STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Предприемачеството в извънкласните форми на работа в начален етап. Формиране на умения за самооценка на учениците
[Entrepreneurship in the Extracurricular Activities. Formation of Self-Assessment Ability of Students] /
Йовка Петкова/ Yovka Petkova – стр. 8
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Формиране на начална икономическа грамотност в обучението по „Домашен бит и техника“
[Building an Initial Economic Literacy in the Subject of Domestic Science and Home Technology] /
Хава Велиева / Hava Velieva – стр. 15
Формиране на толерантност и емпатия при 5 – 7-годишните деца
[Formation of Tolerance and Empathy in Children of Age 5 – 7 Years] /
Надие Карагьозова / Nadie Karagyozova – стр. 21
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Eкипно преподаване – един от пътищата за развитие на комуникативни компетентности за инженери
[Team Teaching – an Opportunity for Development of Communication Competences for Engineers] /
Сеня Терзиева, Веселина Коларски / Senia Terzieva,Veselina Kolarski – стр. 28
Мястото на образователните сайтове и софтуерните продукти в процеса на обучение
[The Role of Educational Sites and Software in the Learning Process] /
Бисерка Василева / Biserka Vasileva – стр. 41
Системата за професионално ориентиране и консултиране на деца със специфични потребности в България – исторически тенденции и съвременно състояние
[Professional Orientation and Consulting System for Children with Special Needs in Bulgaria – History and Current Status] /
Моника Богданова / Monica Bogdanova – стр. 47
В защита на българския жестов език: необходима информация, съдържание и практическо приложение
[Protection of the Bulgarian Sign Language: Required Information, Contents and Applications] /
Миряна Мошева / Miryana Mosheva – стр. 71
PROJECTS RESULTS / ПРОЕКТНИ РЕЗУЛТАТИ
Съхраняване и възстановяване на архитектурното наследство и изграждане на културни райони на територията
[Integrated Conservation of Architectural Cultural Heritage, Focused on Sustainable
Territorial Development – Good Practices in the Sphere of Sustainable Integrated Conservation and Improving the Employment Opportunities and Territorial Management] /
Миглена Молхова, Зорница Станева, Силвия Иванова / Miglena Molhova, Zornitsa Staneva, Silvia Ivanova – стр. 78
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
СРЕДНО ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО УЧИЛИЩЕ „СВ. ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ“ – С. АБЛАНИЦА, ОБЛАСТ БЛАГОЕВГРАД /
SECONDARY SCHOOL “ST. PAISIY HILENDARSKI“ – ABLANITSA, BLAGOEVGRAD DISTRICT
[90 Years Secondary School “St. Paisii Hilendarski”: the Role of the Head Teacher – Moderator, Mediator and Mentor] /
Сълзета Зейнева / Salzeta Zeyneva – стр. 91
Професионализмът в управлението на училището в малките населени места – споделен опит от ръководството на СОУ „Св. Паисий Хилендарски”, с. Абланица
[The Professionalism in Managing School in Small Living Areas – Educational Experience Shared by the Team of Secondary School “St. Paisii Hilendarski“, Ablanitsa Village] /
Мехмед Имамов, Калинка Гайтанинчева / Mehmed Imamov, Kalinka Gaytanincheva – стр. 94
Децата невинаги помнят това, на което ги учите, но помнят това, което сте
[Children Do Not Always Remember the Things You Teach Them, But Do Remember Who You Are] /
Ирзан Конадова / Irzan Konadova – стр. 110
Учителската професия – предизвикателство или задължение
[Teaching Profession – Challenge or Responsibility] /
Зейнеп Топова / Zeinep Topova – стр. 112
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 114
GUIDE FOR AUTHORS /
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 116
ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО В ИЗВЪНКЛАСНИТЕ ФОРМИ НА РАБОТА В НАЧАЛЕН ЕТАП. ФОРМИРАНЕ НА УМЕНИЯ ЗА САМООЦЕНКА НА УЧЕНИЦИТЕ
Йовка Петкова
СОУ „Пейо Яворов“ – Сливен
Резюме. В статията са изложени идеи за внедряване на нов и иновативен подход в обучението. Благодарение на своята насоченост към учениците е подходящ в широк спектър от преподавателски дейности.
Keywords: entrepreneurship, key competences, constructivism in the educational process, assessment and self assessment of students, entrepreneurial learning
ENTREPRENEURSHIP IN THE EXTRACURRICULAR ACTIVITIES. FORMATION OF SELF ASSESSMENT ABILITY OF STUDENTS
Abstract. The paper presents ideas for innovative teaching method. Because of its orientation toward the individual student, it can be implemented in a wide spectrum of educational activities.
Mrs. Yovka Petkova
Teacher
Secondary School “Peyo Yavorov”
Sliven, Bulgaria
ФОРМИРАНЕ НА НАЧАЛНА ИКОНОМИЧЕСКА ГРАМОТНОСТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА
Хава Велиева
СОУ „Васил Левски“ – Ветово
Резюме. В статията е представено до каква степен обучението по „Домашен бит и техника“ допринася за формирането на начална икономическа грамотност в началния курс на обучение. За да се постигне целта, бяха разгледани всички Държавни образователни изисквания за учебното съдържание в културно-образователната област „Бит и технологии“. Разгледани бяха и ядрата в учебното съдържание. Стигна се до извода, че формирането на начална икономическа грамотност е резултат от обединения труд на учители и родители поради съдържателната характеристика и различието в отношенията, които се създават в семейството и училището. За всеки клас е разгледана по една тема, в която са представени икономическите знания и икономическите умения на учениците от гледна точка на икономическата грамотност, които трябва да придобият децата от седем- до десетгодишна възраст.
Keywords: economic literacy, financial education, domestic science and technology, primary education
BUILDING AN INITIAL ECONOMIC LITERACY IN THE SUBJECT OF DOMESTIC SCIENCE AND HOME TECHNOLOGY
Abstract. The paper presents information about the applicability of the Domestic science and home technology subject in the formation of the economic literacy of the pupils. The collaboration of teachers and parents is needed for this fi nancial education.
Mrs. Hava Velieva
Senior Teacher
Secondary School “Vasil Levski”
Vetovo, Bulgaria
ФОРМИРАНЕ НА ТОЛЕРАНТНОСТ И ЕМПАТИЯ ПРИ 5 – 7-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Надие Карагьозова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Настоящата статия разглежда толерантността и емпатията като компоненти на позитивното социално общуване – качества, които оформят нравствено-моралния облик на личността и помагат да действа конструктивно в многообразния свят, както и тяхното формиране в предучилищна възраст.
Keywords: preschool age, tolerance, empathy, positive social interaction
FORMATION OF TOLERANCE AND EMPATHY IN CHILDREN OF 5 – 7 YEARS AGE
Abstract. This article discusses tolerance and empathy, as components of positive social interaction. These are qualities that shape the moral and moral character of the person and help him to act constructively in the diverse world.
Mrs. Nadie Karagyozova
Department of Pedagogy, Psychology and History
University of Ruse
ЕКИПНО ПРЕПОДАВАНЕ – ЕДИН ОТ ПЪТИЩАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА КОМУНИКАТИВНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ЗА ИНЖЕНЕРИ
Сеня Терзиева, Веселина Коларски
Химикотехнологичен и металургичен университет
Резюме. Статията представя подход в отговор на нарастващите изисквания на професионалната практика в областта на комуникативните компетентности за инженери. В рамката на очакваните резултати от ученето се очертават интердисциплинни подходи за постигането им посредством екипно преподаване.
Keywords: engineering education, vocational English competences, team teaching
TEAM TEACHING – AN OPPORTUNITY FOR DEVELOPMENT OF COMMUNICATION COMPETENCES FOR ENGINEERS
Abstract. The article presents an approach in reply to the growing requirements of professional practice in the field of communicative competencies for engineers. Interdisciplinary approaches through team teaching are described within the framework of expected learning results.
Dr. Senia Terzieva, Assoc. Prof., Dr. Veselina Kolarski
University of Chemical Technology and Metallurgy
МЯСТОТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ САЙТОВЕ И СОФТУЕРНИ ПРОДУКТИ В ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕ
Бисерка Василева
Технически университет – София
Резюме. В настоящия труд е направен анализ на резултатите от проведено анкетно проучване с ученици и учители на територията на община Сливен. Целта на проучването е един актуален въпрос, а именно използват ли – и до каква степен – българските ученици и учители образователни сайтове и образователни софтуерни продукти при подготовката си за учебния ден. Резултатите дават възможност за подобряване на качеството на учебната работа.
Keywords: general educational sites, educational software products, e-learning
THE ROLE OF EDUCATIONAL SITES AND SOFTWARE IN THE LEARNING PROCESS
Abstract. The paper analyzes the results of a survey of students and teachers in the municipality of Sliven. The aim of this study is to what extent, Bulgarian students and teachers educational websites and educational software in preparation for school. The results can improve the quality of academic work.
Mrs. Biserka Vasileva
Technical University, Sofia
СИСТЕМАТА ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ И КОНСУЛТИРАНЕ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИФИЧНИ ПОТРЕБНОСТИ В БЪЛГАРИЯ – ИСТОРИЧЕСКИ ТЕНДЕНЦИИ И СЪВРЕМЕННО СЪСТОЯНИЕ
Моника Богданова
Софийски университет „Климент Охридски“
Резюме. Статията представя историческото развитие и тенденциите в създаването, развитието и актуалното състояние на системата за професионално ориентиране и консултиране на деца със специфични потребности.
Keywords: vocational guidance and counselling, children with specific needs, trends and policies, special education
PROFESSIONAL ORIENTATION AND CONSULTING SYSTEM FOR CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS IN BULGARIA – HISTORY AND CURRENT STATUS
Abstract. The paper presents the historical development and tendencies in the system for professional orientation and consulting for children with special needs. Also, the current status of the system is evaluated.
Dr. Monica Bogdanova, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
University of Sofia
В ЗАЩИТА НА БЪЛГАРСКИЯ ЖЕСТОВ ЕЗИК: НЕОБХОДИМА ИНФОРМАЦИЯ, СЪДЪРЖАНИЕ И ПРАКТИЧЕСКО ПРИЛОЖЕНИЕ
Миряна Мошева
Национален методически и консултативен център по проблемите на жестовия език към Съюза на глухите в България
Резюме. Статията се занимава с основните принципи за решаване проблемите на хората с увреден слух. Пояснени са какви са лингвистичните права на глухите хора, както е наблегнато на правото за достъп до информация и нуждата от използване на жестовите езици в образованието. Представени са особеностите на жестовите езици, създаването и обогатяването на речници за българския жестов език, както и е засегната темата за образованието на децата с проблеми на слуха.
Keywords: education, hearing loss, sign language, sign language dictionary
PROTECTION OF THE BULGARIAN SIGN LANGUAGE: REQUIRED INFORMATION, CONTENTS AND APPLICATIONS
Abstract. The current paper provides information about the difficulties of people with hearing problems. Their linguistic rights are discussed, along with the rights of information and of education in sign language. The characteristics of sign languages and the need of sign language dictionaries in Bulgarian are presented, as well as the education of students with hearing problems.
Mrs. Miryana Mosheva
Coordinator of Union of the Deaf People in Bulgaria
СЪХРАНЯВАНЕ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ НА АРХИТЕКТУРНО НАСЛЕДСТВО И ИЗГРАЖДАНЕ НА КУЛТУРНИ РАЙОНИ НА ТЕРИТОРИЯТА
Миглена Молхова, Зорница Станева, Силвия Иванова
„Зинев Арт Технологии“ ЕООД
Резюме. Настоящата статия е изготвена във връзка с изпълнението на проект: „Умения Аркиландия – подкрепа за бъдещето чрез възстановяване на миналото“, номер на договора BG051PO001-7.0.07-0013-С0001, осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Целта на статията е да представи изработените във връзка с интегриран успешен подход за обучение четири учебни модула, които ще подпомогнат две проблемни за България сфери – високата безработица в малките населени места и необходимостта на национално ниво от специалисти и подходи за адекватна поддръжка на архитектурно наследство.
Проектът прилага комбиниран подход за проучване и анализиране на ресурсите на територията и обучение на местни специалисти как да поддържат и възстановяват, а от там и да се възползват по устойчив начин от местните културни и архитектурни обекти. Подходът Аркиландия, който „Зинев Арт Технологии“ внедрява в България, се е доказал като изключително успешен на пилотните територии в Италия, Полша и Швеция, където е бил приложен. Иновативността на Аркиландия допринася за осъзнаване на икономическата и културната ценност, присъща за местната идентичност, свързана с традиционната и историческата архитектура, занаятчийските дейности и свързаните с тях традиции, включително и чрез използването на художествени и креативни средства и на нови информационни технологии.
Четирите дяла, с които се запознавате в статията, представят в съкратен вариант включеното в учебните модули съдържание.
Keywords: vocational training, sustainable development, integrated conservation, built heritage, restoration, maintenance, traditional techniques and materials, cultural regions
INTEGRATED CONSERVATION OF ARCHITECTURAL CULTURAL HERITAGE, FOCUSED ON SUSTAINABLE TERRITORIAL DEVELOPMENT – GOOD PRACTICES IN THE SPHERE OF SUSTAINABLE INTEGRATED CONSERVATION AND IMPROVING THE EMPLOYMENT OPPORTUNITIES AND TERRITORIAL MANAGEMENT
Abstract. The present article has been developed in accordance with the implementation of „Archilandia skills – supporting the future through restoration of the past” project, contract number BG051PO001-7.0.07-0013-С0001, implemented with the fi nancial support of the Human Resources Development Operational Programme 2007-2013, co- financed by the European Social Fund of the European Union. The aim of this article is to present the four training modfules developed in connection with an integrated successful training approach, supporting two problematic spheres for Bulgaria – high unemployment in the provincial towns and national level necessity for specialists and approaches for adequate maintenance of architectural heritage.
The projects applies a combined approach for studying and analyzing the resources of the territory and training local experts how to maintain and restore, hence take advantage in a sustainable manner from the local cultural and architectural sites. The Archilandia approach, which Zinev Art Technologies is integrating in Bulgarian practices, has proven its effectiveness in pilot territories in Italy, Poland and Sweden, where it has been tested. The innovativeness of Archilandia contributes to raising the awareness of the economic and cultural value, inherent to local identity, connected with traditional and historic architecture, craftsman activities and the related traditions also through the use of artistic and creative means and new information technologies.
The four sections, which you see in this article, represent in brief the contents included in the training modules.
Dr. Miglena Molhova, Mrs. Zornitsa Staneva, Mrs. Silvia Ivanova
Zinev Art Technologies
90 ГОДИНИ СРЕДНО ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНО УЧИЛИЩЕ „СВ. ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ“ – С. АБЛАНИЦА. РОЛЯТА НА ГЛАВНИЯ УЧИТЕЛ – МОДЕРАТОР, МЕДИАТОР, НАСТАВНИК
Сълзета Зейнева
СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – с. Абланица
Резюме. Учителската професия като истинско предизвикателство, голяма отговорност, мисия и работа. СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ – с. Абланица, като училище с много богати традиции, опит и успехи зад гърба си. Една завидна 90-годишна история, изпълнена с много постижения, но и с много трудни години във времето. Години, в които поколения учители и ученици дават своя принос за образованието в село Абланица. Днес СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ има много привлекателна визия, завидно богата материално-техническа база, с отлични условия за обучение и работа, едно от водещите в региона и страната. Домакин на две научно-практически конференции и много междуучилищни проекти, състезания, извънкласни дейности.
Keywords: teaching opportunities, head teacher, mission, tolerance, motivation
90 YEARS OF SECONDARY SCHOOL “ST. PAISII HILENDARSKI”: THE ROLE OF THE HEAD TEACHER – MODERATOR, MEDIATOR AND MENTOR
Abstract. The paper discusses the teacher`s job as a challenge, high responsibility, mission and work. The school “St. Paisii Hilendarski” – the village of Ablanitsa, is a school with traditions, experience and success. It has an enviable 90-year history fulfilled with many achievements, but also with many hard years passed in time. All these years, generations of teachers and students, contributed to the education in the village of Ablanitsa. Nowadays, the school has a very attractive look, an enviable rich material and technical base with excellent opportunities for teaching and studying. It is among the leading schools in the region and in the country. It recently hosted two scientific conferences and many interschool projects, competitions and extracurricular activities.
Mrs. Salzeta Zeyneva
Head Teacher
Secondary School “St. Paisii Hilendarski”
Ablanitsa, Bulgaria
ПРОФЕСИОНАЛИЗМЪТ В УПРАВЛЕНИЕТО НА УЧИЛИЩЕТО В МАЛКИТЕ НАСЕЛЕНИ МЕСТА
Споделен опит на ръководството на СОУ „Св. Паисий Хилендарски“, с. Абланица
Мехмед Имамов, Калинка Гайтанинчева
СОУ „Св. Паисий Хилендарски”
Резюме. Авторите представят стратегията си за развитие на СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ с. Абланица, съобразена с модерните образователни изисквания и работата в мултиетническа среда. Сред особеностите на училището в малките населени места е, че поставя различни въпроси, които трябва да бъдат разрешени чрез правилна образователна стратегия, която се основава на европейски и национални документи в областта на образованието и съвременните научни разработки за стратегическо планиране в училищата. Определени са целите и задачите пред ръководството, както и приоритетите на училището. Оценени са възможностите за партньорство с родителите.
Keywords: educational strategy, vocational education, strategic goals, teaching opportunities
PROFESSIONALISM IN THE SCHOOL MANAGEMENT IN SMALL POPULATED PLACES – EDUCATIONAL EXPERIENCE SHARED BY SECONDARY SCHOOL “ST. PAISII HILENDARSKI”, ABLANITSA VILLAGE
Abstract. The paper discusses the development strategy of Secondary School “St. Paisii Hilendarski”, village of Ablanitsa, which is consistent with modern educational requirements and pedagogical work in multicultural environment. Among the features of the school in small populated areas is the fact that they are unique in the area. The strategy, presented in this article, is based on European and national documents on education and modern scientific developments for strategic planning in schools.
Mr. Mehmed Imamov, Mrs. Kalinka Gaytanincheva
Secondary School “St. Paisii Hilendarski”
Ablanitsa, Bulgaria