МЕТОДИКА И ОПИТ
Интегрираните уроци в професионалната гимназия: смисъл и технология
Резюме. Статията разглежда необходимостта от промяна в начина на преподаване на учебното съдържание, така че да бъде адекватно на новата концепция за обучение. Авторите представят виждането си по отношение на откриването на нови методически акценти в урока с цел мотивиране у ученика на интерес и желание за взаимодействие с учебната среда. Представена е разработена система от интегрирани уроци, с чиято помощ се стимулира интерес към учебната дейност, формират се базисни социални умения за асертивно поведение, работа в екип, ефективно слушане и учене, развиват се комуникативните умения като основа за формиране на социалните умения.
Представени са примери за интегрирани уроци, включващи различни предмети. Измерени са нагласите на учениците и ефектът от тези уроци. Направени са изводи и препоръки за по-нататъшна работа в тази посока.
Ключови думи: интегриран урок; система; ученици; работа в екип; мотивация; базисни умения
Георги Кидиков, Мариета Георгиева
Професионална гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“ – Видин
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Legal Grounds in Favour of Education and Social Integration through Physical Education
Abstract. The Romanian legislation, in line with the international norms, provides the child with the right to education and to plenary, harmonious development of personality, vocations, mental and physical skills. All components of physical health – social, mental, emotional and spiritual health – alongside an active lifestyle contribute to the fulfilment of the above mentioned goals. The article is a plea based on legal Romanian grounds for physical education which the child has the right and possibility to practice in an organized setting – the school. We also discuss some causes for which quite a few parents in Romania encourage or support children not to attend the physical education classes under multiple pretexts, emphasizing the negative effects that such an attitude has upon society.
Keywords: right; physical education; child; development; health; society
Jean Firică
University of Craiova (Romania)
Реализация на компетентностния подход чрез използване на Матрица на персоналните и професионалните компетенции
Резюме. Тази статия има за цел да илюстрира прилагането на компетентностния подход в практиката чрез използване на Матрицата на личните и професионалните компетенции – чрез оценка на знанията, уменията и компетентността на лицата, придобити на практика, Матрицата дава основа за адекватен избор на подходящата форма и програма за теоретично обучение. По този начин се постига повишаване на компетентността и на ефективността на човешките ресурси.
Ключови думи: компетентност; компетенции; Матрица нa компетенции; човешки ресурси; образование; професионално обучение
Ирина Данаилова
Университет за национално и световно стопанство
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Предизвикателствата пред професионалните училища във връзка с обучението на възрастни
Резюме. Настоящата статия разглежда параметри от обучението на възрастни в България в контекста на стратегическата рамка за образование и обучение на страните от Европейския съюз. Констатира се дефицит по отношение на ясни стандарти, механизми и инструменти за обучение на възрастни. Установява се наличието на перспектива за учене през целия живот в професионалните училища и възможност за развитие на система за образование.
Ключови думи: мобилност; професионално развитие; иновации; социално сближаване; холистична система; учене през целия живот
Ани Димитрова Ангелова
Средно училище „Иван Вазов“ – Вършец
ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Съвременни аспекти и теории за вербалната диспраксия в детска възраст
Резюме. В статията се разглеждат съвременни теории и дефиниции на вербална диспраксия на развитието при деца от пет- и шестгодишна възраст. Литературният прочит показва, че различните школи използват различен терминологичен апарат и изтъкват различни диагностични критерии и проявления на вербална диспраксия, описани в статията, което налага многопластовост на анализа и диагностиката и оценката на нарушението. За наличие на плавна и правилна речева продукция е необходимо определено ниво на развитие на множество неврологични и моторни функции. Поради тази причина в статията се поставя и въпросът за причините, водещи до появата на вербална диспраксия при децата. Накратко, диспраксията е нарушение или незрялост на организацията на движения. Свързани с това са проблемите на езика, перцепцията и мисленето.
Ключови думи: вербална диспраксия; анализ; теории; механизми
Динелия Желева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Писмени захвати – модифицирана класификация
Резюме. С настоящия текст представяме част от резултатите от проведен скрининг за писмени захвати и постурален контрол сред ученици в начална училищна възраст. По време на 15-минутна диктовка в час децата бяха наблюдавани по отношение на писмени захвати, позиция на таза (наличие или липса на физиологична лумбална лордоза) и груба сколиотична стойка. Обследвани бяха 128 деца на възраст 7 – 10 години. Разработихме по-задълбочена класификация на захватите спрямо различни показатели. Потърсихме закономерности между различните захвати и особености при постуралния контрол. Смятаме, че резултатите от изследването допринасят за по-доброто разбиране и класифициране на видовете писмени захвати, използвани от децата в начална училищна възраст.
Ключови думи: писане; писмен захват; функционален; правилен; ставна хипермобилност
Рая Цочева-Генчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Възпитателен потенциал на учебните програми по български език и литература и чужд език за формиране на интеркултурна компетентност
Резюме. Статията има за цел да представи резултати от анализ на учебните програми по предметите „Български език и литература“ и „Чужд език“ за IV клас на началния етап на основната образователна степен на българското училище с оглед на възпитателния им потенциал за формиране на интеркултурна компетентност в училищна среда. В тази връзка, ще се търси наличието на елементи, съдействащи за формирането на интеркултурност, а именно – толерантност, емпатия, солидарност, противопоставяне на насилието, равнопоставеност и недопускане на дискриминация, както и положителна комуникативна нагласа. Те са свързани с нравственото, интеркултурното и светогледното възпитание и биха били подходящи за включване в учебното съдържание в часовете по езици в рамките на училищното образование, съответно наличието им в официалните документи на Министерството на образованието ще бъде разглеждано като потенциал по отношение на възпитателната работа в тази насока.
Ключови думи: интеркултурна компетентност; обучение по български език и литература; чуждоезиково обучение; учебна програма; IV клас на основното училище; Министерство на образованието и науката
Неда Жечева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
В настоящия брой представяме:
Професионална гимназия по индустриални технологии, мениджмънт и туризъм – Панагюрище
www.pgitmt.com
Превенция на агресивните прояви в училище
Резюме. В материала се разглежда педагогически опит, изграден на основата на ненасилствена комуникация, за преодоляване на агресивните прояви у учениците в тийнейджърска възраст.
Ключови думи: агресия; стратегия; преодоляване на агресивни прояви; модел за ненасилствена комуникация
Светлана Хамбарска
Професионална гимназия по индустриални технологии,
мениджмънт и туризъм – Панагюрище
Бинарният урок в професионалната подготовка на учениците
Резюме. Текстът разглежда особеностите на бинарния урок в обучението по професионална подготовка. Посочени са предимства и трудности пред осъществяването му. Дадени са идеи и примери за по-добро използване на този тип уроци като инструмент за трайно усвояване на учебния материал.
Ключови думи: бинарен урок; професионална подготовка; трудности; ползи
Ненчо Ненчев
Професионална гимназия по индустриални технологии,
мениджмънт и туризъм – Панагюрище
Професионално образование по специалност „Машини и системи с ЦПУ“
Резюме. Статията разглежда ползите от въвеждане на дуално образование по определени професии. Показан е опитът на гимназията в организиране на подобен тип обучение, както и предимствата, които носи то за учениците. Забелязват се реален напредък, повишаване на интереса и мотивация за учене и работа от страна на обучаемите. Фирмите партньори помагат също за осигуряване на необходимата учебна литература и оборудване в училище.
Ключови думи: дуално обучение; партньорство; училище; професия
Александра Дюлгярова, Петранка Цветкова
Професионална гимназия по индустриални технологии,
мениджмънт и туризъм – Панагюрище