През 2024 г. 7. СУ „Найден Геров“ – Варна, навършва 60 години. Тържествата по този повод започват с апломб от първия ден на 60-годишнината – флашмоб на входа на Морската градина. Така училището обявява пред варненската общественост колко много е пораснало.
7. СУ „Найден Геров“ е едно от предпочитаните училища в града. Към момента в него се обучават 1250 ученици. За съжаление, се налага екипът да намалява бройката на приетите, защото в сградата няма достатъчно класни стаи. А трябва да се преминава и на едносменен режим, какъвто в настоящия момент е невъзможно да се въведе. Учи се на две смени, което е неудобно за всички.
„Опитваме се да намалим приема, за да изпълним заръката за едносменен режим – казва Мария Нестерова, директор на училището. – Проблемът е, че има много деца, регистрирани в района за I клас. И въпреки опитите ни да направим 4 паралелки, понякога се налага да формираме 5, за да обхванем всички подлежащи на обучение. Училището ни е предпочитано и няма как да намаляваме много приетите деца, а пък нямаме класни стаи. В гимназиален етап сме свели приема до две паралелки. Едната е с профил „Софтуерни и хардуерни науки“, другата е със специалност „Приложно програмиране“. Това обучение е в посока създаване на ИТ специалисти, които са най-търсени в момента на пазара на труда. Смятаме, че образованието, което децата получават при нас, ще им бъде от полза и ще намерят добра реализация.“
Училището е асоцииран член на ИКТ клъстер – Варна.
Там са събрани водещите фирми в областта на информационните технологиите. Партньорството осигурява участие на ученици и учители в различни инициативи, организирани от клъстера – състезания, конференции, срещи. Помагат и при намиране на работни места за практика на учениците от професионалните паралелки.
Варненското 7. СУ „Найден Геров“ е едно от първите училища, вписани в списъка на иновативните в страната още през 2017 г. Оттогава досега екипът преминава през няколко иновации. Така обогатяват и познания, и компетентности, и опит.
„Последната ни иновация е свързана с т.нар. меки умения и се нарича „Часът на ученика“ – казва директорката. – Занятията целят повишаване на емоционалната и социалната интелигентност на учениците, както и усвояване на компетентности, които ще допълнят познанията им с умения да общуват по-добре помежду си.“ Тези часове се водят от педагогическия съветник и педагогически специалисти, класни ръководители и други. Откъде идва идеята за интересната иновация?
„Нашите ученици са добре подготвени в научната област – обяснява директорката. – Печелят непрекъснато награди на различни конкурси и състезания. И това, което бихме могли да допълним, е социално-емоционалното обучение. Затова тръгнахме в тази посока. Има какво да им дадем. В момента цялото ни общество има нужда от подкрепа в тази област. Децата са непрекъснато с устройства в ръцете и умението да общуват, остава на заден план. А смятаме, че това е едно от важните умения.“
Иновацията се прилага за трета поред година и децата все по-успешно се справят с междуличностните отношения, с отработването на конфликти. В часовете имат ролеви игри, занимават се с различни казуси, с посещения на интересни места, за да има какво да обсъждат и върху какво да разсъждават. На децата им е интересно в тези нестандартни часове, защото не се занимават със суха материя и учат, забавлявайки се.
„Часът на ученика“ започва във II клас. Децата, при които първи се прилага иновацията, сега са в IV клас. И определено има ефект. „Иновацията е за 4 години, но сме амбицирани да продължим нататък, защото виждаме добри резултати – подчертава директорката. – Можем да се похвалим и с това, че започнахме работа в облака още когато училищата не работеха с облачни платформи – през 2017 г. първата ни иновация беше „Училище в облака“. Нашата амбиция беше цялото училище, целият екип да започне да работи в облачна среда, управлението на училището – също. Успяхме да го направим. Това много ни помогна, когато започна ковид пандемията – нямаме нито един пропуснат час, включително и консултациите. Още първия ден всички бяхме във виртуалните класни стаи. Докато колеги от другите училища бяха много стресирани, защото тепърва научаваха за тези технологии. При нас такъв проблем нямаше, защото вече ги познавахме.“
Назад в годините в училището се прилагат и иновации, свързани с финансовата и медийната грамотност.
В момента много се набляга на интегрираните уроци.
Учителите подготвят съвместно урок по няколко предмета с подходящи теми. Но затрудненията с материалната база не позволяват да се правят по-често такива уроци, тъй като няма свободни помещения. Подобен урок изисква и много труд, за да бъде подготвен добре. Но въпреки това непрекъснато някой генерира нова идея и се прави следващ интегриран урок с друг предмет. Информационните технологии се комбинират с всички предмети. Но е имало уроци по физическо възпитание и спорт и биология; по математика и български език; по математика и чужд език; по история, география и математика и т.н. Всичките са много забавни за децата, а знанието, което се получава по този начин, е много трайно, убедени са педагозите от училището.
Основното предизвикателство, с което се сблъсква директорката, е да осигури модерна материална база в училището. „Имаме огромен проблем с физкултурния салон – обяснява тя. – По програма на Министерството на младежта и спорта трябваше да бъдат построени 22 салона през 2021 г. Бяхме много щастливи, че сме включени в списъка и строежът започна. Но почти две години на него нищо не се прави. Има съдебни дела, сградата не е завършена, започва да се руши, салон нямаме. Децата искат да спортуват, а няма къде. Имаме само две пригодени помещения. Включени сме и в програмата на МОН за изграждане на нови сгради, както и пристрояване, надстрояване и реконструкция на съществуващи и в момента се изгражда нов корпус към основната сграда с 14 класни стаи. Надяваме се строежът да приключи в срок – февруари 2024 г., и на 15 септември догодина да разполагаме с още класни стаи. Те няма да решат въпроса с едносменния режим, но ще позволят поне да има пространство за уроци и извънкласни дейности.“
По повод 60-годишнина са предвидени много събития. Обявен е конкурс за юбилейно лого, постъпват много предложения и комисия в момента обсъжда няколко интересни идеи. Инициативата за среща с бивши възпитаници е наречена „Личности на успеха“. Интересно събитие ще бъде и изложбата под надслов „Кой ще ме познае?“ със снимки на настоящи преподаватели като малки деца – дали ще ги разпознаят сегашните им ученици. Училището е известно в града като Седма гимназия и ще има интервюта с учители „Обичам Седма, защото…“. Футболният мач между бивши и настоящи ученици също се очаква с нетърпение. Както и туристическият поход 60 км – десет лъча по 6 км. С грижа за природата ще бъдат посадени дървета. А „На чай и сладки спомени“ ще бъдат поканени бивши учители.
„Тържественият концерт ще бъде на 5 ноември 2024 г. – датата, на която е основано училището – казва Мария Нестерова. – Идеята ни беше да посветим цялата година на 60-годишнината, за да може всички да се изявят там, където се чувстват най-добре. Ако някой го влече математиката – да отива на състезание. Ако се чувства художник – да нарисува картина, ако иска да пее, да рецитира – да се яви на конкурс. Важното е всеки да може да се представи според способностите и да бъде окуражен. Училището ни е включено в проекта „Успех за теб“ и в двете дейности – и за деца с изявени дарби, и за такива със специални потребности.
Имаме широка палитра от дейности и желаем всички да се чувстват добре и да постигат максимума на способностите си при нас – към това се стремим.“
Много силен е и отборът по футбол, който често печели първи места от състезания.
На училищното състезание по математика се явяват 700 души, което е голям процент от учениците. Има и училищно състезание по правопис. Децата са амбициозни, родителите им – също.
„Въпреки това винаги има проблем с мотивацията, защото са по-интересни устройствата – казва Мария Нестерова. – Но се стремим да ползваме технологиите в гимназиален етап в помощ на обучението. Училището работи по модела 1:1, като устройствата са осигурени от училището за всеки ученик и учител в гимназиален етап. Използват се и различни образователни платформи.“
В училището са традиционалисти на тема български хора. От 30 години правят надиграване в навечерието на Гергьовден.
Всеки клас танцува, показва какво е научил през годината. Новосъздадената школа по български народни танци вече има награди от участия в конкурси. През февруари се провежда преглед на възрожденската песен, в който участват всички паралелки.
Другото традиционно събитие е тържествената заря в навечерието на 3 март. Командващ зарята е офицер от Черноморския флот. Децата са много впечатлени и от участието на представители на две дружества за изучаване на българската история – „Авитохол“ и „Миненосец „Дръзки“, с които училището си партнира. За тържествената заря те идват облечени с униформи на четници, на опълченци и децата са много въодушевени.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg