Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Професионално образование Съдържание на сп. "Професионално образование", 2017 г.

Професионално образование, година XIX, книжка 5, 2017

от
20-10-2017
в Съдържание на сп. "Професионално образование", 2017 г.
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Проучване на потребителския интерес към селскотуристическия продукт в региона на Средните Родопи
[Studying Consumer Demands for Rural Tourism Products in the Region of the Middle Rhodopes]
/ Иванка Лулчева, Славена Димитрова / Ivanka Lulcheva, Slavena Dimitrova – стр. 491
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Училището среща икономиката
[The School Meets the Business]
/ Кармен Щрук / Carmen Struck – стр. 499 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Разрешаване на конфликтни ситуации в училище от учители медиатори
[Conflict Resolution in Schools by Teachers-Mediators]
/ Татяна Дронзина, Бисерка Михалева / Tatyana Dronzina, Biserka Mihaleva – стр. 503
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Прилагане на услуга за професионална ориентация и реализация на лица с увреждания в Република Кипър
[Implementation of Service for Professional Orientation and Realization of Persons with Disabilities in the Republic of Cyprus]
/ Милен Замфиров, Михайлица Хараламбус / Milen Zamfirov, Mihaylitsa Charalambous – стр. 513 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

EVENTS / ХРОНИКА
Пътища за подобряване на оценяването и признаването на резултати на учащите
[Ways for Improving Assessment and Recognition of Student Outcomes]
/ Емилияна Димитрова / Emiliana Dimitrova – стр. 519 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Мотивацията като фактор от обучението
[Motivation as a Learning Factor]
/ Милена Такиева / Milena Takieva – стр. 527 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Оценка на конкурентоспособността на телекомуникационен оператор
[Evaluating the Competitiveness of Telecom Operator]
/ Таня Киркова / Tania Kirkova – стр. 532 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
В настоящия брой представяме:
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Управление на промените
[Management of Change]
/ Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 543 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 
Педагогически етюди
[Pedagogical Studies]
/ Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 549 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Трудно е да бъдеш различен
[How Difficult is to be Different]
/ Стефанка Пампорова / Stefanka Pamporova – стр. 557 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Изкуството на древните майстори във виртуална работилница
[The Ancient Masters’ Arts in a Virtual Workshop]
/ Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 566 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

В настоящия брой представяме:
Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Лидер в иновациите
[Innovations Leader]
/ Гергана Петрова/ Gergana Petrova – стр. 571 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Междупредметните връзки – мотивиращ фактор за ново качество
[Interdisciplinary Connections – Motivating Factor for Better Quality]
/ Ивайло Старибратов, Цветана Димитрова / Ivaylo Staribratov, Tsvetana Dimitrova – стр. 576

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Проблеми на функционално-стилистичния подход в обучението по български език в прогимназиалния училищен етап
[Problems of Functional-Stylistic Approach in Training in Bulgarian Language at Secondary School Stage]
/ Пенчо Раянов / Pencho Rayanov – стр. 588 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Компютърна графика в математическа гимназия
[Computer Graphics at High School of Mathematics]
/ Румен Манолов, Ваня Шипчанова / Rumen Manolov, Vanya Shipchanova – стр. 594 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Високотехнологична идея за обучение на високотехнологичните ни ученици
[Hi-Tech Ideas for Training the Hi-Techs]
/ Ивайло Старибратов, Борис Михайлов / Ivaylo Staribratov, Boris Mihailov – стр. 601 
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 607 

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 609 

нагоре


 

ПРОУЧВАНЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИЯ ИНТЕРЕС КЪМ СЕЛСКОТУРИСТИЧЕСКИЯ ПРОДУКТ В РЕГИОНА НА СРЕДНИТЕ РОДОПИ

Иванка Лулчева, Славена Димитрова
Аграрен университет – Пловдив

 

Резюме. Изобилието от разнообразни и добре съхранени природни дадености, специфично културно-историческо наследство и антропогенни фактори прави те-риторията на Средните Родопи привлекателна за туризъм през всички сезони на годината. Много от селищата в региона през последните 20 години са се утвърдили като дестинации за селски туризъм. В разработката са отразени резултатите от про-ведено сред жителите на общините Пловдив, Пазарджик и Стара Загора изследване относно мнението и отношението им към селскотуристическия продукт в регион Средни Родопи. Както стана ясно от отговорите на анкетата, жителите на големите градове са основните потребители на селския туристически продукт, тяхното мнение има голямо значение и трябва да бъде взето под внимание при формирането на селскотуристическия продукт. Най-привлекателен фактор за потребителите (действителни и потенциални) според респондентите е „наличие на самобитна селска обстановка“ – именно същностното съдържание на селския туризъм. Необходимо е, от една страна, да се запазят самобитността и автентичността на региона и обектите, а от друга – да се създаде и удобство за туристите по отношение на лесна достъпност, развита инфраструктура, качество на обслужване и др.
Целта на статията е да се проучи потребителският интерес към селскотуристическия продукт в региона на Средните Родопи. Затова са проучени и ранжирани факторите, привличащи потребителите на селския туристически продукт в региона.
Keywords: rural tourism product; consumed; study; factors

 

STUDYING CONSUMER DEMANDS FOR RURAL TOURISM PRODUCTS IN THE REGION OF THE MIDDLE RHODOPES

 

Abstract. The abundance of diverse and well-preserved natural features specific heritage and anthropogenic factors make the territory of the Middle Rhodopes attractive for tourism during all seasons of the year. Many of the villages in the region over the past 20 years have established themselves as destinations for rural tourism. The paper summarized the results conducted among residents of the municipalities of Plovdiv, Pazardzhik and Stara Zagora survey on opinions and attitudes towards rural tourism product in the region of the Middle Rhodopes. As was clear from the responses to the survey, residents of large cities are the main users of rural tourism product, their opinion is very important and should be taken into account in the formation of rural tourism product. Most appeal ability factor for consumers (actual and potential), according to respondents’ presence of the original rural setting “precisely the essential content of rural tourism. Necessary, on the one hand, to keep the originality and authenticity of the region and objects, and another to create and convenience for tourists in terms of easy accessibility, infrastructure, quality of service and more.
The aim of the article is to examine consumer interest in rural tourism product in the region of the Middle Rhodopes. So they explored the factors that attract users of rural tourism product in the region.

 

Dr. Ivanka Lulcheva, Assist. Prof.; Ms. Slavena Dimitrova
Tourism Department
Agrarian University
Plovdiv, Bulgaria

нагоре


 

УЧИЛИЩЕТО СРЕЩА ИКОНОМИКАТА

 

 

Кармен Щрук

 

Германо-българска индустриално-търговска камара

 

 

 

Резюме. Текстът представя реализирането на проект за повишаване на компетенциите на учениците за оптимална организация на училищния им живот и подготовка за тяхното лично и професионално бъдеще, както и за повишаване нивото на образователната подготовка. Описани са етапите на осъществя­ване на начина на взаимодействие между училището и бизнеса. Посочени са постигнатите при осъществяване на инициативата резултати.

 

Keywords: school; business; interaction; enhancing pupils’ competences; school life; personal and professional future; level of education; implementation

 

 

 

THE SCHOOL MEETS THE BUSINESS

 

 

 

Abstract. The text presents the realization of a project for enhancing pupils’ competences for optimal organization of their school life and preparation for their personal and professional future as well as for raising the level of education. Described are the stages of implementation, the way of interaction between the school and the business. The results achieved during the implementation of the initiative are outlined.

 

 

 

Ms. Carmen Struck

 

Deputy Head

 

German-Bulgarian Industrial and Trade Chamber

 

Sofia, Bulgaria

 

нагоре


 

РАЗРЕШАВАНЕ НА КОНФЛИКТНИ СИТУАЦИИ В УЧИЛИЩЕ ОТ УЧИТЕЛИ МЕДИАТОРИ

Татяна Дронзина, СУ „Св. Климент Охридски“
Бисерка Михалева, РУО – Сливен

 

Резюме. Всяка последна сряда на месец февруари се отбелязва Световният ден за борба с тормоза в училище. По данни на Министерството на образованието и науката у нас през миналата година случаите на физическа агресия в училище са 2270, на вербална агресия – 2789, на тормоз, в това число и кибертормоз – 1493. С развитието на информационните технологии като форма на тормоз се популя¬ризира кибертормозът, който може да се изразява в разпространение на слухове, компрометиращ снимков материал, подигравки. На практика, този тормоз може да продължава денонощно и последиците за детето могат да имат изключително тежки измерения. По данни, изнесени в медиите, само през 2016 година на Националната телефонна линия за деца 116 111 са се обадили 263 деца, които са разказали за насилие, 205 родители, 298 други възрастни, един учител, 64 институции. В световен мащаб всеки трети ученик между 13 и 15 години редовно е подложен на тормоз, показват последните изследвания на УНИЦЕФ за насилието в учили¬ще. Медиацията е доказана добра световна педагогическа практика за справяне с конфликтните ситуации в училище, както и за превенция на агресията. Тя е ефективен способ за win-win разрешаване на спорове, т.е. „печеливш-печеливш“, даващ възможност на страните, участващи в конфликта, да спечелят и да продължат отношенията си във взаимен интерес. С помощта на училищната медиация е възможно да се трансформират споровете още преди да са се проявили. Също така е възможно разногласията да се превърнат в енергия с творчески заряд. В статията са представени различни конфликтни ситуации, реални за българското училище, и начин, по който те могат да бъдат разрешени от учителите медиатори.
Keywords: mediation; aggressive behavior; conflict

 

CONFLICT RESOLUTION IN SCHOOLS BY TEACHERS-MEDIATORS

 

Abstract. Life is too short to waste time, energy and stress in dragging the unresolved conflict – especially if it makes you suffer every day. Frequent clashes with violence in schools seem hopeless. Obviously, we can not approach in the same way, i.e. applying only disciplinary punishments and expect a different result. We need to use actual working instruments. Mediation is a powerful tool for resolving conflict situations in school. In school mediation that is also known as school intervention meetings are held in order to achieve mutually satisfying dispute resolution, supported by a neutral third party (mediator) in the cozy space of open dialogue and partnership. School mediation is an effective method for the so called “win-win” resolution of disputes, enabling both sides involved in the conflict to win and continue their relations, having mutual interest. It is possible to transform disputes by school mediation before they have occurred. It is also possible to transfer disagreements into creative energy. The article presents various conflict situations, real for Bulgarian school, and a way that they can be resolved by the teachers-mediators.

 

Prof. Tatyana Dronzina
Political Science Department
University of Sofia
Sofia, Bulgaria

 

Dr. Biserka Mihaleva
Head of Regional Department of Education – Sliven
Sliven, Bulgaria

нагоре


 

ПРИЛАГАНЕ НА УСЛУГА ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА ОРИЕНТАЦИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ НА ЛИЦА С УВРЕЖДАНИЯ В РЕПУБЛИКА КИПЪР

 

Милен Замфиров

Михайлица Хараламбус

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. В статията се представя услуга, която се осъществява на тери­торията на Република Кипър. Тя представлява тримодулна услуга – услуга с три програми, която цели успешното намиране на професионално поприще на младежи и лица с увреждания.

Представят се уменията и компетентностите, които услугата осигурява, както и възможността за работа в реални условия благодарение на съдействието на мрежа от организации в сферата на частния сектор.

Keywords: professional orientation; transition; young people with disabilities; vocational training

 

IMPLEMENTATION OF SERVICE FOR PROFESSIONAL ORIENTATION AND REALIZATION OF PERSONS WITH DISABILITIES IN THE REPUBLIC OF CYPRUS

 

Abstract. This paper presents a service that is implemented in Cyprus. It consists of three programs and aims at the successful job realization of young people with disabilities.

Some of the most important skills and competencies that are provided by the service are described within the text as well as the opportunity the students to have their training period in real working conditions due to the Transition Employment Network that functions as partners of the service activities.

 

Dr. Milen Zamfirov, Assoc. Prof.

Mr. Mihaylitsa Charalambous, PhD student

Department of Special Pedagogy and Speech Therapy

Faculty of Preschool and Primary School Education

University of Sofia

Sofia, Bulgaria

нагоре


 

ПЪТИЩА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ОЦЕНЯВАНЕТО И ПРИЗНАВАНЕТО НА РЕЗУЛТАТИ НА УЧАЩИТЕ

 

Емилияна Димитрова

Национална агенция за професионално образование и обучение

 

 

WAYS FOR IMPROVING ASSESSMENT AND RECOGNITION OF STUDENT OUTCOMES

 

Ms. Emiliana Dimitrova

Chairman

National Agency for Vocational Education and Training

Sofia, Bulgaria

нагоре


 

МОТИВАЦИЯТА КАТО ФАКТОР ОТ ОБУЧЕНИЕТО

 

Милена Такиева

Висше училище по телекомуникации и пощи

 

Резюме. Разликата от електронния учебник и присъствието в аулата е огромна. Да черпиш от извора, самата обстановка на Университета е достатъчна мотивация. Личното присъствие на преподавателите и възможностите, които ти се предоставят, биха мотивирали всеки от нас да бъде по-усърден, постоянен и жаден за още знания.

Keywords: motivation factor; training; functions; education; purpose; incentive environment

 

MOTIVATION AS A LEARNING FACTOR

 

Abstract. The difference between the electronic textbook and the study hall is huge. To draw from the source, the very atmosphere of the university is a sufficient motivation for presence. The contact with teachers and given opportunities would motivate each of us to be more diligent, persistent and thirsty for more knowledge.

 

Ms. Milena Takieva

University of Telecommunications and Post

Sofia, Bulgaria

нагоре


 

ОЦЕНКА НА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОНЕН ОПЕРАТОР

 

Таня Киркова

Висше училище по телекомуникации и пощи

 

Резюме. Оценката на конкурентната позиция на предприятието дава отго­вор на въпроса какви са конкурентните предимства и недостатъци на фирмата в даден момент. На основата на тази оценка се определят приоритетни насоки за действие от страна на фирменото ръководство. В настоящата разработка е направена оценка и е сравнена конкурентоспособността на два от най-големите телекомуникационни оператори – „Мобилтел“ и БТК, като са използвани стандартни методи. Сравнени са равнищата на производителността на труда; на финансовите показатели (коефициент на рентабилност на собствения капитал, коефициент на обща ликвидност, коефициент на финансова автономност, показателите за финансова автономност); показатели за растеж на предприятието (нарастване на обема на приходите, нарастване на относителния пазарен дял спрямо основен конкурент, нарастване на стойността на дълготрайните активи, нарастване броя на персонала). На основата на пoлучените резултати са формулирани изводи и препоръки за избор на приоритетни насоки за действие от страна на фирмените ръководства.

Keywords: competitiveness; evaluation of competitiveness; telecommunications operator

 

EVALUATING THE COMPETITIVENESS OF TELECOM OPERATOR

 

Abstract. The assessment of the competitive position can answer the question what are the competitive advantages and disadvantages of the company at that time. The results could be useful for the selection of priority areas for action by the company management. In this study an assessment of competitiveness by selected indicators of two of the largest Bulgarian telecom operators – Mobiltel and BTC, was made. There is a comparison of labor productivity levels, financial indicators (return on equity ratio, current ratio, financial autonomy ratio, financial autonomy indicators); indicators of company growth (revenue increase, increase of the relative market share in relation to the main competitor, fix assets increase, staff increase). The results could be useful for the selection of priority areas for action by the company management.

 

Ms. Tania Kirkova

University of Telecommunications and Post

Sofia, Bulgaria

нагоре


 

УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОМЕНИТЕ

 

Диана Димитрова

Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян

 

Резюме. Текстът съдържа описание на научното управление на промяната в образователната институция, вследствие на която училището от институция със затихващи функции се превръща в модерно образователно средище.

Keywords: change management; educational institution; modern center

 

MANAGEMENT OF CHANGE

 

Abstract. The text contains a description of the scientific management of the change in an educational institution. As a result the school turns – from an institution with fading functions, to a modern educational centre.

 

Ms. Diana Dimitrova

Principal

Primary school “Stoyu Shishkov”

Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria

нагоре


 

ПЕДАГОГИЧЕСКИ ЕТЮДИ

 

 

Диана Димитрова

 

Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян

 

 

 

Резюме. В текста са събрани и обработени проблемни ситуации и различни казуси, които след внимателен анализ биха могли да послужат за целите на възпитанието. Предложени са и изходи от всеки казус. Могат да бъдат ползвани от учители и родители.

 

Keywords: pedagogical studies; solution; problem; case studies; alternative be­havior; communication

 

 

 

PEDAGOGICAL STUDIES

 

 

 

Abstract. The text presents several problematic situations and various cases that – after careful analysis, could be used for education and upbringing purposes. Proposed are suggestions for reaction in each case. They can be used both by teachers and parents.

 

 

 

Ms. Diana Dimitrova

 

Principal

 

Primary school “Stoyu Shishkov”

 

Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria

нагоре


 

ТРУДНО Е ДА БЪДЕШ РАЗЛИЧЕН

 

Стефанка Пампорова

Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян

 

Резюме. В текста са предложени няколко интересни урока по литература и „Час на класния“ в V клас. Подробно са описани целите, методическият подход, очакваните резултати, използвани материали, таблици и снимков материал.

Keywords: students’ communication; conflict; school life; team work; reason; poster; games; heritage; personal opinion; discussion

 

HOW DIFFICULT IS TO BE DIFFERENT

 

Abstract. The text shows interesting lessons in “Literature” and “The Hour of the Class” subjects in fifth grade. Detailed objectives, methodological approach, expected results, materials used, tables and photo material are described in detail.

The article deals with lessons, based on different fairy tales and conflict cases:

– The Puss Mentor or the Puss in Boots (The dream of a personal happiness and justice according to the fairy tale of Charles Perrault).

– The Loneliness of the Different According to the Fairy Tale “The Ugly Duckling” (The difficult destiny to be different).

– The Conflicts We Face (A sample for “The Hour of the Class” lesson)

 

Ms. Stefanka Pamporova

Senior Teacher in Bulgarian Language and Literature

Primary School “Stoyu Shishkov”

Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria

нагоре


 

ИЗКУСТВОТО НА ДРЕВНИТЕ МАЙСТОРИ ВЪВ ВИРТУАЛНА РАБОТИЛНИЦА

 

Диана Димитрова

Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян

 

Резюме. Този проект променя видимо и значимо образователно-възпитателния процес в ОУ „Стою Шишков“. Учениците – участници в проекта, влизат в ролята на изследователи, които в рамките на половин година издирват и записват старинни техники за багрене на тъкани, проучват колко семейства са се занимавали с тъкачество и терзийство, от какви растения са се добивали боите. Проектът започва като определена извънкласна дейност и прераства в творчество във всички направления на образователно-възпитателната работа.

Keywords: ancient masters; practical work; workshop; ritual; spectacle; presentation; art; creativity

 

THE ANCIENT MASTERS’ ARTS IN A VIRTUAL WORKSHOP

 

Abstract. This project significantly changed the educational process in the Stoyu Shishkov Primary School. Students participating in the project play the role of researchers who, within half a year, search for and record ancient techniques for dyeing tissues; explore how many families have dealt with weaving and tertiary; care from which plants the dyes were made of. The project started out as extracurricular activity and grew into creativity in all directions of educational and educational work.

 

Ms. Diana Dimitrova

Principal

Primary School “Stoyu Shishkov”

Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria

нагоре


 

ЛИДЕР В ИНОВАЦИИТЕ

 

Гергана Петрова

Математическа гимназия „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив

 

Резюме. Да търсиш постоянно нещо ново, което да съчетаеш с вече съ­ществуващото, и да се изправиш пред предизвикателството да го отстояваш, защото си убеден, че това е пътят… Това е кредото на МГ „Академик Кирил Попов“ – Пловдив, повече от 45 години. Да съчетаеш математика, информати­ка, информационни технологии и английски език и да ги вплетеш в успешна професия като „Системен програмист“ или да ги свържеш с изкуството и да докажеш, че имат място в математическа гимназия, като организираш обуче­ние по друга професия – „Компютърен график“, и да спечелиш доверието на родителите, за да ти поверят децата си – това е да си лидер в иновациите.

Keywords: innovations; mathematics; languages; computer graphics; informatics; IT; high school of mathematics

 

INNOVATIONS LEADER

 

Abstract. To look constantly for something new, to combine with already existing and to face up the challenge to stand up for it because you’re convinced that this is the right way. This is the credo of the High School of Mathematics “Academician Kiril Popov” – Plovdiv (Bulgaria) for more than 45 years. To combine mathematics, computer science, information technology and English language and intricate threads that bind them in a successful career as a Systems programmer or to connect them with the art and to prove that they have a place in high school of mathematics and organize vocational training for another profession – Computer graphics, and deserve the trust of parents to entrust their children – that’s the meaning of being a leader in innovations.

 

Ms. Gergana Petrova

High School of Mathematics

11, Chemshir St.

Bulgaria, Plovdiv

нагоре


 

МЕЖДУПРЕДМЕТНИТЕ ВРЪЗКИ – МОТИВИРАЩ ФАКТОР ЗА НОВО КАЧЕСТВО

 

Ивайло Старибратов, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

Цветана Димитрова Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив

 

Резюме. Настоящата работа включва изследване на състезателни задачи по информатика, давани на първите за учебната година национални състезания по информатика за състезателна група Е (IV – V клас), чиито условия напо­добяват математически модели. Описан е подход за интегриране на знания и умения по математика и информатика чрез създаване на компютърни програ­ми за решаване на линейни (аритметични) уравнения с едно неизвестно. Това са уравнения от вида a+x=b, x-a=b, a-x=b, a*x=b, x/a=b и a/x=b, където а и b са дадени естествени числа, а неизвестното х се търси в множеството, със­тоящо се от всички естествени числа. Този тип задачи за 10 – 11-годишните ученици са познати като намиране на неизвестно число и по-точно – намиране на неизвестно събираемо, умаляемо, умалител, делимо, делител и множител. С помощта на метода на инверсия, прилаган за решаване на аритметични урав­нения в математиката могат да се съставят компютърни програми, написани на езика С++, решаващи задачи, в които се търси една неизвестна величина в съставно аритметично уравнение с една, две, три и повече операции. Работата е предназначена за учители по математика и информатика.

Keywords: inversion; composite arithmetic equation; unknown variable; competitive informatics

 

INTERDISCIPLINARY CONNECTIONS – MOTIVATING FACTOR FOR BETTER QUALITY

 

Abstract. This work includes the study of competitive Informatics problems given to the first of the school year‘s national competitions in Informatics for competitive group E (4.-5. year), whose statements resemble mathematical models. This is a description of an approach to integrate knowledge and skills in Mathematics and Informatics by creating software for solving linear (arithmetic) equations with a single variable. These are the equations of type a + x = b, x – a = b, a – x = b, a * x = b, x / a = b and a / x = b where a and b are given positive numbers, and the variable x is sought in the set consisting of all natural numbers. This type of tasks for 10-11 year old students is known as finding variables and more accurately – finding unknown addends, minuends, subtrahends, divisibles, dividers and multipliers. Using the method of inversion, applied in solutions of arithmetic equations in mathematics, one can write code in C++ to solve problems, which find an unknown variable in a composite arithmetic equation with one, two, three or more operations. This work is designed for teachers of Mathematics and Informatics.

 

Dr. Ivaylo Staribratov, Assoc. Prof.

University of Plovdiv Paisii Hilendarski

24, Tzar Asen St.

High School of Mathematics – Principal

11, Chemshir St.

Plovdiv, Bulgaria

 

Dr. Tsvetana Dimitrova

High School of Mathematics

11, Chemshir St.

Bulgaria, Plovdiv

нагоре


 

ПРОБЛЕМИ НА ФУНКЦИОНАЛНО-СТИЛИСТИЧНИЯ ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В ПРОГИМНАЗИАЛНИЯ УЧИЛИЩЕН ЕТАП

 

Пенчо Раянов

Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив

 

Резюме. Необходимостта от функционално-стилистичния подход (ФСП) в обучението по български език се обуславя от осъществяването на по-цялостна програма за практическото овладяване на особеностите на различните езикови стилове, за изграждане на умения за най-целенасочен подбор на изразни средства. Ето защо функционалната стилистика е само част от езиковата. Тя проучва езиковото средство, езиковия знак в различните сфери на човешката дейност. Правилността на речта е изключително необходимо, но не единствено важно условие за качеството на речта. Подборът на изразни средства в потока на речта се осъществява на практическа основа най-вече чрез функ­ционалната диференциация. От друга страна, държавните образователни из­исквания, свързани с обучението по български език, включват и функционалната стилистика, в т.ч. по-точното овладяване на граматичните, лексикалните, правописните и произносителнитe норми на книжовния език – чрез ФСП.

Keywords: functional and stylistic approach; comprehensive program; Bulgarian language; training; practical mastery; language styles; language; human activity; speech

 

PROBLEMS OF FUNCTIONAL-STYLISTIC APPROACH IN TRAINING IN BULGARIAN LANGUAGE AT SECONDARY SCHOOL STAGE

 

Abstract. The need for functional and stylistic approach in Bulgarian language training is determined by the implementation of a comprehensive program for practical mastery of the characteristics of different language styles skills for most purposeful selection of means of expression. Therefore, the functional style is only part of the language. It examines linguistic means, sign language in different spheres of human activity. The correctness of speech is essential, but not only important condition for the quality of speech. The selection of the means of expression in the flow of speech is carried out in a practical way mostly by the functional differentiation.

 

Mr. Pencho Rayanov

High School of Mathematics

11, Chemshir St.

Bulgaria, Plovdiv

нагоре


 

КОМПЮТЪРНА ГРАФИКА В МАТЕМАТИЧЕСКА ГИМНАЗИЯ

 

 

Румен Манолов, Ваня Шипчанова

 

Математическа гимназия „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив

 

 

 

Резюме. От дълбока древност до наши дни развитието на човешката ци­вилизация е тясно свързано с духовната сила на изкуството и прецизността на науката. С острието на камъка през древността или чрез клавиатурата на компютъра в наши дни човек се стреми да достигне идеала си за красота и хармония, създавайки произведения на изящното и приложното изкуство. В същото време, науката непрекъснато обогатява и усъвършенства средствата, чрез които авторите реализират творбите си. Малко след появата на компютрите се развива и компютърната графика като част от компютърните науки и съвременното изкуство, в което се свързват в едно постиженията на компютърните технологии с изобразителните изкуства.

 

Keywords: visual arts; artwork; computer graphics; computer science; computer animation; mathematics

 

 

 

COMPUTER GRAPHICS AT HIGH SCHOOL OF MATHEMATICS

 

 

 

Abstract. From ancient times to the present days the development of human civilization is closely associated with the spiritual force of art and precision of science. With the blade of the stone in Ancient times via computer keyboard in nowadays a person strives to reach their ideal of beauty and harmony, creating works of fine and applied art. At the same time, science is constantly enriched and perfected the means by which the authors make their works. Shortly after the advent of computers, the computer graphics is being developed as a part of computer science and contemporary art, which are connected in a performance of computer technology with the creative art.

 

 

 

Mr. Rumen Manolov, Ms. Vanya Shipchanova

 

High School of Mathematics

 

11, Chemshir St.

 

Bulgaria, Plovdiv

нагоре


 

ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧНА ИДЕЯ ЗА ОБУЧЕНИЕ НА ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧНИТЕ НИ УЧЕНИЦИ

 

Ивайло Старибратов, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

Борис Михайлов, Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив

 

Резюме. В статията е разгледана възможността за използване на платфор­ма със свободен достъп Google classroom в обучението. Чрез използването на електронни ресурси се увеличава мотивацията у учениците за учене и много по голямата им активност при усвояване на материала. Освобождава се време за пълноценни дискусии в учебните часове. Обучението се доближава до все­кидневното боравене с новите технологии от обучаваните.

 

HI-TECH IDEAS FOR TRAINING THE HI-TECHS

 

Abstract. The present article reviews the possibility of a free access Google classroom application.

Employing electronic resources stimulates and motivates students to study and increases their class activity. Such a platform creates opportunities for increased quality in class discussions.

Such a training is in full synchrony with the applied new technologies.

 

Dr. Ivaylo Staribratov, Assoc. Prof.

University of Plovdiv Paisii Hilendarski

24, Tzar Asen St.

High School of Mathematics – Principal

11, Chemshir St.

Plovdiv, Bulgaria

 

Мr. Boris Mihailov

High School of Mathematics

11, Chemshir St.

Bulgaria, Plovdiv

нагоре


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПрофесионално образование, година XIX, книжка 3, 2017 Default ThumbnailПрофесионално образование, година XIX, книжка 4, 2017 Default ThumbnailПрофесионално образование, година XIX, книжка 6, 2017 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2017 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Педагогика, година LXXXIX, книжка 8, 2017

Следваща статия

сп. „История“, книжка 5, година XXV, 2017

Следваща статия

сп. "История", книжка 5, година XXV, 2017

Бюджет 2018: Повече разходи за образование

Бюджет 2018: Повече разходи за образование

Младите хора – с професия

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 3/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Българите в ГУЛАГ: случаите на политическите емигранти Недю Саков и Петър Маринов
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"