INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
Успешни практики в професионалното образование и обучение: подготовка на младите хора за пазара на труда [Successful Practices in Vocational Education and Training: Preparation of Young People for the Labour Market] /
Веселина Иванова / Veselina Ivanova – стр. 567
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Електронно обучение и компютърен дизайн (CAD) на подвързии [E-Learning and Computer-Aided Design (CAD) of Bookbinding and Paper Conservation of Antique Books, Albums and Documents] /
Росен Петков, Елица Личева, Даниела Атанасова / Rosen Petkov, Elitsa Licheva, Daniela Atanasova – стр. 573
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Тенденции в специалното обучение на децата с увреден слух в съвременните условия [Present Tendencies in Special Education for Children with Hearing Impairments] /
Неда Балканска / Neda Balkanska – стр. 589
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
METHOLODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Приказки, предания и легенди на различните етноси и народи в езиково-литературното обучение на децата от началното училище [Tales and Legends: The Folklore of the Different Ethnoses in Bulgaria in the Language Education of Pupils in Primary School] /
Мариета Димитрова / Marieta Dimitrova – стр. 600
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ПОДЕМНА СТРОИТЕЛНА И ТРАНСПОРТНА ТЕХНИКА „Н. Й. ВАПЦАРОВ“ – ЯМБОЛ /
VOCATIONAL SCHOOL FOR LIFTING, CONSTRUCTION AND TRANSPORT EQUIPMENT „NIKOLA VAPTSAROV “ – YAMBOL
Стратегия за развитие на Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника Н. Й. Вапцаров – Ямбол [Vocational School “Nikola Vaptsarov” – Development Strategy for the Period 2014 – 2016] /
Моника Петрова, Янка Божкова, Станка Вълева, Милен Минков, Мима Неделчева / Monica Petrova, Yanka Bozhkova, Stanka Valeva, Milen Minkov, Mima Nedelcheva – стр. 607
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Използване на предимствата на бинарния урок като средство за повишаване на качеството на обучението и осъществяване на междупредметни връзки [The Binary Lesson as a Tool for Increasing the Educational Quality and Building Interdisciplinary Links] /
Моника Петрова / Monica Petrova – стр. 636
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Варианти за организиране и провеждане на практическо обучение на ученици от професионални гимназии в реална работна среда [Options for Organization and Implementation of Practical Training in Real Working Environment for Students in Vocational Schools] /
Моника Петрова, Мария Локманджиева, Милен Минков / Monica Petrova, Maria Lokmadjieva, Milen Minkov – стр. 640
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Добри практики за взаимодействие в интеркултурна среда между родители, ученици и учители чрез формите на извънкласна дейност [Good Practices in the Intercultural Communication Environment Between Parents, Students and Teachers with the Formation of Extracurricular Activity] /
Янка Божкова / Yanka Bozhkova – стр. 645
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
7. СОУ „КУЗМАН ШАПКАРЕВ“ – БЛАГОЕВГРАД / 7. SECONDARY SCHOOL „KUZMAN SHAPKAREV“ – BLAGOEVGRAD
Празник на словото [The Holiday of the Word] – стр. 655
Спорт и здраве в 7. СОУ „Кузман Шапкарев“ – Благоевград. Здравословното хранене като начин на живот [Sports and Health in Secondary School “Kuzman Shapkarev”, Blagoevgrad. Healthy Diet as a Lifestyle] /
Илияна Янева, Лилия Стоянова / Iliana Yaneva, Lilia Stoyanova – стр. 657
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
From Enterpise Classes to Yordan Radichkov’s “Sparrows” /
Milena Todorova – стр. 661
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – стр. 665
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 674
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 676
УСПЕШНИ ПРАКТИКИ В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ: ПОДГОТОВКА НА МЛАДИТЕ ХОРА ЗА ПАЗАРА НА ТРУДА
Веселина Иванова
Инженерно-педагогически факултет, Технически университет – Сливен
Резюме. В статията се разглежда проблемът за професионалното образование и обучение и подготовката на младите хора за пазара на труда. Описва се проведена учебна визита, финансирана по програма „Учене през целия живот“, с домакин Регионален инспекторат по образованието – Сливен. Участници са директори на професионални и профилирани училища и представители на други образователни институции от седем европейски страни – Великобритания, Турция, Португалия, Швеция, Словакия, Холандия, Испания.
Keywords: vocational education, training, labour market, preparation of young people
SUCCESSFUL PRACTICES IN VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING: PREPARATION OF YOUNG PEOPLE FOR THE LABOUR MARKET
Abstract. This paper considers the problem of vocational education and training and preparation of young people for the labour market in the context of a study visit, funded by the Lifelong Learning Program. Hosting organisation of the visit was the Regional Inspectorate on Education – Sliven (RIO – Sliven). Participants were principals of professional schools and hosting representatives of different educational institutions from seven European countries (Great Britain, Turkey, Portugal, Sweden, Slovakia, The Netherlands, Spain).
Mrs. Veselina Ivanova
ЕЛЕКТРОННО ОБУЧЕНИЕ И КОМПЮТЪРЕН ДИЗАЙН (CAD) НА ПОДВЪРЗИИ
1)Росен Петков, 1)Елица Личева, 2)Даниела Атанасова
1)Студентско общество за компютърно изкуство 2)Централна библиотека на Българска академия на науките
Резюме. Главната цел на идеята за придобиване на умения за дизайн на подвързии и консервация на стари книги, албуми и документи е да предостави съвременни и иновативни материали и средства за професионално обучение за дейностите по изработване на художествени подвързии и консервация на книги и хартиени документи. Вече е разработена система за електронно обучение, включваща девет обучителни модула и мултимедийни ресурси, полезни за подвързвачи и дизайнери на подвързии. Друго работещо помагало е софтуерен модул за дизайн на подвързии на книги. Те ще модернизират и допълнят съществуващите печатни материали в тази област, подготвени и издадени у нас през 50-те и 60-те години на миналия век.
Keywords: computer-aided design (CAD), components of book design, WebGL, 3D model, LMS Moodle, online training modules, e-learning
E-LEARNING AND COMPUTER-AIDED DESIGN (CAD) OF BOOKBINDINGS
AND PAPER CONSERVATION OF ANTIQUE BOOKS, ALBUMS AND DOCUMENTS
Abstract. The main aim of Binding is to propose innovative and modernized materials and tools for vocational education and training in bookbinding, paper and photography preservation. One of the main products is a Learning Management System for e-learning including nine training modules and multimedia resources that can be useful for bookbinders, bookbinding designers, libraries, archives, museums, young artists etc. The other innovative product is a CAD tool for bookbinding design. These materials and tools will modernize and complement the already existing books and textbooks, created in our country in the 50s and 60s of 20th Century.
1)Dr. Rosen Petkov, 2)Mrs. Elitsa Licheva
Student Computer Art Society
Dr. Daniela Atanassova,
Assist. Prof. Central Library of Bulgarian Academy of Sciences
ТЕНДЕНЦИИ В СПЕЦИАЛНОТО ОБУЧЕНИЕ НА ДЕЦАТА С УВРЕДЕН СЛУХ В СЪВРЕМЕННИТЕ УСЛОВИЯ
Неда Балканска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя нуждата от подобрения на специалното образование за слухово увредените деца. Посочени са и трудностите на тези деца при обучение, което не отговаря ефективно на образователните им нужди.
Keywords: hearing impairment, special education, hearing loss, children with hearing disabilities
PRESENT TENDENCIES IN SPECIOAL EDUCATION FOR CHILDREN WITH HEARING IMPAIRMENT
Abstract. The paper stresses on the need for improvements in special education for children with hearing impairments. Also, the educational problems of students with hearing disabilities are presented.
Dr. Neda Balkanska, Assoc. Prof.
University of Sofia
ПРИКАЗКИ, ПРЕДАНИЯ И ЛЕГЕНДИ НА РАЗЛИЧНИТЕ ЕТНОСИ И НАРОДИ В ЕЗИКОВОЛИТЕРАТУРНОТО
ОБУЧЕНИЕ НА ДЕЦАТА ОТ НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Мариета Димитрова
Основно училище „Св. Паисий Хилендарски “– Горна Оряховица
Резюме. Статията представя методи за интерактивно обучение на учениците в началното училище, основаващи се на различни фолклорни творби. Посочените добри практики помагат при усвояването на материала, създаването на междуетническа толерантност, както и общо повишаване на мотивацията.
Keywords: primary school education, ethnic tolerance, folklore, legends, tales, good practices, Romani people
TALES, SAGAS AND LEGENDS: THE FOLKLORE OF THE DIFFERENT ETHNOSES IN BULGARIA IN THE LANGUAGE
EDUCATION OF PUPILS IN PRIMARY SCHOOL
Abstract. Various ideas and methods for interactive education are discussed through the paper. The main topic is language education in primary school and how the educational success of Romani students can be accelerated with the use of folklore.
Mrs. Marieta Dimitrova
Senior Тeacher
“St. Paisii Hilendarski” Primary School
Gorna Oryahovitza, Bulgaria
СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ПОДЕМНА, СТРОИТЕЛНА И ТРАНСПОРТНА ТЕХНИКА „Н. Й. ВАПЦАРОВ“ – ЯМБОЛ, ЗА ПЕРИОДА 2014 – 2016 ГОДИНА
Моника Петрова, Янка Божкова, Станка Вълева, Милен Минков, Мима Неделчева
Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника „Н. Й. Вапцаров“ – Ямбол
Резюме. Настоящата средносрочна стратегия за развитие на Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника „Н. Й. Вапцаров“ – Ямбол, е разработена за периода 2014 – 2016 година въз основа на изследване и анализ на факторите на външната и вътрешната за училището среда и е съобразена с реалностите в училището – работа в интеркултурна среда на високо мотивирана педагогическа колегия и учащи с ниски социален статус и входящо равнище на знанията и уменията. Базира се на актуалните европейски и национални документи в областта на образованието и съвременните научни разработки за стратегическо планиране в училищата. Тя определя целите, задачите, ценностите, приоритетите, мисията и визията на гимназията, мерките и дейностите за постигане на целите. Предвидени са техники за обратна връзка, критерии за мониторинг, както и методи за контрол и оценяване.
Keywords: strategy, vocational education, strategic goals, Europe 2020, Bulgaria 2020, SWOT, analysis
VOCATIONAL SCHOOL “NIKOLA VAPTSAROV” – DEVELOPMENT STRATEGY FOR THE PERIOD 2014 – 2016
Abstract. The Development Strategy of Profesional High School “Nikola Vaptsarov” is developed for the period from 2014 to 2016. The paper is based on the information from the analysis of the outer and inner school environment. Further, the strategy is consistent with the intercultural environment: motivated teachers and students with low social status and lack of knowledge after their admission in the school. Moreover, the strategy is based on current European and national documents in the area of education and the modern scientific works on the topic of schools’ strategic planning. The goals, objectives and values, as well as the priorities, mission, and vision are presented thoroughly in the strategy. Finally, the techniques for feedback, monitoring, and criteria for evaluation of performance are also considered.
Mrs. Monica Petrova, Mrs. Yanka Bojkova, Mrs. Stanka Valeva,
Eng. Milen Minkov, Eng. Mima Nedelcheva
Vocational School “Nikola Vaptsarov”
Yambol, Bulgaria
ИЗПОЛЗВАНЕ НА ПРЕДИМСТВАТА НА БИНАРНИЯ УРОК КАТО СРЕДСТВО
ЗА ПОВИШАВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБУЧЕНИЕТО И ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА МЕЖДУПРЕДМЕТНИ ВРЪЗКИ
Моника Петрова
Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника „Н. Й. Вапцаров“ – Ямбол
Резюме. Бинарният урок е възможност за учителите да проявят новаторски дух, да бъдат модератори в учебния час, да постигнат по-високо ниво на концентрация и ангажираност у учениците, да осъществят междупредметни връзки, да съчетаят в образователно-възпитателния процес формалността с нестандартната му реализация и по този начин да повишат качеството на обучението. В настоящата публикация е представен опитът на автора от провеждането на такива уроци, модерирани от двама педагози, в които се интегрират две учебни дисциплини. Описват се някои от особеностите на бинарните уроци, обобщават се изводи от изследванията по темата, посочват се установените трудности при реализирането на този модел на обучение.
Keywords: binary lesson, innovation, integration, moderator, educational process, active learning
THE BINARY LESSON AS A TOOL FOR INCREASING THE EDUCATIONAL QUALITY AND BUILDING INTERDISCIPLINARY LINKS
Abstract. The binary lesson is an opportunity for the school teachers to be innovators and moderators in class. This way the students are more involved and concentrated in the learning processes. As a result, students make interdisciplinary links and increase the quality of their education. This paper presents the teaching experience of the author in binary lessons, which are moderated by two teachers and in which two disciplines are integrated. Moreover, some of the characteristics of the binary lessons are given. Conclusions on the subject of binary lessons are presented as well as the objective difficulties in this methodology.
Mrs. Monica Petrova
Deputy Principal Vocational School “Nikola Vaptsarov”
Yambol, Bulgaria
ВАРИАНТИ ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ И ПРОВЕЖДАНЕ НА ПРАКТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕ
НА УЧЕНИЦИ ОТ ПРОФЕСИОНАЛНИ ГИМНАЗИИ В РЕАЛНА РАБОТНА СРЕДА
Моника Петрова, Мария Локмаджиева, Милен Минков
Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника „Н. Й. Вапцаров“ – Ямбол
Резюме. В статията е представен опитът на авторите от организирането и провеждането на практическо обучение на ученици от Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника „Н. Й. Вапцаров“ – Ямбол в реална работна среда. Описани са особеностите на проведените обучения и ползите от тях. Изведени са изводи.
Keywords: partnership, school, business, tailor-made, dual education, professional realization
OPTIONS FOR ORGANIZATION AND IMPLEMENTATION OF PRACTICAL TRAININGF
IN REAL WORKING ENVIRONMENT FOR STUDENTS IN VOCATIONAL SCHOOLS
Abstract. The paper introduces the authors’ experience in organization and implementation of practical training for the students of Profesional High School “Nikola Vaptsarov”-Yambol. The characteristics of the real work experience activities and their benefits are given, as well as some conclusions.
Mrs. Monica Petrova, Mrs. Maria Lokmadjieva, Eng. Milen Minkov
Vocational School “Nikola Vaptsarov”
Yambol, Bulgaria
ДОБРИ ПРАКТИКИ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ В ИНТЕРКУЛТУРНА СРЕДА
МЕЖДУ РОДИТЕЛИ, УЧЕНИЦИ И УЧИТЕЛИ ЧРЕЗ ФОРМИТЕ НА ИЗВЪНКЛАСНА ДЕЙНОСТ
Янка Божкова
Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника „Н. Й. Вапцаров“ – Ямбол
Резюме. От хилядолетия у нас съжителстват различни етноси, но тяхната интеграция в обществото, и в частност в българското образование, все още не е докрай осъществена. Педагогическата ни работа в условията на интеркултурна среда, в която се обучават българи, турци и роми, е предизвикателство да прилагаме все повече и все по-гъвкави форми за мотивиране на обучаваните и превръщане на училището в привлекателна среда за малцинствата. Найефективна в това отношение според нас се оказва предварително планираната система от форми за извънкласна работа в смесени групи. В статията е предствен опитът на автора като част от педагогическата колегия на Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника „Н. Й. Вапцаров“ – Ямбол, за организиране и провеждане на извънкласни дейности, в които активни участници и равностойни партньори са учениците, техните родители и педагозите. Показано е как чрез създаване на толерантна и приятелска атмосфера се постига сближаване на етносите и преодоляване на различията им.
Keywords: extracurricular activities, delegated budget, intercultural environment, ethnos, ethnic differences, integration of minorities, ethnic tolerance
GOOD PRACTICES IN THE INTERCULTURAL COMMUNICATION ENVIRONMENT
BETWEEN PARENTS, STUDENTS AND TEACHERS WITH THE FORMATION OF EXTRACURRICULAR ACTIVITY
Abstract. For thousands of years, many different ethnoses live together in our lands. The issue of ethnic integration of minorities and in particular in Bulgarian education is not fully solved. As teachers in an intercultural environment, our job is challenging in terms of the educational process fl exibility. In other words, we need to motivate our minority students. As the most effective methodology stay in advance planned forms of extracurricular work in multi ethnical groups of students. The paper presents the pedagogical experience of the author, concerning the organization and conduction of extracurricular activities. Moreover, in such classes students, parents and teachers are equal in their responsibilities. Finally, the paper shows that if a friendly and ethnically tolerant environment is formed, the outcome is harmonious relations between all participating ethoses.
Mrs. Yanka Bozhkova
Vocational School “Nikola Vaptsarov”
Yambol, Bulgaria
СПОРТ И ЗДРАВЕ В 7. СОУ „КУЗМАН ШАПКАРЕВ“ – БЛАГОЕВГРАД. ЗДРАВОСЛОВНОТО ХРАНЕНЕ КАТО НАЧИН НА ЖИВОТ
Илияна Янева, Лилия Стоянова
7. СОУ „Кузман Шапкарев“ – Благоевград
Резюме. Статията представя постигнатото до момента, както и бъдещите перспективи в областта на развитието на спорта в СОУ „Кузман Шапкарев“ – Благоевград. Друга засегната тема е здравословното хранене, където, благодарение на информация от специалисти, учениците биват информирани за нуждата от приемането му като начин на живот.
Keywords: healthy lifestyle, sports, tennis, students, secondary school education
SPORTS AND HEALTH IN SECONDARY SCHOOL “KUZMAN SHAPKAREV” – BLAGOEVGRAD. HEALTHY DIET AS A LYFESTYLE
Abstract. The paper presents the results and perspectives in the development of sports education in “Kuzman Shapkarev” Secondary School, Blagoevgrad. Another important issue is students’ healthy diet. Specialists in nutrition provide students with information about healthy lifestyle and its benefits.
Dr. Iliana Yaneva, Dr. Lilia Stoyanova
Secondary School „Kuzman Shapkarev“
FROM ENTERPRISE CLASSES TO YORDAN RADICHKOV’S SPARROWS
Milena Todorova
High School „Kuzman Shapkarev“ – Blagoevgrad
Abstract. The author presents her view on the topic of entrepreneurship for children. Dramatization of Radichkov’s “Sparrows” is used for students’ theatre. Other artistic activities for the pupils are also presented.
Keywords: theathe, entrepreneurship, Radichkov,