MЕТОДИКА И ОПИТ
Игровизацията – успешен метод за обучение в часовете по биология и здравно образование
Резюме. Статията описва иновативен начин за преподаване на предмета „Биология и здравно образование“ в Х клас. Авторите представят същността и предимствата на създадена от тях игра, чрез която може да се преподава в часовете за нови знания, при формиране на нови понятия и преговор в раздела „Биосфера“. Разработената игра е подходящ начин за повишаване интереса на учениците към екологията и опазването на околната среда, загрижеността и отговорността към екологичните проблеми, за стимулирането на отговорно взимане на решения.
Ключови думи: игровизация; екипна работа; мотивация, успех
Мария Веселинска, Атанасия Илиева,
Александра Манасиева, Любен Новоселски
Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“ – Благоевград
Интегриран сугестопедичен урок на тема „Животът във Версай …, или колко е важно да има слънце в нашия двор“
Резюме. Статията споделя интегриран урок по метода на сугестопедията в Професионална гимназия по химични и хранителни технологии – Пазарджик. Поставена е задачата за въвеждане на иновативни методи в учебния процес с цел мотивиране на ученици за бъдещи учебно-възпитателни дейности и личностно развитие.
Ключови думи: сугестопедия; метод; интегриран урок
Мария Гюлеметова
Нов български университет
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Мотивационна структура за европейски проект „Джудо в училище“
Резюме. „Джудо в училище“ е образователен инвестиционен проект на експерти на EJU (Европейската джудо федерация), при който децата започват да се занимават с джудо между 6 и 8 години. Проектът е подходящ за спортните съоръжения в училищата, без да е необходимо татами или други специфични материали за развитието на програмата. Основна цел на настоящата разработка е да се разкрият психолого-педагогическите предпоставки за формиране на активен интерес за занимания с джудо. Като основен метод на педагогическото изследване използвахме анкетното проучване със 172 деца на възраст от 6 до 12 години. Резултатите показват значителни различия между спортуващите и неспортуващите деца, като прави впечатление различната структура при формиране на интересите им. Джудо, като спорт, предлага изключителни възможности за развитие на детския организъм, творчеството и възпитанието.
Ключови думи: джудо; проект; мотивация; образование; психофизично обучение
Николина Димитрова
Национална спортна академия „Васил Левски“
Подходи за провеждане на практиката за специалност ИКТ
на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
Резюме. За покриване на изискванията в своя учебен план всеки студент трябва да премине практика по специалността. Това е в сила и за студентите по специалност „Информационни и комуникационни технологии“, като във ВВМУ се прилагат постоянно или експериментално посочените три подхода.
Традиционният подход за реализиране е преминаване на практиката след края на втората и третата година в определен срок в университета или фирма, работеща в областта на информационните технологии. В университетите практиката се провежда по типов план и в относително големи групи. Друг подход е използването на семестрите за провеждане на практиката с фокусиране върху изучаваните в този семестър дисциплини.
Третият е въвеждането на експериментален подход, насочен към индивидуалните нужди и придобиването на професионални умения от малка група студенти. В този подход преподавателите се явяват мениджъри, управляващи виртуална студентска фирма, изпълняваща екипно конкретен практически проект. Целта на въвеждането на този подход е въвличането на студентите в процеса, както и изграждането на умения, които не се придобиват при другите подходи.
Ключови думи: практика; виртуална университетска фирма; индивидуално образование; професионални умения; ИКТ
Йордан Сивков
Висше военноморско училище „Никола Йонков Вапцаров“
СТЪПКИ КЪМ УСПЕХ
Приобщаващо образование в Узбекистан
Резюме. Текстът разглежда процеса на развитие на приобщаващото образование в Узбекистан. Посочени са усилията на правителството за включването му като част от образователната политика и подкрепата, оказвана за включването на деца и възрастни със специални нужди в обществото. Според включени в цитирана в текста инициатива на ЕС учители децата с умствени предизвикателства изпитват трудности при изпълнението на образователните стандарти, но общуват и показват по-щастливо поведение. Според родители на деца със СОП включените в курсове за приобщаване деца се развиват добре. Тези, чиито деца са посещавали специални училища преди навлизането в училище за приобщаване, подчертават, че децата им се развиват по-бавно там, а приобщаващото образование според тях е по-ефективно в сравнение с образованието, дадено в специализираните училища.
В текста се прави изводът, че при въвеждането на образователни проекти или програми от всякакъв вид и с цел собственост, устойчивост, ефективност и въздействие е необходимо да се обхване пълната верига на образователната стойност от началото до края, като всеки аспект добави стойност към цялостния резултат. Внимателното внедряване на образователни проекти, при които се налага промяна в нагласите, отнема значително време, най-малко четири-пет години.
Ключови думи: приобщаващо образование; деца със специални образователни потребности; СОП; обучение на учители; образователни политики; социална интеграция
Евгени Иванов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Финансиране на институциите в системата на училищното образование в България – практически аспекти
Резюме. Дейностите в системата на предучилищното и училищното образование се финансират със средства от държавния бюджет, бюджетите на общините, национални програми и европейски фондове. Разпределянето по ефективен и справедлив начин на ресурсите, отпуснати за образование, осигурява както правилното използване на публичните ресурси, така и правото на гражданите на образование. От предложения практически пример ясно се вижда, че при опериране със средствата, предоставени от държавния бюджет за институциите в системата на предучилищното и училищното образование, е необходимо познаване на нормативните изисквания, съдействие и синхрон в работата на първостепенните и второстепенните разпоредители с бюджет, познаване и отчитане на особеностите на всяко училище. Основно вниманието ще бъде насочено към технологията, по която се разпределят средствата от държавния бюджет, която е и предмет на разработката. Обектът на изследване е финансирането на предучилищното и училищното образование със средствата от държавния бюджет. Целта на разработката е да се представи, анализира и оцени технологията на разпределянето на средствата от държавния бюджет до общините, респективно училищния бюджет, чрез практически пример. При написване на разработката са използвани най-вече методите на сравнителен анализ и синтез.
Ключови думи: стандарти; натурални показатели; държавен бюджет; училищен бюджет; равен достъп
Ангел Ангелов, Муса Сръкьов
Стопанска академия „Д. А. Ценов“ – Свищов
УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Професионална гимназия по селско стопанство „Св. Георги Победоносец“ – Суворово
Добри практики
Резюме. Статията разказва за позитивната културна, психологическа и образователна среда, създадена в Професионалната гимназия по селско стопанство „Свети Георги Победоносец“ – Суворово. Описани са добри практики в областта на медиацията, участието в конкурси и олимпиади, завоювани призови места и награди.
Ключови думи: култура; психология, образователна среда; медиация; добри практики
Марияна Великова, Пепа Атанасова
ПГСС „Св. Георги Победоносец“ – Суворово
STEM уроците, които провеждаме
Резюме. Статията разглежда STEM обучението като възможност за обогатяване на учебното съдържание и въвеждане на приложен подход. Представен е пример с организиране на такъв урок, съчетаващ теми от областта на двигатели с вътрешно горене, физика, информационни технологии и математика.
Ключови думи: STEM урок; двигатели с вътрешно горене; физика; информационни технологии; математика
Мария Велкова, Тодор Добрев
ПГСС „Св. Георги Победоносец“ – Суворово
REVIEWS AND ANNOTATIONS
Европейските проекти и тяхната значимост за повишаване знанията, уменията и компетентностите на учениците по професионална, културна и езикова подготовка
Резюме. Статията разглежда предимствата на работата по европейски проекти и техните особености. Описано е участието на професионалната гимназия в инициативите, показани са добри практики по отношение на ефекта върху професионалното образование и обучение.
Ключови думи: професионално образование; „Еразъм+“; „Леонардо да Винчи“; европейски проекти
Станимира Маринова
ПГСС „Св. Георги Победоносец“ – Суворово
Креативно мислене и идеи за решаване на социални проблеми
Резюме. Текстът разглежда възможностите, които дава училището, за развиване креативността на учениците. Дадени са примери на осъществени проекти, както и на възможностите, които дават новите технологии за подобен тип творческа дейност. Описани са ползите от осъществяване на подобен тип инициативи.
Ключови думи: креативност; иновации; нови технологии; творческа дейност
Марияна Великова, Пепа Атанасова
ПГСС „Св. Георги Победоносец“ – Суворово
Знанията по маркетинг и икономическа информатика, представени чрез възможностите на бинарния урок
Резюме. Статията поставя акцент върху желанието на днешните ученици получаването на знания и информация да се случва по динамичен, интригуващ, интересен начин. За да посрещнат адекватно техните очаквания, учителите прилагат предимствата на ИКТ в контекста на новата и по-модерна училищна среда. Такъв пример е бинарният урок – творчество на двама учители, което прераства в творчески процес на учениците. Дейностите в бинарния урок предизвикват висока мотивация в учениците, защото границата между маркетинга и икономическата информатика е малка. Учителят успява да увлече учениците, да провокира творческо търсене и познавателна активност.
Ключови думи: училище; ИКТ; бинарен урок; познавателна активност
Албена Желязкова, Севдалина Касабова
ПГСС „Св. Георги Победоносец“ – Суворово
Креативният учител – най-ценната иновация
Резюме. Статията разглежда необходимостта от промяна на модела на преподаване в полза на формиране креативността на ученика и акцент върху придобиване на нови умения и компетентности. Авторите поставят в центъра на процеса креативния учител – този, който умее да предизвиква интереса на учениците към преподавания предмет.
Ключови думи: креативност; образователен модел; умения; компетентности
Марияна Великова, Станимира Желязкова
ПГСС „Св. Георги Победоносец“ – Суворово
Професионалната гимназия по селско стопанство „Свети Георги Победоносец“
Резюме. Статията разказва за историята на гимназията и участието на нейните възпитаници в различни международни образователни инициативи. Показани са материалната база и използването на различни иновативни ресурси в учебния процес.
Ключови думи: проекти; „Еразъм+“; учебни пректики; позитивен климат; подкрепяща образователна среда
Станимира Маринова
ПГСС „Св. Георги Победоносец“ – Суворово