Д-р Ралица Велева
Университет за национално и световно стопанство
https://doi.org/10.53656/str2022-3-2-edu
Резюме. В настоящата статия се представя анализ на комплексни показатели, които се наблюдават от националната и европейската статистика, имащи отношение по темата за връзката между бедността и степента на образованост на населението. Изследването обхваща 5-годишен период (2016 – 2020 г.) и всички държави членки на Европейския съюз. Изследването се надгражда с корелационен анализ на перманентен риск от бедност и рано отпаднали от образователната система в България със същия времеви обхват. Целта е да се откроят силата и посоката на връзките и зависимостите между тях. Въз основа на изследваните показатели се потвърждава авторовата теза за образованието като ключов фактор за намаляване на бедността в България.
В изследването се прилага аналитичен подход, който се основава на съчетаването на анализ на литературни източници и изследване на документи, но в основна степен се използват сравнително-съпоставителен емпиричен и корелационен анализ. За целта на изследването са възприети три групи основни показатели: комплексни, образователни и индикатори за бедност.
Ключови думи: образование; благосъстояние; бедност