Зина СОКОЛОВА
Равният достъп до образование е един от основополагащите принципи в сферата на образованието днес. Върху него стъпват постулатите на приобщаващото образование, както и всички усилия на професионалистите в сферата. Мерките в тази посока са много – безплатни детски градини и пред-
училищно образование, безплатни учебници, Механизъм за обхват и предотвратяване опасността от отпадане на ученици, включване на образователни медиатори за връзка с родителите. Армия от учители се опитва да се пребори с негативните нагласи у някои групи хора към образованието, с липсата на навици да се учи, с пълната липса на мотивация.
На фона на всичко това се появява сериозна диспропорция в осигуряването на равен достъп до образование. Доклад на УНИЦЕФ разкрива, че децата от най-бедните домакинства се възползват най-малко от публичното финансиране за образование. Средно за най-бедната една пета от учащите отиват само 16% от публичното финансиране за образование в сравнение с най-богатите, които се възползват от 28%. За България данните са съответно 13% за най-бедните домакинства и 25% – за най-богатите, като процентът за най-бедните у нас е под средния за държавите със средни към високи доходи, който е 17%.
В документа се отправя призив за допълнителни по-справедливи инвестиции, за да могат милиони деца по света да излязат от образователната криза.
Преодоляването на тези финансови неравенства изисква още по-големи усилия от страна на държавата и това не е въпрос само на справедливост. Ако проблемът се неглижира, под заплаха ще бъде поставено бъдещото социално и икономическо развитие на страната.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg