MЕТОДИКА И ОПИТ
Ефективни методи на преподаване за повишаване на качеството на образованието
Резюме. Статията представя използването на метода на проектите като ефективен начин на преподаване, който води до повишаване качеството на образованието и повишаване на мотивацията за учене у учениците. Показва положителния ефект не само върху качеството на академичното и професионалното образование, а и върху изграждането на умения, компетентности и ценности у младите хора, гарантиращи успешното им включване в обществото, и създаването на умения за учене през целия живот. Показва една нова роля на учител сътрудник, която променя психологическия климат в класа, създава се атмосфера на взаимопомощ, изследователски дух, творческо търсене и откривателство.
Ключови думи: метод; проект; качество на образованието; учене
Снежина Цветанова
ПГ по ядрена енергетика „Игор Курчатов“ – Козлодуй
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Амотивация: съвременното предизвикателство пред образователната система
Резюме. Целта на тази статия е да се систематизират проблемните области в поведението на младите хора на пазара на труда и да се изясни значението на амотивацията върху наблюдаваните процеси. Поведението на младите хора и решенията, които те взимат, са особено важни, тъй като ще имат дългосрочен ефект върху икономиката, и преодоляването на амотивациония ефект е от стратегическо значение за бъдещото развитие на страната ни.
Ключови думи: амотивация; млади хора на пазара на труда; образование; обучение
Ирина Данаилова
Университет за национално и световно стопанство
„Гордост и предразсъдъци“ – лицата със слухови нарушения и техните различни възможности
Резюме. В статията се обобщават особеностите в поведението на лицата със слухови нарушения и техните страхове. Представят се и се анализират гордостта от страна на част от лицата с нарушен слух, с техния слухов статус чрез описание на общността, историята, културата и езика им, и предразсъдъците към тях от гледна точка на (част от) чуващите хора. Въвежда се понятието „чувùзъм“ (от англ. audism) и неговият синоним „аудùзъм“ в качеството им на термин, обозначаващ дискриминация на база слухов статус.
В изследователски план се представят уникалните характеристики на общността, историята, културата и езикът на лицата със слухови нарушения, които живеят на територията на Исландия.
Ключови думи: култура на глухите; общност на глухите; история на глухите; жестов език; слухови нарушения; гордост; предразсъдъци; аудизъм; дискриминация; различни възможности; Исландия
Светослава Съева
Югозападен университет „Неофит Рилски“
СТЪПКИ КЪМ УСПЕХА
Статистическа извадка от проведено изследване по научен проект за проявите на агресивност и депресия със студенти
Резюме. Статията представя част от данните от проведена анкета за проучване нивата на агресия и депресия на студенти, практикуващи спорт в Университета. Изследването е по научно-образователен проект, финансиран от Софийския университет, и проследява данните за въздействието или липсата на въздействие върху психическата страна на личността на студентите от всички специалности и факултети в Софийския университет и Медицинския колеж „Йорданка Филаретова“, специалност „Рехабилитатор“. На този етап са проследени активността на студентите и най-общите статистически данни на изследваните студенти, практикуващи различни спортни дисциплини в рамките на обучението им в Университета.
Ключови думи: студенти; спорт; агресия; депресия
1)Анжелина Янева, 1) Елица Стоянова, 2) Марияна Алберт,
1) Бояна Митрева, 1) Валерия Луканова, 1) Таня Гавраилова
1)Софийски университет „Св. Климент Охридски“
2)Медицински колеж „Йорданка Филаретова“, МУ – София
Активност на студентите по дисциплината „Физическо възпитание и спорт“ в условия на карантина. Предпочитани спортове от студентите
Резюме. 2020 година ще бъде запомнена с пандемията от COVID-19. Извънредната ситуация, в която попадна целият свят, постави големи предизвикателства пред всички отрасли и сектори, включително и пред системата за физическо възпитание и спорт в България. В текста са представени резултатите от изледване активността на студенти от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ по дисциплината „Спорт в условията на онлайн обучение“. В допълнение е показана и актуализирана информация за най-предпочитаните от студентите спортове през 2019/2020 академична година. Резултатите показват, че онлайн обучението по учебната дисциплина „Спорт“ е относително успешно и ролята на преподавателя да организира и мотивира, не може да бъде изпълнена в електронна среда. Предлаганите от Департамента по спорт на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ спортове почти напълно припокриват предпочитанията на студентите.
Ключови думи: физическо възпитание и спорт; онлайн обучение; студенти; активност; предпочитани спортове
Петя Христова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Онлайн обучението по „Физическо възпитание и спорт“ в училищата
Резюме. Пандемията от коронавирус застави училищата в повечето развити страни да възприемат онлайн обучението като единствена форма на обучение.
В рамките само на няколко дни учителите трябваше да преминат към тази нова форма на преподаване, което да позволи учебната година да приключи нормално и учениците да усвоят необходимите умения. Целта на настоящия текст е да обобщи добрите практики на учителите по физическо възпитание и спорт в училищата в различните държави. Основният метод на изследване е обзорът на научната литература в тази област. Прави се изводът, че онлайн обучението по физическа култура и спорт на учениците може да се превърне в ефективна форма на преподаване, която да се използва самостоятелно или като допълнение към конвенционалното обучение.
Ключови думи: физическо възпитание; дистанционно обучение; онлайн преподаване
Филип Шабански
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проучване мнението на студентите относно онлайн заниманията по фитнес гимнастически дисциплини при епидемиологични условия
Резюме. На базата на анкетно проучване статията разглежда мнението на студентите относно онлайн заниманията по фитнес гимнастическите дисциплини при условия на пандемия. Липсата на движение и социални контакти са едни от основните проблеми на изолацията и работата от вкъщи. Според препоръките на Световната здравна организация (СЗО) на човек му трябват поне 75 минути интензивна физическа активност на седмица, за да бъде здрав.
Ключови думи: студенти; физическа активност; спорт; изолация; пандемия
Николета Бочева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Програми и методики за обучение по тенис на маса при 7 – 12-годишни деца в България
Резюме. Тренировъчните програми и методики са структуриращи звена при планиране и организиране на многогодишната спортна подготовка в учебно-възпитателния процес. Съобразени с основните тенденции в развитието на спортната подготовка, постоянно търпят промени. Необходимостта от модернизиране на тренировъчния процес е свързана с понятията „оптимално най-добро“ или „доза тренировъчен ефект“. Целта на настоящото изследване е да се анализират съществуващите програми и методики за обучение на
7 – 12-годишни деца в Р България. Налице сa ясно изразена по-ранна спортна специализация (7 – 8 г.), намаляване на теоретичната подготовка, увеличаване дела на технико-тактическата подготовка и застъпено приложение на метода „мултибол тренинг“.
Ключови думи: методики; програми; тенис на маса; деца
Венелина Цветкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
НАУЧЕН ЖИВОТ
Предизвикателства пред обучението в земеделието
Николай Кънчев
Югозападен университет – Благоевград
УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Професионална гимназия по икономика – Перник
Приложението на интерактивното обучение в извънкласните дейности по информационни технологии
Резюме. В светлината на това, че образованието е област с най-голямо обществено значение, а училището, като институция, е призвано да развива знанията, уменията и способностите на всички ученици, авторът разглежда необходимостта да се отделя повече внимание за допълнителна подготовка на надарени и талантливи ученици за участието им в различните състезания и олимпиади по информационни технологии. В текста се изследва нарастването на мотивацията и желанието на учениците от Професионалната гимназия по икономика – Перник, за участие в извънкласни дейности и изработването на проекти за участие в национални олимпиади и състезания по ИТ. Тези успехи не са резултат само от традиционните методи и техники на обучение, но и на някои характерни интерактивни похвати. Един от тези похвати е ролята на учителя като фасилитатор, ментор, подкрепящ, съветник, наставник и съекипник. Посочени са и други похвати, повишаващи ученическата мотивация и успеваемост.
Ключови думи: интерактивно обучение; извънкласни дейности; информационни технологии; олимпиади; успехи; статистики
Людмил Велинов
Професионална гимназия по икономика – Перник
Създаването на интерактивни приложения в преподаването по философия за VIII клас
Резюме. Безспорен факт е, че днешните ученици са носители на една нова култура, а именно – виртуалната. Виртуалната култура е лесно достъпна и предлага цял един нов свят. Този свят е глобален и в него няма граници, но в същото време, културата на четенето остава все по-назад в миналото. Основната причина за това твърдение е, че в Мрежата има почти всичко, включително и философия. Така възниква основният проблем, с който трябва да се пребори философията като учебен предмет в училище – да докаже, че е необходима на подрастващите.
Несъмнено философията помага в търсенето на смисъл на живота и може да намери приложение в света на учениците, но не като списък с вечни въпроси и системи от вечни истини, а като незаменима култура на питане и отговор, на диалог и дискусия. Компетентностите, които създава у учениците, са свързани с умението за водене на дискусия и дебат, развитие на мисленето, след това са техниките и уменията за анализ и писане, коментари на казуси и ролеви игри, презентации и проекти. Но със сигурност философията трябва да си сътрудничи със съвременните технологии и глобална ситуация. Тя би била неадекватна и неразбираема, ако остане извън ситуацията и далеч назад във времето.
Основната цел на настоящото изложение е да докаже, че учениците сами могат да осъществят междупредметна връзка между философията и информационните технологии, както и да предложи един нов и нестандартен начин за преподаване на философия. Чрез въвеждането и използването на иновативни методи на преподаване значително може да се подобри и улесни усвояването на ключовите компетентности, а именно – дигитална компетентност; умения за учене; инициативност и предприемчивост; културна осъзнатост и умения за изразяване чрез творчество. Също така може да бъде дадена възможност на учениците сами да разработват различни приложения, чрез които непрекъснато да се обогатяват знанията им. Това е глобалната цел на сайта „Светът на емоциите“, представен като успешен образователен продукт.
Създаването на подобни интерактивни приложения и въвеждането им като метод в образователно-възпитателния процес би било средство, чрез което значително да се повиши интересът на учениците към философията като наука.
Ключови думи: виртуална култура; емоции; компетентности; иновативни методи; интерактивни приложения
Ивета Трайчева
Професионална гимназия по икономика – Перник