За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
В. „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за учителката по английски език в 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора Росица Атанасова-Минева. В часовете си използва интерактивната платформа Seesaw. Тя е изключително лесна за употреба и предоставя изключителна свобода на действие както на учителите, така и на учениците.
„Децата се променят много бързо. Затова и ние, учителите, трябва да се научим да се развиваме, да вървим напред и да водим процеса на интегриране на новите образователни технологии в обучението“, казва учителката по английски език в 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора Росица Атанасова-Минева. Тя преподава на децата от II до IV клас. Училището, в което работи, е иновативно от 2018 г. насам и се фокусира върху нови методи на обучение и оценяване, които да повишат ангажираността на учениците и да развият у тях ключовите 4К умения – за активно мислене, творчество, общуване и сътрудничество. Иновацията в часовете по английски език им носи името „Класна стая по английски език – 4К умения“. В часовете, когато тя се прилага, обучават не един, а двама учители. „Така понякога работим в сътрудничество, а друг път разделяме класа на две групи, така че едните усвояват новия материал по традиционния начин, а другите използват за тази цел образователни технологии“, разказва учителката. Това обикновено се прави по време на блок-часовете, т.е. двете групи се редуват и накрая всички ученици са се запознали с новата тема и по двата начина. Най-често използваните приложения са познатите на децата Seesaw, Wordwall, Quizizz, Canva и много други.
Приложението Seesaw записва и проследява напредъка на всяко дете. Платформата дава възможност учениците да демонстрират наученото по различни начини – с презентация, с аудио, с видео, с рисуване или дейности, създадени от учителите в самата платформа. Предимствата са много. Първото определено е възможността образователните материали да бъдат в електронен вариант и на едно място. Това улеснява използването им във всеки момент. Seesaw позволява на учениците да използват образователни ресурси, подбрани от учителите им, видеа, викторини, електронни книги с цел подпомагане усвояването на чуждия език по забавен за тях начин.
Другата положителна страна е, че стимулира комуникацията чрез осъществяване на обратна връзка между учители и ученици. В секциите за коментари се обсъждат силни и слаби страни на учебните дейности, анализират се допуснатите грешки, правят се подобрения. В края на всеки месец учениците отчитат постигнатите от тях резултати и сами ги оценяват според предварително изяснените от учителя критерии. Така се научават както да правят оценка на своята работа, така и да оценяват работата на съучениците си.
Благодарение на електронното портфолио децата успяват да подобрят и уменията си за четене и презентиране. Този безценен образователен ресурс им позволява сами да планират времето си, да организират учебния процес и да следят за напредъка си. „Използваме смесено обучение, което означава, че една част от дейностите в час децата могат да свършат самостоятелно у дома“, посочва учителката.
В рамките на един месец всеки ученик има няколко задачи за самостоятелна работа в платформата. Първата е да прочете и запише посочен от учителя текст. „В един учебен час учителят няма възможност да чуе как четат всички ученици. А портфолиото ми позволява да го направя. Освен това по-срамежливите деца се притесняват да четат пред класа, а когато го направят вкъщи, смущението изчезва и те показват това, което наистина умеят“, разяснява моята събеседничка.
Освен акуратен прочит на текст на английски ученикът трябва да отговори на няколко въпроса, зададени от учителя. Така ще стане ясно дали чете с разбиране. Всеки месец има и различна проектна дейност по английски език. Това може да бъде разказ на тема „Моята лятна ваканция“, „Моят дневен режим“ „Моят сандвич“ и др. Учениците имат избора да направят своя разказ под формата на хартиен постер, като пишат, рисуват и апликират, или дигитално – използвайки възможностите на различни платформи като Canva, BookCreator, Writereader. Преди да представи своята дигитална презентация, ученикът трябва да структурира мисълта си в текст, да провери граматиката и да избере подходящ фон, който да кореспондира с темата, шрифтовете, ефектите. „Презентацията е вид комуникация“, казва моята събеседничка. Последната задача за месеца са пет решени викторини с отлични резултати. Последният критерий за отлична оценка е отчетена активност през целия месец по време на часовете. Така посредством поставените през месеца задания се работи върху усвояването всички тези 4К умения.
Друго предимство на платформата безспорно е възможността родителите виртуално да присъстват по време на уроците. Учителката с усмивка разказва, че в началото на майките и бащите им е било по-трудно да се справят с работата в платформата, отколкото на децата.
Освен споменатите предимства има и още едно – портфолиото дава възможност на децата да общуват в реално време със свои връстници от целия свят. „Години наред разговаряме с деца от САЩ“, уточнява Атанасова-Минева.
През 2021 г. 5. ОУ „Митьо Станев“ в Стара Загора надгражда своята иновация. Нововъведението „Учим активно 4К умения“ вече става неизменна част не само от часовете по английски език в начален етап, а и от много други общообразователни предмети. И така започват да правят CLIL уроци (интегрирано изучаване на чужд език и учебно съдържание), в които математиката се изучава на английски език. „Така в учебното съдържание по математика, което развива логиката, вкарахме английския език“, обяснява тя.
За активно учене могат да бъдат използвани различни методи, като обърната класна стая, мултидисциплинарни уроци, проектно базирано учене. Методите и средствата са различни при различните дейности на училищната иновацията „Учим активно 4К“, но при всички дейности се прилага формиращо и автентично оценяване. То позволява обратна връзка в реално време и измерими резултати.
„При мен водещото е децата да заобичат английския език от самия старт, защото ще им трябва цял живот. Наред с това целя да ги науча как да прилагат образователни технологии за учене, така че един ден наистина да се превърнат в самостоятелни учащи се през целия живот“, споделя Минева. Възпитаниците ѝ вече пета година участват на Международната олимпиада по английски език
HIPPO 2023. „Учениците ми се представят отлично на местно ниво, след това се класират на национално, европейско и световно“, разяснява моята събеседничка. Последно през май пътуват до Италия, където се явяват на европейския кръг от олимпиадата и неин ученик се представя много добре. Гордее се и със своя възпитаничка от VI клас, която на състезание по творческо писане на английски успява да победи конкуренцията на ученици от езикови гимназии и да се класира за национално оценяване.
Миналата година Минева и нейните ученици работят и по два STEM проекта. Единият е посветен на Деня на Европа. Всяко дете трябва да направи електронна книга за страна от ЕС, като представи държавата и езика посредством аудио файлове и изображения. „Накрая направихме виртуална библиотека, където поместихме всички проекти. Резултатът беше впечатляващ. С този проект спечелихме второ място на конкурс на Тракийския университет за STEM обучение“, казва учителката. Другият им проект е свързан с партньорите им от училище в САЩ – Bridgeway Elementary School в град Бриджтън, Мисури. Всеки ученик заснема видео, с което разказва за себе си и как преминава един негов ден. Така учениците ѝ излизат от зоната си на комфорт и се отпускат да говорят на английски със свои връстници – носители на езика.
„С образователни технологии се занимавам от 2008 г. Тогава бях на обучение в Англия по европейската програма „Еразъм+“ (тогава „Коменски“). Така започна всичко“, разказва учителката. Започва да се интересува от различни интерактивни образователни технологии. По това време открива и се свързва с група учители блогъри от цяла България на страниците на bg.log „Начално образование“. Заедно създават споделяща общност на учители, които обменят идеи за образованието и учебни ресурси.
„Наистина, в тази учителска общност научих не по-малко, отколкото в световните университети, в които се обучавах впоследствие“, смее се тя. Технологиите обаче се развиват и с тях необходимостта от електронни образователни ресурси също расте. Тук обаче идва следващият проблем – повечето платформи са платени. И така тя решава да стане посланик на идеите на различни международни образователни инициативи и техен представител в България. „Всички те са много лесни за прилагане. Трудното е, докато разучиш една-две, след това всичко е песен“, завършва учителката.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg