Проф. д-р Светлана Димитракиева
Технически университет – Варна,
Висше военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“
Гл. ас. д-р Кристиана Атанасова
Висше военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“
Гл. ас. д-р Огнян Костадинов
Висше военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“
https://doi.org/10.53656/str2023-3s-11-poo
Резюме. Трамповото корабоплаване работи в силна конкурентна среда и принципно се счита за икономически модел на свободна търговия. Водният транспорт осигурява доставката на суровини и дистрибуцията на готова продукция в международната търговия. Основната задача пред водния транспорт е да осигури надеждност на доставките на цени, които, от една страна, да са рентабилни за превозвачите, а от друга страна, да стимулират международната търговия. В тази връзка превозвачите предприемат различни мерки за подобряване на предлагането. Една от мерките, които са в постоянно развитие, е организацията на корабоплаването. Известно е, че при добра организация и сътрудничество в корабоплаването се постигат по-добри резултати, които са в полза на всички – превозвачи и товародатели. Корабособствениците са в постоянен процес на обновление на своя флот и организация на управление на флота. Организационните форми са различни, но някои от тях засягат приложението на Договора за функционирането на Европейския съюз. Настоящата публикация разглежда пуловете в трамповото корабоплаване и тяхното съответствие с оглед на чл. 101 от Договора за функционирането на Европейския съюз. Темата е недостатъчно изследвана и представлява интерес от теоретичен и практически характер.
Ключови думи: пулове в трамповото корабоплаване; свободна конкуренция в корабоплаването; Договор за функциониране на ЕС