Възпитаниците на 140. СУ „Иван Богоров“ проведоха производствена практика на реални работни места в Националното издателство за наука и образование „Аз-буки“ и партньорите му. „Да видиш, да ти покажат и да попиташ. Няма нищо по-полезно от усвояването на нови знания в реални условия“, споделят учениците от Х клас, професия „Графичен дизайн“.
Идеята на практиката е младите хора да се докоснат до работните предизвикателства, пред които служителите на Издателството се изправят всеки ден. Целта е подпомагането им в избора на бъдеща професия. Учениците получиха задача да подготвят собствен продукт по определени теми – текстове и графики за печатното и онлайн изданията на НИОН „Аз-буки“. Запознаха се от първо лице с работата на служителите, посетиха една от най-големите печатници в страната и проведоха беседа с практическа насоченост в Политехническия музей в София.
Практиката е част от договорените дейности, разписани в меморандум между ръководствата на НИОН „Аз-буки“ и 140. СУ „Иван Богоров“. Представяме текстове и графики на учениците, подготвени по време на практиката, с визията им за бъдещето на образованието.
Компютърните игри развиват допълнителни умения
Стефан Митев, Валери Василев и Валентин Манолов
Дълго време компютърните игри са били средство за забавление и развлечение. Но с развитието на информационните технологии се оказва, че те могат да имат и значителни ползи за образованието.
В днешно време компютърните игри се използват активно като образователно средство и носят многобройни предимства за ученето и развитието на учениците.
Игрите създават интересна и забавна среда, която привлича вниманието на учениците и ги мотивира да учат. Те предлагат разнообразни предизвикателства, които стимулират учениците да разрешават проблеми, да проявяват творчество и да развиват стратегическо мислене.
Голяма част от игрите изискват стратегическо мислене и бързо вземане на решения в дадена ситуация. Това предизвиква учениците да развиват бързи реакции и умения и да научат как да се справят с рискови ситуации и препятствия. Освен това компютърните игри могат да спомогнат за обучението чрез развиване на социални умения и сътрудничество.
Ученикът днес и утре
Камелия Любенова
Когато говорим за бъдещето, е важно да излезем извън зоната си на комфорт на най-често срещаните сценарии за съдбите ни. Много от по-развитите държави вече използват все повече технологии на учене във есекидневния живот. Но все още е трудно да се каже как точно технологията ще еволюира в полза на образованието.
С всяка изминала година ставаме все по-зависими от технологията. Сега един човек може да излезе навън само с телефона си и няма да му липсва нищо. Следвайки тази логика, образованието също ще зависи все повече от интернет и технологиите. В бъдеще няма да има нужда да закупуваме физически учебници, нито тетрадки. Всичко ще бъде онлайн – най-вероятно срещу заплащане. Ще си водим бележки в дигитална форма – чрез писане на клавиатура или с използването на графични таблети. Ще се разчита повече на индивидуалното обучение на учениците, отколкото на груповото. Вероятно и тестовете и начинът на изпитване ще се променят драстично. Социалният контакт, за съжаление, ще бъде заличен в полза на дигиталните средства за работа.
Оцеляването в дигиталната ера
Ивана Николова
Живеем в свят, в който всичко се развива бързо. България все не може да настигне развитите държави. Трябва да се инвестира в образование, развитие на технологиите, научноизследователска дейност и подобряването на качеството на живот на всички граждани.
Системата, по която се учим, е направена с цел хората да се научат да следват заповеди, да бъдат точни и послушни. Повечето ученици се чувстват затворени и стресирани в средата, в която прекарват голяма част от ежедневието си. Качеството на образованието спада заедно с интереса на учениците. Нужни са нови и иновативни начини за образование.
Бъдещето може да е по-забавно и интерактивно
Симона Спасова, Алекс Семерджиян, Петър Лютаков и Мадлена Василева
През XXI век информационните технологии имат съществено присъствие навсякъде около нас и въвеждат значителни промени в образователната система.
Игрите създават интересна и забавна среда, която привлича вниманието на учениците и ги мотивира да учат. Те предлагат разнообразни предизвикателства, които стимулират учениците да разрешават проблеми, да проявяват творчество и да развиват стратегическо мислене.
Чрез компютърните игри уроците ще стават по-интересни, ще заинтригуват децата повече, за да добият знания и умения. Идеята на образователните игри е да бъдат забавни, с пъстри цветове, герои, които да помагат със задачите, и награди след всяка задача.
Вместо да слушат или четат информация, децата могат да се включат в интерактивни преживявания във виртуални светове. Това ще ги стимулира да мислят логически, да взимат решения и да изпълняват задачи, като по този начин развиват креативност.
Също така се научават по-лесно да работят в екип, да споделят информация и да развиват комуникативните си способности. Така умело ще работят заедно в групи и с помощта на учителите си. Компютърните игри могат да бъдат на различни теми – история, наука и чужди езици.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg