EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Blended Education in Higher Schools: New Networks and Mediators
/ Nikolay Tsankov, Veska Gyuviyska, Milena Levunlieva – 231 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Дуалното образование – препоръки за България в контекста на моделите в Германия и САЩ
[Dual Education – Recommendations on Bulgaria in the Context of the Models in Germany and the USA]
/ Калин Боянов / Kalin Boyanov – 246 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Лидерски потенциал на директорите на училищни организации (резултати от емпирично проучване)
[Leadership Potential of School Head Teachers (Empirical Study Results)]
/ Божидара Кривирадева / Bozhidara Kriviradeva – 268 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Психологична експертиза. Характеристика, назначаване и провеждане
[Psychological Expertise. Characteristics, Appointment and Conduct]
/ Йордан Костов, Станислав Пандин / Yordan Kostov, Stanislav Pandin – 279 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Взаимовръзката между спорта и правото
[The Relationship between Sport and Law]
/ Ивайло Прокопов, Елица Стоянова / Ivailo Prokopov, Elitsa Stoyanova – 308 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Наднационални и междуправителствени методи на интеграция в областта на правосъдието и сигурността (формиране на обща миграционна политика: парадигми и образователни аспекти)
[Supranational and Intergovernmental Methods of Integration in the Field of Justice and Security (Formation of a Common Migration Policy: Paradigms and Educational Aspects)]
/ Лора Махлелиева-Кларксън / Lora Mahlelieva-Clarkson – 313 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Химерните групи в училище
[Chimeric Groups at School]
/ Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdjanova – 327 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
BLENDED EDUCATION IN HIGHER SCHOOLS: NEW NETWORKS AND MEDIATORS
Nikolay Tsankov
Veska Gyuviyska
Milena Levunlieva
South-West University „Neofit Rilski“ – Blagoevgrad (Bulgaria)
Abstract. The paper presents a profile of blended education as a socio-technological network based on an analysis of their contexts of understanding in higher education. The empirical study conducted through the method of surveys with students and faculty members in departments of pedagogy in Bulgarian universities confirms the idea of blended education as a technology and as a world of mediation, as well as the concept of the changing role of mediators themselves. Still, it leaves the issue of its humanization open for discussion. It foregrounds the necessity of investment in forms of education in higher schools as a prototype of the socio-technological network.
Keywords: virtual reality of blended education; electronic and traditional; socio-technological network; human and non-human resources; mediations; mediators
ДУАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ПРЕПОРЪКИ ЗА БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА НА МОДЕЛИТЕ В ГЕРМАНИЯ И САЩ
Калин Боянов
Университет за национално и световно стопанство
Резюме. Членството на България в Европейския съюз поставя на императивно ниво проблемите за ефективността на българската образователна система, за качеството и конкурентоспособността на нашето образование. С оглед кризата, която съществува в момента в България с осигуряването на висококвалифицирани кадри за икономиката и проблемната система на професионално образование, е наложително да се обърне внимание към развитите страни за полезни уроци и практики. От социално-функционалистична гледна точка, дуалната система на обучение в Германия показва някои предимства при решаването на кризата с липсата на кадри в България и при осигуряването на структурирана работа и специфично обучение. Освен това трябва да се обърне повече внимание и на прогресивните аспекти на системата за професионално образование в САЩ, което да помогне на България да развие по-информирана и балансирана стратегия за подобряване на професионалното си образование.
Keywords: dual system; professional education; Bulgaria; Germany; USA
DUAL EDUCATION – RECOMMENDATIONS ON BULGARIA IN THE CONTEXT OF THE MODELS IN GERMANY AND THE USA
Abstract. Bulgaria’s membership in the European Union places on imperative level the problems of the efficiency of the Bulgarian education system, of the quality and competitiveness of our education. In view of the current crisis in Bulgaria with the provision of highly qualified staff for the economy and the problematic system of vocational education, it is imperative to pay attention to developed countries for useful lessons and practices. From a socially functional point of view, the dual system of education in Germany shows some advantages in resolving the crisis with the lack of staff in Bulgaria and in providing structured work and specific training. In addition, more attention should be paid to the progressive aspects of the US Vocational Education System to help Bulgaria develop a more informed and balanced strategy to improve its professional education.
Dr. Kalin Boyanov, Assist. Prof.
Faculty of Public Administration
University of National and World Economy
ЛИДЕРСКИ ПОТЕНЦИАЛ НА ДИРЕКТОРИТЕ НА УЧИЛИЩНИ ОРГАНИЗАЦИИ
Резултати от емпирично проучване
Божидара Кривирадева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В настоящата статия са представени резултати от емпирично изследване на лидерския потенциал на директора на училищната организация, проведено с учители в Република България.
Емпиричното изследване е проведено с помощта на адаптиран въпросник на Д. Максуел за оценка на настоящите лидерски качества.
Keywords: school organizations; head teachers; teachers; leader; leadership; education
LEADERSHIP POTENTIAL OF SCHOOL HEAD TEACHERS
Empirical Study Results
Аbstract. The paper presents results from an empirical study of leadership potential of school head teachers. The study analyzed opinions of teachers in Bulgaria using an adapted version of Maxwell questionnaire for evaluation of leadership qualities.
Dr. Bozhidara Kriviradeva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
University of Sofia
ПСИХОЛОГИЧНА ЕКСПЕРТИЗА. ХАРАКТЕРИСТИКА, НАЗНАЧАВАНЕ И ПРОВЕЖДАНЕ
Йордан Костов
1)Станислав Пандин
1)Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя общо описание на психологичните експертизи. В частност се обсъждат съдебнопсихологичните експертизи.
Работата на експертите е разгледана в контекста на психологията и правото. Представена е обща професионална характеристика на гореспоменатите вещи лица, която подчертава тяхната незаменима роля по отношение на компетенциите, които съдът и страните нямат.
В тази перспектива са повдигнати някои важни въпроси, свързани с психологичното изследване на децата, юношите и възрастните, както и що се отнася до изготвянето на съдебнопсихологичните експертизи.
Keywords: psychological expertise; forensic psychological expertise; expert
PSYCHOLOGICAL EXPERTISE. CHARACTERISTICS, APPOINTMENT AND CONDUCT
Abstract.The article presents a general description of psychological expertise. In particular, the forensic psychological expertise is presented.
The work of the experts will be examined in the context of psychology and jurisprudence. A professional characteristic of the aforementioned experts is presented, which underlines their irreplaceable role in terms of competences that the court and the parties do not have.
In this perspective, some important issues have been raised, related to the psychological examination of the children, adolescens and adults, as well as the preparation of the relevant forensic psychological expertises.
Mr. Yordan Kostov
Attorney-at-Law & Insolvency Practitioner
Mr. Stanislav Pandin
University of Sofia
ВЗАИМОВРЪЗКАТА МЕЖДУ СПОРТА И ПРАВОТО
Ивайло Прокопов, Елица Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Спортът и правото невинаги са били взаимосвързани. В процеса на своята еволюция те първоначално се пресичат, постепенно се преплитат, а крайната фаза е сливането им в Спортно право.
Keywords: professional sport; sport law; Olympic games
THE RELATIONSHIP BETWEEN THE SPORT AND THE LAW
Abstract. Sport and law have not always been interconnected. In the process of their evolution, they initially intersect, gradually interweave, and the final phase is their merger into Sport Law.
Dr. Ivailo Prokopov
Dr. Elitsa Stoyanova
Sports Department
University of Sofia
НАДНАЦИОНАЛНИ И МЕЖДУПРАВИТЕЛСТВЕНИ МЕТОДИ НА ИНТЕГРАЦИЯ В ОБЛАСТТА НА ПРАВОСЪДИЕТО И СИГУРНОСТТА
(Формиране на обща миграционна политика: парадигми и образователни аспекти)
Лора Махлелиева-Кларксън
Постоянно представителство на Р България към ЕС – Брюксел, сектор „Образование“
Резюме. Методологията на научното изследване се основава на съчетанието на историческия, нормативния, телеологичния, системния, формално логичния и сравнително правния метод на анализ. Предвид особеностите на интеграционния процес и създадената за неговите нужди правна система, определящо значение в изследването имат системният и телеологичният метод. Интердисциплинарността на разглежданата проблематика налага използването на широк спектър от похвати и методи от теоретичната област на правото, философията, политологията, социологията, като анализ, систематизиране, класифициране, типизиране и др.
Keywords: coordination mechanism; integration; national security; justice; migration policy
SUPRANATIONAL AND INTERGOVERNMENTAL METHODS OF INTEGRATION IN THE FIELD OF JUSTICE AND SECURITY
Formation of a common migration policy: paradigms and educational aspects
Abstract. The methodology of this scientific research is based on the combination of the historical, normative, teleological, systemic, formally logical and comparatively legal method of analysis. Taking into consideration the peculiarities of the integration process and the legal system created for its needs, the system and the teleological method are of decisive importance in the study
The interdisciplinary nature of the subject requires the use of a wide range of techniques and methods from the theoretical field of law, philosophy, politics, sociology, such as analysis, systematisation, classification etc.
Ms. Lora Mahlelieva-Clarkson
Permanent Representation of the Republic of Bulgaria