ROMA (NON-)INCLUSION / РОМСКОТО (НЕ)ВКЛЮЧВАНЕ
Ромски дискриминационни практики и реч на омразата в преподаването на университетски преподаватели
(Анализ на информацията от база данни от анкетно проучване)
[Roma Discriminatory Practices and Hate Speech in Teaching Academics
(Analysis of Information from a Database of Survey)] /
София Дерменджиева, Даниела Тасевска, Гергана Дянкова / Sofia Dermendjieva, Daniela Tasevska, Gergana Dyankova – стр. 295
HISTORY OF EDUCATION / ИСТОРИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Материално осигуряване на образованието в Източна Румелия (1879 – 1885)
[Material Provision of Education in Eastern Rumelia (1879 – 1885)] /
Емилия Еничарова / Emilia Enicharova – стр. 312
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Информационните технологии в началните класове – състояние и перспективи
[Information Technologies in Primary School – State and Perspectives] /
Даниела Тупарова, Мая Касева / Daniela Tuparova, Maya Kaseva – стр. 320
Ученическите емоции удоволствие, тревожност и скучаене в процеса
на учене по време на час [Student’s Emotions Enjoyment, Anxiety and
Boredom in the Learning Process during the Class] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – стр. 338
Стимулиране на креативното развитие на децата от предучилищна възраст
[Stimulating Preschool Children’s Creative Development] /
Боряна Иванова / Boryana Ivanоva – стр. 349
Особености на естетическото преживяване и разбиране в процеса на опознаване на природата
[Peculiarities of the Aesthetic Experience and Aesthetic Understanding in the Process of Discovering Nature] /
Иванка Кирилова, Ivanka Kirilova – стр. 357
INCLUSION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS /
ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
The Process of Reading and the Teaching of Reading Skills to Pupils with Dyslexia /
Blagovesta Troeva – стр. 367
FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
An Overview on Formal Schooling System in Seven Countries /
Alina Gîmbută, Maria Fili, Cemile Yavuz, Radmila Jeřábková,
Nikolina Ratković, Paulo Manuel Oliveira Mengo de Abreu, Chiara Sega – стр. 388
The Competencies of Selected Students from the Faculty of Education, Charles University
in Prague, in the Area of the Child Sexual Abuse (CSA) Syndrome Prevention /
Jaroslava Hanušová, Jiří Prokop – стр. 409
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Мрежовото сътрудничество – условие за преодоляване на самотата при децата
[Network Collaboration – Condition to Overcome the Child’s Loneliness] /
Александра Ковачева / Alexandra Kovacheva – стр. 418
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
РОМСКИ ДИСКРИМИНАЦИОННИ ПРАКТИКИ И РЕЧ НА ОМРАЗАТА В ПРЕПОДАВАНЕТО НА УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ
(Анализ на информацията от база данни от анкетно проучване)
София Дерменджиева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца
Даниела Тасевска
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Гергана Дянкова
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Съществуват случаи, когато, умишлено или не, университетски преподаватели включват в преподавания материал опорочени сведения или научно необоснована информация, дискредитираща и опозоряваща ромската етническа група и са носители на така наречения „институционален расизъм“. Практика е даването на примери на студентите, в които се обсъждат и осъждат етническите и културните характеристики на ромите, поставят се под въпрос моралните им ценности и дори човешката им природа. Подобни тези влияят на представите на студентите, затвърждават или формират у тях погрешни разбирания за ромите и техните проблеми. Всичко това, в крайна сметка, формира устойчива нагласа у студентите, които, като бъдещи професионали, вътрешно са убедени, че ромите не заслужават нито тяхната, нито подкрепата на държавата.
Keywords: hate speech, institutional racism, Roma ethnicity, discrimination, tolerance
ROMA DISCRIMINATORY PRACTICES AND HATE SPEECH IN TEACHING ACADEMICS
(Analysis of information from a survey)
Abstract. There are cases when, intentionally or not, academics include in teaching material scientifi cally unfounded information that defame Roma ethnic group and promote the so-called “institutional racism”. Suchcasesaffectthestudents’ notions, reinforce or raise misconceptions about Roma and their problems. Such cases form a stable attitude of students – as future professionals, that Roma do not deserve their or state support.
Dr. Sofia Dermendjieva, Assoc. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo – Branch Vratsa
Prof. Dr. Daniela Tasevska
Faculty of Philosophy
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Dr. Gergana Dyankova, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University “Neofit Rilski” – Blagoevgrad
МАТЕРИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В ИЗТОЧНА РУМЕЛИЯ (1879 – 1885)
Емилия Еничарова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се представят политиката и законодателните решения на правителството на Източна Румелия за материалното осигуряване на обществените училища и учителите. Коментират се разпоредбите на Органическия устав, на Закона за началното учение, както и първата нормативна регламентация на въпроса за пенсионното осигуряване на учителите.
Keywords: education, schools, teachers, legislation
MATERIAL PROVISION OF EDUCATION IN EASTERN RUMELIA (1879 – 1885)
Abstract. The article presents the policy and legislative decisions of the government of Eastern Rumelia for the financial support of public schools and teachers. The provisions of the Organic Statute, of the Primary teaching Act as well as the first legal regulation of the issue of pensions of teachers are commented.
Dr. Emilia Enicharova, Assoc. Prof.
Department „History of Pedagogy and Education Management“
Faculty of Education
University of Sofia
ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ – СЪСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВИ
Даниела Тупарова, Мая Касева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Целта на настоящото изследване е да представи текущото състояние в обучението по и с използване на ИТ в начална училищна степен в България и чужбина и да очертае възможностите за развитие на обучението по информационни технологии в началното училище с оглед на изискванията на съвременното информационно общество и световните тенденции в използването на ИТ в обучението по ИТ и информатика. Дискутират се следните основни проблеми: ИТ и педагогическата теория; приложение на ИТ в началното училище в България и чужбина; проблеми при въвеждането на ИТ в началното училище.
Keywords: ICT in education, primary school, computational thinking, algorithmic thinking
INFORMATION TECHNOLOGIES IN PRIMARY SCHOOL – STATE AND PERSPECTIVES
Abstract. The aim of this study is to perform the state of the art in ICT education and application of ICT in the educational process in primary school in Bulgaria and abroad. The possibilities for development of education in ICT with respect to requirements of information society and world trends in usage of computing in education. The following topics are discussed: ICt and pedagogical theories; Application of ICt in primary school in Bulgaria and abroad; Problems in process of implementation of ICT in primary school. Also the paper considers the place of computational and algorithmic thinking in primary school curricula.
Dr. Daniela Tuparova, Assoc. Prof.
Dr. Maya Kaseva
Department of Informatics
South-West University
УЧЕНИЧЕСКИТЕ ЕМОЦИИ УДОВОЛСТВИЕ, ТРЕВОЖНОСТ И СКУЧАЕНЕ В ПРОЦЕСА НА УЧЕНЕ ПО ВРЕМЕ НА ЧАС
Нина Герджикова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян
Резюме. В статията са представени емпиричните данни от изследване на ученици от 12- до 15-годишна възраст. Данните от него показват, че учениците не преживяват силни емоции по време на учебния час. 79,1% от тях биха отсъствали от час, ако се чувстват напрегнати. Същевременно 69,7% никога или много рядко биха напуснали часа демонстративно. Тези данни ясно показват нагласата на учениците да контролират негативните си емоции в съответствие с изискванията на учителя към тях. Образователният статус на майката не оказва влияние върху типа емоционално поведение.
Keywords: emotion, learning, pupil
STUDENT’S EMOTIONS ENJOYMENT, ANXIETY AND BOREDOM IN THE LEARNING PROCESS DURING THE CLASS
Abstract. The article presents data from the survey of 12-15 years-old students. The data show that students do not experience strong emotions during class. 79,1% of students would be absent from class if they are feeling tension. At the same time, 69,7% of students never or very seldom would be left demonstratively the classes. These data clearly show the attitude of students to control their negative emotions in accordance to the requirements of the teacher to them. The educational status of the mother doesn’t influence the type of emotional behavior.
Dr. Nina Gerdzhikova, Assoc. Prof.
University of Plovdiv “Paisii Hylendarski” – Branch Smolyan
СТИМУЛИРАНЕ НА КРЕАТИВНОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Боряна Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Статията поставя акцент върху някои фактори, влияещи върху креативното развитие на децата от предучилищна възраст. Изтъква се значе нието на опита, придобит в различните дейности, средата, в която живее детето, позитивните емоции и мотивацията, ролята на учителите и семейното възпитание. Проблемът за креативността на децата от предучилищна възраст не е самостоятелен проблем. Той е един от аспектите на цялостното формира не на детската личност.
Keywords: kindergarten, children, creator, environment, experience, emotions motivation, teachers, family
STIMULATING PRESCHOOL CHILDREN‘S CREATIVE DEVELOPMENT
Abstract. In the focus of this article are some factors that affect creativity in preschool children. The significance of experience acquired through different activities, children’s environment, their positive emotions and motivation, the role of the teachers and the family are also emphasized. The problem of preschool children’s creativity is not an isolated issue. It is only one aspect of the thorough development of children’s personality.
Dr. Boryana Ivanоva, Assoc. Prof.
P. Hilendarski University of Plovdiv
ОСОБЕНОСТИ НА ЕСТЕТИЧЕСКОТО ПРЕЖИВЯВАНЕ И РАЗБИРАНЕ В ПРОЦЕСА НА ОПОЗНАВАНЕ НА ПРИРОДАТА
Иванка Кирилова
Съюз на учените в България
Резюме. В материала се разглежда значението на естетическото преживяване и разбиране в процеса на запознаване на учениците с природата. Описани са и някои примери, които разкриват влиянието на емоциите, чувствата и преживяванията в процеса на овладяване на знания и изграждане на научни концепции. В резултат на предложените варианти и на особеностите в детското развитие, се достига до обобщението, че естетическото възприемане и разбиране е неизменна част от процеса на опознаване на природата и изграждане на научни концепции.
Keywords: aesthetic experience, aesthetic understanding, primary science
PECULIARITIES OF THE AESTHETIC EXPERIENCE AND AESTHETIC UNDERSTANDING IN THE PROCESS OF DISCOVERING NATURE
Abstract. The material considers the significance of the aesthetic experience and the aesthetic understanding in the process of discovering nature. Some examples are described, which reveal the influence of the emotions, feelings and experiences in the process of acquiring knowledge and developing scientific concepts. As a result of the suggested options, as well as according to the characteristics of the children’s development, a generalization is made that the aesthetic perception and understanding is an invariable aspect of the process of discovering nature and developing scientific concepts.
Dr. Ivanka Kirilova
Union of Scientists in Bulgaria
THE PROCESS OF READING AND THE TEACHING OF READING SKILLS TO PUPILS WITH DYSLEXIA
Blagovesta Troeva
New Bulgarian University
Abstract. The paper explores the strategies applied in teaching reading skills to pupils with the dyslexia. It starts with an analysis of some of the most influential theories of reading development in languages with an alphabetic orthography and the implications they have for teaching reading skills. Next, it identifies the areas of reading acquisition that are most frequently affected in dyslexia, acknowledging the complex and inhomogeneous nature of this specific learning difficulty. Drawing on research on reading interventions, the paper discusses the focus given to structured phonics presented in a rich language environment. It suggests that comprehension developing activities alongside the development of phonological skills should not be underestimated. Additional principles guiding instruction are identified and discussed – multisensory teaching, the role of context, mixed-ability grouping, reinforcement, overlearning and metacognition. Taking into account the variations of each learner’s profile, the author concludes that accommodating the reading instruction to meet each student’s individual needs is what teachers should aim at in order to secure the most inclusive learning environment.
Keywords: dyslexia, reading development, strategies, teaching reading skills
Blagovesta Troeva
New Bulgarian University
AN OVERVIEW ON FORMAL SCHOOLING SYSTEM IN SEVEN COUNTRIES
Abstract. The following article is an overview on the formal schooling systems in Romania, Greece, Turkey. Czech Republic, Croatia, Portugal and Italy. It provides an informational basis for teachers who wants to make comparative analysis between different structural approaches of the formal education system or intends to understand how these work.
Keywords: schooling, education, formal education
Dr. Alina Gîmbută
National Colleges “Liviu Rebreanu”
Mrs. Maria Fili
Ekto Gymnasio Herakliou
Mrs. Cemile Yavuz
Hasan Sadoglu Technical and Vocational Anatolian High School
Mrs. Radmila Jeřábková
Basic School Ostrava
Mrs. Nikolina Ratković
Turističko-ugostiteljska škola
Mr. Paulo Manuel Oliveira Mengo de Abreu
Agrupamento de Escolas Dr. Mário Sacramento
Mrs. Chiara Sega
IIS Nelson Mandela
THE COMPETENCIES OF SELECTED STUDENTS FROM THE FACULTY OF EDUCATION, CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE,
IN THE AREA OF THE CHILD SEXUAL ABUSE (CSA) SYNDROME PREVENTION
Abstract. The study explores the readiness of future experts (selected last grade students of a master or follow-up master study programme at the Faculty of Education, Charles University in Prague) for the prevention of sexual abuse of children. For data collection a quantitative questionnaire and the CAWI (Computer Aided Web Interviewing) technique were used. Research sample was selected using the method of stratifi ed random sampling. The sample consisted in total of 300 respondents – last grade students of a master or follow-up master study programme in the academic year of 2007/2008 and 2013/2014 at the selected faculty of Charles University. For evaluation a point grading system was used to establish the order of the results. Based on the information a minimum knowledge standard was drafted, including a proposal on the functioning of the interdisciplinary cooperation.
Keywords: Child Sexual Abuse Syndrome, Child Abuse and Neglect Syndrome, commercial sexual exploitation of children, interdisciplinary cooperation, Faculty of Education, Charles University in Prague
Dr. Jaroslava Hanušová, Dr. Jiří Prokop
Department of Education
Faculty of Education
Charles University in Prague
МРЕЖОВОТО СЪТРУДНИЧЕСТВО – УСЛОВИЕ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА САМОТАТА ПРИ ДЕЦАТА
Александра Ковачева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Научният труд осъществява анализ на понятието и проявлението на детската самота и добрите практики в тази област. На тази база предлага разработен модел за мрежово сътрудничество между организации и институции за справяне със самотата при деца от предучилищна и начална училищна възраст.
Keywords: collaboration, networking, children’s loneliness, prevention
NETWORK COLLABORATION – CONDITION TO OVERCOME THE CHILD’S LONELINESS
Abstract. This scientifi c work presents an analysis of the concept and the manifestation of child’s loneliness and best practices in this area. On this basis it provides a developed model for network collaboration between organizations and institutions to deal with loneliness in children of preschool and school age.
Alexandra Kovacheva, Assist. Prof., PhD student
South-West University “Neofit Rilski”