ПГСС „Хан Аспарух“ в Исперих, област Разград, подготвя бъдещите земеделци на симулатори
Професионалната гимназия по селско стопанство „Хан Аспарух“ в град Исперих, област Разград, отваря врати през 1959 г. в отговор на острата нужда от механизатори в селското стопанство. Създадено е на мястото на бивши казарми. До 2000 г., когато е построена главната сграда, уроците са се провеждали в малки отделни стаи.
Стела МАРИНОВА
Една учителска стая по средата и разпръснати сгради с различни класни стаи. Това предизвиква носталгия у по-възрастните колеги. Било е доста романтично, но отоплението е било на дърва и въглища. Сега сме газифицирани“, казва пред „Аз-буки“ директорът на гимназията Сали Назиф.
През 2016 г. училището сменя статута си от държавно на общинско. Това дава възможност да бъдат одобрени по програма „Региони в растеж“. С проект за 1,3 млн. лв. е извършен ремонт на основната сграда, която е и санирана, сменена е изцяло отоплителната система, изградена е мултифункционална спортна площадка. Мазето е превърнато в актова зала, а кабинетите са оборудвани с лаптопи и проектори.
Специалностите, които гимназията предлага, са предимно в сферата на селското стопанство, има и в сферата на туризма, както „Икономическа информатика“. „Ние сме училището с най-много местен патриотизъм. Опитваме се да възпитаваме учениците в любов към нашия край. Повечето наши кадри се реализират тук, по земеделските фирми масово са наши ученици – казва Назиф. – За съжаление, с развитието на технологиите на земеделците им трябва все по-малко работна ръка. Всичко се механизира и изисква много по-квалифициран труд и компетентност, но се опитваме да сме в крак с нещата.“ По думите на директора съвременният земеделец задължително трябва да има понятие от технологии, трябва да бъде предприемач, да умее да се предлага, да разполага с добра техника. А за да борави с нея, да знае и чужд език. За целта учениците имат обучение по чужд език по професия, за да научат специфичните термини и технологията.
В края на миналата година гимназията започва работата по проект „Ученически практики 2“. До момента училището е подписало договори за провеждане на практиките с 11 фирми, земеделски кооперации и производители. В тях 37 от гимназистите ще проведат 240-часова практика, като за това ще получат и заплащане под формата на стипендия. Те са ръководени от петима преподаватели от училището, а от всяка фирма има осигурен по един наставник на петима ученици. В училището са създадени и две учебно-тренировъчни фирми, в които са ангажирани общо 20 ученици. Прези година учебната фирма на възпитаници на гимназията завоюва първа награда в категория „Реклама в „Инстаграм“ на Панаира на учебно-тренировъчните фирми.
Тази учебна година в дневна форма се обучават 352 ученици. Броят им обаче намалява заради обезлюдяването на района. „Всяка година около 20 ученици, или колкото за една паралелка, заминават в чужбина. След Х клас интересът към образованието намалява. Тогава младежите вече търсят работа. Затова се опитахме да направим прием в дуално обучение в най-желаната паралелка – „Механизация на селското стопанство“, обяснява директорът. Допълва, че има интерес към нея и първо тя се пълни. Но проблемът е, че в VIII клас приемът не е толкова осъзнат и родителите насочват децата си да кандидатстват в модерните паралелки. А после се оказва, че не всички желаят да се подготвят за точно избраната професия.
Намаляващият брой ученици се отразява и на школския бюджет. Но гимназията се справя благодарение на собствени приходи. Разполагат с два учебни трактора и два, с които обработват нивите. Имат и два комбайна, единият от които използват за жътва.
„Доста прилични приходи имаме, благодарение на които успяваме да свършим немалко работа. Тази година в бюджета на училището са вкарани 340 000 лв. от двете жътви, но и разходите са сериозни – около 150 000 лв. 2022 г. беше по-сложна. Ако нямахме собствени средства, щеше да бъде доста проблемна за нас“, казва Назиф.
Екипът на гимназията се опитва да бъде в крак с технологиите. По проект за дуалното обучение се сдобива със симулатор на трактори и самоходни машини. Училището разполага и с версия на играта Farming Simulator. „Закупихме симулатора, защото училищата не разполагаме с толкова модерна техника. В един момент учениците излизат от училище с подготовка на нашите машини или на тези по време на практики – обяснява директорът. – Сега още от VIII клас имат желание за практика. В часовете по практика колегите им залагат часове за работа със симулатора и се получават по-добре нещата. Надявам се учениците да бъдат по-подготвени, след като излязат от училище, защото на земеделските кооперации им трябва обучена работа ръка.“
Бизнесът също помага за подобряване на учебната база.
С подкрепата на пет фирми, които осигуряват част от средствата за програма „Подобряване на учебно-техническата база“ по НП „Професионално образование и обучение“, ПГСС „Хан Крум“ се сдобива с учебен автомобил, който да се използва за придобиване на правоспособност категория В. Закупуват и макет на автомобил с реален двигател с напречен разрез, за да могат учениците да виждат как работят системите в него.
Част от преподавателите също залагат на новите технологии в часовете. Хит сред учениците са уроците с Kahoot, които са им интересни, защото ползват телефоните си и в същото време запомнят материала. Назиф споделя, че посещава урок по български език и литература и остава впечатлен, че гимназистите знаят всички произведения от западноевропейската литература благодарение на приложението.
„Нашата образователна система е консервативна, трудно навлизат новостите, особено в малките региони и училищата с по-възрастни преподаватели. Може би имаме стереотипи и не допускаме новите технологии да навлязат в живота ни, но младото поколение е различно“, казва директорът. И подчертава, че най-важното е да събудят интереса на учениците. Опитват се да правят клипове в YouTube, обмислят да правят и уроци в „Тик ток“. „Навлизаме в социалните мрежи, за да говорим на техния език. Трябва да се пригодим към тях, не става да ги караме да учат насила“, казва Назиф.
Споделя още, че за съжаление, ковид вълната погубва двама опитни учители пред пенсия и един от механиците. Затова се налага екстремно да подмени състава. Тогава в училището се завръщат негови бивши възпитаници. Единият от трактористите е завършил през 2019-а и е печелил националното състезание „Млад фермер“. Друг бивш възпитаник завършва Русенския университет „Ангел Кънчев“ и сега е учител по трактори и автомобили.
„Сформира се млад екип, който има желание за работа. Това ми харесва най-много у тези момчета. Много са в час и с технологиите“, заявява директорът. Разказва, че младите преподаватели са направили комбиниран урок, който много се харесал на гимназистите. „Надявам се това да привлича още млади хора, които да имат желание да се реализират и да останат тук“, споделя Назиф.
По проект по „Еразъм+“, свързан с предприемачеството, педагогическият екип също се опитва да покаже добри примери с бивши
възпитаници. В продължение на година учениците ще се срещат с успешни местни бизнесмени, за да се убедят, че могат да се справят и в родното си място.
Директорът подчертава, че много държи учениците да научат българския език. „Това е основният проблем в нашия регион. Поне 70% от децата са билингви и обучението по български език е проблем. Повечето деца не се справят, защото не знаят езика. Във всяка държава официалният език трябва да се владее перфектно“, казва Назиф. По думите му проблемът идва от бездействието на голяма част от родителите. Затова навсякъде, където ходи в общността, се опитва да обърне внимание на този проблем. В училище пък гимназистите имат допълнителни часове по български.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg