ФОРУМИ / FORUMS
ПОЗДРАВЛЕНИЯ / GREETINGS
Проф. Сергей Игнатов – Министър на образованието, младежта и науката
[Prof. Sergei Ignatov – Minister of Education, Youth and Science in Bulgaria] – стр. 392
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ивайло Московски – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
[Ivaylo Moskovski – Minister of Transport, Information Technology and Communications] – стр. 394
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Лиляна Павлова – министър на регионалното развитие и благоустройството
[Lilyana Pavlova – Minister of Regional Development and Public Works] – стр. 396
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проф. д-р Ваньо Митев, дм, дбн – ректор на МУ–София, председател на Съвета на ректорите
[Prof. Vanyo Mitev, MD, PhD, DSc, Rector of Medical University–Sofia] – стр. 398
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проф. д-р Зоран Чекеревац, Университет „Юниoн“ – Белград,
Факултет по бизнес и индустриален мениджмънт, Бизнес училище Чачак, НПО МЕСТЕ
[Prof. dr Zoran Čekerevac “Union” University Belgrade –
Faculty of Business and Industrial Management Business School Čačak, and MESTE NGO] – стр. 400
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проф. П.А. Жбанов, Ректор Московской государственной академии коммуна льного хозяйства и строительства /
Проф. А.И. Доценко, Декан МГАКхиС, академик Международной академии транспорта, доктор технических наук
[Prof. PA Zhbanov, Rektorr Moscow State Academy of Municipal Economy and Construction / Prof. A.I Dotsenko,
Dean MGAKhiS, the International Academy of Transport, Doctor of Technical Sciences] – стр. 402
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
90-ГОДИШНИНА НА ВИСШЕ ТРАНСПОРТНО УЧИЛИЩЕ „ТОДОР КАБЛЕШКОВ“ /
90TH ANNIVERSARY OF TODOR KABLESHKOV UNIVERSITY OF TRANSPORT
Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“ – модерно образование и професионализъм
[Todor Kableskov University of Transport – Contemporary Education And Professionalism] /
Петър Колев, Даниела Тодорова / Petar Kolev, Daniela Todorova – стр. 404
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Бъдеще, базирано върху знанието
[Future Based on Knowledge] /
Даниела Тодорова / Daniela Todorova – стр. 411
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Автомобил с брауново гориво
[Automobile With Brownian Fuel] /
Иван Петров / Ivan Petrov – стр. 415
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Многоканална микропроцесорна система за дистанционен контрол и управление на електроенергийни обекти
[Multi-Microprocessor System for Remote Monitoring and Control of Electric Power Objects] /
Георги Павлов, Радослав Кацов, Ивайло Ненов / Georgi Pavlov, Radoslav Katsov, Ivaylo Nenov – стр. 427
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ / RESEARCH ACTIVITY
Компютърната симулация като способ за усвояване на базови знания по дисциплината „Маркетинг“
в професионалните гимназии с икономически профил
[Computer Simulation as a Method for Implementation of Learning on „Marketing“ in Secondary Vocational Schools with Economic Profile] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov – стр. 440
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Интегративните връзки в обучението по „Домашен бит и техника“
[Integrative Links in Teaching in Domestic Science and Technics] /
Станка Георгиева /Stanka Georgieva – стр. 463
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Стимулиране на детската креативност в часовете за занимания по интереси чрез музикално, литературно и изобразително изкуство
[Stimulation of Children, Creativity During The Lessons for Interest Activitiest by Musical, Literary and Panting Arts] /
Пенка Марчева / Penka Marcheva – стр. 473
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Реализиране на целите на обучение по модул: „Производство на корпусни мебели“ чрез ролевата игра
[Realise the Objectives of the Training Module: „Production of Furniture“] /
Даниела Мантарова / Daniela Mantarova – стр. 495
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
An Analysis of the Core Competences Among Students of the Construction Department’s Sesource Center /
Svetlana Avramenko – стр. 502
Система социального партнерства как путь повышения качества профессионального образования
[The System of Social Partnership as a Way of Improving the Quality of Professional Education] /
Медведева М. / M. Medvedeva – стр. 506
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Конструктивно-техническата дейност като елемент на образователно направление при осъществяването
на възпитателнобразователния процес в детската градина
[Structural and Тechnical Operations as Part of the Educational Direction in the Implementation of Educational Process in the Kinder Garden]
Мариана Генчева / Mariana Genchеva – стр. 511
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
РАКУРС / FORESHORTENING
Рудолф Щайнер – бащата на валдорфската педагогика
[Rudolf Steiner – the Father of the Waldorf Education] /
Десислава Опел / Desislava Oppel – стр. 519
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE TO YOU
Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии „Св. Димитрий Солунски“ – Асеновград
[Professional High School of Food Technologies „Sveti Dimitrii Solunski“ – Assenovgrad] /
Mrs. Аксиния Каменова / Aksinia Kamenova – стр. 528
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 533
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ВИСШЕ ТРАНСПОРТНО УЧИЛИЩЕ „ТОДОР КАБЛЕШКОВ“ – МОДЕРНО ОБРАЗОВАНИЕ И ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ
Проф. дтн инж. мат. Петър Колев,
доц. д-р Даниела Тодорова
Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, София
Резюме. Насърчаването на иновациите и предприемачеството са в основата на Лисабонската стратегия. Постигането на устойчив икономически растеж и осигуряването на добри работни места в конкурентна икономика, основана на знанието, определят възможностите и предизвикателствата за развитие на висшето образование в България. Като единствено специализирано висше училище в сферата на транспорта в България, Университетът по транспорт „Т. Каблешков“ има за цел да стимулира процеса на учене през целия живот чрез развитието на съвременни форми на обучение като необходимо условие за адаптация на образованието към потребностите на бизнеса.
Keywords: education, electronic forms
Todor Kableshkov University of Transport, Sofia, Bulgaria
Иван Петров
Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“, София
Резюме. В настоящата статия са представени резултати от разработения със студенти автомобил с брауново гориво. Проектираният и изпитан генератор на браунов газ е произведен по съвременни технологии. Показано е едно от приложенията му за захранване с брауново гориво на автомобил с бензинов двигател „Пежо 206“. Дадени са практически резултати от експлоатационното му изпитване.
Keywords: automobiles, chemistry, electrical engineering, power electronics, electrical machines, apparatus, etc.
AUTOMOBILE WITH BROWNIAN FUEL
Abstract. This paper presents the results of the developed with students automobile with Brownian fuel. The designed and tested Brownian gas generator is manufactured by latest technology. It is shown one of its applications for supply of automobile with petrol engine Peugeot 206 with Brownian fuel. There are given practical results from its operational testing.
Keywords: automobiles, chemistry, electrical engineering, power electronics, electrical machines, apparatus, etc.
Assoc. prof. Ivan Petrov, PhD
University of Transport „Todor Kableshkov“
МНОГОКАНАЛНА МИКРОПРОЦЕСОРНА СИСТЕМА ЗА ДИСТАНЦИОНЕН КОНТРОЛ
И УПРАВЛЕНИЕ НА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЙНИ ОБЕКТИ
Георги Павлов, Радослав Кацов, Ивайло Ненов
Резюме. Приетата стратегия от Европейската комисия „Европа 2020“ постави сериозни предизвикателства пред света, свързани с екологията, производството на зелена енергия и намаляване консумацията на такава. Изпълнението на тези цели е свързано с повишаване на енергийната ефективност и добива на енергия от ВЕИ. Съвременната тенденция е свързана с изграждането енергийноефективни обществени и жилищни сгради, оборудвани с интелигентни системи за захранване и управление.
В статията е показана блоковата схема, разгледани са основните функции, параметри и характеристики на микропроцесорна система за дистанционно управление и контрол на електроенергийни обекти в обществени и жилищни сгради, както и транспортни обекти.
Внедряването й ще създаде условия за повишаване на енергийната ефективност на управляваните обекти поради факта, че се създава възможност за постоянен дистанционен мониторинг и оптимално управление на обектите.
Keywords: remote control, microprocessor system, GSM monitoring and control
MULTI-MICROPROCESSOR SYSTEM FOR REMOTE MONITORING AND CONTROL OF ELECTRIC POWER OBJECTS
Abstract. Strategy adopted by the European Commission „Europe 2020“ pose serious challenges facing the world, environmental, green energy production and reduce consumption of it. The implementation of these objectives is related to energy efficiency and production of renewable energy. The modern trend is to build energy effi cient public and residential buildings equipped with intelligent systems for power and control. This report shows the block diagram, discussed are the main functions, parameters and characteristics of the microprocessor system for remote monitoring and control of electric power objects in public and residential buildings and transportation facilities. Deploying and create conditions for increasing the energy effectiveness of controlled objects, because that enables continuous remote monitoring and optimal control of controlled objects.
Georgi Mitkov Pavlov, Assoc. prof. , PhD,
Head of Department of Electric Power Supply and Electrical Equipment in Transport,
„Todor Kableshkov“ University of Transport, Sofia, Bulgaria
Radoslav Ivanov Katzov, student
Power Engineering and Electrical Equipment Programme,
„Todor Kableshkov“ University of Transport, Sofi a, Bulgaria
Ivaylo Radkov Nenov, student
Power Engineering and Electrical Equipment Programme,
„Todor Kableshkov“ University of Transport, Sofi a, Bulgaria
КОМПЮТЪРНАТА СИМУЛАЦИЯ КАТО СПОСОБ ЗА УСВОЯВАНЕ НА БАЗОВИ ЗНАНИЯ ПО ДИСЦИПЛИНАТА „МАРКЕТИНГ“
В ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ ГИМНАЗИИ С ИКОНОМИЧЕСКИ ПРОФИЛ
Николай Качармазов
Резюме. Компютрите и съвременните информационни технологии все пошироко навлизат в системата на професионалното образование и обучение. Дисциплината Маркетингови проучвания и изследвания – учебна практика е удобна форма за използването на компютърните симулационни модели за преподаване на знания и формиране на практически умения в сферата на маркетинговите дисциплини. Маркетингът допуска повече творческа работа и креативност в полето си на действие, което е база за използването на иновативни методи и избор на метод измежду съществуващите такива. В дисциплината Маркетингови проучвания и изследвания принципно се използват статистико-математически методи като корелационния и регресионния анализ, репрезентативното статистическо изучаване, статистическата проверка на хипотези и др. Самият характер на тези методи позволява тяхното компютърно
алгоритмизиране, но и използването на стандартен софтуер като MS Excel за практическото решаване на маркетингови казуси.
Keywords: computer simulation, marketing, market segmentation, cluster analysis, functional relationships between price and sale , trade mark
COMPUTER SIMULATION AS A METHOD FOR IMPLEMENTATION OF LEARNING ON „MARKETING“
IN SECONDARY VOCATIONAL SCHOOLS WITH ECONOMIC PROFILE
Abstract. Computers and information technologies increasingly entering the system of vocational education and training. Marketing research subject and research – educational practice is a convenient form for use of computer simulation models to teach knowledge and practical skills in the fi eld of marketing disciplines. Marketing allows more creative work and creativity in its scope, which is based on the use of innovative methods and choice of method among the existing ones. The subject Marketing research and surveys generally use statistics and mathematical methods such as correlation and regression analysis, the representative statistical studies, statistical hypothesis testing and more. The very nature of these methods allows their computer algorithmized but the use of standard software like MS Excel to solve practical marketing cases.
Nikolay Kacharmazov
ИНТЕГРАТИВНИТЕ ВРЪЗКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“
Станка Георгиева
Средно общообразователно училище ,,Дора Габе,“ Добрич
Резюме. Българското образование се намира в етап на актуализиране, в етап на реформа, за да осигури образователни потребности на личността и обществото през XXI век. Въз основа на обществено-икономическия опит е изведена идеята за съединяване на подготовката с реализацията на младото поколение като най–важно условие за ефективност на педагогическия процес. Анализирайки интегративните тенденции в науката и социалната практика, се извежда един от главните принципи на реформата – интегралният подход в цялостния педагогически процес. В основата на настоящата статия са ролята и приложението на интегративните връзки между обучението по „Домашен бит и техника“ и всички останали предмети в начален училищен етап.
Keywords: education; domestic science, integration, integration between, bank holidays and customs
INTEGRATIVE LINKS IN TEACHING IN DOMESTIC SCIENCE AND TECHNICS
Abstract. According to the modern concept of Bulgarian education, the educational process is effective if students learn skills that they need in real life. One of the important changes in the Bulgarian educational system is integrating the content of all subjects. The article contains an analysis of the integrative trends in science and social practices. They are based on the subject “Domestic science and technics”
and its integration with all other subjects studied by children in primary school.
Stanka Georgieva
Dora Gabe Secondary School, Dobrich
СТИМУЛИРАНЕ НА ДЕТСКАТА КРЕАТИВНОСТ В ЧАСОВЕТЕ ЗА ЗАНИМАНИЯ ПО ИНТЕРЕСИ ЧРЕЗ МУЗИКАЛНО,
ЛИТЕРАТУРНО И ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО
Пенка Марчева
Великотърновки университет
„Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически колеж, Плевен
Резюме: В публикацията е направено теоретично проучване на спецификата на часовете за занимания по интереси в условията на целодневна организация на обучение. Предложени са и практически технологии, подходящи за работа, насочена към развитие на детските творчески способности чрез музикална, литературна и изобразителна дейност. Представени са примерни годишни разпределения за тези часове за I и III клас, детски литературни творби, работен лист. Идеята е да се представят практически приложими дейности и техники за тяхното реализиране, чрез които да се оползотвори пълноценно тази част от времето в училище, която не бива да се запълва с наваксване на пропуски в усвояване на учебния материал. В заниманията по интереси се предоставят възможности за развитие на детските творчески способности, търсят се изяви, чрез които децата се чувстват знаещи и можещи.
Keywords: activities of interest, musical art, literature, painting children’s art.
STIMULATION OF CHILDREN’S CREATIVITY DURINGTHE LESSONS
FOR INTEREST ACTIVITIES BY MUSICAL, LITERARY AND PANTING ARTS
Abstract. This publication contains a theoretical study of the characteristics of interest activities for children who attend a full day school. In conclusion several practical methods are proposed. They are aimed at developing children’s creativity through music, literature and art. These activities would be very benefi cial, because they develop children’s creativity and give children an opportunity to show their talents and feel satisfi ed with the results of their work.
Assoc. Prof. Penka Marcheva PhD
College of Pedagogy – Pleven / University of Veliko Turnovo
РЕАЛИЗИРАНЕ НА ЦЕЛИТЕ НА ОБУЧЕНИЕ ПО МОДУЛ „ПРОИЗВОДСТВО НА КОРПУСНИ МЕБЕЛИ“ ЧРЕЗ РОЛЕВАТА ИГРА
Даниела Мантарова
Професионална гимназия по горско стопанство
и дървообработване „Николай Хайтов“, Варна
Резюме. В настоящия материал се разглежда проблемът за реализиране на целите на обучение по модул „Производство на корпусни мебели“ чрез ролевата игра. По време на обучението учениците изпълняват различни роли, свързани с реалния производствен процес. По този начин учениците по-лесно и бързо усвояват учебния материал, повишава се тяхната мотивация за учене.
Keywords: education, vocational education, training purposes, constructing furniture, system of objectives, taxonomy.
ON THE ISSUE OFBUILDING A SYSTEOFGOALS INTHE PROFESSIONAL TRAINING OF STUDENTS ON THE SUBJECT
OF МОDUL: „PRODUCTION OF FURNITURE“
Abstract. The main issue of the article is using a role playing game for achieving the goals of the “Furniture production” educational module. In class students take different roles, related to real-life production process. Playing the game makes learning faster and easier than usual. As a result students have higher motivation for studying.
Eng. Daniela Mantarova
senior teacher
Vocational woodworking and forestry school „N.Haitov“
Varna, Bulgaria
AN ANALYSIS OF THE CORE COMPETENCES AMONG STUDENTS OF THE CONSTRUCTION DEPARTMENT’S RESOURCE CENTER
Svetlana Avramenko
State-run Institution of the Secondary
Professional Education of College of Architecture and Construction №7
Abstract. The article presents the results of the analysis of key competencies students resource center construction industry State-run Institution of the Secondary Professional Education of College of Architecture and Construction №7
Keywords: professional sphere, the construction industry, expertise, competence, key competencies.
СИСТЕМА СОЦИАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА КАК ПУТЬ ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Медведева М.Б.
Abstract. Development and improvement of educational methods for control and management are one of the main issues regarding modernization of the Russian education system today. All interested parties should submit requirements for the evaluation of professional education’s quality, participate in the educational process and control it. One of the key points of developing an all-Russian system of quality
assessment in education is to take into account students and employer’s opinions.
Keywords: the monitoring system of quality of education, social partnership, integrative interaction
THE SYSTEM OF SOCIAL PARTNERSHIP AS A WAY OF IMPROVING THE QUALITY OF PROFESSIONAL EDUCATION
M. Medvedeva
Novokuznetsk Mining and Transport College
Novokuznetsk, Russia
КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНИЧЕСКАТА ДЕЙНОСТ КАТО ЕЛЕМЕНТ НА ОБРАЗОВАТЕЛНО НАПРАВЛЕНИЕ
ПРИ ОСЪЩЕСТВЯВАНЕТО НА ВЪЗПИТАТЕЛНО-ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Мариана Генчева
Шуменски университет,
Департамент за информация, квалификация и продължаващо образование
Резюме. Конструирането е интересна и привлекателна дейност за детето. В процеса на конструирането детето играе, но също така твори и изгражда самочувствие и увереност в собствените си знания и умения. Конструктивнотехническите и битовите дейности са базов елемент за формиране на начална технологична култура у децата.
Keywords: educational standards, aims forming, expected results, basic technological culture.
STRUCTURAL AND TECHNICAL OPERATIONS AS PART OF THE EDUCATIONAL DIRECTION IN THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL PROCESS IN THE KINDER GARDEN
Abstract. Constructing is an interesting and attractive activity for children. During this process the child builds of the certainty in itself and in its knowledge and skills while playing. The technological activities of construction are a basic element for the formation of a initial technological culture among children.
Associate Professor Dr. Mariana S. Gencheva
Shumen University, Department for information,
qualifi cation and lifelong learning,
Varna, Bulgaria
РУДОЛФ ЩАЙНЕР – БАЩАТА НА ВАЛДОРФСКАТА ПЕДАГОГИКА
Десислава Опел
ръководител на българско училище „Никола Й. Вапцаров“, Грац, Австрия
Резюме. Рудолф Щайнер е от малцината представители на реформаторската педагогика през 20-те години на ХХ век, чиито идеи и училища съществуват и до днес. Той разработва и реализира една голяма идея, а именно образованието, обучението и възпитанието да бъдат изградени въз основа на антропософски схващания за човека. Идея, която е международно педагогическо движение, представено в почти всички страни по света.
Keywords: Rudolf Steiner, Waldorf education, antroposophy, Waldorf-methods, Art.
RUDOLF STEINER – THE FATHER OF THE WALDORF EDUCATION
Abstract: Rudolf Steiner is one of the few representatives of reformatory education in the 1920ies. His ideas are still popular nowadays. Steiner developed and implemented a breakthrough idea that education, training and upbringing of children should be based on anthroposophic principles. His idea has supporters all over the world. There are schools, where education is based on anthroposophic principles, and they are called “Steiner schools”.
M.Sc., Desislava Oppel
Director of Bulgarian School „Nikola J. Vapcarov“ – Graz, Austria