ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Mетодологични способи на обучение, насърчаващи критическото мислене на учениците
Резюме. Новата образователна ситуация изисква учениците да се учат да мислят, да формират и развиват умения за критическо мислене, които умения стоят в основата на ключовите компетентности, разгледани в концепциите на европейските и националните нормативни документи. Съобразно новите стратегии на образователната парадигма, основаваща се на идеите на конструктивизма, съвременният учител насърчава учениците да анализират и трансформират образователната информация, като се учат да задават правилните въпроси, да вземат решения и да извеждат адекватни изводи.
В образователната стратегия на програмата „Развиване на критическо мислене чрез четене и писане“ (RWCT) призивът на реформата е използването на методологии, подкрепящи различните стилове на учене; въвеждането и моделирането на различни учебни стандарти за преподаване и учене, създаващи възможност за цялостно развитие на личността на ученика.
В този контекст се акцентира върху очертаването на методологически способи (стандартите на програмата (RWCT)), насърчаващи критическото мислене на учениците и тяхното самостоятелно учене.
Ключови думи: стандарти; критическо мислене; преподаване; обучение учител; ученици
Антония Кръстева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Мотивация и свободен избор при подготовка и реализация на дипломна работа от студенти педагози
Резюме. Изборът на дипломна работа като учебно-изследователски формат за завършване на висше образование е дълбок мотивационен личностен акт.
С него студентът изразява личните си позиции, ниво на компетенции и умения за научноизследователска дейност в избраната от него област. В настоящата статия този избор е пряко свързан със свободния избор и развитие на мотивация за учебно-изследователска дейност. В статията се проследяват характеристиките на този личностен и учебен избор, като релация към качеството на обучение във висшето образование. Представят се емпирични данни от проведено проучване между студенти от педагогически специалности. Правят се изводи и проекции, насочени към трансформиране и оптимизиране на процедурите, свързани с изготвяне на дипломни работи във висшето образование.
Ключови думи: дипломна работа; висше образование; качество; мотивиране
Румяна Неминска
Тракийски университет – Стара Загора
Модели на супервизия и възможности за прилагане в практическото обучение на студенти по социална работа
Резюме. В статията се представя изследване за идентифициране на нагласите на студенти по социални дейности към прилагането на модел на ко-супервизия в практическото обучение по социална работа. Анализира се съдържателната и организационно-технологичната специфика на различни модели на супервизия по социална работа със студенти и се извеждат основни техни характеристики. Използваната методология съответства на целта и спецификата на изследването. Резултатите от анализа на емпирични данни разкриват устойчива тенденция на изразени позитивни нагласи на респондентите към прилагане на модел на ко-супервизия. Откроява се приносът на разработената технологична конструкция за повишаване качеството и ефективността на практическото обучение по социална работа, усвояването на компетенции в професионалната област и развитието на студентите. Представени са организационно-технологичните и практико-приложните достойнства на модела и възможностите за развитието му в съвременния динамичен образователен, професионален и социален контекст.
Ключови думи: надзор; надзор на студента по социална работа; модели на студентски надзор; отношение към модела на надзор; модел на съвместен надзор; качество и ефективност на практическото обучение за социална работа
Сашо Нунев
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Основни учебни дейности в урока за проверка и оценка на математическите компетентности на учениците
Резюме. В статията се разглеждат основните учебни дейности на учителя и учениците в отделните структурни компоненти на урока за проверка и оценка на знанията, уменията и навиците на учениците по математика. Изяснени са понятията проверка и оценка като структурни компоненти на учебната дейност. Разкрита е същността на показателите, по които се оценяват усвоените математически знания, умения и навици от учениците в началните класове. Специфичните особености на този тип урок изискват да се използват дейности, които в максимална степен да гарантират както успешно усвояване, така и коректно проверяване и оценяване на математическите компетентности на учениците от началния етап на основното образование.
Ключови думи: основни учебни дейности; проверка и оценка; урок по математика за проверка и оценка на знанията на учениците; показатели за усвояване на знания; начално училище
Янка Стоименова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
СЪВРЕМЕННИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРОЦЕСИ
Баланс в педагогическите взаимоотношения
Резюме. В статията е представен анализ на педагогически постановки и тенденции в педагогическата практика (в т.ч. непрофесионална, образователна и социално-педагогическа), провокирани от актуалната социална ситуация в глобален и национален аспект. Настоящата статия е опит да се акцентира вниманието върху позитивите и рисковете от различни тълкувания на хуманния и личностно центриран подход в педагогическата нормативна уредба и практика.
Ключови думи: педагогически взаимоотношения; уважение; хуманност; изисквания; баланс
Иванка Шивачева-Пинеда
Тракийски университет – Стара Загора
Кариерно планиране и кариерно развитие във висшето образование
Резюме. Динамичните промени в обществото и пазара на труда, новите технологии изискват ново отношение към кариерното развитие, осъзнато планиране на собствената кариера и развитие на умения за нейното управление. В статията се представя анализ на състоянието на проблема за кариерното развитие във висшето образование у нас. Представят се методи и инструменти за кариерно развитие и кариерно планиране, експериментирани и прилагани с различни целеви групи от студенти и педагогически специалисти в продължение на повече от десет години.
Ключови думи: висше образование; кариерно развитие; студенти; педагогически специалисти; методи и инструменти
Валентина Шарланова
Тракийски университет – Стара Загора
Формиране на комуникативно-речева компетентност по метода „Mонтесори“ при деца, отглеждани в условията на социален дом
Резюме. Овладяването на комуникативно-речевата компетентност обезпечава на личността пълноценно участие в общуването. Като основен аспект в психическото и личностното развитие на децата, тя има статута на видово понятие по отношение на родовото понятие ‘комуникативна компетентност’. Статията е посветена на изследване, фокусирано към един от най-актуалните проблеми на специалната педагогика – формиране на комуникативно-речевата компетентност при деца от предучилищна възраст, отглеждани в условията на социален дом, чрез използването на алтернативни методи за обучение. Сравнителният подход при анализа на емпиричните данни от двата изследователски корпуса позволява тяхното съпоставяне по предварително формулирани критерии и показатели. Резултатите показват, че методът „Монтесори“ осигурява по-ефективно развитие на комуникативно-речевите умения и навици при децата, отглеждани в условията на социален дом, в сравнение с прилагането на традиционните методи на обучение и комуникация.
Ключови думи: комуникативно-речева компетентност; методът Монтесори; деца, отглеждани в условията на социален дом
Дияна Георгиева
Тракийски университет – Стара Загора
Развиване на интегрирани дизайн базирани педагогически и изобразителни умения в неформална среда
Резюме. В изследването са проследени и анализирани някои процеси, свързани с развитието на дизайн базирани педагогически и изобразителни умения при деца в неформална среда. В неговата концептуална рамка са включени теоретични и емпирични педагогически модели, които са насочени към стимулиране на креативността, познанията и уменията на децата по нов иновативен начин.
В проучването целите са насочени в две посоки: да се очертаят някои иновативни, базирани на дизайн мисленето тенденции в обучението и да се проучи развитието на изобразителните умения при деца в неформална среда след прилагане принципите на дизайн обучението. Правят се интегрирани връзки с различни научни дисциплини – педагогика, изкуство, история, археология и т.н., изведени на теоретично и аналитично ниво. Анализира се свободният избор при комуникация с интерпретирани визуални прототипи за деца, постигнати със средствата на дизайн мисленето на исторически значими артефакти, подбрани от колекция „Праистория“, „Античност и Ранно средновековие“ на Историческия музей в Стара Загора. Дава се възможност на децата да формират по забавен и творчески начин своята визуална култура и да развият и задълбочат своите познания за историята, способностите си за възприемане и разбиране на художествено-пластичните достижения на древните балкански цивилизации и култури. При педагогическия анализ са използвани стандартни методи, които включват: емпирични, праксиметрични, контент-анализ, количествен и качествен анализ на получените емпирични данни. Направени са изводи и заключения, които биха подпомогнали развитието на бъдещата педагогическа практика не само в областта на обучението по изобразително изкуство, но и във всички образователни направления.
Ключови думи: художествено образование; дизайнерско мислене; интегриран дизайн; неформална среда
Ани Златева, Катя Тинева-Гюрковска
Тракийски университет – Старa Загора
Музикално-компютърни технологии в контекста на академичната подготовка на студенти от педагогически специалности
Резюме. Формирането на дигитални компетенции е един от актуалните проблеми, който е поставен пред съвременното образование. В условията на реформи и новаторство, прилагането на разнообразни педагогически подходи в преподаването модернизира обучителната среда, в чийто облик трайно се позиционират и компютрите. Общите преимущества на дигиталните технологии пренамират различни проекции в частните науки, където се използват за постигане на разнородни и специфични цели. В музикалната подготовка на студенти от педагогически специалности те представляват информационна (образователна) територия, в която всеки обучаван може да разшири своите музикални познания, да получи необходимите обосновки и решения на определени музикални задачи в конкретни педагогически ситуации.
Ключови думи: музикално-компютърни технологии; академична подготовка; музика
Милен Димитров
Тракийски университет – Стара Загора
Самоефективност на детски и начални учители за приобщаване на деца със специални образователни потребности в двигателното обучение
Резюме. Целта на статията е изследване на увереността на детски и начални учители в способностите им да приобщят деца със специални образователни потребности в заниманията по физическо възпитание. В проучването участват 120 детски учители и 100 начални учители. Те попълват модифициран и адаптиран вариант на анкетната карта „Скала за самоефективност за приобщаване в обучението на учители по физическо възпитание“ на Блок. Резултатите показват, че респондентите са със средна степен на изразеност на приобщаваща самоефективност, като въпреки колебанията си са по-скоро уверени в своите възможности да приобщят деца със специални образователни потребности в двигателното обучение. Също така учителите, които имат личен контакт с лица с увреждания, опит в приобщаващото физическо възпитание или се чувстват подготвени, демонстрират по-висока степен на приобщаваща самоефективност.
Ключови думи: адаптирано физическо възпитание; приобщаващо образование; деца с увреждания
Галена Терзиева
Тракийски университет – Стара Загора
КНИЖНИНА
Подготовката на педагогически кадри за предучилищните възпитателни заведения през периода 1944 – 1991 година
Въчева, С. (2019). Подготовката на педагогически кадри
за предучилищните възпитателни заведения през периода
1944 – 1991 година. Шумен: Университетско издателство
„Епископ Константин Преславски“, ISBN 978-619-201-316-5
Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
На фокус – висшето стопанско образование във Варна (1920 – 1945)
Русев, Ив. (2020). Висшето търговско училище – Варна (1920 – 1945) и началото на висшето икономическо образование в България. Варна: Издателство „Наука и икономика“, с. 1–261. ISBN 978-954-21-1026-2
Асен Кожухаров
Висше военноморско училище „Никола Йонков Вапцаров“
Пазарни механизми в училищното образоване. Теоретико-приложни въпроси
Първанова, Й. (2020) Пазарни механизми в училищното образование. Теоретико-приложни въпроси. София: Колбис, ISBN 978-619-7284-35-5
Божидара Кривирадева
Софийски университет „Св. Кл. Охридски“
IN MEMORIAM
За проф. Фидана Даскалова (15.01.1941 – 02.06.2020) – с преклонение и благодарност
Маргарита Колева
Югозападен университет „Неофит Рилски“