METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Облачните решения за създаване на мисловни карти в технологичното обучение
[Cloud Solutions for Creating Mind Maps in Technology Training]
/ Емилия Тошева / Emilia Tosheva – стр. 243
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Анализ на проблемите и тенденциите в устройството и развитието на населените места в област Русе
[Analysis of Problems and Trends in the Structure and Development of the Settlements in Ruse District]
/ Наталия Неделчева, Боряна Каменова / Nataliya Nedelcheva, Boryana Kamenova – стр./page 249
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Образование в партньорство с бизнеса
[Vocational Education in Partnership with the Business]
/ Росица Иванова / Rositsa Ivanova – стр. 256
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Оценка на въздействието на Европейския фонд за регионално развитие по отношение на сградната енергийна ефективност в България в програмния период 2007 – 2013 г.
[Evaluation of the Contribution of the European Regional Development Fund to Energy Efficiency of Buildings in Bulgaria in the 2007 – 2013 Programme Period]
/ Даниел Нигохосян / Daniel Nigohosyan – стр. 261
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
В настоящия брой представяме: Природо-математическа гимназия „Васил Друмев“ – Велико Търново
Изучаване теоремите на Менелай и Чева и някои техни приложения с помощта на динамична обучаваща среда
[Teaching Theorems of Menelaus and Ceva and Some of their Applications Using a Dynamic Learning Environment]
/ Ангел Гушев / Angel Gushev – стр. 281
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За приложението на мисловните карти в обучението по литература в горния курс на средното образование
[For the Application of Mind Map to Study Literature in Upper Secondary Education Stage]
/ Елеонора Иванова-Великова / Eleonora Ivanova-Velikova – стр. 291
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Изследвания, свързани с Константата на Капрекар
[Research on the Kaprekar’s Constant]
/ Петко Казанджиев, Мартин Иванов, Цеца Байчева, Кинка Кирилова-Лупанова
/ Petko Kazandzhiev, Martin Ivanov, Tsetsa Baycheva, Kinka Kirilova-Lupanova – стр. 302
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
В настоящия брой представяме: Средно училище „Йордан Йовков“ – Русе
Самостоятелната познавателна дейност на учениците в обучението по „Домашен бит и техника“
[Some Issues about Self-Cognitive Abilities in Students who Participate in the „Domestic Economics and Skills“ Class]
/ Еленка Димитрова / Elenka Dimitrova – стр. 311
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Методически варианти за решаване на познавателни задачи в обучението по „Домашен бит и техника“ в ІV клас
[Methodological Options for Studying Cognitive Tasks in the 4th Grade Curriculum for „Domestic Economics and Skills”]
/ Еленка Димитрова / Elenka Dimitrova – стр. 318
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Интерактивни техники при усвояване на синусова и косинусова теорема в Х клас
[Interactive Techniques in the Acquisition of Sine and Cosine Theorems in X Grade]
/ Йорданка Колева / Yordanka Koleva – стр. 327
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Стратегии за преподаване и подкрепа на ученици със специални образователни потребности в контекста на включващото образование
[Strategies for Teaching and Supporting Students with Special Educational Needs in the Context of Inclusive Education]
/ Радосвета Колчева / Radosveta Kolcheva – стр. 336
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 341
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 344
ОБЛАЧНИТЕ РЕШЕНИЯ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА МИСЛОВНИ КАРТИ В ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ
Емилия Тошева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В статията се разглеждат дидактични и технологични аспекти на облачни решения за създаване на мисловни карти. Облачните технологии се явяват ресурс за разширяване на иновационната култура на учителите, от една страна, и придават по-голяма ефективност на интерактивното взаимодействие между учителя и учениците и другите участници в образователния процес, от другата страна.
Мисловните карти се разглеждат като адаптивен инструмент за планиране, организиране, създаване, представяне, решаване на проблеми, като комуникация и метод за запомняне на информация, което ги прави мощен инструмент за визуализиране на процеси и явления, изучвани в технологичното обучение.
Keywords: mind maps; technological training; creative thinking
CLOUD SOLUTIONS FOR CREATING MIND MAPS IN TECHNOLOGY TRAINING
Abstract. The article discusses the didactic and technological aspects of cloud solutions for creating mind maps. Cloud technologies are a resource for expanding the innovative culture of the teachers and also make more efficient the interaction between the teacher, students and other participants in the learning process.
Mind maps are seen as an adaptive tool for planning, organizing, creating, presenting, solving problems, such as communication and a method of memorizing information, which making them a powerful tool for visualizing processes and events studied in technology training.
Ms. Emilia Tosheva
Neofit Rilski South-West University – Bulgaria
АНАЛИЗ НА ПРОБЛЕМИТЕ И ТЕНДЕНЦИИТЕ В УСТРОЙСТВОТО И РАЗВИТИЕТО НА НАСЕЛЕНИТЕ МЕСТА В ОБЛАСТ РУСЕ
Наталия Неделчева, Боряна Каменова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
Резюме. Още в древността територията и нейните характеристики са се обособили като неизменна част от живота на човека. Неоспорима е взаимната зависимост между територията и човешката общност. Със своите особености територията оказва съществено влияние върху качеството и начина на живот на хората, които я обитават, и обратното – със своята дейност хората непрекъснато оказват пряко въздействие върху територията и нейните характеристики. Тази взаимосвързаност се явява главен фактор при образуването на населените места, тяхното развитие и бъдещите им перспективи. Целта на доклада е да отрази проблемите в устройството на населените места от област Русе и тенденциите за тяхното развитие.
Keywords: spatial planning; settlements; trends; municipality; area; regional development perspectives
ANALYSIS OF PROBLEMS AND TRENDS IN THE STRUCTURE AND DEVELOPMENT OF THE SETTLEMENTS IN RUSE DISTRICT
Abstract. From ancient times, the territory and its characteristics have become distinct as an integral part of human life. The interdependence between the territory and the human community is unquestionable. With its features, the territory has a significant influence on the quality and lifestyle of the people who inhabit it and vice versa – with its activities, people have a direct impact on the territory and its characteristics. This interconnection is a major factor in the formation of settlements, their development and their future prospects.
The purpose of the report is to reflect the problems in the structure of the settlements in Rousse region and the tendencies for their development
Ms. Boryana Kamenova, Dr. Nataliya Nedelcheva, Assoc. Prof.
“Angel Kanchev” University of Ruse – Bulgaria
ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ФОНД ЗА РЕГИОНАЛНО РАЗВИТИЕ ПО ОТНОШЕНИЕ НА СГРАДНАТА ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ В БЪЛГАРИЯ В ПРОГРАМНИЯ ПЕРИОД 2007 – 2013 Г.
Даниел Нигохосян
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящото изследване разглежда въпроса доколко значим е приносът на Оперативна програма „Регионално развитие“ (ОПРР) 2007 – 2013 г., съфинансирана от ЕФРР, към сградната енергийна ефективност и ефикасно ли са използвани средствата в този сектор. В този смисъл, обект на изследването е сградната енергийна ефективност в България, а предмет на анализ е приносът на ЕФРР към повишаване на сградната енергийна ефективност.
Keywords: energy efficiency; OPRD; regional development; Bulgaria; evaluation; ERDF
EVALUATION OF THE CONTRIBUTION OF THE EUROPEAN REGIONAL DEVELOPMENT FUND TO ENERGY EFFICIENCY OF BUILDINGS IN BULGARIA IN THE 2007 – 2013 PROGRAMME PERIOD
Abstract. The study examines the significance of the contribution of the 2007 – 2013 Regional Development Operational Program (OPRD), co-financed by the European Regional Development Fund (ERDF), to energy efficiency of buildings. The framework of the analysis is based on a logic model and the methodology also includes a unit cost analysis. The article presents the overall progress on energy efficiency at European and national level and provides conclusions regarding the progress, contribution, and efficiency of energy efficiency measures funded under the program. The overall conclusion of the study is that in spite of the good absorption rate of OPRD 2007 – 2013, the ERDF is not used efficiently; the contribution of the program to the energy efficiency of buildings is not significant; and the design of the program and the specific energy efficiency measures do not include sufficiently specific and justified objectives.
Dr. Daniel Nigohosyan
University of Sofia – Bulgaria
ИЗУЧАВАНЕ ТЕОРЕМИТЕ НА МЕНЕЛАЙ И ЧЕВА И НЯКОИ ТЕХНИ ПРИЛОЖЕНИЯ С ПОМОЩТА НА ДИНАМИЧНА ОБУЧАВАЩА СРЕДА
Ангел Гушев
Природо-математическа гимназия „Васил Друмев“ – Велико Търново
Резюме. В Природо-математическа гимназия „Васил Друмев“ – Велико Търново, е проведено педагогическо изследване, чиято цел е изучаването на теоремите на Менелай и Чева и някои техни приложения в часовете по математика в ІХ клас – второ равнище. В настоящата статия се описват стъпките на педагогическото изследване. Сравняват се резултатите на учениците преди и след обучението по класическия начин и използвайки уеб базирана динамична обучаваща среда. Правят се изводи за мястото и ролята на динамичния математически софтуер в обучението по математика.
Keywords: pedagogical research; mathematics; information technology; dynamic mathematical software
TEACHING THEOREMS OF MENELAUS AND CEVA AND SOME OF THEIR APPLICATIONS USING A DYNAMIC LEARNING ENVIRONMENT
Abstract. An educational research was carried out in the High School of Mathematics and Natural Science of Veliko Turnovo. Scope of this research was the study of the theorems of Menelaus and Ceva and some of their applications in second level mathematics classes of ninth grade. This article describes the steps of this pedagogical research. The results of the students before and after teaching in the traditional way and teaching using a web-based dynamic learning environment are investigated and compared. Conclusions about the place and the role of the dynamic mathematical software in the mathematics education are given.
Mr. Angel Gushev
High School of Mathematics and Natural Science „Vasil Drumev”
Veliko Tarnovo, Bulgaria
ЗА ПРИЛОЖЕНИЕТО НА МИСЛОВНИТЕ КАРТИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ЛИТЕРАТУРА В ГОРНИЯ КУРС НА СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Елеонора Иванова-Великова
Природо-математическа гимназия „Васил Друмев“ – Велико Търново
Резюме. Мисловните карти са интелектуални карти, те са начин на организиране на информацията. Тръгвайки от една централна идея, се извеждат разклонения към ключови думи, свързани по определен начин. Така се достига до нови идеи и се подпомага запомнянето. Подходящи са при организиране на мозъчна атака, подготовка на доклад, обобщение на изучаван материал. При изработването на мисловните карти може да се използват не само думи, но и образи символи, които увеличават възможностите на мозъка да запаметява, създава се възможност за умствена релаксация.
Keywords: problem; Bulgarian language and literature; cognitive maps; curricula; mind maps
FORTTHE APPLICATION OF MIND MAP TO STUDY LITERATURE IN UPPER SECONDARY EDUCATION STAGE
Abstract. The report examines a problem that is poorly understood and least used in the teaching of Bulgarian language and literature. The method of cognitive maps is introduced by Tony Byuzan and used in other countries. In our country it is not so widely practiced. Its use in the teaching of literature in upper allows students to learn more easily curricula, to develop their creative skills to provide primary and secondary associations, to have fun. Mind maps help the development of learning skills and a good helper and activator of memory. They develop visual memory and activate the both cerebral hemispheres. They present information using hierarchical associations between words, phrases, colors, space. They are suitable for learning verse and prose text, in the presentation of a literary movement, in the comparative analysis, in the interpretation of certain artistic idea. They complement and illustrate the passport of the literary work. Mind maps facilitate both teaching and learning, help for the synthesis of large amounts of information on a theme or an idea. Group cards could be used as well – they unite in themselves associations of many players, generate new ideas, make literature interesting course, allow for creativity. They create a positive attitude towards learning and intellectual labor, presented an unusual approach to the literary text. In this report the application model of mind maps was made by students in class. Associative approach in teaching literature is sufficiently reliable and necessary for the development of associative thinking young people.
Ms. Eleonora Ivanova-Velikova
High School of Mathematics and Natural Science „Vasil Drumev”
5000 Veliko Tarnovo, Bulgaria
ИЗСЛЕДВАНИЯ, СВЪРЗАНИ С КОНСТАНТАТА НА КАПРЕКАР
Петко Казанджиев, Мартин Иванов, Цеца Байчева, Кинка Кирилова-Лупанова
Природо-математическа гимназия „Васил Друмев“ – Велико Търново
Резюме. Разработката съдържа наблюдения, свързани с Константата на Капрекар. В изследването е обяснен начинът, по които се намират константите за двуцифрени, трицифрени и четирицифрени числа. Търсят се константи при петцифрени, шестцифрени, седемцифрени, осемцифрени и деветцифрени числа. Тези наблюдения водят до някои интересни изводи. Всички представени резултати са получени с помощта на компютърна програма, написана на Java.
Keywords: Kaprekar’s constant; research
RESEARCH ON THE KAPREKAR’S CONSTANT
Abstract. This study expands on observations related to the Kaprekar’s constant. In the research, the way how constants for 2, 3 and 4-digit numbers are found is explained. Constants for 5, 6, 7, 8 and 9-digit numbers are sought. These observations have led to some interesting conclusions. All the results presented are made using a computer program written in Java.
Petko Kazandzhiev, Martin Ivanov, Tsetsa Baycheva, Kinka Kirilova-Lupanova
High School of Mathematics and Natural Science „Vasil Drumev”
5000 Veliko Tarnovo, Bulgaria
САМОСТОЯТЕЛНАТА ПОЗНАВАТЕЛНА ДЕЙНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“
Еленка Димитрова
Средно училище „Йордан Йовков“ – Русе
Резюме. Статията разглежда въпросa за самостоятелната познавателна дейност на учениците в обучението по „Домашен бит и техника“. Тя включва теоретична част, даваща поглед върху понятията самостоятелна работа, познавателна дейност и познавателна активност. Съдържа и кратък анализ на учебната програма за ІV клас, като посочва възможностите, които тя дава за развитие на самостоятелната познавателна дейност.
Keywords: self-cognitive abilities; domestic economics and skills; personal cognitive development; fourth grade; curriculum; Bulgarian schools
SOME ISSUES ABOUT SELF-COGNITIVE ABILITIES IN STUDENTS WHO PARTICIPATE IN THE “DOMESTIC ECONOMICS AND SKILLS” CLASS
Abstract. This article examines the issue of self-cognitive abilities in students who participate in the “Domestic economics and skills” class. It includes a theory section, which covers concepts such as individual student work and cognitive abilities. In addition, it offers a brief analysis of the elementary grade curriculum in Bulgarian elementary schools and the opportunities for personal cognitive development.
Ms. Еlenka Dimitrova
Yordan Yovkov Secondary School
Ruse, Bulgaria
МЕТОДИЧЕСКИ ВАРИАНТИ ЗА РЕШАВАНЕ НА ПОЗНАВАТЕЛНИ ЗАДАЧИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ДОМАШЕН БИТ И ТЕХНИКА“ В ІV КЛАС
Еленка Димитрова
Средно училище „Йордан Йовков“ – Русе
Резюме. Статията представя методически варианти за решаване на познавателни задачи в обучението по „Домашен бит и техника“ ІV клас. Тя включва анализ на възможностите на учебната програма, кратко проучване на нормативните документи, касаещи обучението, анализ на учебното съдържание по темите за работа с хартия и разработка на урок от предвидените учебни единици.
Keywords: methodological options; cognitive tasks; analysis of topics; syllabus; “Domestic economics and skills”; lesson structuring.
METHODOLOGICAL OPTIONS FOR STUDYING COGNITIVE TASKS IN THE FOURTH GRADE CURRICULUM FOR “DOMESTIC ECONOMICS AND SKILLS”
Abstract. The article offers methodological options for studying cognitive tasks in the fourth grade curriculum for “Domestic economics and skills.” It provides an analysis of the curriculum and offered capabilities, a brief survey of normative documents impacting teaching, an analysis of topics in the syllabus which cover work with paper materials and finally it offers a method for structuring a lesson based on the planned classes.
Ms. Еlenka Dimitrova
Yordan Yovkov Secondary School
Ruse, Bulgaria
ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНИКИ ПРИ УСВОЯВАНЕ НА СИНУСОВА И КОСИНУСОВА ТЕОРЕМА В Х КЛАС
Йорданка Колева
Средно училище „Йордан Йовков“ – Русе
Резюме. Статията разглежда проблема за стимулиране на познавателния интерес у учениците като алтернатива на механично запомняне на правила и формули. Важни образователни цели на обучението по математика са реализиране на умствените възможности на учениците, предразполагането им към творчески изяви, развиване на логическото мислене и пространственото въображение – включително чрез използване на интерактивни методи на обучение.
Даден е пример за ползването на интерактивни техники при усвояване на раздела „Триъгълник“.
Keywords: examination; problem; cognitive interest; mathematics; creativity; logical thinking; interactive learning methods
INTERACTIVE TECHNIQUES IN THE ACQUISITION OF SINE AND COSINE THEOREMS IN X GRADE
Abstract. The article examines the problem of stimulating students’ cognitive interest as an alternative to mechanically remembering rules and formulas. The important educational objectives of mathematics education are to realize the mental capabilities of the students, their predisposition to creativity, the development of logical thinking and spatial imagination – also with the use of interactive learning methods.
Given is an example of using interactive techniques when learning the Triangle section.
Ms. Yordanka Koleva
Yordan Yovkov Secondary School
Ruse, Bulgaria
СТРАТЕГИИ ЗА ПРЕПОДАВАНЕ И ПОДКРЕПА НА УЧЕНИЦИ СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ В КОНТЕКСТА НА ВКЛЮЧВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Радосвета Колчева
Средно училище „Йордан Йовков“ – Русе
Резюме. Авторът посочва в настоящата статия, че в дадена страна трябва да съжителстват няколко модела за интегрирано обучение. Те трябва да са подчинени на цялостната образователна политика и да отговарят на конкретните условия.
Keywords: models for integrated learning; coexist; overall education policy; specific conditions
STRATEGIES FOR TEACHING AND SUPPORTING STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE CONTEXT OF INCLUSIVE EDUCATION
Abstract. The author points out in this article that several models for integrated learning have to coexist in a country. They must be subject to the overall education policy and must meet the specific conditions.
Ms. Radosveta Kolcheva
Yordan Yovkov Secondary School
Ruse, Bulgaria