СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА
НАУЧНОТЕОРЕТИЧНО СПИСАНИЕ
STRATEGIES FOR POLICY IN SCIENCE AND EDUCATION
EDUCATIONAL JOURNAL
ГОДИНА XX / VOLUME 20, 2012
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT
СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1/ NUMBER 1: 1–88
КНИЖКА 2 / NUMBER 2: 89–184
КНИЖКА 3 / NUMBER 3: 185–280
КНИЖКА 4 / NUMBER 4: 281–376
КНИЖКА 5 / NUMBER 5: 377–472
КНИЖКА 6 / NUMBER 6: 473– 608
ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ / HIGHER EDUCATION
43–61: Б. Захариев / B. Zahariev – Рейтинги, индекси, пари / Ratings, Indices, Money
62–73: Е. Благоева-Хазърбасанова / E. Blagoeva-Hazarbassanova – Интернационализация на висшето образование. Същност и стратегическо управление / Internationalization of Higher Education. Characteristics and Strategic Management
74–84: Я. Рашева-Мерджанова / Y. Rasheva-Merdzhanova – Европейско кариерно образование, или за естествената еволюция на нещата /
European Career Education or For the Natural Evolution of Things
270–276: Хр. Белоев / Hr. Beloev / А. Смрикаров / A. Smrikarov / О. Петров / O. Petrov / А. Иванова / A. Ivanova / Г. Иванова / G. Ivanova – Системата за развитие на академичния състав на Русенския университет „Ангел Кънчев“ / The System for Academic Staff Development at the University of Ruse
ЕВРОПЕЙСКА СТРАТЕГИЯ ЗА УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ /
EUROPEAN STRATEGY FOR LIFELONG LEARNING
358–372: Е. Пенчева / E. Pencheva – Възрастови различия в потенциала за учене през целия живот /
Age Differences in Lifelong Learning Potential
ИНТЕГРИРАНО ОБРАЗОВАНИЕ / INTEGRATED EDUCATION
432–451: М. Цонкова / M. Tzonkova – Интегрираното образование – модел „изток–запад“ /
Lifelong Integrated Education – the West vs. the East Model
452–468: Р. Николова / R. Nikolova – ЛОДИ-моделът за интеграция на детето със СОП /
The PEOP-model for Integration of the Child with Special Educational Needs
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРАКТИКИ / EDUCATIONAL PRACTICES
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ / CIVIC EDUCATION
578–587: Д. Петров / D. Petrov – Какво гражданско образование ни е нужно – гледната точка на учителите, участващи в проект „Нация и гражданство“ /
Civic Education What We Need – the Point of View of the Teachers Participating the Project „Nation and Citizenship“
588–600: T. Gabitov / Т. Габитов / M. Kabakova / М. Кабакова / S. Shamahay / С. Шамахай – The National Idea and Mentality of Kazakhs in the Context
of the Dialogue of Cultures /
Национална идея и манталитет на казаките в контекста на диалога между културите
ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ / PEDAGOGICAL PRACTICES
154–164: П. Рисков / P. Riskov – Системата за финансово управление и контрол – инструмент за добро управление на бюджета /
The System for Financial Management and Control – a Tool for better Management of the Budget
РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / RESEARCH RESULTS
125–153: Б. Захариев / B. Zahariev / И. Йорданов / I. Yordanov– Проучване на родителското участие в училищния живот в България /
Parental Involvement in Life of School Matters
СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
8–17: Ст. Иванов / St. Ivanov – Повишаване на видимостта на научните списания /
Increasing the Visibility of Academic Journals
191–210: Л. Иванчева / L. Ivancheva – Прогнозиране, форсайт и стратегически изследвания, или Европейската наука в нов социален контект /
Forsight and Strategic Research or European Science in New Social Context
350–357: G. Akhmetova / Г. Ахметова – Reforms on Teachers’ Raising Qualifi cations in Kazakhstan /
Реформи в повишаването на квалификацията на учителите в Казахстан
417–431: Sh. Mukhtarova / Ш. Мухтарова / G. Chernaya / Г. Черная – Social Work in Kazakhstan: Genesis, Modern Realities and Prospects /
Социални дейности в Казахстан: възникване, настояще и бъдещи перспективи
479–500: Ст. Георгиева-Лазарова / St. Georgieva-Lazarova – Европейски образователни изисквания за обучение в дигитална среда /
European Educational Requirements for Learning in a Digital Environment
501– 509: A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / A. Massalimova / А. Масалимова –
Development of Science in Kazakhstan in the Period of Independence
/ Развитие на науката в Казахстан в периода на независимост
СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
18–30: В. Божилова / V. Bojilova– Валидирането на компетентности при възрастните – съвременна насока в развитието на образованието /
Validation of Competences in Adults – Contemporary Trends in Education
31–42: П. Балкански / P. Balkansky– Личностен и професионален профил на мениджъра в образованието /
Personal and Professional Profi le of the Manager in Education
95–114: Г. Цоков / G. Tzokov – Стратегически приоритети в управлението на съвременното училищно образование /
Strategic Priorities in Management of Contemporary School Education
115–124: В. Гюрова / V. Gyurova – Учителят като обучаващ възрастни /
Teacher as Teaching Adults
211–223: Л. Милков / L. Milkov – Професионална насоченост на личността и осъзнатост на мотивите за избор на бъдещата професия /
A Person’s Professional Aspirations and Acknoledgement of Its Motives when Choosing Future Profession
224–234: П. Паризов / P. Parizov / Ал. Апостолов / Al. Apostolov – Стратегия за комплексна рехабилитация на хора с увреждания
в условията на пазарна икономикa /
Comprehensive Strategy for Disabled People Rehabilitation in a Market Economy Situation
235–254: Р. Пенкова / R. Penkova – Как учителите оценяват професионалната си подготовка и допълнителната квалификация /
How Teachers Assess Their Own Preservice and In-service Professional Qualifi cation
255–269: Б. Теодосиева / B. Teodosieva – Самооценка и трудности в развитието при деца и юноши на разведени родители /
Self-assessment and Developmental Diffi culties in Children and Adolescents of Divorced Parents
287–314: Св. Апостолова-Калоянова / Sv. Apostolova-Kaloyanova – Национална квалификационна рамка на Република България в контекста на Рамката на квалификациите в европейското пространство за висше образование и Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот (сравнителен анализ)
/ Bulgarian National Qualifi cation Framework in the Context of Qualifi cation Framework of the European Higher Education Area and the European Qualifi cations
Framework for Lifelong Learning (Comparative Analysis)
315–327: A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / G. Abdiraiymova / Г. Абдирайимова –
Transformation of Kazakhstan System of Higher Education in the Context of Globalization /
Трансформация на системата на висшето образование в Казахстан в условията на глобализация
328–341: В. Зелеева / V. Zeleeva – Педагогическа подкрепа на развиването на комуникативна култура у студентите по време на феноменологическо интервю
/ Pedagogical Support Of the Self-Determination of Communicative Culture of Students in Phenomenological Interview
342–349: Р. Бенчева / R. Bencheva – Ролята на вътрешноучилищните медии и PR за подобряване информационната среда на училищния мениджмънт /
The Role of the Interschool Media and PR Services in Improving the Information Environment of School Management
383–396: В. Гювийска / V. Gyuviiska / Н. Цанков / N. Tsankov – Концептуализация и/или технологизация на идеята за смесено обучение (класическо и електронно) във висшето училищe /
Conceptualizing and Technologizing of the Idea of Mixed-Classical and E-teaching in Higher Education
397–412: Н. Герджикова / N. Gerdzhikova – Роля на емпиричните педагогически изследвания за реализирането на образователните политики в основното училище (I–VII клас) / The Role of the Empirical Educational Research for the Implementation of Educational Policies in the Compulsory School
413–416: Я. Рашева-Мерджанова / Y. Rasheva-Merdzhanova – Научната рецензия като продукт на оценяване и като сродяващ духовен опит /
Scientific Presentation as a Subject to Assessment and as an Allying Spiritual Experience
511–546: Н. Цанова / N. Tsanova / Н. Райчева / N. Raycheva– Вътрешното оценяване – нормативен, съдържателно-технологичен и прогностичен аспект
(на примера на обучението по биология) / Internal Assessment – Normative, Contenttechnological and Prognostic Aspect (Applied to Biology Education)
547–577: С. Николаева / S. Nikolaeva – Социалната педагогика като практика: дискурсивен анализ на българския опит /
Practical Dimensions of Social Pedagogy: Discourse Analysis of Bulgarian Realities
ЧУЖД ОПИТ / EXPERIENCE
165–176: Т. Гоцевски / T. Gotsevski – Компоненти на добра практика в образованието и обучението за предприемачество /
Components of „Good Practice“ in the Field of Education and Entrepreneurship’s Training