КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ
ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
За ранните преводи на разказитена Йордан Йовков и тяхната рецепция в полския културен контекст
Галя Симеонова-Конах
Университет „Адам Мицкевич“ – Познан
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-1-polski-y
Резюме. Статията е посветена преди всичко на първите преводи на разказите на Йордан Йовков в Полша и някои проблеми, свързани с рецепцията на преводната литература в чужда културна среда…
виж повече
ЕЗИКОЗНАНИЕ
South Slavic-Ukrainian Phonetic and Graphic Variability in Religious Monuments of the 14th–15th Centuries
Inna Tsaralunga
Khmelnytsky National University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-2-slav.ukr
Abstract. As a result of the analysis of liturgical texts of the 14th–15th centuries created in the territory of Ukraine, expressive signs of interaction between the Old Bulgarian graphic and spelling system and the Ukrainian folk speech are recorded…
Времето като абстракция – аспекти и проблеми на темпоралността в лингвистичните изследвания
Енчо Тилев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-3-time.ling
Резюме. Предмет на изследване в настоящата статия е времето като абстракция…
ВИЖ ПОВЕЧЕ
МЕТОДИКА
Интертекстуални мотивни гнезда при интерпретация на темата „Обществото и Властта“) от учебното съдържание по литература за XI клас (общозадължителна и профилирана подготовка, модул
„Диалогични прочити“)
Стефка Караиванова
Департамент за информация и повишаване квалификацията на учителите
Тракийски университет – Стара Загора
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-4-liter-inter
Резюме. Тази статия си поставя за цел да интерпретира интертекстуалните мотивни гнезда по темата за „Обществото и Властта“ – част от учебното съдържание по литература за XI клас, като обединява текстове от общозадължителна и профилирана подготовка, модул „Диалогични прочити“…
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Писането на есе като компетентност. Какво и как оценяваме
Александър Панов
Институт за литература – БАН
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-5-esseev
Резюме. В статията се анализират проблемите за измерване и оценяване на компетентностите при писането на един от основните жанрове ученически текст – есето…
ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Новите учебници по литература за ІХ клас от съдържателна и дидактико-методическа гледна точка
Валентин Стоянов
Средно училище „Св. Климент Охридски“ – Пещера
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-6-school.lit
Резюме. Чрез сравнителен и контент анализ статията обсъжда начините, по които е представена поемата „Дон Жуан“ на Байрон в новите учебници за ІХ клас…
ВИЖ ПОВЕЧЕ
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Равнище на формираност на социолингвистичните и социокултурните компетентности на учениците в началния етап на основната образователна степен през погледа на родителите
Теодора Вълева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-7-socio.primary
Резюме. Статията представя анкетно проуване сред родители на деца в началния етап на основната образователна степен, чиято цел е да даде информация за равнището на формираност на социолингвистичните и социокултурните компетентности на малките ученици…
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Интеркултурният диалог, овладяван чрез обучението по български език
Полина Заркова. Развиване на умения за участие в интеркултурен диалог чрез обучението по български език. София, СИЕЛА, 2019 г., 310 с.
Ангел Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-8-inter.bg
В мъчителното очакване на последната победа на живота
Предговор към книгата Константинов, К. Птица над пожарищата.
София: Коралов и Сие, 2020
Владимир Игнатов
9. ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-9-kons.kons
ВИЖ ПОВЕЧЕ
Обзор на лекторията „Българската литературна критика – позиции“
Александра Антонова
Институт за литература – БАН
https://doi.org/10.53656/bel2021-1-10-bg.critics