Започва кандидатстването за включване в Списъка на иновативните училища
Училищата вече могат да подават своите проекти, за да бъдат включени в Списъка на иновативните за учебната 2023/2024 г. Срокът за кандидатстване е 31 януари 2023 г. на адрес ischools.bg, съобщават от МОН. Кандидатства се само с електронен формуляр. Общо 542 са училищата у нас със статут на иновативни през учебната 2022/2023 г., като броят им нараства с 32 спрямо предходната учебна година.
В Списъка могат да влязат държавни, общински и частни училища. Училищните проекти трябва да бъдат предварително одобрени от Педагогическия съвет, от Обществения съвет и от родителите на учениците, които ще бъдат включени в иновацията.
Иновативните елементи могат да бъдат в методиката на преподаване, организацията, учебната среда, качеството на образованието, учебното съдържание и/или в 10% от учебните планове и програми на образователен етап. Формулярите с описаната иновация се подават онлайн. Всеки проект ще бъде разгледан от членовете на Комисията за иновативните училища към министъра на образованието и науката. Предложението за приемане на Списък на иновативните училища за следващата учебна година се внася за одобрение в Министерския съвет от министъра на образованието и науката.
Целта на Програмата за иновации в средното образование е създаване на мрежа от иновативни училища в България в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование. Избраните училища трябва да създадат и споделят материали, така че другите образователни институции да могат да научат за съответната иновация и за стъпките, които трябва да предприемат, за да я мултиплицират и/или адаптират.
В насоките за кандидатстване се посочва още, че всяко училище кандидатства само с един проект за иновации, който може да включва множество елементи и иновативни направления. Периодът на проекта може да бъде от 1 до 4 учебни години, започвайки от 2023/2024 г.
Освен описание на иновацията е необходимо да се представят коректни индикатори за измерване на постиженията, предвидени дейности за квалификация на педагозите, мерки за управление на прехода и преодоляване на съпротивата срещу иновацията, дейности за изграждане на ефективни професионално-учебни общности, включване на външни ресурси (родители, НПО, спортни организации и др.) в изпълнение на проекта, както и наличие на коригиращи мерки в случай на неочаквани промени.
Критериите за оценяване на училищните проекти за иновации са ясна и конкретна цел на проекта, свързана с повишаване качеството на образованието; съответствие на предложените дейности с целите в проекта; възможност за проследяване на въздействието от иновацията върху качеството на образованието; измеримост на очакваните резултати; приложимост на иновацията и възможности за мултиплициране; съответствие с изискванията в ДОС за учебния план, за организацията на дейностите в училищното образование и за общообразователната подготовка.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg