Доц. д-р Цвета Делчева
Тракийски университет – Стара Загора
https://doi.org/10.53656/ped2023-2.02
Резюме. Очакванията към съвременното висше училище са да бъде адекватно на потребностите на младите хора от знания, свързани с реалния живот. Съдържанието на учебните програми следва да отчита профила на студентите, които се обучават по тях, както и да се синхронизира с цялостната подготовка, получена преди това – в системата на средното образование. В статията се поставя акцент на междупредметните връзки и формиране на умения за прилагане на знания за историческото развитие на проблема за правата на децата чрез учебната дисциплина „История на педагогиката и българското образование“. Проучват се целенасочено получени от бъдещите педагози в училищна среда, както и в резултат на личен опит, знания за човешките права, в частност – и за правата на децата. Представя се профил на студент в Педагогическия факултет при Тракийския университет – Стара Загора, в резултат на който се разработва и добавя нова тема в учебната програма – „Педагогическата практика на Корчак в контекста на конвенцията за правата на детето“. Представянето на детските права чрез педагогическите идеи и практическата дейност на видния хуманист ще доведе до по-задълбочено усвояване на знания и формиране на компетенции за практикуване на професията на педагогическия специалист в рамките на правните и етичните норми.
Ключови думи: Януш Корчак; права на детето; история на педагогиката