Педагози от детски градини и училища обмениха добри практики по време на VII кръгла маса „Популяризиране на опита на училищата и добрите педагогически практики в образователните институции от областите Велико Търново, Варна, Габрово и Русе“, организирана от РУО – В.Търново.
„Благодарна съм на началниците на регионални управления във Варна, Русе и Габрово, които се отзоваха и информираха своите училищни екипи. За мен това партньорство е важно – каза пред „Аз-буки“ началникът на РУО – Велико Търново, инж. Розалия Личева. – Целта на кръглата маса е създаване на контакти и мрежа от училища на регионален принцип. Обогатяването им с добрите практики, споделяне на опит в различни направления, придобиване от учителите на умения и увереност за презентиране“.
Тя допълни, че Образователният инспекторат е развил някои от практиките, представени на предходните издания на кръглата маса, като свои политики. Пример за това е STEM пътеводителят на образователните институции в областта.
Форумът се проведе в обновената конферентна зала на ПГСАГ „Ангел Попов“. Добри практики в обучението на ученици и деца споделиха педагогически и непедагогически специалисти от 9 училища и 7 детски градини. „Дигитализация в строителството“ е темата на презентацията на зам.-директора по учебната дейност в ПГСАГ „Ангел Попов“ Катерина Гечева.
„Целта на иновацията, която представяме, е процесът на строителство да се разглежда като цялостен 3D модел, съставен от последователни технологични операции и процеси. Към този момент учениците ни изучават ПИМ проектиране, но дигитализацията на строителството го надгражда – обяснява инж. Гечева. – В училище учениците се учат да разработват проекти, да правят количествено-стойностни сметки, да изчертават различни видове детайли. Целта ни е, когато попаднат в реална работна среда, да могат да правят 3D модел на сградите. Това ще улесни работата както при проектирането, така и при строителството.“
Иновацията ще се прилага при ученици от IX до XII клас и отговаря на изискванията на сектора. В нея ще се включат Камарата на строителите в България и Камарата на архитектите. „Няма друг шанс да се доближим до реалната работна среда, освен да работим в партньорство с браншовите организации. Иновацията ще даде възможност учениците да бъдат по-подготвени и да имат по-добра реализация след като завършат“, казва още инж. Гечева.
Десислава Котова от 40. ДГ „Детски свят“ във Варна показва как модерната технология и иновативните средства подпомагат терапевтичния процес при децата със специални образователни потребности в масова среда. Тя представя идеята за различните методи, като приказкотерапия и използването на лего конструктори, за получаване на полезни умения.
„С помощта на съвременните технологии, които използваме в градината, съумяваме да направим общи игри и педагогически ситуации, които позволяват на децата със специални потребности да участват активно в образователния процес, а на останалите – да развият идеята за приобщаване, да се научат на толерантност“, споделя учителката. И уточнява, че в ДГ „Детски свят“ има 21 деца, които получават допълнителна подкрепа. Котова дава за пример, че правят вариация на обърната класна стая, използвайки и мултитъч дисплей.
Под менторството на преподавател децата в норма влизат в ролята на учители на деца, които имат специални потребности. Миналата година започват работа и с лего комплекти, които дават възможност чрез метода на игра малчуганите да научат полезни умения. Разиграват и реални ситуации в ежедневието. Например с помощта на лего децата научават какво е спирка, какво се чака на нея, как се стига до някоя важна сграда.
За малчуганите от аутистичния сектор прилагат мултисензорна програма под формата на специфични слушалки, на които е подбрана музика, която се прилага допълнително към терапията им. По думите на Котова внедряването на технологиите е необходимост за днешното поколение. „Това е дигитално поколение, което от ранна детска възраст е с телефон и таблет в ръка. Стъпвайки в детската градина, трябва да им бъде предоставено и това, но с определена цел. Не можем да ги изолираме тотално от дигиталните устройства, но трябва да се внимава да не се развива екранна зависимост“, казва учителката
След представянето на добрите практики бе проведена дискусия.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg