Мултисензорността – един различен подход в съвременното изобразително изкуство
Проф. д-р Даниела Маркова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.01
Резюме. Статията разглежда мултисензорността като различен подход за изживяване на изкуството. Съвременното творчество разширява диапазона от обичайни изразни средства и се насочва към невизуалното за постигане на по-голямо въздействие…
Pазвитие на компетентности за описание на родния край
Доц. д-р Ани Епитропова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.02
Резюме. Това проучване изследва формирането на ключови и специфични предметни компетентности за описване и представяне на родния край като интегративно ядро на обучението по родинознание…
Социалните иновации като потенциал и възможен подход за образователно и социално включване
Доц. д-р Людмила Векова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.03
Резюме. Нарастващото значение на иновациите за решаване на сложните икономически и социални проблеми с глобален, регионален и национален характер определя сериозния изследователски интерес за анализиране на различните аспекти на тяхното значение за успешното функциониране на съвременните икономики и на отделните системи в обхвата на социалната сфера…
Социално-комуникативни компетенции в предучилищна възраст
Доц. д-р Кирилка Тагарева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.04
Резюме. Статията представя теоретичен анализ на изследванията на социално-комуникативните компетенции на децата в предучилищна възраст. Целта е да се определят особеностите на социалните и комуникативните компетенции в предучилищна възраст…
Играта като алтернативна терапевтична интервенция при деца със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието
Доц. д-р Иван Тричков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.05
Резюме. Много често работата при лица с хиперактивност преминава под формата на социално моделиране, подсещане, игрови терапевтични интервенции, формиране, упражнение чрез повторение, поведенческо репетиране, фокусирано инструктиране, подкрепление и задачи за домашна работа…
Фундаментално значение на движенията като здравен и компетентностен ресурс
Доц. д-р Боряна Иванова,
aс. д-р Елена Каменова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.06
Резюме. В статията се акцентира върху значението на движенията както за здравето на децата, така също и за тяхното интелектуално развитие и формирането на компетентности…
Относно ключовите компетентности в учебно-възпитателния процес по физическо възпитание и спорт
Доц. д-р Силвана Боева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.07
Резюме. В рамките на представеното проучване въз основа на литературен обзор и анализ са изведени възможностите на учебния процес по физическо възпитание и спорт за развиване на ключовите компетентности у обучаваните…
Интернет като фактор за развитието на ключови компетентности при децата и юношите на XXI век
Гл. ас. д-р Гергана Славчева-Андонова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.08
Резюме. Статията представя теоретичен анализ, фокусиран върху възможностите на интернет да влияе върху развитието на ключови компетентности при съвременните деца и юноши…
Интегриране на компетентностния подход в обучението по изкуства чрез проектна дейност
Гл. ас. д-р Антония Балева,
aс. д-р Надежда Ангелова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.09
Резюме. Статията е посветена на актуалния проблем за интегриране на компетентностния подход в образователния процес…
Затвърдяване на придобитите знания за разпознаване на геометричната фигура триъгълник с помощта на информационни технологии
Гл. ас. д-р Вилислав Радев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.10
Резюме. Статията е посветена на изпозлването на информационните технологии при създаване на обучителни игри за придобиване на нови знания в началното училище…
Развитие на природонаучни компетенции на 6 – 7-годишното дете чрез технологиите
Гл. ас. д-р Биляна Калоферова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.11
Резюме. В статията са разгледани природонаучните компетенции съгласно нормативни документи и стандарти в България, насочени към екологичен преход и устойчиво развитие на детето от предучилищна възраст…
Игри за развитие на креативността на децата в предучилищна възраст
Ас. д-р Теодора Бахчеванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.12
Резюме. Целта на настоящата разработка е да се проследи въздействието на игри, разработени съобразно „теорията за решаване на изобретателски задачи“, върху креативността на децата в предучилищна възраст…
Моделиране на образователна среда, насърчаваща развитието на ключови компетентности в предучилищна възраст
Ас. д-р Десислава Апостолова
Пловдивски университет ,,Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.13
Резюме. Подкрепящата, мотивираща и целесъобразно организирана образователна среда може да се превърне в мощен фактор за полагане основите на развитие на важни качества, умения и компетентности при децата от предучилищна възраст….
Специфика на компетентностите на специалистите в сферата на социалнопедагогическата работа
Aс. д-р Гергана Манева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.14
Резюме. Настоящият труд е посветен на задачата да се направи обзор и анализ на проблема за формиране на компетентности у специалистите в социалнопедагогическата практика…
Семейството и детето във фокуса на социалните дейности
Ас. д-р Екатерина Ужиканова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.15
Резюме. Семейството и детето стоят във фокуса на всички дейности, мерки и услуги, които имат социален характер…