Проекти за изграждане на училищна STEM среда вече получават одобрения за финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост. Предвидено е с финансиране по Плана всяко българско училище да създаде нова технологична среда, която да насърчава креативността на учениците и да подобрява образователния процес.
От Изпълнителна агенция „Програма за образованието“ са издадени решения за предоставяне на средства на конкретни крайни получатели по процедурата „Училищна STEM среда“. Сред първите получатели е Средно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Земен, област Перник. В този брой директорката Албена Иванова разказва за проекта и как той ще промени училището.
„В STEM център по природни науки ще се превърне бившият кабинет по химия. Пространството вече е подготвено за ремонт. Решихме сами с колегите ми да направим разчистването на стаята и тя да бъде готова за започването на предстоящите ремонтни дейности по изграждането на новата училищна STEM среда“, казва за в. „Аз-буки“ директорката на СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Земен Албена Иванова. Предвижда се да бъдат ремонтирани водопровода и електрическата инсталация, да бъдат поставени нови мивки и обособени хранилища за съхранение на новото оборудване.
Ще бъдат закупени четири тъчскрийн дъски, микроскопи и необходимите материали за провеждане на опити по предметите от природо-математическия цикъл . Разбира се, новият център ще бъде използван не само за природни науки, но и за нуждите на обучението по професионална подготовка.
От учебната 2017/2018 г. в училището има прием след VII клас в професионална паралелка по специалност „Малък и среден бизнес“. „В момента преквалифицираме наши учители. Иска ни се от учебната 2025/2026 г. да можем да предложим нова STEM специалност – „Икономически информатика“, посочва Иванова.
В училището работят 15 учители и шест души непедагогически персонал. Директорът сподели, че в училището винаги помагат и насочват учениците си при избора на специалност и университет, където да продължат образованието си. Така по-лесно се решават кадровите проблеми. „Голяма част от тях се завръщат при нас в нова роля – на наши колеги учители. В момента седем от преподавателите ни са бивши възпитаници, като най-младият е роден през 2000 г.“, уточнява тя.
Училището е средищно и защитено от 2007 г. насам. Учениците пътуват от населените места в Земенска община, а в гимназиален етап на обучение и от съседната Ковачевска община. Там има училище, но то е основно, така че възпитаниците им обикновено продължават обучението си в Земен. Училището разполага с три автобуса, осигурени безвъзмездно от Министерството на образованието и науката.
Сградата на школото е голяма – на четири етажа, но заради малкия брой ученици се използват само два от тях. Училището е санирано през 2009 г. Миналата година е направен ремонт на покрива и на парния котел. „Кандидатстваме по всички национални програми на МОН, с което се опитваме да облекчим издръжката и поддръжката на училището“, обяснява Иванова.
Възпитаниците в дневна форма на обучение са 105, а в самостоятелна – 15. 10 – 15% от тях са от социално уязвими групи.
„При нас има много разнородни ученици – такива с много добра семейна среда и финансови възможности и други, които не разполагат със същото“, казва директорката. И въпреки това напрежение между тях няма и никога не е имало. Училището има традиции във възпитаването на толерантност.
Припомняме, че през 2014 г. СУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Земен е точно това училище, което приюти девет от децата бежанци, които бяха принудени да напуснат село Калище в началото на учебната година. Днес в училището им има и 13 деца със специални образователни потребности. На ресурсно подпомагане са 11. С тях работят екипи за допълнителна подкрепа, осигурен от училището. В XI и XII клас учениците със специални образователни потребности изучават специалността „Снабдяване“.
Обучението на учениците от V до XII клас е на кабинетна система. Обособени са кабинети за всеки общообразователен предмет – по БЕЛ, математика, ИТ, география и икономика, история и цивилизации, изкуства, занимания по интереси, професионално обучение, чужди езици, физкултурен салон и медицински кабинет.
„За съжаление, нямаме медицинско лице поради недостига на такива специалисти в града изобщо“, споделя директорката. За щастие, единственият Център за спешна медицинска помощ в Земен се намира в непосредствена близост до сградата на училището. „При необходимост има къде да отидем, но дано да не се налага“, допълва директорката.
Училището разполага и със собствена столова, като храната се приготвя на място. Община Земен от години подпомага издръжката за изхранването на учениците с определена сума всеки месец, а останалата част се доплаща от семействата на децата.
„При нас има съпричастност, толерантност и готовност за помощ във всеки момент“, разказва моята събеседничка. Категорична е, че не се състезават за ученици с училищата от съседните общини: „Каквото и да предложим, броят на децата не се увеличава. Проблемът е демографски. Но за сметка на това се стараем да осигурим на възпитаниците си качествено обучение. Децата не трябва да се чувстват ощетени само защото живеят в малко населено място.“
Споделя, че в Земен няма частни уроци – никой нито преподава, нито пък родителите търсят такива. „Искаме да дадем на децата знания, които да им помогнат успешно да се реализират в живота и да изкарват прехраната си. Каквото ги научим ние, това ще им остане. Затова се стремим да им дадем най-доброто“, допълва тя.
За училището в Земен иновативните подходи на обучение са често прилагана практика. Във всеки час се стремят да дават на учениците както теоретични, така и практически знания и умения, които ще им бъдат от полза в живота. Търсят се междупредметни връзки, редовно се работи по интересни проекти, в които децата изработват макети, табла и презентации.
В училището има и богата извънкласна дейност. Възпитаниците им списват електронен вестник „Училищен звънец“. За снимките им помагат съучениците им от клуба по фотография. „Обикновено по-възловите броеве, свързани с голямо събитие, разпечатваме и на хартия. Амбицията ни е в бъдеще да успеем да купим необходимата техника за издаването на хартиен вариант на вестника всеки месец“, уточнява Иванова.
Учениците редовно участват на състезания и олимпиади по математика, география, история и български език и литература. Всяка година имат класирали се деца на областен кръг. Миналата година на международната олимпиада „Кингс“ участват децата от II клас, които завоюват призови места във всички кръгове. Имат ученик, който е на 10 място в национален мащаб и сред първите 50 – в международния кръг. Това ги мотивира и тази година участниците са общо 15 от II, III и V клас. Редовно децата показват добри резултати и на националното състезание „Европейско кенгуру“. През годините имат и призови места на Националната олимпиада по история за VII клас.
„Не участваме във всички конкурси, но се стремим да се явяваме на най-значимите национални състезания и олимпиади от календара на МОН“, обяснява директорката.
Вече втора година в училището се обучава и момче от Украйна. Той постъпва в VII клас, без да знае български език. Но благодарение на подкрепата на семейството си и допълнителната работа с учителите на Националното външно оценяване в VII клас се представя отлично и получава резултат 65,5 т. по БЕЛ – по-висок от средния за страната.
Ученическият съвет към училището се състои от будни, креативни и дейни деца. По тяхна идея се провежда благотворителен базар два пъти в годината – за Коледа и през март по случай Баба Марта. Те сами избират на кого да помогнат със средствата или каква кауза да подкрепят.
„С парите от Коледния базар помогнахме за лечението на младеж от Земен, а сега с много желание се готвим за Мартенския базар. Учениците вече месец изработват мартенички, които след това ще продават на щанд в центъра на града“, разказва за в. „Аз-буки“ главният учител Ели Манова. Тя преподава чужди езици, български език и литература и изпълнява длъжността на зам.-директор.
Преподавателката подпомага и работата на Ученическия съвет. Участниците в него редовно се включват в различни благотворителни инициативи, свързани със събиране на средства, изработване на предмети и изделия за благотворителни търгове, кулинарни щандове или организиране на кампании за дарения за различни каузи. Членовете на Ученическия съвет се срещат всеки понеделник и заедно обсъждат какво ще бъде поредното предизвикателство, в което ще участват.
Например миналата година преди Коледа участват в кампанията на фондация „Прави добро! Бъди добър!“, като даряват свои стари и запазени играчки на деца от Северозападна България. „Учениците сами намират и избират каузите, по които да работят. Чувстват се значими, харесва им работата. Най-важното виждат, че техният глас се чува и ние – ръководство, учители и граждани, ги подкрепяме и им помагаме кой с каквото може“, споделя Ели Манова.
От миналата учебна година работят в тясно сътрудничество с Младежкия център в Перник, заедно инициират и участват в различни благотворителни и доброволчески кампании и младежки обмен.
Тази година за първи път възпитаниците от СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен, се включват със собствена ученическа група в международния фестивал на маскарадните игри „Сурва“ в Перник. За първото си участие получават грамота и финансова премия, като единодушно всички решават парите да използват за закупуването на материали за изработката на мартенички за предстоящия благотворителен Мартенски базар. „Традицията е от години в нашата община, но за първи път имаме ученическа група, която да представи училището ни. Гордеем се с нашите ученици и им вярваме!“, уточнява Манова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg