В СУ „Любен Каравелов“ – Пловдив, залагат на широка родителска подкрепа за успешно образование
Петя НИКОЛОВА
Сукманите им с гайтани и шевици, косите им прибрани в дълги кърпи, закичени с червени рози, лицата им грейнали, а погледите им – горди. Сякаш Пирин планина изведнъж се изпречва пред теб и не съумяваш да понесеш красотата ѝ. Така въздействат момичетата, събрали се в залата на пловдивското Средно училище „Любен Каравелов“ в края на февруари.
Представя се интердисциплинарният урок, посветен на Пиринската фолклорна област. Гости са представители на общността, ангажирана с образованието – родители, учители, ученици. Урокът е част от STEAM обучението в училището и се осъществява след продължителна и сериозна подготовка. „Пренесохме се в Пирин планина – споделят от СУ „Любен Каравелов“. – Опознахме диалектните форми на езика, направихме ревю на автентични пирински носии и се нагледахме на красотата на пиринчанки!“
Програмата на урока е богата. Има изпълнения на обработени песни и песни с клавир, представяне на ансамбъл „Пирин“. Организира се изложба на шевицата и носията, както и игра с въпроси за Пиринската фолклорна област. Учениците слушат изпълнение на тамбура и дори правят драматизация на баснята „Щурец и мравка“. В организацията на урока се включват не само децата от IV клас с класен ръководител Петя Робева, но и ученици от прогимназиален и гимназиален етап. Помагат учителите по БЕЛ Лидия Бакалска и по география Габриела Георгиева, както и всички специалисти по музика с главен учител Мария Найденова.
В СУ „Любен Каравелов“ музиката е всекидневен стимул, отношение към учебния процес и възможност за изява. Освен като основен предмет тя присъства в разширено изучаване и в проектно базираното обучение. Четвъртокласници провеждат музикален урок в репетиционната зала на Пловдивската филхармония. По време на срещата със симфоничния оркестър те наблюдават как музикалните инструменти от картинките в учебниците „оживяват“. Това провокира въпроси към учителя им по музика Чайка Милушева и професионалистите от филхармонията.
„Изявите стимулират развитието на децата, като им предоставят цел, за която да се подготвят предварително, а впоследствие да работят в екип и да планират стъпките – казва Божидара Илиева, ръководител направление ИКТ в училището. – По този начин изграждат у себе си толерантност, емпатия, лидерски качества и придобиват увереност, която, от своя страна, ги мотивира да участват в състезания и конкурси.“ Затова децата на СУ „Любен Каравелов“ печелят непрекъснато отличия. От тазгодишното издание на „Орфееви таланти“ Групата за автентичен фолклор с ръководител Виолета Щерева се връща със „Златна лира“ и статуетка. „Златна лира“ получават и ученичките Кристияна Генчева от XА клас, Кристияна Златанова от IXА клас и Аделина Налбантова от XIА клас.
Но освен че насърчава изявите на своите ученици, екипът на СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив се стреми те да се случват пред публика, за да могат и родителите да се чувстват приобщени към образователния процес. „Урокът, посветен на пиринския фолклор, е първото по рода си фолклорно представяне, част от поредица от интердисциплинарни STEAM събития пред гости, които сме планирали“, пояснява Божидара Илиева.
Чрез ангажиране на родителите и цялата училищна общност към целите на обучението пловдивското средно училище търси пряк път към успешната финландска образователна система. С нея се запознават отблизо директорът Славка Щерева и учители по време на посещение по програма „Еразъм+“. Влизат в училища не само в столицата на Финландия, но и в по-малки и отдалечени райони на страната.
„Образователната система на Финландия е успешна не толкова заради базата, която държавата осигурява на всички училища, без значение къде се намират те, или заради учебните помагала, колкото заради нагласите и ценностите, които финландците имат – споделя впечатленията си Божидара Илиева. – За тях образованието е ценност и всички се стремят да възпитават у децата това разбиране. Във всяко училище, което посетихме, видяхме самостоятелни, самоконтролиращи се ученици с вътрешна мотивация за учене, които са подкрепени от учителите им в училище, от родителите им и от цялата общност.“
Илиева разказва, че за да бъде автономно едно училище, както е във Финландия, и само да решава как да работи, е необходимо родителите и цялата общественост да имат доверие в него като институция. „Именно това са основните неща, с които се завърнахме в нашето училище – казва тя. – Добри партньори сме с родителите, но искаме да задълбочим това партньорство и доверието помежду ни да се предаде на цялата общност. В момента подготвяме дискусионна среща, в която очакваме да се включат партньорски училища, родители, ученици, общността и представители на Общината. Имаме какво да споделим и да обсъдим заедно в името на децата ни.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg