„Добрите учители са основата на едно училище. Когато учителите са подготвени, те изискват – от себе си, от учениците и от директора.“ Това са думи на директора на СУ „Антим I“ в Златоград Емилия Юрчиева. Тя посочва къде успешните екипи търсят решение на един от сериозните проблеми пред съвременното образование – как да се мотивират учениците и да се повиши нивото на обучението.
Петя НИКОЛОВА
Средното училище в Златоград, което съхранява традицията в образованието, чества 170-годишен юбилей през 2022 г. Пътят на просветата тръгва от 1830 г., когато в двора на една от най-ранните църкви в Родопите – „Успение на Пресвета Богородица“, се открива килийно училище. А през 1852 г. отваря врати Взаимното училище и поставя началото на светското обучение.
И днес Златоград пази просветата с желанието и ентусиазма на възрожденците. Ако някой се
усъмни в това, нека отиде във Взаимното училище, преобразувано в Музей на просветното дело. Там може да види единствената музейна сбирка на просветното дело в Средните Родопи, както и макет на сградата – образец на българската възрожденска архитектура, направен през 1987 г.
от ученичката на СУ „Антим I“ Нина Петкова. Сред експонатите се намира и най-старият писмен паметник от родопското възраждане – „Златоградски писмовник“ от 1852 г., за който се твърди, че е доказателство за началото на родопската възрожденска култура. „Тази култура продължава да се развива и днес – отбелязва Емилия Юрчиева – благодарение на това, че в Златоград живеят напредничави родители, които открай време държат на образованието на децата си.“
Съзнанието и на родителите, и на учителите, че са две еднакво важни страни, прави устойчив образователния процес в Златоград. „Ние – и като родители, и като учители, се познаваме – пояснява директорката на СУ „Антим I“. – И ако не сме родители, сме приятели. Затова всички се грижим за нашите деца“. И така е повече от век. Преди 170 години Взаимното училище се основава по инициатива на хората от града, построява се с техния доброволен труд и съществува на тяхна издръжка. Не е случаен фактът, че днес на входа му са отпечатани думите на Константин Иречек: „У българите просвещението не е нещо, наложено от правителството, но народът сам се старае да се просвещава и усъвършенства“. Светското обучение във Взаимното училище е двугодишно и прилага Бел-Ланкастърския метод – по-големите и по-напреднали ученици помагат на по-малките.
„Днес учителят играе друга роля“, твърди директорката на Емилия Юрчиева. И уточнява, че той „трябва винаги да бъде „в час“ с учебните програми, със съдържанието на учебниците, да не пести енергията си и да не си позволява да остава на нивото, на което е бил преди 10 години. При толкова много заобикаляща ни информация, учителят трябва да я събере и да я поднесе по такъв начин, че ученикът да запомни повече от половината. Да остане в главата му нещо, което ще му върши работа.“
Хората в Златоград разказват, че когато основават Взаимното училище, няколко пъти родителите отхвърлят предлаганите учители, защото не са на необходимото високо ниво. Сравнение правят с учителите в Цариград, където учат децата на по-заможните родопчани. Непрекъснатите контакти в сферата на търговията и занаятите със съседна Гърция и тогавашната Турска империя налагат необходимостта от знания и умения. „Още оттогава става ясно, че добрата подготовка винаги е мотивиращ фактор. СУ „Антим I“ предлага добра подготовка“, казва Емилия Юрчиева. И учениците редовно постигат високи резултати. „Но е необходимо учителят да бъде много добре подготвен. Интересът на децата се повишава от учителя“, допълва директорката и дава за пример часовете за занимания по интереси. В СУ „Антим I“ са сформирани 15 групи.
„Учениците искат да се изявяват. И когато учителят им предостави тази възможност, а учебното съдържание се доближи като форма до техния интерес – да бъде трансформирано във вид на народна песен, която да изпеят, или на скеч, който да изиграят, значително се повишава усвояването на материала“, категорична е Юрчиева.
Директорката разказва, че при посещението си в училище в побратимения на Златоград гръцки град Хрисуполи вижда как напълно здрави маси и столове се подменят, защото всяка година материалната база се възстановява. „Вече и при нас разполагаме със 100% нова материална база – казва тя. – Много ни помагат националните програми и проекти, но и това засяга учителите. Ако са добри, те държат и базата да отговаря на изискванията им, а директорът не може да не се съобрази с желанията на учителите.“
И докато посетителите на Музея на просветното дело в Златоград могат да се снимат пред читанката за четвърто отделение на Тодор Влайков от 1908 г., да седнат зад дългите маси с подредени мастилници и пера и да се пренесат в онова време на просветителски порив и жажда за знания, днес учениците търсят отговора на въпроса: „Защо, госпожо, трябва да учим това?“.
За директорката на СУ „Антим I“ в Златоград отговорът е ясен: „Само знанията не са достатъчни. Трябва да се развиват и да се прилагат умения. И това всъщност е мотивацията – да убедим учениците, че не всичко, което им преподаваме в час, е само по някаква наредба или по някаква програма. За децата е важно да разберат как ще приложат знанията си.“
В гимназията има една професионална паралелка по дуалната система – „Изпълнител на термални процедури“. Екипът непрекъснато търси възможните допирни точки с бизнеса в града, за да намери най-адекватната професия за учениците. Според Юрчиева бизнесът проявява интерес и подкрепя образованието, но от споделеното впечатление на учителите „учениците едва в XI клас разбират ползата от професионалното направление“. До X клас преобладаващо се изучават общообразователни предмети и малка част от часовете са по професионална подготовка, което пречи на мотивацията на децата. Повечето от тях все още предпочитат профилираните паралелки. „Въпреки че имаме ученици и от региона на Кърджали, броят на децата е малък – казва директорката. – За да имаме пълна професионална паралелка, трябва да мотивираме не само учениците, но и техните родители, и да предложим желана професия.“
През новата учебна година СУ „Антим I“ кандидатства за иновативно училище. На провела се среща по НП „Иновации в действие“ учениците се срещат със свои връстници от две иновативни училища – от Казанлък и от Русе. И след като се представят изключително добре, разбират, че тяхното училище прилага в дейността си иновативни практики. Споделените от децата впечатления радват директорката и тя отбелязва с удовлетворение, че две поредни години СУ „Антим I“ е домакин на Националното състезание по речеви и комуникативни умения на английски език, като и двата пъти състезанието се провежда онлайн. Но тъй като и учителите по информационни технологии са добри, представят отлично както училището, така и града. „Бъдещето на града е част от мисията на Средното училище. Един от нашите девизи е „Бъдеще с памет“ – казва Емилия Юрчиева. – Всеки ден се стремим да формираме от учениците личности, които с всеотдайност да развиват просветителските традиции на Златоград.“
Църквата „Успение Богородично“ в града се намира на една пешеходна пътека разстояние от Основното училище, което носи името на Васил Левски и отговорността да осигури базовите познания на учениците от I до IV клас.
В двора на църквата с непрекъснато отворени врати е Килийното училище, с пясъчните си сандъчета вместо тетрадки. Всеки посетител е добре дошъл. Трябва да наведе глава, за да влезе в малката стая, събрала всичко необходимо на тогавашните ученици. Непрекъснато отворени са и вратите на Основното училище. Дори през ваканциите от спортната площадка или от стаите, в които се провеждат летни занимания, се чуват детски гласове. За най-любознателните, които изкачват почти отвесния хълм в другия край на града, за да се изправят срещу каменния барелеф на Атанас Михайлов – Антим I,
също няма изненада – големите порти на Средното училище са отворени. Зад тях звучат не само гласове, но и музикални инструменти. Образованието в Златоград наистина е традиция, която се пази от учители и родители с желание и последователност.
Първопроходци
Първият учител в Килийното училище в Златоград е местен – Ангел Киряков, и в междучасията, въпреки че като официален език се използва гръцки, чете на учениците Неофитовото евангелие на български език. С името му се свързва и най-ранното писмено свидетелство от Възраждането в Родопите – „Златоградски писмовник“ от 1852 г. Документите показват, че български език, като отделен предмет, започва да се изучава от 1855 г. Важна роля за разпространението на светското образование в Златоград и региона изиграва и Яков Змейкович, пристигнал в града през 1880 г., учил заедно с Васил Левски и Тодор Каблешков.
Експедиционен отряд „Орфей“
През 80-те години в Средното училище „Антим I“ учениците са привлечени от изключително полезния за разширяване на познанията и придобиване на конкретни умения експедиционен отряд „Орфей“. Експедиционните отряди са вид ефективна извънкласна форма с много занимания, лагери и подготовка. В тях има разнообразни групи – по фолклор, етнография, археология, архитектура. Една от важните цели е децата да изучават и съхраняват ценностите на родния си край. В отряда се влиза, ако ученикът докаже с какви свои умения може да допринесе. А се излиза с широки познания по народознание, но и с придобити специфични умения за ориентиране, оцеляване и преодоляване на трудности както в природата, така и в живота. Ръководител на Експедиционния отряд, станал пет пъти републикански първенец, е учителят по история Светлозар Пехливанов.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg