METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Изграждане на училищни системи за управление на качеството – практически насоки
[Building Quality Management Systems At School – Practical Guidelines] /
Лилия Стоянова / Lilia Stoyanova – стр. 233
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Специалност „Архивистика и документалистика“ и професионалните профили на дипломираните архивисти в информационното мрежово общество
[Аrchives and Document Studies Degree and the Professional Profiles of the Graduated Archivists in the Information Network Society] /
Андриана Нейкова / Andriana Neykova – стр. 243
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Професията на архивиста – перспективи за развитие [The Archivist as a Profession – Development Prospective ] /
Ивелина Караилиева-Димитрова / Ivelina Karaivlieva-Dimitrova – стр. 255
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Типология на ролевата игра като игров метод на обучение на студенти всеминарните упражнения по „Туристическо екскурзоводство“
[Typology оf Role Play as a Play Method оf Education оf Students in the Seminar Workshops of “Tourist Guiding” ] /
Захарий Дечев / Zachariy Dechev – стр. 263
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EVENTS / ХРОНИКА
Българската университетска архивистика – теоретично равнище, учебно съдържание и професионални профили
[Bulgarian University Archival Science – Theoretical Level, Educational Content and Professional Profiles] /
Русалена Пенджекова / Rusalena Pendzhekova – стр. 279
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
Организация на научната работа на студентите в катедра от изследователски университет
[Organization of Students’ Scientific Work in а Department of a Research University] /
Мария Бондарь, Димитър Иринчев / Maria Bondar, Dimitar Irinchev – стр. 293
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ENTER Study days 2014 – How to use the environment to achieve innovative competences – а new vision for education /
Galya Mladenova – стр. 301
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Интелектуалните карти mind maps – динамичен и проспериращ подход в обучението по „Бизнес комуникации“
[The Mind Maps – а Dynamic аnd Progressive Method in Business] /
Венета Кичукова / Veneta Kichukova – стр. 308
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Националният център за информация и документация в услуга на професионалната мобилност
[National Center for Information and Documentation – in Favor of Professional Mobility ] /
Ваня Грашкина, Костадин Тонев / Vanya Grashkina, Kostadin Tonev – стр. 312
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
PROJECTS RESULTS / ПРОЕКТНИ РЕ ЗУЛТАТИ
Интегрирана консервация на архитектурно културно наследство, насочена към устойчиво развитие на територията – добри практики в областта на устойчивата интегрирана консервация и подобряването на възможностите за заетост и управление на територията
[Integrated Conservation of Architectural Cultural Heritage, Focused on Sustainable Territorial Development – Good Practices in the Area of Sustainable Integrated Conservation and Improving the Employment Opportunities and Territorial Management] /
Миглена Молхова, Зорница Станева и Силвия Иванова / Miglena Molhova, Zornitsa Staneva, Silvia Ivanova – стр. 320
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
FORESHORTENING / РАКУРС
Холистичен и технологичен смисъл на интелигентния град
[Holistic And Technological Sense оf the Intelligent City] /
Андрей Йорданов / Andrey Yordanov – стр. 330
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМО ДО РЕДАКТОРА
Ученическа практика по счетоводство в реална работна среда
[Students’ Practice in Accounting in a Real Surrounding] /
Мария Петкова / Maria Petkova – стр. 334
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 338
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 340
ИЗГРАЖДАНЕ НА УЧИЛИЩНИ СИСТЕМИ
ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО –ПРАКТИЧЕСКИ НАСОКИ
Лилия Стоянова
7. СОУ „Кузман Шапкарев“ – Благоевград
Резюме. В статията се разглеждат специфичните особености на образователния продукт и се извеждат 10-те най-важни изисквания за изграждане на адаптирани системи за управление на качеството в образованието: изграждане на функционална структура; определяне на равнищата за стандарти на качеството и процесен подход, системен подход на управление, организационно поведение, подбор и привличане на персонал, обучение, ориентирано към потребителите, лидерство и вземане на решения, работа в условията на конкуренция, стремеж за усъвършенстване и непрекъснато подобряване, мониторинг. Набелязват се някои проблеми при изграждането на училищните системи за управление на качеството и се извеждат ползите от внедряване на системата за качество на образованието.
Keywords: strategic management, quality of education, standards, educational product, educational service
BUILDING QUALITY MANAGEMENT SYSTEMS AT SCHOOL – PRACTICAL GUIDELINES
Abstract. The article examines the specifics of the educational product and displays the 10 most important requirements for creating tailor-made systems for quality management in the field of education: building a functional structure, determining quality standards levels and process approach, system management approach, organizational behavior, staff recruitment, consumer oriented training, leadership and decision-making, work in competitive surrounding, striving for perfection and continuous improvement, monitoring. The text identifies some problems in building of quality management systems at school. Some benefits from the implementation of such systems are also shown.
Dr. Lilia Stoyanova
7th Secondary School “Kuzman Shapkarev”
СПЕЦИАЛНОСТ „АРХИВИСТИКА И ДОКУМЕНТАЛИСТИКА“ И
ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ ПРОФИЛИ НА ДИПЛОМИРАНИТЕ АРХИВИСТИ В ИНФОРМАЦИОННОТО МРЕЖОВО ОБЩЕСТВО
Андриана Нейкова
Софийски университет
Резюме. Предмет на статията са въпросите, свързани с конкретните възможности за провеждане на университетско професионално обучение на студентите – бъдещи архивисти, в рамките на специалност „Архивистика и документалистика“ в Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. В нея от 2002 г. се подготвят архивисти с професионални профили, които трябва да отговарят на очакванията и реалните потребности на пазара на труда, включително и в държавите членки на ЕС. Това са и основните критерии за оценяване на учебното съдържание, капацитета на професионалния преподавателски състав, учебната база, информационните ресурси на специалност „Архивистика и документалистика“. Aкцентира се върху липсата на адекватна политика относно привличането на квалифицирани преподаватели специално по архивистика. Изводът е, че съществуващите проблеми, въпреки постигнатите резултати и досегашните положителни официални акредитации, ограничават развитието на българското професионално образование по архивистика като конкурентен модел в условията на съвременното мрежово общество. Препоръката е да се създадат подходящи автономни структури за провеждането на професионалното обучение и квалификация по архивистика, каквито съществуват в чуждестранната практика в тази област.
Keywords: archives and document studies, archivology, archaeography, archival theory and methodology, archivist, database, documental specialist, grounds of documental studies, educational contents, educational model, professional training in archival studies
ARCHIVES AND DOCUM ENT STUDIES DEGR EE AND THE PROFESSIONAL PROFILES OF THE GR ADUATED
ARCHIVISTS IN THE INFORM ATION NETWORK SOCIETY
Abstract. The article addresses topics, connected to the specific opportunities for carrying out professional training of university students – future archivists, within the Archives and Document Studies Degree in the Faculty of History of University of Sofia. Since 2002, the future archivists are being prepared with a professional profile that fulfills the expectations and the actual needs of the labour market. These are also the principal criteria for evaluating the educational contents, the capacity of the professional lecturers, the training base, the information resources of Archives and Document Studies Degree. The accent is put on the lack of adequate policy for involving qualified lecturers namely in the field of archival studies. The conclusion is that the existing problems, despite the achieved results and the positive formal accreditations, put limits for developing the Bulgarian professional education in archival studies as competitive model in the contemporary network society. The recommendation is that adequate autonomous structures should be established for carrying out professional training and qualification in archival studies, similar to such foreign structures in this field.
Prof. Andriana Neykova, DSc.
University of Sofia
ПРОФЕСИЯТА НА АРХИВИСТА – ПЕРСПЕКТИВИ ЗА РАЗВИТИЕ
Ивелина Караилиева-Димитрова
Регионален държавен архив – Велико Търново
Резюме. Анализът на сегашното състояние на архивната теория и практика, силните и слабите страни, възможностите за развитие, трудностите и предизви- кателствата пред обединената територия на университетското образование и практикуването на професията„архивист” са подходяща основа за размишление и начин за „надникване“ в бъдещите перспективи на професията.
Keywords: archive, archivist, resources for the development of archives
THE ARCHIVIST AS A PROFESSION– DEVELOPMENT PROSPECTIVE
Abstract. Analyzing recent state of Archive theory and praxis, their strong and weak parts and the development prospects, as well as the difficulties and challenges before the common territory of university education, gives a wide area to reflect and
to take a look ahead to the future professional prospective.
Mrs. Ivelina Karaivlieva-Dimitrova
Veliko Turnovo Regional State Archive
ТИПОЛОГИЯ НА РОЛЕВАТА ИГРА КАТО ИГРОВ МЕТОД НА ОБУЧЕНИЕ НА СТУДЕНТИ В СЕМИНАРНИТЕ УПРАЖНЕНИЯ
ПО „ТУРИСТИЧЕСКО ЕКСКУРЗОВОДСТВО “
Захарий Дечев
Университет „Проф. д-р А. Златаров“ – Бургас
Резюме. В настоящата статия се разглеждат някои типове ролеви игри, прилагани в процеса на обучение на студенти в семинарните упражнения по „Туристическо екскурзоводство“. Отделните типове ролеви игри: симулационно ролева игра, ситуационно ролева игра, имитационно ролева игра, дискусионно ролева игра, стратегическа игра, делова игра, планова игра, подпомагат професионалната подготовка на студентите. Участието във всеки от типовете ролеви игри спомага за по-добро опознаване на бъдещата професия на екскурзовода и формиране на практически умения за справяне с бъдещи професионални проблеми и конфликтни ситуации.
Keywords: play, role, typology, tour guide, tourism, seminar workshops
TYPOLOGY OF ROLE PLAY AS A PLAY METHOD OF EDUCATION OF STUDENTS IN THE SEMINAR WORKSHOPS OF “TOURIST GUIDING”
Abstract. This article looks into some types of role play, used in the students education process in “Tourist Guiding” seminar workshops. The different types of role play: simulation role play, strategic play, business play, planning play, supports the professional training of the students. Participation in each type of role play helps to better know the future profession of the tour guide and forms practical skills for solving future professional problems and conflict situations.
Dr. Zachariy Dechev
Marketing аnd Tourism Department
БЪЛГАРСКАТА УНИВЕРСИТЕТСКА АРХИВИСТИКА – ТЕОРЕТИЧНО РАВНИЩЕ, УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ И ПРОФЕСИОНАЛНИ ПРОФИЛИ
VІІІ КОНФЕРЕНЦИЯ НА СПЕЦИАЛНОСТ „АРХИВИСТИКА И ДОКУМЕНТАЛИСТИКА“
Русалена Пенджекова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян
Резюме. Статията представя информация за проведената на 10 и 11 април 2014 г. VIII по ред научна конференция на тема: Българската университетска архивистика – теоретично равнище, учебно съдържание и професионални профили, организирана от катедра „Архивистика и помощни исторически дисциплини“ в Историческия факултет на Софийския университет, съвместно с Държавна агенция „Архиви“ по повод деня на специалност „Архивистика и документалистика“ – 18 април. Проследени са в ретроспекция проведените седем предходни такива конференции в периода 2005 – 2013 г. Направен е кратък обзор на докладите на участниците в настоящата конференция. В заключение са отбелязани някои от проблемите и перспективите пред българското университетско професионално образование по архивистика.
Keywords: Scientific Conference on Archivology; Bulgarian university archival science; University archival readings; Archival science and documentaries; professional university education and qualification in archival science
BULGARIAN UNIVERSITY ARCHIVAL SCIENCE – THEORETICAL LEVEL, EDUCATIONAL CONTENT AND PROFESSIONAL PROFILES
Abstract. The article presents the VIII Scientific conference “Bulgarian University Archival Science – Theoretical Level, Educational Content and Professional Profiles”. This conference was organized by the Department of Archival Science and Auxiliary Historical Subjects of the Faculty of History at Sofia University, together with the State Archives Agency – on the occasion of the Аrchival Science and Documentary Day. A retrospection shows the previous six scientific conferences from 2005 to 2013. The conclusion marks some problems and perspectives in front of the Bulgarian university professional education in Archival Science.
Dr. Rusalena Pendzhekova, Аssoc. Рrof.
Plovdiv University „Paisii Hilendarski“ – Branch Smolyan
ОРГАНИЗАЦИЯ НА НАУЧНАТА РАБОТА НА СТУДЕНТИТЕ В КАТЕДРА
ОТ ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ УНИВЕРСИТЕТ
Мария Бондарь
Национален университет за биоресурси и опазване на природата – Украйна
Димитър Иринчев
Аграрен университет – Пловдив
Резюме. Организацията на научната работа на студентите в университет от изследователски тип налага преминаването към персонално ориентирано обучение в катедрата. То се разглежда като неразривна комбинация от ефективно изучаване на теоретичния материал и целенасочена научна дейност за всеки отделен студент. Необходима е основна промяна на концепцията за организацията на изследователската дейност на студентите и бъдещите магистри. Основната задача на преподавателите и научните работници в катедрата на един изследователски университет е създаването на най-добри условия за формиране на личности.
Keywords: research university, personality-developing approach, advanced study, creative technical thinking, future agrarians
ORGANIZATION OF STUDENTS’ SCIENTIFIC WORK IN A DEPARTMENT OF A RESEARCH UNIVERSITY
Abstract. The organization of the research work of students in a research university requires adoption of the personality-oriented departmental teaching. Such an approach is examined as combination of effective studies and personalitymeaningful scientific activity of different subject. It is necessary substantially to change conceptual principles of the research work organization for students and master students. The main teaching task of the research staff is creation of best conditions for formation of the future scientist.
Dr. Maria Bondar, Assist. Prof.
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine
Dr. Dimitar Irinchev, Assist. Prof.
Agricultural University – Plovdiv
ENTER STUDY DAYS 2014 – HOW TO USE THE ENVIRONMENT TO ACHIEVE INNOVATIVE
COMPETENCES – A NEW VISION FOR EDUCATION
Galya Mladenova
Az Buki National Publishing House
Abstract. The article is a summary of the ENTER Study days 2014, organized by the international network of educational institutions working in the field of teacher training in the field of agriculture, forestry, horticulture and related subjects. The Study Days took place in Stoas Vilenum University of Applied Sciences, located in Wageningen, The Netherlands. The participants shared good practices and experience with their colleagues from foreign countries. They visited three educational institutions in the Netherlands and acquainted with different innovative teaching methods.
Keywords: innovative learning environment, ENTER, vocational education in agriculture, international experience
ИНТЕЛЕКТУАЛНИТЕ КАРТИ MIND MAPS – ДИНАМИЧЕН И ПРОСПЕ РИРАЩ ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО ПО „БИЗНЕС КОМУНИКАЦИИ “
Венета Кичукова
ПГСС „Васил Левски“ – гр. Първомай
Резюме. В днешния информационен век на преден план се извежда личностното развитие на ученика, изработване на индивидуален стил за непрекъснато усъвършенстване на интелекта. Предлаганият от мен метод дава основание на иновиращия се учител да насочи вниманието си и да приложи в своята работа тези нови идеи, водещи до повишаване на качеството и степента на подготвеност на младия човек за бъдеща реализация.
Keywords: vocational training, intellect, business, communication, thinking process, mind map
Mrs. Veneta Kichukova
“Vasil Levski” Vocational high school of agriculture
НАЦИОНАЛНИЯТ ЦЕНТЪР ЗА ИНФОРМАЦИЯ И ДОКУМЕНТАЦИЯ В УСЛУГА НА ПРОФЕСИОНАЛНАТА МОБИЛНОСТ
Ваня Грашкина, Костадин Тонев
Национален център за информация и документация
Резюме. Обект на настоящата публикация са функциите на Националния център за информация и документация (НАЦИД) в сферата на академичното признаване и признаването на професионални квалификации и администра- тивните услуги на центъра в тази област, от които могат да се възползват гражданите, доставчиците на услуги, работодателите и всички останали заин- тересовани страни. Ресурсите и капацитета на НАЦИД могат да използват всички заинтересовани граждани, работодатели и институции у нас за предварително, текущо и последващо ориентиране по отношение на легитимността на чуждестранни образователни институции, предлаганите от тях програми и издаваните от тях документи.
Keywords: regulated professions, professional qualifications, academic mobility, recognition, ENIC-NARIC, Directive 2005/36/EC, IMI
NATIONAL CENTER FOR INFORM ATION AND DOCUM ENTATION– IN FAVOR OF PROFESSIONAL MOBILITY
Abstract. The article observes the National center for information and documentation function in the area of academic and professional qualification recognition, as well as its administrative services in favor of citizens, servicing companies, employers, and others. The National center for information and documentation resources can be utilized by all interested parties: citizens, employers, institutions in Bulgaria in order to obtain information on educational bodies abroad, on their legitimacy, their educational programs, and documents issued by them.
Mrs. Vanya Grashkina, Mr. Kostadin Tonev
National Centre for Information and Documentation
ИНТЕГРИРАНА КОНСЕРВАЦИЯ НА АРХИТЕКТУРНО КУЛТУРНО НАСЛЕДСТВО, НАСОЧЕНА КЪМ УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
НА ТЕРИТОРИЯТА – ДОБРИ ПРАКТИКИ В ОБЛАСТТА НА УСТОЙЧИВАТА ИНТЕГРИРАНА КОНСЕРВАЦИЯ И ПОДОБРЯВАНЕТО
НА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА ЗАЕТОСТ И УПРАВЛЕНИЕ НА ТЕРИТОРИЯТА
Миглена Молхова, Зорница Станева и Силвия Иванова
„Зинев Арт Технологии“ ЕООД
Резюме. Настоящата статия е изготвена във връзка с изпълнението на проект „Умения Аркиландия – подкрепа за бъдещето чрез възстановяване на миналото“. Проектът има за цел да интегрира успешен подход за обучение, който ще подпомогне две сфери, които са проблемни за България – високата безработица в малките населени места и необходимостта на национално ниво от специалисти и подходи за адекватна поддръжка на архитектурното наследство. България е богата на обекти на културното наследство, но те са зле поддържани и съответно не носят на местната общност приходите, на които иначе би се радвала. От друга страна, продължаващият застой в сектор строителство създава проблеми за ангажираните в него (много от които представители на малцинствата) и оставя много от тях без работа. Настоящият проект предлага да отговори на това чрез съответните мерки и допълнителна квалификация. Проектът цели да спомогне за прилагането на комбиниран подход за проучване и анализиране на ресурсите на територията и обучение на местни специалисти как да поддържат и възстановяват, а оттам и да се възползват по устойчив начин от местните културни и архитектурни обекти. Подходът „Аркиландия“, който „Зинев Арт Технологии“ се опитва да внедри в България, се е доказал като изключително успешен на пилотните територии в Италия, Полша и Швеция, където е бил приложен. Иновативността на „Аркиландия“ допринася за осъзнаване на икономическата и културната ценност, присъща за местната идентичност, свързана с традиционната и историческата архитектура, занаятчийските дейности и свързаните с тях традиции, включително и чрез използването на художествени и креативни средства и на нови информационни технологии.
Keywords: vocational training, sustainable development, integrated conservation, built heritage, restoration, maintenance, traditional techniques and materials, cultural regions
INTEGRATED CONSERVATION OF ARCHITECTUR AL CULTUR AL HERITAGE, FOCUSED ON SUSTAINABLE
TERR ITORIAL DEVELOPMENT – GOOD PRACTICES IN THE AREA OF SUSTAINABLE INTEGRATED CONSERVATION
AND IMPROVING THE EMPLOYM ENT OPPORTUNITIES AND TERRITORIAL MANAGEMENT
Abstract. The present article has been developed in accordance with the implementation of „Archilandia skills – supporting the future through restoration of the past” project. The project aims at integrating a successful training approach, which would support two problematic areas for Bulgaria – high unemployment in the provincial towns and national level necessity for specialists and approaches for adequate maintenance of architectural heritage. Bugaria is rich in cultural heritage sites, but they are poorly maintained and therefore fail to bring to the local community the incomes they would have otherwise enjoyed. On the other hand, the persisting stagnation in the construction sector creates problems for those engaged in it (many of them representatives of minorities), leaving many of them without jobs. The present project aims to respond to this through certain measures and additional qualifictions. The projects aims to support the application of a combined approach for studying and analyzing the resources of the territory and training local experts how to maintain and restore, hence take advantage in a sustainable manner from the local cultural and architectural sites. The Archilandia approach, which Zinev Art Technologies is making efforts to integrate in Bulgarian practices, has proven its effectiveness in pilot territories in Italy, Poland and Sweden, where it has been tested. The innovativeness of Archilandia contributes to raising the awareness of the economic and cultural value, inherent to local identity, connected with traditional and historic architecture, craftsman activities and the related traditions also through the use of artistic and creative means and new information technologies.
Dr. Miglena Molhova, Zornitsa Staneva, Silvia Ivanova
Zinev Art Technologies
ХОЛИСТИЧЕН И ТЕХНОЛОГИЧЕН СМИСЪЛ НА ИНТЕЛИГЕНТНИЯ ГРАД
Андрей Йорданов
Университет по архитектура, строителство и геодезия
Резюме. Текстът има за цел да дефинира технологичния и цялостния подход при прилагането на стратегията на интелигентния град. Разгледани са примерни от Европа, Америка, Африка и Южна Корея, които илюстрират внедряването както на дългосрочни мерки за устойчивост на средата, така и такива, които имат за цел бързото разрешаване на дадено предизвикателство. В заключението се съпоставя цялостният подход за развитие с технологичните предимства на телекомуникационните средства и се прави препоръка за внедряването на концепцията на интелигентния град в България.
Keywords: smart city, technology, town planning strategy, innovation, health
HOLISTIC AND TECHNO LOGICAL SENSE OF THE INTELLIGENT CITY
Abstract. The Smart City DNA is shown as a technological and comprehensive approach. Historically important cities with a sustainable growth vision such as Amsterdam, Graz and Vienna are collated to technology hubs like Rio and Sangdo. As a conclusion the author shows a possible scenario of the smart city concept implementation in Bulgaria.
Arh. Andrey Yordanov, Assist. Prof.
University for Architecture, Civil Engineering аnd Geodesy
УЧЕНИЧЕСКА ПРАКТИКА ПО СЧЕТОВОДСТВО В РЕАЛНА РАБОТНА СРЕДА
Мария Петкова
Професионална гимназия по селско стопанство
„Васил Левски“ – Първомай
Резюме. Проект „Ученическа практика по счетоводство“ в реална работна среда е иновативен начин на обучение, който мотивира учениците от Професионална гимназия по селско стопанство „Васил Левски“ – гр. Първомай. Те учат, развиват се и засилват интереса си към счетоводната дейност в частност и към глобалната икономика като цяло.
Keywords: еconomical and accounting competencies, school practice, real job environment, global economy of 21 century
STUDENTS ‘ PRACTICE IN ACCOUNTING IN A REAL SURROUNDING
Abstract. The implementation of “The School Practice in Accounting” projectin a real work environment stays as an innovative teaching method that motivates students from the Vocational School for Agriculture in Parvomay city. They learn, develop themselves and strengthen their interest to the accounting and to global economics as a whole.
Mrs. Maria Petkova
Vasil Levski Vocational School For Agriculture