Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2016

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 2, 2016

от
05-04-2016
в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2016
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

RESEARCH AND PARADIGMS /
НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ

Съвременната езикова ситуация и междукултурната комуникация в българските общности в чужбина
[Contemporary Language Situation and Intercultural Communication in the Bulgarian Communities Abroad]
/
Росица Пенкова / Rossitsa Penkova – 127 стр.

icon Отвори пълния текст

 

Проявление на културните зависимости при тестовото оценяване през призмата на международните сравнителни изследвания на постиженията на учениците
[The Impact of Cultural Characteristics in Test Assessment in the Scope of the International Comparative Studies of Students’ Achievements]
/
Наталия Василева / Natalia Vassileva – 141 стр.

icon Отвори пълния текст

 

REFLECTION AND EDUCATION /
РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ

Рефлексивният подход: методология, парадигми и факти
[The Reflexive Approach: Methodology, Paradigms and Facts]
/
Ирина Колева / Irina Koleva – 151стр.

icon Отвори пълния текст

 

„Стратегическо мислене – метапознание – рефлексия“в практическото обучение на студенти педагози
[Strategic Thinking – Metacognition – Reflection in the Professional Training of Education Majors]
/
Николай Цанков, Веска Гювийска / Nikolay Tsankov, Veska Gyuviyska – 173 стр.

icon Отвори пълния текст

 

Учебно-познавателните задачи по химия и опазване на околната среда за формиране на рефлексивни умения
[Educational and Cognitive Tasks in Chemistry and Environmental Protection for Developing Reflexive Skills]
/
Магдалена Шекерлийска / Magdalena Shekerliyska – 183 стр.

icon Отвори пълния текст

 

От базови методически подходи за трансверсални компетентности до индивидуална учебна книга
[From Basic Methodological Approachfor Transversal Competences to Individual Student Paper]
/
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rasheva-Merdjanova – 191 стр.

icon Отвори пълния текст

 

Концептуален модел на рефлексивния ресурс на педагогическитефункции на учителя
[Conceptual Model of the Reflective Resourcе of theTeachers Pedagogical Functions]
/
Диана Железова-Миндизова / Diana Zhelezova-Mindizova – 208 стр.

icon Отвори пълния текст

 

Професионална компетентност и рефлексия на учителя по природнинауки. Резултати от анкетно проучване
[Professional Competenceand Reflection of the Teacher of Natural Sciences. Results of a Survey Investigation]
/
Нели Димитрова / Neli Dimitrova – 218 стр.

icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS / 
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ 


СЪВРЕМЕННАТА ЕЗИКОВА СИТУАЦИЯ И МЕЖДУКУЛТУРНАТА КОМУНИКАЦИЯ В БЪЛГАРСКИТЕ ОБЩНОСТИ В ЧУЖБИНА

(Някои аспекти, свързани с обучението по български език)

 

Росица Пенкова

СУ „Климент Охридски“ – Департамент

за информация и усъвършенстване на учители

 

Резюме. Културно-историческата и езиковата ситуация на българските

общности извън грани ците на България се променя в съответствие с проме-

ните в съвре менната действителност у нас и в страните, където има българ-

ски общности. Статията се фокусира върху промяната на езиковата ситуация

и междукултурната комуникация, осъществявана в българските общности в

чужбина след 1989 г. Вниманието е насочено към създаването на граждански

и държавни структури: асоциации, местни самоуправляващи се структури,

неделни училища; музикални, танцови и театрални клубове; вестници и спи-

сания, телевизионни и радиопредавания и др. Въз основа на теоретичен ана-

лиз на характеристиките на междукултурното общуване статията подчертава

спецификата на процеса на развитие на междукултурната комуникативна ком-

петентност на младите българи, живеещи в чужбина. Направени са изводи за

съвременното образование на български език в чуждестранна езикова среда.

Keywords: language situation, Bulgarian communities abroad, interculturalcommunication, language teaching

 

CONTEMPORARY LANGUAGE SITUATION AND INTERCULTURAL COMMUNICATION IN THE BULGARIAN COMMUNITIES ABROAD

(Some aspects concerning Bulgarian language education)

 

Abstract. The cultural-historical and language situation of the Bulgarian

communities abroad is changing in accordance with the changes in contemporary

world, both here in Bulgaria and in the countries with Bulgarian communities.

The paper focuses on the changes in the language situation in the Bulgarian

communities abroad after 1989. Specific data is presented about the creation

of civil and state structures: associations, local self-governing structures,

Sunday schools; music, dance and theatre clubs; newspapers and magazines,

television and radio broadcasts, etc. On the basis of a theoretical analysis

of the characteristics of intercultural communication the article highlights

the specifics of the process of development of intercultural communicative

competence of the young Bulgarians living abroad. Conclusions about

the contemporary education in Bulgarian language in foreign language

environment are made.

 

Prof. Rossitsa Penkova, DSc.

Department of Information and In-service Teacher Training


ПРОЯВЛЕНИЕ НА КУЛТУРНИТЕ ЗАВИСИМОСТИ ПРИ ТЕСТОВОТО ОЦЕНЯВАНЕ ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА МЕЖДУНАРОДНИТЕ СРАВНИТЕЛНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ

 

Наталия Василева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Целта на настоящата статия е да се очертаят основните аспекти

на културния контекст при тестовото оценяване на постиженията на учени-

ците и в частност – при международните програми, свързани с оценяването.

Описани са няколко типични отклонения в процеса на създаването на тестови

инструменти, които биха довели до ненадеждни резултати за постиженията на

учениците, ако не бъде отчетено влиянието на различни културни характерис-

тики. Споменати са някои от процедурите, които се използват в работата по

тези програми с цел отчитането и минимизирането на влиянието на културния

контекст върху постиженията на учениците.

Keywords: cultural context, assessment, international student assessment, bias,tests, achievements, student performance

 

THE IMPACT OF CULTURAL CHARACTERISTICS IN TEST ASSESSMENT IN THE SCOPE OF THE INTERNATIONAL COMPARATIVE STUDIES OF STUDENTS’ ACHIEVEMENTS

 

Abstract. This article aims to outline the main aspects of the cultural context

in the test evaluation of students’ achievement and particularly in the international

assessment studies. A few typical deviations in the process of creating test instruments

are described, which could lead to unreliable results of students’ performance if the

influence of different cultural characteristics is not recognized. The article focuses

on some of the procedures used in the development and in the work on international

studies such as PISA, TIMSS, PIRLS and ICCS to report on and minimize the

impact of cultural influence on students’ achievements.

 

Mrs. Natalia Vassileva, PhD Student

Faculty of Education

University of Sofia


РЕФЛЕКСИВНИЯТ ПОДХОД: МЕТОДОЛОГИЯ, ПАРАДИГМИ И ФАКТИ

(В системата на образователното взаимодействие)

 

Ирина Колева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. В статията се анализират историко-философските и историко-

психологическите аспекти на рефлексията. Извеждат се научни факти за въз-

никването и приложението на рефлексивния подход в българското образова-

телно пространство. Маркираните направления и концепции не претендират

за изчерпателност на проблема за осъзнаването, и по-точно за отношението

„осъзнаване – рефлексия“.

 

Keywords: reflexive approach, reflexivity, awareness, schools and trends in

reflective pedagogy and psychology

 

THE REFLEXIVE APPROACH: METHODOLOGY, PARADIGMS AND FACTS

(In the system of academic cooperation)

 

Abstract. The article analyzes the historical-philosophical and historical psychological

aspects of the reflexivity. Scientific evidences for the emergence

and application of the reflexive approach in the Bulgarian educational space are

displayed. The marked fields and conceptions do not exhaust the problem of

„awareness“ and more precisely the relationship „awareness – reflection“.

 

Prof. Dr. Irina Koleva

University of Sofia


„СТРАТЕГИЧЕСКО МИСЛЕНЕ – МЕТАПОЗНАНИЕ –РЕФЛЕКСИЯ“ В ПРАКТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕНА СТУДЕНТИ ПЕДАГОЗИ

 

Николай Цанков, Веска Гювийска

ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Резюме. Статията разглежда релацията „стратегическо мислене – метапозна-

ние – рефлексия“ в контекста на практическото обучение на студентите педагози.

Тя прави ретроспекция на идеята за стратегическо мислене при Им. Кант, Джон

Дюи до Мартин Ковингтън, който го проблематизира от гледна точка на образова-

нието и успеваемостта на студентите. Последната е възможна само при наличие

на ясни критерии от студента за собствените възможности, сложността на задача-

та и ресурсите за нейното решаване. По принцип това е и процес на метапознание,

доколкото студентът оценява собственото си мислене и тип професионална ре-

флексия, която изработва като самонаблюдение и самопознание. Ние допускаме,

че най-важното условие за реализирането на тази релация е езиковото поведение

на студента, където съвпадат език и идея, мислене и въпрос, съмнение и проверка

на аргументите. Основа на идеята е концепцията на Доналд Дейвидсън, който

осмисля връзката между език и действие, както и връзката на езика с психичната

дейност на личността, като мрежа от убеждения, нагласи и очаквания.

 

Keywords: strategic thinking, metacognition, reflection, professional training, resoning ability, inquiry and validation, philosophy of language, expanding knowledge

 

STRATEGIC THINKING – METACOGNITION– REFLECTION IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF EDUCATION MAJORS

 

Abstract. The paper explores the relation strategic thinking – metacognition –

reflection in the context of the professional training programs of education majors.

It revisits the idea of strategic thinking championed by an array of philosophers

from Immanuel Kant through John Dewy to Martin Covington, who foregrounds

the issue from the point of view of education and student success. The latter is

feasible only if clear criteria are available to the student as regards his/her

capabilities, the complexity of the task and the resources employed in its resolution.

In principle, this is a process of metacognition inasmuch as the student evaluates

his/her own reasoning and professional reflection developed in the shape of selfobservation

and self-cognition. Our assumption is that the most important condition

for the utilization and realization of this relation is the language behavior of the

student wherein language and idea, reasoning and questioning, doubt and argument

validation coincide. The analysis is developed within the framework of Donald

Davidson’s conception of reiterating the relation between language and act and that

between language and mental processes as a network of convictions, attitudes and

expectations.

 

Dr. Nikolay Tsankov, Assoc. Prof.

Dr. Veska Gyuviyska, Assoc. Prof.

Faculty of Pedagogy

South-West University


УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛНИТЕ ЗАДАЧИ ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА ЗА ФОРМИРАНЕ НА РЕФЛЕКСИВНИ УМЕНИЯ

 

Магдалена Шекерлийска

Югозападен университет „Неофит Рилски“

 

Резюме. Рефлексивните умения са част от природонаучната грамотност и

компетентност на учениците. Учебно-познавателните задачи са основно сред-

ство в процеса на обучение по химия и опазване на околната среда, като част

от технологията за формиране и развиване на различни умения. Чрез задачата

в учебно-познавателната дейност се инициира активно участие от страна на

ученика в процеса на обучение и се формират неговите рефлексивни умения.

Статията предлага вариант за приложение на учебно-познавателни задачи за

моделиране, мисловен експеримент и рефлексия.

 

Keywords: educational and cognitive tasks, reflection in education Chemistry,

active learning

 

EDUCATIONAL AND COGNITIVE TASKS IN CHEMISTRY AND ENVIRONMENTAL PROTECTION FOR DEVELOPING REFLEXIVE SKILLS

 

Abstract. Reflexive skills are part of students’ scientific literacy and competence.

Educational and cognitive skills are an essential means of the teaching process in

Chemistry and Environmental Protection and are part of the processing method that

models and develops different skills. Using these tasks in educational and cognitive

activities students are initiated to actively participate in the teaching process and

their reflexive skills are formed. The article offers several options of applying

educational and cognitive tasks in modeling, mental experiment and reflection.

 

Magdalena Shekerliyska, PhD Student

Faculty of Mathematics and Natural Sciences

University of Blagoevgrad


ОТ БАЗОВИ МЕТОДИЧЕСКИ ПОДХОДИ ЗА ТРАНСВЕРСАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ДО ИНДИВИДУАЛНА УЧЕБНА КНИГА

 

Яна Рашева-Мерджанова

СУ „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Изследването е опит да се разкрие тенденцията на интегриране

между частните методики на обучение в съвременната разнообразна образо-

вателна среда, в която личността сама комбинира видове и равнища образо-

вателни услуги, а учителите все по-често разработват и реализират екипно

учебни занятия. Обосновават се и се представят базови методически подходи

като ядро на една „метаметодика“ на обучение. Те са организирани около кри-

терия за формиране на трансверсални личностни компетентности на активния

рефлексивен човек като цел на съвременното образование.

Keywords: transversal and key competencies – basic methodical approaches:

genealogical, interdisciplinary, axiological, multi-sensory, hologram-dynamic, regional,

expert – personal school book

 

FROM BASIC METHODOLOGICAL APPROACH FOR TRANSVERSAL COMPETENCES TO INDIVIDUAL STUDENT PAPER

 

Abstract. The research aims to explore the tendencies of integration between

specifi c methods of education in the contemporary educational environment,

in which each person combines types and levels of educational services on their

own, and the teachers more and more frequently develop and realize lessons as a

group. Basic methodical approaches are examined and presented as the core of a

‘meta-method’ for education. They are organized around the condition of forming

transversal personal competencies as a goal of contemporary education.

 

Prof. Yana Rasheva-Merdjanova, DSc.

University of Sofia


КОНЦЕПТУАЛЕН МОДЕЛ НА РЕФЛЕКСИВНИЯ РЕСУРС НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ ФУНКЦИИ НА УЧИТЕЛЯ

 

Диана Железова-Миндизова

Русенски университет „Ангел Кънчев“ – Филиал Силистра

 

Резюме. Направеният анализ на традиционните педагогически качества

разкрива широкоспектърния профил на учителя и потвърждава тезата,

че рефлексивните умения са неразривна част от педагогическия труд.

Характеризираните четири основни професионални функции (комуникативна,

конструктивна, организаторска и гностична) на учителя са тясно свързани,

с взаимно влияние и въздействие. Всяка от тях се структурира и реализира

на базата на елементи или страни от останалите, а самата тя предпоставя

и осигурява другите функции. Умението за педагогическа рефлексия се

съдържа във всяка педагогическа функция. Тази рефлексивна компетентност

на учителя води както до качествено остойностяване на неговия труд, така

и неизменно до неговото професионално надграждане, а структурираната

педагогическа рефлексия се извежда като важен компонент на традиционните

професионални педагогически роли, функции и характеристики.

Keywords: pedagogical reflection, sustainable reflective competence, pedagogical functions

 

CONCEPTUAL MODEL OF THE REFLECTIVE RESOURCE OF THE TEACHERS PEDAGOGICAL FUNCTIONS

 

Abstract. The analysis of the traditional pedagogical qualities reveals the

multifaceted profile of the teacher and confirms the thesis that reflective skills

are an integral part of the pedagogical work. The outlined four main professional

functions (communicative, constructive, organiza tional and gnostic) of the teacher

are closely related, with mutual influence and impact. Each one is structured and

implemented on the basis of the components of the others, while representing and

providing other functions. The skill of pedagogical reflection is contained in every

pedagogical function. This competence of the reflective teacher contributes to

qualitative evaluation of his labor, and invariably to his professional upgrading,

while the structured pedagogical reflection is displayed as an important component

of the traditional professional pedagogical roles, functions and features.

Dr. Diana Zhelezova-Mindizova, Assoc. Prof.

University of Ruse „Angel Kanchev“ – Silistra Branch


ПРОФЕСИОНАЛНА КОМПЕТЕНТНОСТ И РЕФЛЕКСИЯ НА УЧИТЕЛЯ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ. РЕЗУЛТАТИ ОТ АНКЕТНО ПРОУЧВАНЕ

 

Нели Димитрова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. В доклада се представя теоретично и емпирично проучване на про-

фесионалните компетентности на учителя по природни науки. Проведено е анке-

тиране на 40 учители по природни науки, които са носители на високи професио-

налноквалификационни степени и работят в различни типове училища. Целта да

се изберат учители, които са провеждали свои изследвания, е да се анализират и

оценят техните рефлексивни умения по отношение на значимите за тях функции и

професионални компетентности в условията, в които работят.

Keywords: professional competence of the teacher, functions of the teacher, reflection

of the teacher

 

PROFESSIONAL COMPETENCE AND REFLECTION OF THE TEACHER OF NATURAL SCIENCES.RESULTS OF A SURVEY

 

Abstract. The report presents a theoretical and empirical study of the professional

competence of the teacher of natural sciences. A survey is conducted among 40 teachers

who work in different types of schools. The aim is to choose the teachers who have

conducted their own research, to analyze and evaluate their reflexive skills in relation to

spearhead functions and professional competencies in the conditions in which they work.

 

Dr. Neli Dimitrova

Department of Information and In-service Training of Teachers

 

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XX, книжка 5, 2012 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 3, 2016 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 5, 2016 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 6, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Не мога да не недоволствам

Следваща статия

Петокласниците с нови учебници

Следваща статия

Петокласниците с нови учебници

166,5 млн. лв. за професионалното

166,5 млн. лв. за професионалното

Лабораторните упражнения се завръщат в класните стаи

Лабораторните упражнения се завръщат в класните стаи

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 3/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Българите в ГУЛАГ: случаите на политическите емигранти Недю Саков и Петър Маринов
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"