ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Задължителността на предучилищното образование – климат на доверие и свобода
Маргарита Колева, Блага Джорова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
Ева Жечева
Омбудсман на Република България
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.01
Резюме. Авторите проучват ресурса на „задължителното предучилищно образование“ в България, като насочват вниманието към проблемните сфери на управленската и образователната практика в системата и търсят конкретни социалнопедагогически решения…
Оценка на ефективността на автоматизирана система за генериране на тестове по програмиране чрез педагогически експеримент
Ива Костадинова, Магдалена Гарванова,
Иван Иванов, Катя Рашева-Йорданова
Университет по библиотекознание и информационни технологии
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.02
Резюме. След направен преглед на съществуващи системи за генериране на електронни тестове проблемът, който се наблюдава в педагогическата практика, е липсата на интегрирани автоматизирани системи за проверка на знания по програмиране, чрез които да бъде заменен ръчният труд на университетските преподаватели по създаване на тестови въпроси с автоматизиран подход…
Пропедевтика на геометрични преобразувания чрез откриване на разлики
Тони Чехларова
Институт по математика и информатика – Българска академия на науките
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.03
Резюме. Представени са възможности за пропедевтика на геометрични преобразувания чрез задачи за намиране на разлики в две изображения…
Идентичност, себеутвърждаване и себерефлексия при ученици и студенти
Боян Василев
Пловдивски университет „П. Хилендарски“
Маргарита Бакрачева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.04
Резюме. Уменията за себерефлексия се изграждат като част от общото психосоциално развитие и себеопределяне и процесът може да бъде целенасочено подкрепен…
ВИЖ ПОВЕЧЕ
Многоезичието в училищна среда като политически и практико-педагогически проблем
Янка Коева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.05
Резюме. В статията се разглеждат някои основни научни идеи за многоезичието. Разграничават се усвояването на чужд език и на книжовния език, различен от майчиния…
Теоретични основи на опитно-изследователска дейност по човекът и природа в началните класове
Цветомира Иванова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.06
Резюме. В статията се представя структурата на опитно-изследователска дейност в съпоставка със структурата на дейността и в частност –със структурата на познавателната дейност…
ИНОВАТИВНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ И СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ
Survey of Parents’ Disposition to Co-creation with Their Children
Reni Hristova-Kotseva
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.07
Abstract. This article presents an analysis of the results of a survey conducted with parents of 3-to-7-year-old children…
ВИЖ ПОВЕЧЕ
Awareness and Personal Perceptions of Covid-19 in 6 – 7-Year Old Children after a Period of Social Isolation
Delyana Chuhovska
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.08
Abstract. The paper presents the results of a survey focused on children’s awareness of coronavirus…
Development of Colour Perception and Colour Combination Skills of Preschool Children through Studying Artworks of Impressionist Artists
Galina Nikolova
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.09
Abstract. This article studies the development of painting skills in preschool children by studying the works of Impressionist artists…
Influence of Digital Technologies on the Speech Development of 5-to-7-Year-old Children
Yoanna Tsaneva
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.10
Abstract. The present paper presents the results of an author’s research on the influence of social information environment on the speech development and communication skills of five-to-seven-year-old children…
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Оценката на труда на учителите, като елемент на мениджмънта на персонала в детската градина
Аксения Тилева
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.11
Резюме. Оценката все повече се признава като ценен инструмент за насърчаване на развитието и растежа в професията…
КНИЖНИНА
Невродидактика [Neurodidactics]
Радев, Пл. (2020). Невродидактика. София: Fast Print Books,
ISBN: 978-619-236-189-1
Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.12
Монтесори методът и приобщаващата образователна среда
Балканска, Н. (2020). Монтесори методът и приобщаващата
образователна среда. София: ИК „Феномен“, ISBN: 978- 954-549-144-3
Катерина Караджова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.13
За асистиращите и информационните технологии в образованието
Сивакова, В. (2020). Асистиращи и информационни технологии
в образованието. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, ISBN 978-619-202-562-5
Георги Тотков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.14
СЪБИТИЯ
Георги Стойков Раковски (Патриархът просветител революционер по повод 200 години от рождението му)
Любен Димитров
СУ „Св. Климент Охридски“
Българска академия на науките
https://doi.org/10.53656/ped2021-3.15