28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ в Габрово.
Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ в Габрово ще посрещне учебната 2023/2024 година с нова зелена специалност – „Възобновяване на енергийни източници“. „Климатичните промени водят до много бедствия и катастрофи. Неслучайно в Европейската година на уменията – 2023 година, решихме да въведем нова специалност със зелена кауза, която да подготвя младите хора за това как да не се стига до природни катаклизми“, разказва директорката на гимназията Корнелия Мотова.
Специалността е представена пред родители и ученици в тематичния Ден на отворени врати за цялата област Габрово, а интересът към нея отсега е доста голям. Денят не е случайно избран. Той съвпада с отбелязването на Деня на Земята. Именно затова ръководството на училището решава да представи тогава резултата от работата на учениците си по кампанията „Подкрепи Земята“.
Инициативата за нея е изцяло на децата и е насочена към опазване на околната среда и борбата с климатичните промени. Под надслов „Да направим от лимона лимонада“ учениците представят 2-метрова скулптура на земното кълбо, заобиколено от 24 човешки фигури, хванати за ръка. Всичко това е изработено само от рециклирани материали. 24 са паралелките в гимназията, а през новата учебна година човешките фигури ще станат 25, като към тях се присъединява и новата специалност – „Възобновяване на енергийни източници“. И за да бъде празникът на Земята отбелязан подобаващо, „Гората.бг“ подари на училището 2023 плодови дръвчета дюли и храстчета малини, които са раздадени на ученици, родители и граждани. За всеки посетител има и чаша лимонада. „Възобновяване на енергийни източници“ е третата зелена специалност в списъка на гимназията заедно с „Електрически превозни средства“ и „Електрообзавеждане на производството“.
Като иновативно училище, ръководството на гимназията предлага изработването на технология за промяна на формата на обучение на учениците от втори гимназиален етап. За да задоволят потребностите на бизнеса, желанието на учениците и предпочитанията на родителите, формата на обучение след X клас е променена от дневна в дуална. Иновацията се осъществява успешно вече трета година поред в специалностите „Мехатроника“, „Автотранспортна техника“ и „Промишлена електроника“. Практическото обучение в реална работна среда в XI клас се осъществява в рамките два дни – понеделник и вторник, а в XII клас дните са три – сряда, четвъртък и петък.
„Около 30% от учениците след завършване на образованието си продължават да работят във фирмите, където са били на практика“, отчита Корнелия Мотова.
Гимназията в Габрово е сред първите училища, които въвеждат дуалната система на обучение и започват да работят по австрийския модел. За успешното му реализиране директорката благодари на представителите на местния бизнес.
„При нас дуалното обучение е ориентирано към нуждите на пазара на труда и потребностите на учениците. Когато тези две неща се съчетаят успешно, се изграждат корпоративна култура и принадлежност към фирмата. Работодателите, с които работим, имат отношение към учениците и помагат за приобщаването им към живота на фирмата, която са избрали. При нас обучението се случва изцяло с подкрепата на бизнеса в Габрово. Самите фирми са активни и търсят кадри“, разказва директорката.
В училището работят с учениците от VIII до X клас и по проекта „Подкрепа за дуалната система на обучение“, по който се реализират дейности за обучение по чужд език по професия и специализирана професионална подготовка. По този начин в XI клас учениците са напълно подготвени да преминат към дуална система на обучение. Реализират се и обучения на преподаватели по професионална подготовка. Те се осъществяват съвместно с представители и наставници от фирмите партньори. „Проектът при нас е изключително работещ и добавя ефективна стойност към обучението на възпитаниците ни“, отбелязва моята събеседничка. Категорична е, че дългосрочната им цел е да увеличават обхвата на специалностите, в които осъществяват дуална система на обучение.
През настоящата учебна година възпитаниците им са 592, като 244 от тях се обучават в дуална форма. Специалностите, които традиционно предлагат, са „Компютърна техника и технологии“ и „Приложно програмиране“. По тях в областта на компютърните науки училището си партнира с Природо-математическата гимназия „Акад. Иван Гюзелев“ в Габрово. Другата специалност, с която много се гордеят, е „Мехатроника“. За нея си сътрудничат с Техническия университет – Габрово, включително и в разработването на учебните програми по предмета. Тя е сред първите специалности с дуална система на обучение. Училището си партнира с 20 фирми в областта на машиностроенето на територията на област Габрово.
„Това е част от иновативното развитие на гимназията ни. Ние сме училище, което развива устойчиви партньорства в областта на образованието, науката и бизнеса. Създадохме Иновативен съвет, в който си партнираме с представители на науката от Техническия университет – Габрово, и работодатели, при които осъществяваме практическо обучение в реална работна среда“, обяснява директорката.
Като Център за високи постижения в областта на професионалното образование и обучение, гимназията в Габрово си е поставила за цел да развие зелените технологии, за да могат активно да се включат в цифровизацията, дигитализацията, трансформацията и борбата с климатичните промени. „Това е част от интелигентната стратегия за иновативно развитие на община Габрово“, казва директорката. Училището ще продължи да се развива в областта на компютърните науки, като ще концентрират усилията си в надграждане и доразвиване на традиционните си специалности – „Компютърна техника и технологии“ и „Приложно програмиране“. Работят усилено по Националната програма на Министерството на образованието и науката „ИТ умения и кариера“ – модул „ИТ умения на бъдещето“.
Към момента вече са разработили образователни ресурси, учебна програма и съдържание по въвеждането на нов учебен предмет – „Разработване на мобилни приложения“. Проектът е одобрен от МОН и се реализира съвместно с голям мобилен оператор и Техническия университет – Габрово. Съвместно с Университета вече са обучили четирима учители, които от следващата учебна година ще могат да преподават новия предмет. Той ще се изучава както в разширената професионална подготовка на възпитаниците им от специалността „Приложно програмиране“, така и в допълнителните факултативни учебни часове. Хорариумът за часовете е 72 за теория и 144 – за практика.
„Идеята за новия предмет е свързана с реализирането на проекти като „Умен град“, „Умно училище“, интелигентни транспортни системи“, обяснява моята събеседничка. В дългосрочен план си е поставила разработката на мобилни приложения, които да направят училището им умно по модела „Умен град“.
Идеята е чрез технологиите да се улесни всекидневието им. Компютърни разработки могат да помагат за ориентиране на учителите в сградата на школото – кой кабинет къде се намира например. Зад гърба си възпитаниците на професионалната гимназия имат разработка на компютърна игра със специалностите, които се предлагат при тях и учебната програма.
В гимназията в Габрово имат и разнообразни клубове по интереси. Техният брой е внушителен – цели 25. Сред тях са традиционните за всяко училище вокални групи, танцови формации, клубове по различни спортни дисциплини, като футбол, баскетбол, волейбол. Но също така имат и клуб за начално военно обучение, духов оркестър и ученически гвардейски отряд. „Цялата идея на богатия училищен живот е да привлечем учениците към училищната общност, да им помогнем да подобрят уменията и организационната си култура. Желанието ни е да ги научим на отговорност, толерантност и принадлежност“, разказва директорката.
Гимназията работи активно и по програмата „Еразъм+“. От тази учебна година имат акредитация в сферата на професионалното образование и обучение с валидност пет години. Ученици и учители използват всяка възможност за обогатяване на опита и професионалните умения. По програма за мобилност например от 26 март до 12 април в гимназията пристигат петима ученици от Франция, за да реализират практическото си обучение. Интересното е, че учениците влизат и в часовете по общообразователна подготовка – английски език и физическо възпитание и спорт.
По време на престоя им отбелязват и Деня на Еразъм, в който успешно представят различни педагогически практики и иновативни методи на преподаване.
Благодарение на многобройните мобилности се заражда и идеята за „евроклас“. „Цял клас, а не отделни ученици, ще проведе 14-дневно практическо обучение в пет европейски страни“, разказва Корнелия Мотова. Това ще се случи през следващата учебна година, а най-вероятно класът, който ще проведе практиката си в Европа, ще бъдат единайсетокласниците от специалността „Автотранспортна техника“.
„Стремим се да поддържаме статута си на Център за високи постижения в професионалното образование и обучение. Очакванията към тези центрове са да балансират държавния план-прием, да предлагат иновативно обучение, което, от една страна, да бъде привлекателно за ученици и родители, но в същото време и ефективно“, обобщава Мотова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg