RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Предприемачеството като ключова компетентност в полето на етнокултурното многообразие (рефлексивни аспекти)
[Entrepreneurship as a Key Competence in the Field of Ethnocultural Diversity (Reflexive Aspects)] /
Ирина Колева, Цветелин Симов / Irina Koleva, Tzvetelin Simov – стр. 727
NDM – таксономия, обслужваща диадата „индивидуалност – личност“
[NDM – Taxonomy Serving the Dyad “Individuality – Personality”] /
Сава Гроздев, Марга Георгиева / Sava Grozdev, Marga Georgieva – стр. 742
Oтносно литературната комуникация в начален училищен етап
[On Communication Literature in Elementary School Stage] /
Mила Гълъбова / Mila Galabova – стр. 752
Новите функции на учителя при обучение с информационно-комуникационни технологии
[The New Functions of Teacher in Training with Information-CommunicationTechnologies] /
Христина Петрова / HristinaPetrova – стр. 761
Базови превенционни програми при проблеми в поведението при деца в яслена и в предучилищна възраст
[BasicPreventionProgramsfortheChallengingBehaviorsofToddlersandPreschoolers] /
Светла Стайкова, Гергана Петрова, Ана Денева / Svetla Staykova, Gergana Petrova, Ana Deneva– стр. 766
BECOME A TEACHER! / СТАНИ УЧИТЕЛ!
За учителя – академично и лично
[About the Teacher – Academically and Personally] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – стр. 777
Училище за четене
[School for reading] /
Петя Георгиева, Христина Димитрова /
PetiaGeorgieva, HristinaDimitrova – стр. 781
Преди четенето в първи клас – за фонологичната и фонемната компетентност на малкия ученик
[Before Reading in First Grade – for Phonological and Phonemic Awareness of the Young Pupil] /
Анита Дериджиян, Даяна Бойкова / Anita Deridzhiyan, Diana Boykova – стр. 789
SHARED EXPERIENCES / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Интелектуалното развитие на 5 – 6-годишните деца
[Intellectual Growth of 5 and 6 Years Old Children] /
Калина Върбанова / Kalina Varbanova – стр. 800
Речевата компетентност на децата в контекста на готовността им за училище
[Children’s Competency to Speak in the Context of their Readiness for School] /
Величка Ихтиманска / Velichka Ihtimanska – стр. 819
Иновационен модел на ситуацията като основна форма на педагогическо взаимодействие на детето от ромски произход за неговите права
[Innovational Model of the Situation as the Main form of Pedagogical Interaction with Roma Children with Regard to their Rights] /
Еленка Иванова / Elenka Ivanova – стр. 826
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ПрЕДПрИЕмАчЕСТВоТо КАТо КлючоВА КомПЕТЕНТНоСТ В ПолЕТо НА ЕТНоКулТурНоТо мНоГооБрАзИЕ (рЕфлЕКСИВНИ АСПЕКТИ)
Ирина Колева
Цветелин Симов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията включва основни концепти от дисертационно изследване в обсега на социалната рефлексивна антропология. Дадени са целеполагащите характеристики на предприемачеството, като ключова личностна компетентност, по Европейската референтна рамка за ключови компетентности и Европейската квалификационна рамка. Извършена е рефлексивна картина на предприемачеството, като инструмент за социално включване на уязвими етнически общности и групи спрямо Националната стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (МОН, 2016 – 2020).
Keywords: reflection, reflexive social anthropology, business, ethnocultural diversity,
european educational priority
ENTREPRENEURSHIP AS A KEY COMPETENCE IN THE FIELD OF ETHNOCULTURAL DIVERSITY (REFLEXIVE ASPECTS)
Abstract. The article includes basic concepts of dissertation research in the field of social reflexive anthropology. They are given goal-setting characteristics of entrepreneurship as a key personal expertise in European reference framework for key competences and the European Qualifications Framework. Functions have been used is reflective picture of entrepreneurship as a tool for social inclusion of vulnerable ethnic communities and groups against the National Strategy for Educational Integration of Children and students from Ethnic Minorities (2016 – 2020 – Ministry of Education).
Prof. Dr. Irina Koleva
Tzvetelin Simov, PhD student
Faculty of History
Sofia University
NDm – ТАКСоНомИЯ, оБСлуЖВАЩА ДИАДАТА „ИНДИВИДуАлНоСТ – лИчНоСТ“
Сава Гроздев
Висше училище по застраховане и финанси
Марга Георгиева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. В статията се представя NDM1) таксономия, систематизираща педагогическите цели на взаимовръзките в диадата „индивидуалност – личност“, водещи до оптимистични иновационни процеси, определящи обучението като управляем обект, свързан с развитието на ноосферния интелект.Акцентът е насочен към две основни учебни среди (развиваща мисловна среда и овладяваща мисловна среда) поради факта, че мисленето е в основата на оптималното развитие на посочената диада „индивидуалност – личност“.
Keywords: NDM taxonomy, individuality, personality, noospheric intellect
NDm – TAxONOmy SErVINg THE DyAD “INDIVIDuAlITy – PErSONAlITy”
Abstract. The article presents an NDM taxonomy systemizing the pedagogical aims of the relationships in the dyad “Individuality – Personality”. These pedagogical aims lead to optimistic innovative processes defining ic intellect. The focus is on two main learning environments (a thought-developing environment and a thought-mastering environment) because of the fact that the process of thinking lies in the heart of the optimal development of the treated dyad Individuality – Personality.
Prof. Sava Grozdev, DSc
University of Finance, Business and Entrepreneurship
Prof. Мarga Georgieva, DSc
University of Veliko Tarnovo
оТНоСНо лИТЕрАТурНАТА КомуНИКАЦИЯ В НАчАлЕН учИлИЩЕН ЕТАП
Mила Гълъбова
Великотърновски университет „Св.св. Кирил и методий“ – Филиал Враца
Pезюме. Детското общуване със словесността, била тя анонимна, фолклорна или литературна, започва далеч преди постъпването в началното училище. Формирането на четящи личности проличава още в диалогичното взаимодействие отпреди ограмотяването, характерно с психолингвистичния преход от говорене и слушане към графичния код. Устната реч и школуваният контекст непосредствено преди училище подготвят и подпомагат първите читателски опити. Събеседването чрез текста изкуство наподобява всеобхватната детска креативност, която скоро ще бъде проявена и в писмено словесно общуване. Най-сетне, детското четене разгръща и усъвършенства както образователното, така и социокултурното взаимодействие в училищната общност.
Keywords: literary communication, elementary school
ON COmmuNICATION lITErATurE IN ElEmENTAry SCHOOl STAgE
Abstract. Children’s communication with the letters, whether anonymous folklore and literature began long before entering primary school. The formation of readers’ personalities seen in more dialogic interaction before literacy, characterized by psycholinguistic transition from talking and listening to graphic code. In fact, oral verbal expression and schooling context just before school and help prepare first readers’ opinions. Interview via text art resembles a comprehensive children’s creativity, which will soon be manifested in written verbal communication. Finally, children’s reading develops and improves both educational and socio-cultural interactions in the school community.
Dr. Mila galabova
University of Veliko Turnovo, Branch Vratza
НоВИТЕ фуНКЦИИ НА учИТЕлЯ ПрИ оБучЕНИЕ С ИНформАЦИоННо-КомуНИКАЦИоННИ ТЕХНолоГИИ
Христина Петрова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Pезюме. Внедряването на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) в образованието променя педагогическата роля на учителя. В статията са представени спецификите на дейността на учителя при прилагане на ИКТ в обучението. Поставя се акцент и върху уменията, които трябва да притежават учителите, ползващи средствата на ИКТ, и основните изисквания към тях.
Keywords: activity, information-communication technologies, teacher, students
THE NEW fuNCTIONS Of TEACHEr IN TrAININg WITH INfOrmATION-COmmuNICATION TECHNOlOgIES
Abstract. The application of information and communication technologies (ICT) in education changes the educational role of the teacher. The specifics of the activity of teachers in the application of ICT in education are presented in the article. The emphasis is on the skills that teachers using ICT tools should have and the basic requirements to them.
Dr. Hristina Petrova, Assist. Prof.
Department of Physics Education
Paisiy Hilendarski University of Plovdiv
БАзоВИ ПрЕВЕНЦИоННИ ПроГрАмИ ПрИ ПроБлЕмИ В ПоВЕДЕНИЕТо ПрИ ДЕЦА В ЯСлЕНА И В ПрЕДучИлИЩНА ВЪзрАСТ
Светла Стайкова
Mедицински университет – София
Гергана Петрова, Ана Денева
ЦДГ „Вълшебство“ – София
Pезюме. Проблемите в поведението в ранна детска и в предучилищна възраст показват тенденция за персистиране и усложняване, когато същите останат неглижирани. През последните години се наблюдава увеличаване на интереса към възможностите на ранните интервенционни/превенционни усилия да намалят тежестта или дори да предотвратят определени психични разстройства на по-късен етап. Идентифицирането на децата, които са в риск от развитие на емоционални или поведенчески разстройства, може да позволи започване на съответните интервенции преди затвърждаването на негативните поведения. Именно поради това от съществено значение е осигуряването на системна, организирана подкрепа на децата преди тръгване на училище, още в детската градина и в яслените групи.
Keywords: behavior problems, challenging behaviors, early intervention
SIC PrEVENTION PrOgrAmS fOr THE CHAllENgINg BEHAVIOrS Of TODDlErS AND PrESCHOOlErS
Abstract. Behavioral problems of infancy and preschool children tend to persist when left untreated and place affected individuals at higher risk of compromised outcomes. There is an increasing public interest in the possibility that early intervention or preventive efforts could reduce the severity or even prevent mental disorders later in life. Identifying children who are at risk of developing an emotional or behavioral disorder can help to intervene before negative behaviors become entrenched. Early identification of behavioral difficulties and early implementation of family support programs promote better mental health outcomes for children at risk of behavioral, emotional and mental health problems. Therefore it is essential to provide a systematic, organized support to children before going to school, even in kindergarten and creche groups.
Mrs. Svetla Staykova, Assist. Prof.
Medical University
Mrs. Gergana Petrova, Mrs. Ana Deneva
Kindergarden № 37 “Valshebstvo”
Петя Георгиева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“
Христина Димитрова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“
Pезюме. Споделя се опит от „Училище за четене“ – неформално образование в първи клас. Амбицията е да се насърчи детското четене, включително в свободното време и за удоволствие. Ефектите се доказват чрез анализ на анкетно проучване с ученици.
Keywords: reading, informal education, first grade, a wide range of reader’s communities
SCHOOl fOr rEADINg
Abstract. The aim is to share the experience of “School Reading” – non-formal education in the first grade. The ambition is to promote children’s reading, including leisure and pleasure. The effects are evidenced by analyzing the survey with students.
Mrs. Petia georgieva, Mrs. Hristina Dimitrova
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo
ПрЕДИ чЕТЕНЕТо В ПЪрВИ КлАС – зА фоНолоГИчНАТА И фоНЕмНАТА КомПЕТЕНТНоСТ НА мАлКИЯ учЕНИК
Анита Дериджиян
Даяна Бойкова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Mетодий“
Pезюме. Фонологичната и фонемната компетентност са „ключ“ за „влизане“ в четенето в първи клас. В контекста на това разбиране се представят практически изпробвани дидактични игри.
Keywords: reading, first grade, phonological awareness, phonemic awareness, didactic game
BEfOrE rEADINg IN fIrST grADE – fOr PHONOlOgICAl AND PHONEmIC AWArENESS Of THE yOuNg PuPIl
Abstract. Phonological and phonemic awareness are “key” for “entry” in reading in the first grade. In the light of this understanding a practically tested system of didactic games is presented.
Mrs. Anita Deridzhiyan, Mrs. Diana Boykova
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo
ИНТЕлЕКТуАлНоТо рАзВИТИЕ НА 5 – 6-ГоДИШНИТЕ ДЕЦА
Калина Върбанова
ОДЗ „Пламъче“ – Ямбол
Pезюме. Разработката фокусира вниманието ни върху съществени и значими характеристики на интелектуалното развитие на 5- и 6-годишните деца. Приоритетно поставеният акцент е основание за неговото проучване с оглед проектиране на стратегия за индивидуална и диференцирана работа с децата – предпоставка за готовността на децата успешно да се обучават в училище.
Keywords: intellectual status, moving forces, visual-acting, visual-figurative thinking and abstract thinking, intellectual level; strategy of individual and definite educational interaction
INTEllECTuAl grOWTH Of 5 AND 6 yEArS OlD CHIlDrEN
Abstract. The study focuses on the basic and significant characteristics of the intellectual growth of 5 and 6 years old children. The aim is to project a strategy for individual and specific work with children, which is a precondition for child’s ability to study successfully at school.
Mrs. Kalina Varbanova
Kindergarten “Plamatche”
рЕчЕВАТА КомПЕТЕНТНоСТ НА ДЕЦАТА В КоНТЕКСТА НА ГоТоВНоСТТА Им зА учИлИЩЕ
Величка Ихтиманска
ЦДГ „Пролет“ – Пазарджик
Pезюме. Настоящото изследване има за цел да установи степента на развитие на семантичната компетентност на 6 – 7-годишните деца. Споделеният опит може да бъде полезен за колегите от подготвителните групи с изведената изследователска методика за установяване равнището на тази компетентност в отделните аспекти на входно и изходно ниво и с модела на математическа обработка. Тестовете са примерни, инструментариумът е съобразен с индивидуалната и груповата компетенция на децата. Анализът на резултатите способства за установяване равнището на речевата компетентност на децата от подготвителна за училище група и планиране работата по отделните направления. Предложеният модел на педагогическа технология може да бъде използван в стремежа на педагога да разчупи шаблонността при овладяване речта от децата, речевата компетентност в контекста на готовността им за училище.
Keywords: children’s competency, readiness for school
CHIlDrEN’S COmPETENCy TO SPEAK IN THE CONTExT Of THEIr rEADINESS fOr SCHOOl
Abstract. The current research aims to establish the extent of development of the semantic competency of the children 6 – 7 years of age. The shared experience could be useful for other colleagues from pre-elementary groups. There search has a methodology for the establishment of the competency level in the separate aspects assessed in the entrance and exit levels, as well as in the mathematical processing model. Tests are illustrative. Tools are considered in regard to both the individual and the group competency of the children. The analysis of the results helps for the establishment of the speech competency level of the children from pre-elementary class, as well as planning the work under separate directions. The proposed model could be used by the tutor as to break the templates during the speech mastering by the children in the context of their preparation for school.
Mrs. Velichka Ihtimanska
Kindergarten “Spring”
ИНоВАЦИоНЕН моДЕл НА СИТуАЦИЯТА КАТо оСНоВНА формА
НА ПЕДАГоГИчЕСКо ВзАИмоДЕйСТВИЕ НА ДЕТЕТо оТ ромСКИ ПроИзХоД зА НЕГоВИТЕ ПрАВА
Еленка Иванова
ЦДГ „Щастливо детство“ – Враца
Филиал „Незабравка“ – с. Три кладенци
Pезюме. В статията се разглеждат документи, свързани с правата на детето. Описано е педагогическо изследване, което е проведено във филиал „Незабравка“ – с. Три кладенци, за запознаване на ромското дете с неговите права и отговорности. За овладяване на знания и формиране на умения при правното образование, съобразявайки се с етническата принадлежност, са разработени ситуации, в които основна задача е интеркултурното възпитание и изграждане на толерантно отношение към различното като част от многообразието и утвърждаване правата на детето в общокултурен план.
Keywords: pedagogical situation, children’s rights, intercultural education, tolerance
INNOVATIONAl mODEl Of THE SITuATION AS THE mAIN fOrm Of PEDAgOgICAl INTErACTION WITH rOmA CHIlDrEN WITH rEgArD TO THEIr rIgHTS
Abstract. The article examines documents related to children’s rights. It describes a pedagogical study performed at “Nezabravka” Branch, Tri Kladentsi village with the aim of acquainting Roma children with their rights and responsibilities. With the purpose of gaining knowledge and forming skills in legal education, situations consistent with the ethnical background were devised, whose main task was intercultural education and the building of a tolerant attitude towards differences being a part of diversity, as well as the affirmation of children’s rights in a general cultural perspective.
Mrs. Elenka Ivanova
Kindergarten “Shtastlivo Detstvo“ – Vratsa
“Nezabravka” Branch