Г-н Министър, готова ли е образователната система за началото на новата учебна година? Мина традиционната среща с РУО – какви са основните въпроси на гилдията?
– Tрябва да сме наясно, че всъщност подготовката за първия учебен ден в образователната ни система започва от момента на последния училищен звънец на отминалата учебна година. Затова и преди всичко искам да благодаря на всички учители, експерти и директори в предучилищното и училищното образование, които работиха през летните месеци, за да започне всичко навреме и с необходимата добра организация. В момента по-скоро можем да кажем, че сме на финала на този процес. Затова и в началото на месеца свиках национално съвещание на регионалните управления на образованието.
В момента приключват и срещите с директорите на училища и детски градини на областно ниво.
Краткият отговор на въпроса след всички тези срещи е, че образователната ни система е готова и очакваме тези близо 703 хил. ученици, които ще прекрачат училищния праг. Особено внимание, разбира се, като всяка година отделяме на първокласниците, които тази година са малко над 57 хил. ученици.
Що се отнася до организацията, мога да кажа, че вече всички учебници и учебните помагала, които осигурява МОН, са доставени в училищата. Всъщност тази година мисля, че успяхме да се справим с този процес изключително рано – може би още в началото на август те бяха доставени на 99%. Още със заемането на поста проведох редица срещи, за да се видят всички технически възможности, така че учебниците да бъдат на разположение на учениците и онлайн.
Имам уверението на експертите, че с началото на учебната година учебниците до VII клас ще бъдат налични онлайн чрез платформата „Дигитална раница“. Това означава, че учебникът, който е избрал съответният учител, ще се визуализира в профила на детето и то ще има достъп до него отвсякъде.
На прага на учебната година направихме и една, бих казал, дълго чакана промяна – възможността децата от IV, VII и X клас да се явят на втора дата за национално външно оценяване, ако са имали здравословен проблем или е починал техен близък. Направихме това най-вече с мисъл за децата в VII клас. През годините този изпит е бил натоварен с толкова изисквания и очаквания, че учениците буквално не могат да се справят с напрежението. Затова направихме и друга промяна – увеличихме времето за изпита след VII клас. Надяваме се така да внесем повече спокойствие у децата и те да могат да видят внимателно работите си. Заедно с възможността за втора дата изместваме и датата за изпита с една седмица по-късно, за да има повече време за подготовка. Изпитите след VII и след X клас ще се провеждат в различни дни, а не както досега – в един и същи. Това е мярка, с която се надяваме да облекчим учителите.
Говорейки за облекченията за учителите, трябва да спомена и електронната медицинска бележка. Както преди дни обявихме заедно с колегите ми от електронното управление и здравеопазването – от 1 октомври тя ще замени изцяло хартиената. Най-важното е, че всичко ще се случва автоматично – в момента, в който лекарят я издаде електронно, тя ще постъпва в електронната система на образованието и отсъствията на ученика ще бъдат извинявани автоматично. Отпада изцяло нуждата класният ръководител да прави нещо на ръка, да съхранява документи и т.н.
Зная, че някои от системите за електронен дневник са предвидили да има допълнителна верификация, но това е тяхно техническо решение. МОН дава възможност целият процес да е абсолютно автоматичен. Изчисленията ни са, че с това ще спестим средно по три пълни работни дни на година на учителите. Или с други думи – една малка промяна със сериозен ефект. Именно това е и пътят, по който искаме да вървим – по-малко бюрокрация за учителите и директорите и много повече време за творчески задачи и работа с учениците им.
Още нещо, което ми се иска да подчертая при старта на учебната година, което мисля, че трябва да е гордост за цялото ни общество. През годините, благодарение на последователните инвестиции, успяхме наистина да осигурим достъп до образование за всяко българско дете. И днес мога да кажа, че към 15 септември 2023 г. ще бъде осигурен безплатен транспорт за близо 100 000 деца в задължителна предучилищна възраст и за учениците от I до XII клас включително посредством 5400 маршрута.
Ако позволите да напомня, че учебната година започва както на територията на страната, така и в българските училища зад граница. Общият им брой е 398, като са разположени в 43 държави, а общият брой на учениците им надхвърля 30 хил. деца. Бих искал да използвам възможността и да поздравя и тях с новата учебна година.
– В представената управленска програма на правителството има амбициозни цели и срокове за промени в сферата на образованието – кои са най-належащите задачи пред екипа на МОН?
– Качеството на образование е основополагащ въпрос на всяка съвременна образователна система. Дори ученическите постижения да са удовлетворителни, усилията на всички трябва да са еднопосочни, за запазване или за повишаване на позитивните тенденции. В този смисъл от изключителна важност за екипа на МОН е да се създаде Държавен образователен стандарт за управлението на качеството в институциите. Нещо, предвидено в нормативната уредба, което години наред не е направено.
Не по-малко важна и належаща е и задачата за финализиране на проектите за олекотяване на учебните програми, така че да намалим механичното наизустяване на факти и да формираме много повече умения у децата. Защото това ще изисква от тях съвременният свят.
Работим и за промени в Закона за професионалното образование и обучение и в Закона за училищното и предучилищното образование. Стремим се обаче всичко, което предлагаме, да е преминало през максимално широко обсъждане. Нещо много важно, което се опитвам да наложа като подход – да имаме реално обществено обсъждане на всеки административен акт.
Защото често експертите в МОН и учителите са на различни мнения. Колкото и фокусни групи да правим, няма как да чуем мнението на всички. Затова видяхте и какъв е моят подход – когато експертите са подготвили промяна и смятат, че тя е нужна, тя се поставя публично за обсъждане. Така направихме и с темата за т.нар. домашни работи. Когато обаче виждам реакцията на учителите и доводите, които имат, не мога да остана безучастен. Затова и предложението отпадна от финалните текстове. Това ще е подходът ми при всяка ключова тема – ще чувам всички мнения и ще се стремя да взимаме най-доброто решение за цялата система.
– Какви са нововъведенията от настоящата учебна година?
– Пожелавам си това да е годината, която ще премине под знака на дигитализацията и модернизацията. Стартирахме с две важни новини в тази поска – безплатните учебници и учебни помагала ще бъдат налични онлайн за учениците посредством платформата „Дигитална раница“. Заедно с това обявихме и електронната медицинска бележка. Това обаче са само първите стъпки и ще работим да има нови и по-големи действия в тази посока.
Това е и годината, в която, ако всички свършим добре работата си, във всяко българско училище ще бъде изграден модерен STEM център. През тази година трябва да оценим и финансираме 2245 такива проекта по Плана за възстановяване и устойчивост. За мен е знаково и че през тази учебна година ще инвестираме близо половин милиард лева в две ключови национални програми: Програмата на правителството за строеж на детски ясли и градини –240 млн. лева, и Програмата за спортни площадки и салони – също 240 млн. лева. Не на последно място, това е учебната година, в която трябва да започне строителството на 8 нови училищни сгради и 8 детски градини, финансирани по Плана за възстановяване.
– В последните дни учители коментират, че обявените изменения в учебните програми не променят съществено ситуацията в училище. Кога ще има концептуални промени в тях? Всъщност динамиката на технологичните, социалните и културните промени не налага ли формулирането на нова цялостна визия за образованието?
– Много важно е да не смесваме двете теми. Предложените промени в учебните програми, които в момента са публикувани за обществено обсъждане, са нещо изготвено, което заварих като министър. Доколкото зная, по тях е работено над две години. Преминали са през работни групи, дори и през социологическо изследване.
Пред мен имаше две възможности – да продължа процеса, като одобря представянето им за обществено обсъждане, или да зачеркна този двугодишен труд. Винаги съм вярвал в приемствеността и затова не бих си позволил с лека ръка да зачеркна толкова много време. Затова, макар че това не е изготвено от нашия екип и не сме били двигател на точно тези промени, реших да продължа процеса. Нещо повече, удължих и времето за общественото обсъждане и искам да чуя максимално много мнения. Както вече отбелязах, вече има и отпаднали предложения в хода на общественото обсъждане.
Вие обаче сте прави, че по същество тези промени няма да доведат до съществена промяна. Да, те имат своето значение, на някои места се осъвременяват термини или се премахва някаква фактология.
Истинската промяна обаче трябва да бъде много по-дълбока и подготвена много по-внимателно. Именно това е и основен приоритет за екипа ми, но за това е нужно време. Защото в образованието не можем да си позволим да работим на принципа проба – грешка. Всяко нещо трябва да бъде максимално добре обмислено и обсъдено, особено когато говорим за истинска, дълбока реформа.
– И накрая – какво бихте пожелали на заетите в образованието по повод 15 септември?
– Преди всичко бих пожелал да има здрава и успешна учебна година. Преминахме през много изпитания през последните години, като ковид пандемията със сигурност бе най-голямото от тях. Българските учители, директори и специалисти в системата показаха, че умеят да се приспособяват, и във всяка ситуация търсят най-доброто за учениците си.
Бих искал да се обърна към тях и да им кажа, че усилията, които всеки ден влагат в своята работа, се виждат и оценяват. Зная колко трудности срещат, колко предизвикателства има и още колко промени и реформи в системата са нужни. Искаме обаче това да е процес, в който да вървим ръка за ръка. Защото само заедно ще намерим най-добрите решения за българското образование.
Специално бих искал да се обърна и към колективите на всички детски градини, защото те са много важна част от образованието ни – те поставят основата, без която резултатите в училищното, а и във висшето образование биха били невъзможни.
Не на последно място, бих се обърнал и към всички ученици. За мен е много важно да чуваме гласа на младите хора – затова и се стремим да включваме представители на ученическото самоуправление в различни работни формати. Защото всички промени и подобрения, към които се стремим, са в крайна сметка насочени към тях и е много важно да чуваме гласа им.
В обобщение ми позволете още веднъж да честитя новата учебна година и да пожелая здраве и успехи!
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg