NON-FORMAL EDUCATION / НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
Образование и обучение на възрастни – поглед към образователните модели и практически полета от началото на XX век и до днес
[Adult Education and Training – a Look at the Educational Models and Practical Fields from the Beginning of the 20th Century until Now]
/ Ваня Божилова / Vanya Bozhilova – стр. 311
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Неформалното образование на възрастни в България
[Non-formal Adult Education in Bulgaria]
/ Вяра Гюрова / Viara Gyurova – стр. 336
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Българското професионално образование в неформални и/или формални неизменни перспективи
[Bulgarian Vocational Education in Non-Formal and/or Formal Invariably Perspectives]
/ Яна Рашева-Мерджанова, Илиана Петкова / Yana Rasheva-Merdjanova, Iliana Petkova – стр. 346
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Кариерно развитие и неформално образование
[Career Development and Non-Formal Education]
/ Валентина Шарланова / Valentina Sharlanova – стр. 362
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Възможности на работодателите за подготовка на персонала
[Possibilities of Employers for Staff Training]
/ Вяра Гюрова, Любов Попова / Viara Gyurova, Lubov Popova – стр. 373
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ограмотяване на възрастни в мултикултурна среда – специфика и проблеми
[Adult Literacy Teaching and Learning in Multicultural Environment – Specifics and Problems]
/ Нели Иванова / Neli Ivanova – стр. 384
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Педагогическата концепция на йезуитското училище „Ел Клот“
[The Pedagogical Concept of the Jesuit School El Clot]
/ Марияна Илиева, Елеонора Петрова / Mariyana Ilieva, Eleonora Petrova – стр. 395
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ролята на личността на учителя и нравственото възпитание
[The Role of the Teacher‘s Personality and the Moral Upbringing of Children]
/ Галина Яхова / Galina Yahova – стр. 410
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
IN MEMORIAN
Професор д-р Марга Георгиева – ярко проявление на синергичността в науката, професията, живота
[Prof. Dr. Marga Georgieva – a Clear Manifestation of Synergy in Science, Profession, Life]
/ Даринка Гълъбова, Darinka Galabova – стр. 432
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ НА ВЪЗРАСТНИ – ПОГЛЕД КЪМ ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ МОДЕЛИ И ПРАКТИЧЕСКИ ПОЛЕТА ОТ НАЧАЛОТО НА XX ВЕК И ДО ДНЕС
Ваня Божилова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията насочва вниманието към образованието и обучението на възрастни и техните трансформации от началото на XX в. и до днес. Очертани са различни предизвикателства, които не само повишават чувствителността към използването на различните възможности на заобикалящата среда за образование и обучение, но влияят и върху разбирането за „обучение на възрастни“. На базата на резултати от изследвания са обобщени особености и съвременни насоки за развитие, образователни модели за обучение на възрастни и добри практики от различни страни – модел на обучение „втори шанс“, модел на възстановително обучение, модел на обучение в работна среда, модел на кооперативно обучение, модел на десинхронизиране на връзката обучаващ – учащ; модел на мотивационно обучение, модел на обучение за придобиване на професионална квалификация, модел на обучение за придобиване на общо образование.
Keywords: adults training; educational models; “second chance” model; desynchronization educational model; motivational training; qualificational training; general education
ADULT EDUCATION AND TRAINING – A LOOK AT THE EDUCATIONAL MODELS AND PRACTICAL FIELDS FROM THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY UNTIL NOW
Abstract. The article focuses on adult education and training and their transformations from the early 20th century to the present. Different challenges have been outlined that not only increase the sensitivity to the use of the different opportunities of the environment for education and training but also influence the understanding of adult learning. Based on the results of the survey, there are generalized features and modern development guidelines, educational models for adult learning and good practices from different countries – for example, secondchance training model, model of remedial training, model of workplace learning, model of cooperative learning, model of distance relationship tutor-learner; model of motivation training, model of VET training, model of training for general education.
Dr. Vanya Bozhilova, Assoc. Prof.
SofiaUniversity
НЕФОРМАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА ВЪЗРАСТНИ В БЪЛГАРИЯ
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя историческите стъпки на зараждането и развитието на неформалното образование на възрастните по българските земи. Очертани са възможностите за българите да учат в различни исторически етапи и в най-ново време.
Keywords: non-formal adult education; historical period; Bulgaria
NON-FORMAL A DULT EDUCATION IN BULGARIA
Abstract. This article presents the historical steps of the birth and development of informal adult education in the Bulgarian lands. The opportunities for Bulgarians to learn at different historical stages and in the most recent times are outlined.
Prof. Viara Gyurova, DSc.
Sofia University
БЪЛГАРСКОТО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ В НЕФОРМАЛНИ И/ИЛИ ФОРМАЛНИ НЕИЗМЕННИ ПЕРСПЕКТИВИ
Яна Рашева-Мерджанова
Илиана Петкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Материалът представя един генеалогичен модел на развитието на българското професионално образование, илюстриращ бързите темпове и синхронните паралелни равнища при възникването, утвърждаването и регламентирането му преди Освобождението 1878 година и през първите десетилетия след това – един истински възрожденски период на стопански, управленски, образователен подем. На този фон се очертават и фигурите на забележителни институции, забележителни педагози и управленци, поставили начало на българските професионални училища столетници. Тяхната история продължава и днес като най-стабилната традиция-перспектива за развитието на българското професионално образование и подготовка във всичките му модуси – формално, неформално, продължаващо обучение и подготовка за възрастни, информално, занаятчийско, квалификация на работното място.
Keywords: Bulgarian vocational education; genealogical model; history of Bulgarian vocational education
BULGARIAN VOCATIONAL EDUCATION IN NON-FORMAL AND/OR FORMAL INVARIABLY PERSPECTIVES
Abstract. The material presents a genealogical model of development of the Bulgarian vocational education. This model of socio-economic mechanisms for professional training and development represents the integration of the various components that are key to the overall professional and personal profile of the specialist, its entry in the society. The text illustrates the rapid movement and synchronous parallel levels in the creation, establishment and regulation before the Liberation in 1878 and during the first decades after that – a true Renaissance period of economic, managerial, educational progress. The thesis is that craftsmanship is the prototype of vocational education in Bulgaria. On this background, the figures of remarkable institutions, pedagogues and managers have stand out. They set the beginning of the Bulgarian vocational schools – centenarians. Their history continues today as the most stable tradition-perspective for the development of Bulgarian vocational education and training in all its forms – formal, non-formal, continuing education for adults, informal education, handicraft work and qualification at the workplace.
Prof. Yana Rasheva-Merdjanova, DSc.
Dr. Iliana Petkova, Assoc. Prof.
Sofia University
КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ И НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
Валентина Шарланова
Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. В статията се обосновава необходимостта от програми за кариерно развитие, които да се реализират в рамките на неформалното образование. На базата на проучване на теоретични разработки на автори от Америка, Европа и Австралия и на национални рамкови документи са представени съвременни схващания за „кариерата“ и „кариерното развитие“. Очертани са тенденции в света на труда. Изяснени са промените в живота, ученето и работата, които обуславят потребност от управление на личната кариера и развитието на компетенции за управление на личната кариера. Тези компетенции са представени като основа за разработването на програми за кариерно развитие в неформалното образование.
Keywords: career; competences for personal career management; non-formal education
CAREER DEVELOPMENT AND NON-FORMAL EDUCATION
Abstract. The article justifies the need for career development programs to be implemented within the non-formal education. Based on a study of the theoretical works of authors from America, Europe, Australia, and national framework documents, contemporary concepts of „career” and “career development“ are presented. Trends in the world of work have been outlined. Changes in life, learning, and work that determine the need for personal career management and the development of competences for personal career management are clarified. These competences are presented as a basis for the development of career development programs in the non-formal education.
Dr. Valentina Sharlanova, Assoc. Prof.
TrakiaUniversity
ВЪЗМОЖНОСТИ НА РАБОТОДАТЕЛИТЕ ЗА ПОДГОТОВКА НА ПЕРСОНАЛА
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Любов Попова
Българо-германски център за професионално обучение
Резюме. Статията разглежда възможностите за работодателите да организират обучението на своя персонал, като се използва законодателството в подкрепа на заетостта и квалификацията на персонала, външни обучаващи организации, както и вътрешнофирменото обучение. Представен е опитът на Държавно предприятие „Българо-германски център за професионално обучение“, като една от най-добрите обучаващи организации в България, с високо качество на предлаганите образователни услуги. Очертани са условията и технологията за създаване на собствен център за вътрешнофирмено обучение като фaктор за поддържане на качеството на човешките ресурси и конкурентоспособността на фирмата.
Keywords: human resources’ development; staff teaching; in-firm (on the work place) teaching
POSSIBILITIES OF EMPLOYERS FOR STAFF TRAINING
Abstract. The article presents opportunities for employers to organize the staff teaching by using legislation in support of employability and staff’s qualification, out-of firms teaching organizations, as well as in-service on the work place training. The experience of the State enterprise “German-BulgarianVETCenter” is presented as one of the best teaching organization in Bulgaria, with high quality of the offered educational services. The conditions and technologies of the construction of one internal Center for in-firm staff teaching are outlined as a factor for keeping the human resources quality and competitiveness of the firm.
Prof. Viara Gyurova, DSc.
Sofia University
Dr. Lubov Popova
German-Bulgarian VET Centers
ОГРАМОТЯВАНЕ НА ВЪЗРАСТНИ В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА – СПЕЦИФИКА И ПРОБЛЕМИ
Нели Иванова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се интерпретират проблемите, свързани със своеобразието на процеса на педагогическо взаимодействие и ограмотяване на възрастни в мултикултурна среда. Обсъжда се методическият подход на учителя на възрастни билингви. Предлагат се методи, похвати, форми и средства, подходящи за обучение на възрастни в мултикултурна среда. Поставя се акцент върху вариантността в подхода на учителя.
Keywords: literacy; adults; multicultural environment; methodic approach; variability of teacher approach
ADULT LITERACY TEACHING AND LEARNING IN MULTICULTURAL ENVIRONMENT – SPECIFICS AND PROBLEMS
Abstract. The problems of the specifics of pedagogical interaction process in adult literacy teaching and learning in multicultural environment are interpreted in the article. The teacher methodic approach towards bilingual adults is discussed. Methods, techniques, forms and instruments appropriate for adult teaching and learning in multicultural environment are proposed. The main focus is on the variability of the teacher approach.
Prof. Neli Ivanova, DSc.
SofiaUniversity
ПЕДАГОГИЧЕСКАТА КОНЦЕПЦИЯ НА ЙЕЗУИТСКОТО УЧИЛИЩЕ „ЕЛ КЛОТ“
Марияна Илиева, Елеонора Петрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Испанското училище „Ел Клот“ в Барселона е част от йезуитската образователна система. През 2009 година католическите свещеници, управляващи учебното заведение, се заемат да променят своя педагогически модел на обучение и възпитание, като, от една страна, съхранят традициите на йезуитската педагогика, а от друга – внедрят иновации, отговарящи на предизвикателствата на XXI век. Целта на настоящата научна статия е да представи иновациите и концепцията „Педагогика на освобождението“ на Училището, които започват реално да се осъществяват през учебната 2014/2015 година. Иновативният педагогически модел се апробира само в V и VII клас. Фокусът на статията е именно върху промените в този начален етап. Паралелно с това се описва и съвременната визия на Училището, което предполага изграждане на цялостната представа по отношение на образователните степени, учебните програми и методите на обучение и възпитание.
Keywords: Ignatian Pedagogy; Jesuit education; alternative school; innovation; Spain
THE PEDAGOGICAL CONCEPT OF THE JESUITSCHOOL EL CLOT
Abstract. Тhe Spanish school El Clot in Barcelona is part of the system of the Jesuit education. In 2009, the Catholic priest, which manages the school, set out to change the pedagogical model of teaching and learning. On the one hand they preserve the traditions of Ignatian Pedagogy and the other – implement innovations based on the challenges of the XXI c. The aim of the research paper is to present innovation and the concept of “Pedagogy of the liberation” of the school, during the academic year 2014/2015. The innovative pedagogical model approbates only 5 and 7 class. The analysis focuses upon the changes at the first moment. Parallel to this is describes modern vision of the El Clot school, which implies building the overall vision about the degrees, the curricula and the teaching and learning methodology.
Dr. Mariyana Ilieva, Assist. Prof.
Ms. Eleonora Petrova, Student
SofiaUniversity
РОЛЯТА НА ЛИЧНОСТТА НА УЧИТЕЛЯ И НРАВСТВЕНОТО ВЪЗПИТАНИЕ
Галина Яхова
Професионална гимназия по облекло „Елисавета Багряна“ – Бяла Слатина
Резюме. Проблемът за нравственото възпитание е една от най-трудните и най-отговорни задачи на днешния свят. Именно проблемите в българското семейство се отразяват негативно при формирането на личността на детето. Всичко започва в семейството. Всяка черта на характера, проява на поведение у децата може да доведе до сполучливо изграждане на личността. Взаимоотношенията в семейството играят изключително важна роля в живота на детето. Те са пръв образец на междуличностните отношения. В българското училище връзката със семейството трябва да бъде поставена на ново, качествено ниво, така че образователната стратегия да се отрази не само върху ученика, а и върху неговите родители. Възпитанието не е в това да се спазват правила, а да се открива човекът и да се усъвършенства общуването. Тъкмо в тази посока е знакова ролята на учителя. Историческите знания за развитието на нравственото възпитание дават възможност на педагозите, учителите и възпитателите, посветили дейността си на формирането и изграждането на подрастващите поколения, да преценят с обогатена и зряла мисъл всички конкретни задачи и изисквания, свързани с моралната устойчивост на личността и на възпитателния колектив.
Keywords: children; teacher’s personality; moral upbringing
THE ROLE OF THE TEACHER’S PERSONALITY AND THE MORAL UPBRINGING OF CHILDREN
Abstract. Nowadays the problem about the moral upbringing is one of the most difficult and responsible tasks. It is precisely the problems inside the Bulgarian family that had a negative effect on the formation of the child’s personality. It all begins in the family. Every characteristic feature and behavior in children can lead to a successful personality establishment. The relationships between the family members play an extremely important role in the child’s life. They are the first role-models of interpersonal relationships. In the Bulgarian school the relationship with the family must be placed on a new, qualitative level, so that the educational strategy will have an affect not only on the student, but also on his parents. Education is not about obeying the rules, but to find the person in and to improve the communications. This is exactly the reason why the teachers role is so important. The historical knowledge about the development of the moral education enables educators, teachers and mentors, who dedicated their activities to the formation and the establishment of the growing generations, so that to estimate all the specific tasks and requirements with an enriched and mature thought, related to the moral persistence of the personality and to the educational unit.
Ms. Galina Yahova
Elisaveta Bagryana High Scool
ПРОФЕСОР Д-Р МАРГА ГЕОРГИЕВА – ЯРКО ПРОЯВЛЕНИЕ НА СИНЕРГИЧНОСТТА В НАУКАТА, ПРОФЕСИЯТА, ЖИВОТА
Даринка Гълъбова
Великотърновски университет „Св.св. Кирил и Меутодий“
PROF. DR. MARGA GEORGIEVA – A CLEAR MANIFESTATION OF SYNERGY IN SCIENCE, PROFESSION, LIFE
Prof. Dr. Darinka Galabova
University of Veliko Tarnovo