Родителите са доволни. Децата се развиват, доверието става все по-голямо, няма я тази пропаст между наши и ваши и децата ни са редовни.“ Това разказва образователният медиатор Десислава Тинкова от ДГ „Пъстроцветна дъга“ във Виноградец за големия проект „Активно приобщаване в предучилищното и училищното образование“. Той се изпълнява от МОН в последните четири години по Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014 – 2020 г.
„Работя с четири деца със специални потребности, две от които са в по-тежка форма и изискват повече внимание, за да се приобщят. Откакто сме включени в Проекта, работим по-добре с тях и спечелихме доверието им. Родителите на две от децата не искаха да се включват в нито едно мероприятие, но сега не пропускат, като виждат напредъка на децата си. Едното от тях не можеше да говори, а след нашата работа свързва цели изречения и може да разкаже как е минал денят му“, споделя и Людмила Михайлова – помощник на учителя в ДГ „Чучулига“ в Плевен.
Подобни са и разказите на другите директори, учители, психолози и медиатори, включени или назначени по първия и единствен засега системен проект, насочен изцяло към детските градини – „Активно приобщаване“ (82,5 млн.лв.).
Проектът, чиито отлични резултати бяха отчетени на семинар на МОН, вече приключи, но част от дейностите му ще се изпълняват до края на годината по друг проект от Оперативната програма – „Равен достъп до училищно образование в условия на кризи“. От 2024 г. той ще бъде заменен с друг проект – „Обща и допълнителна подкрепа в системата на предучилищното образование“. Проектът ще бъде финансиран със 105 млн. лв. вече по новата Оперативна програма „Образование“. По него ще има повече дейности за привличането на родителите.
83 641 деца от уязвими групи са получили обща и допълнителна подкрепа в детската градина за успешно приобщаване в образователната система, отчете Евгения Костадинова – дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ в МОН. В Проекта са участвали 1960 детски градини, или 80% от всички в страната.
По първата дейност на Проекта 1226 градини са предоставяли допълнително обучение по български език за близо 50 хил. деца от уязвими групи. Обучени са 5000 учители, разработена е и методика за обучение по български език. Резултатите показват най-сериозни резултати при 3- и 4-годишните деца – те демонстрират 24% напредък между входното и изходното си ниво. „Работих със 7 деца. Някои не знаеха и думичка на български, а в края на проекта вече разказват кратки истории. Родителите пък споделят, че децата им ги учат на нови неща“, казва Цветелина Йорданова – учител в ДГ „Маргаритка“ в Пловдив.
„Проектът вярно се е ориентирал към работа с деца в малки групи, което дава възможност за индивидуален подход. Това ще е важна цел, която ще преследваме и в следващи проекти, включително и привличането на родители. Това помага за мотивиране на децата и промяна на нагласите“, посочва Евгения Костадинова.
По втората дейност за оказване на педагогическа, психологическа и социална подкрепа от февруари 2020 до април 2022 г. са поети таксите за детска градина на 40 хиляди деца от уязвимите групи от 1404 градини. „Това бе една от основите, за да се вземе последвалото правителствено решение за премахване на таксите за всички деца, което повиши и обхвата им“, коментира още Костадинова. Ако в началото на Проекта коефициентът на записване на деца в детските градини е бил 79 – 80%, то в края му той се увеличава до 87,3%. „Разликата е значителна. Не можем да твърдим, че този резултат е само от проекта, но общите усилия и различните мерки очевидно водят до по-голям обхват“, отчете Костадинова.
По Проекта са наети 1984 педагогически и непедагогически специалисти за обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие – сред които психолози, логопеди, ресурсни учители, образователни медиатори, помощник-възпитатели. 1360 учители са квалифицирани за прилагане на скрининг тест за децата от 3 до 6 години. Други 950 души непедагогически персонал са обучени за работа с родители. Разнообразни събития са проведени и за психологическа и социална подкрепа и мотивация на родителите за приобщаване на децата им в предучилищното образование.
Целите на Проекта не просто са надхвърлени – вместо 1500 детски градини по него са обхванати 2000 градини, а при планирани 53 хил. деца подкрепа са получили 83 хиляди. Но и анкетите, направени сред родители, учители и директори, недвусмислено показват изключително висока удовлетвореност, стигаща до 82%, съобщава и Неда Кристанова – директор на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Неслучайно някои от участниците възкликват, че това е най-полезният проект, по който са работили. Не е учудващо, че всички участници искат той да продължи. Сред предложенията им са още да се увеличи заплащането на участниците, да има по-малко документи за попълване, в обучения по български да се включат и децата с майчин език български, които също имат проблеми с усвояването му, както и да бъдат задържани наетите психолози, логопеди и ресурсни учители.
„Проектът се отрази изключително ползотворно на микроклимата. Изградихме доверие, адаптацията на децата със специални потребности стана по-лесна, сменихме и нагласата на родителите. Много ни интересува устойчивостта на Проекта. Имаме петима обучени кадри и ако той приключи, ще ги загубим“, коментира Валентина Ненкова – директор на
ДГ „Чучулига“ в Плевен.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg