д-р Силвия Марушкина – старши учител в начален етап в столичното 81. СУ „Виктор Юго“.
Тя отбелязва, че в процеса на работа
между нея и децата се изграждат отношения на сътрудничество, на обмен на знания, на информация и впечатления.
„С времето в класната общност се създава чувство на привързаност, доверие и подкрепа, на уважение и любов помежду ни. Децата споделят свои радости, тревоги, страхове – добавя д-р Марушкина. – Смятам себе си за щастлив човек и учител, защото имам удоволствието да работя с умни и добри деца, с грижовни и подкрепящи родители.“
Очарованието на учителската професия открива през 1983 г., когато едва 17-годишна започва работа като нередовен учител в с. Череша, област Бургас, само три месеца след раздялата с училищния живот. И споделя, че след почти 40 години трудов стаж, продължава да изпитва респект и възхищение към професията и всеки ден полага усилия да бъде достойна за нея. „Имам богат опит като учител не само на база продължителния ми педагогически стаж, но и в резултат на непрекъснатото ми обучение и самообучение“, казва д-р Марушкина.
В 81. СУ „Виктор Юго“ работи от 2020 г. и през настоящата учебна година извежда четвърти клас.
През новата учебна година ѝ предстои вълнуващо запознанство с новите ѝ ученици. Определя постъпването в I клас като приключение, но и предизвикателство както за децата, така и за техните родители и учители.
„Формално погледнато, ролята на учителя е да преподава теоретични знания и да изгражда практически умения, но за да постигне това, трябва да свърши огромна по обем и разнопосочна по съдържание работа“, казва преподавателката.
Смята още, че
за да участват пълноценно родителите в образователния процес на своите деца, първо учителят трябва да им подаде ръка.
Затова, когато поема нов клас, през първите седмици планира редица събития за взаимно опознаване както с децата, така и с родителите. Организира творчески игри, посещение на кино и театър, планински преходи, в които не само децата, но и родителите да имат възможност за неформално общуване и сближаване.
„Така успявам да изградя здрави междуличностни отношения и добре функционираща родителска общност, на която да разчитам при нужда от подкрепа и сътрудничество“, споделя за практиката си опитният педагог.
Подчертава, че в дългия си трудов път има много вълнуващи спомени със своите ученици. Особено скъпи са ѝ свързаните с участието на нейните класове в международните програми „CinEd – европейско кинообразование за деца и младежи“ и „Киното – сто години младост“, координирани от сдружение „Арте Урбана колектив“.
Според нея вплитането на киното в учебна среда е особено важно.
„Чрез филмите може да се приложи холистичният подход в образователния процес, ориентиран не само към умственото развитие на децата, но също така и към тяхното психoсоциално и емоционално израстване – смята преподавателката. – Киното е модерен, иновативен образователен подход, който осигурява условия на равнопоставеност, създава възможност на всеки ученик, дори и изоставащ, да интерпретира това, което е видял на екрана.“
През учебната 2022/2023 г.
д-р Марушкина и нейните ученици, тогава третокласници, работят по международната програма в сътрудничество с „Арте Урбана колектив“
и с режисьора Мария Дачева. През цялата учебна година децата провеждат различни кинопедагогически упражнения. С участието на класа ѝ в Международната програма 81. СУ „Виктор Юго“ става едно от двете училища, които представят България на годишния фестивал на международната програма „Киното – сто години младост“ в германския град Висбаден.
„Фестивалът беше заключителното събитие на изпълнената с кино учебна година. Ученици от четири континента работиха по темата „Центриране/децентриране в киното“, връща се към този вълнуващ момент д-р Марушкина. И въодушевено разказва: „Събитието се проведе в рамките на няколко дни с ученици от 39 киноателиета от 15 държави.
На фестивала моите ученици представиха филма „Touch“ по свой сценарий, режисура, актьорско изпълнение и операторска работа. За тях беше уникална възможност да преживеят и видят това, което са сътворили, на големия екран в кино „Калигари“ – определяно за едно от най-красивите кина в Европа.
Най-голямата награда за учениците ми беше високата оценка от изпълнителния директор на програмата и автор на проекта – уважавания кинопедагог и режисьор Ален Бергала.“
„В работата с деца изпитвам удоволствие, когато успявам да ги вдъхновявам и стимулирам да се развиват, да вярват в собствените си сили, да се подкрепят помежду си. Удоволствие е да чувам, че обичат училищното пространство, и да ги виждам всяка сутрин, заредени с любознателност и желание за знания“, отбелязва дългогодишната учителка.
Като класен ръководител, се стреми да
осъществява и много други проекти, свързани с гражданското образование
и изграждане на личностни качества и компетентности у учениците ѝ. Един от тях е разработеният от учителката проект, свързан с опознаване функциите и дейността на националните институции на България и европейските структури. „В рамките на две учебни години с моите ученици посетихме Народното събрание, Президентството, БНТ, Националната галерия, Националната библиотека и Националния исторически музей. Гостувахме и в Европейския парламент в Брюксел, където се срещнахме с евродепутата Радан Кънев“, разказва преподавателката.
Д-р Марушкина споделя мнението, че
явяването на състезания и олимпиади има голяма полза за учениците, и от самото начало ги насърчава да участват.
През изминалата учебна година бъдещите петокласници завоюват златни, сребърни и бронзови медали от национални състезания и олимпиади по математика и български език и литература.
Връщайки се към неизбежните раздели с децата след IV клас, преподавателката разказва: „Разделите с моите ученици са заредени с удовлетворение и благодарност. Аз – удовлетворена от постигнатото за четирите години и благодарна за срещата с децата, а те – удовлетворени от придобитите знания и благодарни, че са открили приятели за цял живот. Нашите раздели са празник на постигнатите успехи, на спомените, на общите ни мечти за светли хоризонти. Неописуемо е щастието, когато след години срещам моите ученици, успели и реализирани в живота.“
Относно методите на работа с деца от различните поколения д-р Марушкина казва:
„Светът се променя и маркерите за успех и ценностна система на новото поколение са различни.
Израснало с информационните технологии, поколението Z мисли, учи и търси информация по различен начин. Прави впечатление, че съвременните деца са ориентирани по-скоро към практическите умения, а не толкова към овладяване на теоретични знания. Това налага търсенето на нови педагогически подходи от страна на учителите, за да осигурят качествено взаимодействие с подрастващите.“
Събеседничката ни е категорична, че образованието трябва да е дългосрочен национален приоритет, тъй като има ключова роля за икономиката и общественото развитие. „За съжаление обаче, то все още е сред най-подценяваните сфери на обществения живот – смята тя. – Всеизвестен факт е, че качеството на училищното образование е незадоволително и причините за това са много. Въпреки реформите досега, учебните програми не покриват изискванията за качествена подготовка на функционално грамотни, иновативни, социално отговорни и активни млади хора, мотивирани да надграждат своите компетентности чрез учене през целия живот.“
Според нея сред
най-сериозните проблеми са кризата с младите кадри в образованието и некачественото им обучение.
„В училище постъпват все повече недобре подготвени млади специалисти, някои от които с краткосрочни преквалификации, без сериозна методическа подготовка“, споделя преподавателката.
„Овладяването на нови методи и подходи, развитието на по-високи професионални компетентности повишават самочувствието на учителя и му помагат да се адаптира към постоянно променящата се образователна среда и към все по-високите обществени изисквания“, категорична е д-р Марушкина.
„Родителите трябва да се отнасят отговорно към възпитанието на децата си. Утвърждаването на здравословни граници и спазването на правила и норми както в семейството, така и в обществото, осигуряват на детето чувство за сигурност и предсказуемост на средата.
Заявката за приятелство между родител и дете е абдикиране на възрастния от неговите отговорности на лидер. В лицето на своя родител детето трябва да среща коректив, сигурност, закрила и подкрепа. Образът на приятеля е изпълнен с друго съдържание и има друга роля в живота, за която родителят не бива да претендира.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg